Permalänk

Dev-setup i container

Hej,

Har börjat på nytt jobb inom IT (junior) där alla andra webbutvecklare i teamet arbetar och installerar verktyg lokalt på sin dator.

Eftersom jag är direktanställd finns det stora säkerhetsskydd på arbetsdatorn och därför har jag svårt att få installera de program och tillägg jag skulle behöva för att få arbetet gjort effektivt.

Har därför en fundering kring hur jag sätter upp en säker dev-miljö, gärna i en container där jag kan dela konfigurationen med framtida arbetskollegor.

Behöver tex Visual Studio Code, Chrome m tillägg, node, och andra program för webbutveckling.

Är det någon som har en bra länk till hur man sätter upp detta alternativt har arbetat i en sådan miljö tidigare? Blev förvånad att det inte fanns på arbetsplatsen tidigare men jag sätter gärna upp en långsiktig lösning som kan delas med framtida kollegor och undvika "it works on my computer"

Mvh

Permalänk
Medlem

Låter mer som att det är en VM du vill ha och inte en container.

Permalänk

Om du inte vill köra en VM kan du köra en vanlig docker image och utveckla genom t.ex remote container. Men låter spontant som du vill ha mer grejer än bara lite dependencies för att bygga och utveckla och då låter en VM helt klart mest passande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Prata med någon ansvarig på din arbetsplats istället för att försöka kringgå ett säkerhetsskydd - speciellt som nyanställd junior Det är inte alltid tillåtet att dra ner någon container t.ex.

Att du inte skulle kunna installera VSCode och Node känns märkligt om du är utvecklare. Är det kanske bara admin-behörighet du saknar på din dator? Tillägg för chrome är inte helt säkert om det är en arbetsprofil aktiverad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Beroende på hur det ser ut just där du jobbar så är det väl någon IT Ops eller Support som är ansvarig för vad som finns tillgängligt lokalt på en dator eller inte. Så första tanken jag har är att snacka med dina kollegor där och fråga dem om installation av olika grejor.

Att köra docker eller VM garanterar inte alls att undvika "it works on my computer". Men klart, det kanske gör det lättare - OM alla andra jobbar via samma och inte lokalt.
Frågan är sedan var ska containern eller VM:en köras och hur ska du komma åt grejorna utan att det känns sluggish. Det är inte ofta som man kan bli tilldelad en utvecklingsmaskin (VM) med 4-8 cores och 16+ minne, gärna på någon SSD-lagring, då det kan i vissa fall representera flera småservrar eller luften för VM migreringar.

Så, jag faller tillbaka till att faktiskt ta ett riktigt snack med Ops / Support för att se vad de har, har möjlighet att göra och kan erbjuda dig och dina kollegor i framtiden som en snygg helhetslösning för att slippa "it works on my computer" - som du säger.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-