Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lödstation m.m.

Hej!

Ramlat ner i träsket av custom-brädor och tänkte ge mig in på att löda lite på egen hand nu för att byta ut ett gäng switchar på en bräda. Är lite osäker på hur mycket jag bör lägga, om det är något märke att hålla sig undan från eller som är att föredra så alla tips är välkomna.
Det jag har landat i att jag behöver är lödstation, lödtenn (tänker med fluxkärna men rätta mig gärna om jag har fel) samt en reverse-spruta (tror det heter tennsug) för att suga upp resterna när jag tar bort gamla lödningar.
Efter några minuters googlande landade jag i denna lödstation, sånt här tenn samt en liten tennsug. Borde jag köpa metallull också eller räcker den rengöringstjosan som finns på lödstationen?
Tack på förhand!
//Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Jodå, de prylar du länkar till kommer fungera. Jag skulle absolut köpa metalltrassel. Typ denna, oavsett om du tänkt använda hållaren eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle starkt rekommendera att du lägger till avlödningsfläta. Tennsugarna kan funka helt OK, men det blir aldrig helt rent av dem, och det kan vara ett helvete att få bort det sista som krävs för att en komponent ska lossna.
Tennsug först, avlödningsfläta sen brukar jag köra, funkar helt okej.

Jag har inte testat Kjells variant, men något i denna stilen:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Hej!

Ramlat ner i träsket av custom-brädor och tänkte ge mig in på att löda lite på egen hand nu för att byta ut ett gäng switchar på en bräda. Är lite osäker på hur mycket jag bör lägga, om det är något märke att hålla sig undan från eller som är att föredra så alla tips är välkomna.
Det jag har landat i att jag behöver är lödstation, lödtenn (tänker med fluxkärna men rätta mig gärna om jag har fel) samt en reverse-spruta (tror det heter tennsug) för att suga upp resterna när jag tar bort gamla lödningar.
Efter några minuters googlande landade jag i denna lödstation, sånt här tenn samt en liten tennsug. Borde jag köpa metallull också eller räcker den rengöringstjosan som finns på lödstationen?
Tack på förhand!
//Max

Om du inte redan har köpt lödkolven så rekommenderar jag starkt att du köper denna istället, https://droneit.se/product/pinecil-smart-mini-portable-solder...
Hållaren som towhatend länka har jag också och är mer än nöjd med den.
Två andra saker som är guld värda är https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning... som gör att spetsen håller sig hel och fin.
Samt denna tennsugen vilken kommer göra ditt liv mycket bättre jämfört med 95% av andra modeller. https://www.electrokit.com/produkt/tennsug-med-silikonspets-s...

Fläta har du ingen användning för vid through hole lödning med mekaniska brytare men kan vara användbart vid SMD.

En liten fläkt kan även vara bra att ha om du inte redan har en.
https://www.biltema.se/bygg/flaktar/bordsflaktar/usb-flakt-20...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fläta har du ingen användning för vid through hole lödning med mekaniska brytare men kan vara användbart vid SMD.

Just mekaniska brytare har jag aldrig varit på, men jag håller inte alls med att det är meningslöst med avlödningsfläta bara för att det är through-hole.
Om det är så man kan värma från ovansidan och ha tennsugen från andra behövs det kanske inte, men hur ofta är det så? Man får ju i princip alltid värma från undersidan, så att det inte går att bilda ett bra vakuum med sugen. Allt för ofta blir det så att en eller två pins håller en krets kvar för att det är nåt mikrogram tenn kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du inte redan har köpt lödkolven så rekommenderar jag starkt att du köper denna istället, https://droneit.se/product/pinecil-smart-mini-portable-solder...
Hållaren som towhatend länka har jag också och är mer än nöjd med den.
Två andra saker som är guld värda är https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning... som gör att spetsen håller sig hel och fin.
Samt denna tennsugen vilken kommer göra ditt liv mycket bättre jämfört med 95% av andra modeller. https://www.electrokit.com/produkt/tennsug-med-silikonspets-s...

Fläta har du ingen användning för vid through hole lödning med mekaniska brytare men kan vara användbart vid SMD.

En liten fläkt kan även vara bra att ha om du inte redan har en.
https://www.biltema.se/bygg/flaktar/bordsflaktar/usb-flakt-20...
<Uppladdad bildlänk>

Vad är bra med den lödkolven?
Vist den verkar liten men hur mycket kan man löda innan man måste ladda den igen?
Ska man löda en massa tangenter å lära man få avbryta jobbet flera gånger för att ladda den för att löda igen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Just mekaniska brytare har jag aldrig varit på, men jag håller inte alls med att det är meningslöst med avlödningsfläta bara för att det är through-hole.
Om det är så man kan värma från ovansidan och ha tennsugen från andra behövs det kanske inte, men hur ofta är det så? Man får ju i princip alltid värma från undersidan, så att det inte går att bilda ett bra vakuum med sugen. Allt för ofta blir det så att en eller två pins håller en krets kvar för att det är nåt mikrogram tenn kvar.

Det är just därför man använder tennsugen jag länkade, den ha en silikonspets som ger en tät kontakt men den är samtidigt så kraftig att den suger upp även om den inte ligger dikt an.
Personligen har jag aldrig fått en fläta att fungera så pass att jag varit nöjd.

Skrivet av vinylens:

Vad är bra med den lödkolven?
Vist den verkar liten men hur mycket kan man löda innan man måste ladda den igen?
Ska man löda en massa tangenter å lära man få avbryta jobbet flera gånger för att ladda den för att löda igen.

Den värms upp otroligt snabbt samt lätt och smidig att hålla.
Den är INTE uppladdningsbar men du har den inkopplad med USB-C, tex din mobilladdare ( du kan använda den med en powerbank om du vill dock). En kabel i silikon rekommenderas men är inget måste men de är i regel slakare så den inte stör under arbetet samt tål värme om du skulle komma åt med spetsen.

Du kan googla TS100 TS80 om du vill ha omdömen om kolven, pinecil är en open source variant för halva priset.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du även köper till lödfluss. Ex en flusspenna kommer man långt med. Dom kostar dock en slant, och torkar ut över tid, men det kommer bli betydligt bättre resultat än att bara använda tenn som har inbakat fluss.

Permalänk

Har aldrig sett/förstått syftet med flux när det kommer till att löda brytare, tycker bara det skvätter och blir brunt, fult och kladdigt.
Finns dock situationer då det är ett måste.

Permalänk

Tips är att se vilka spetsar du får med. Tycker det är drygt med de superfina spetsarna som kommer med många gånger. De bredare är mycket lättare att använda, särskilt om du är nybörjare.

Permalänk

Ja detta är favoriten.

Permalänk

kan tipsa om att biltemas lödtenn, avlödningsfläta och tennsug är ganska bra och rätt billigt.

https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/lodt...
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/avlo...
https://www.biltema.se/verktyg/lodning/lodningstillbehor/tenn...

använder själv en uråldrig Biltema 19-726 lödstation vilket bara är en rebrandad welleman vt-ss10 och funkat bra för mig de 20-25 åren sen jag köpte den tyvärr säljs den inte längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är just därför man använder tennsugen jag länkade, den ha en silikonspets som ger en tät kontakt men den är samtidigt så kraftig att den suger upp även om den inte ligger dikt an.
Personligen har jag aldrig fått en fläta att fungera så pass att jag varit nöjd.

Den värms upp otroligt snabbt samt lätt och smidig att hålla.
Den är INTE uppladdningsbar men du har den inkopplad med USB-C, tex din mobilladdare ( du kan använda den med en powerbank om du vill dock). En kabel i silikon rekommenderas men är inget måste men de är i regel slakare så den inte stör under arbetet samt tål värme om du skulle komma åt med spetsen.

Du kan googla TS100 TS80 om du vill ha omdömen om kolven, pinecil är en open source variant för halva priset.

Om du misslyckas med en lödfläta är det för du inte har tekniken på hur man gör många som gör fel när dom kör lödfläta.
Antingen måste man fluxa det lite eller lägga på lite mer tenn innan så man vet att det blir uppvärmt ordentligt.

Vad det gäller lödkolven så verkar det inte följa med någon nätdel till den vilket betyder att man måste investera i det med.
Vet inte om jag skulle våga driva den med en USB kabel med den effekten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är just därför man använder tennsugen jag länkade, den ha en silikonspets som ger en tät kontakt men den är samtidigt så kraftig att den suger upp även om den inte ligger dikt an.
Personligen har jag aldrig fått en fläta att fungera så pass att jag varit nöjd.

Fläta fungerar utmärkt till mycket om man har rätt teknik, men visst är sug trevligt ibland...

Skrivet av StuntmanMike:

Har aldrig sett/förstått syftet med flux när det kommer till att löda brytare, tycker bara det skvätter och blir brunt, fult och kladdigt.
Finns dock situationer då det är ett måste.

Då gör du troligen något väldigt fel.

Ett allmänt tips, som också nämnts ovan är att köra med en schysst 'chisel-tip' och inte tunnare spets än du måste. Du vill ha nog med kontaktyta för effektiv värmeöverföring och samtidigt inte tappa överdrivet med temp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Om lödflätan inte fungerar så är den för gammal och har oxiderat, det är bara att slänga.
Vad det gäller tennsug så skippa alla små gulliga varianter, de suger helt enkelt, och då menar jag alldeles för dåligt.

Vad man vill ha är en stor rejäl rekylfri Edsyn Soldapullt DS017, den är inte vacker men den slurpar till ordentligt och den sparkar inte bort kretskortet. Den är lite dyr i Svedala men jag köpte min från Reichelt efter att ha använt en sådan på jobbet.
https://www.reichelt.com/de/en/soldapullt-deluxe-desoldering-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du inte redan har köpt lödkolven så rekommenderar jag starkt att du köper denna istället, https://droneit.se/product/pinecil-smart-mini-portable-solder...
Hållaren som towhatend länka har jag också och är mer än nöjd med den.
Två andra saker som är guld värda är https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning... som gör att spetsen håller sig hel och fin.
Samt denna tennsugen vilken kommer göra ditt liv mycket bättre jämfört med 95% av andra modeller. https://www.electrokit.com/produkt/tennsug-med-silikonspets-s...

Fläta har du ingen användning för vid through hole lödning med mekaniska brytare men kan vara användbart vid SMD.

En liten fläkt kan även vara bra att ha om du inte redan har en.
https://www.biltema.se/bygg/flaktar/bordsflaktar/usb-flakt-20...
<Uppladdad bildlänk>

Liknar den lödkolv som jag brukar använda för att löda elektronik. Men drivs med 220 V. Det brukar funka bra. Har en liten svamp för att rensa spetsen från lödtenn. Spetsen fick jag skaffa separat då den ordinarie var lite klumpig.

Försökte att löda ihop skarvarna till robotgräsklipparens gränskabel med den men det var inte lätt. Effekten var lite för låg då så det tog sin lilla tid och blev kanske inte 100% i alla skavar.

Permalänk
Medlem

Bra saker att ha när man löder
Flux i spruta för att minska kladd och öka arbetseffektivitet
Tenn med låg smältpunkt
Bra avlödningsfläta
Isopropylalkohol
Topsar
Pincetter med fin spets och vassa lödverktyg
Silikonunderlägg för att inte bränna bordet
Finelektroniktänger
Vinkelbart förstoringsglas med lampa
Multimeter

Lödstationen du länkade fungerar bra för hobbybruk. Finns även en hetluftstation av samma modell för SMDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Bra saker att ha när man löder
Flux i spruta för att minska kladd och öka arbetseffektivitet
Tenn med låg smältpunkt
Bra avlödningsfläta
Isopropylalkohol
Topsar
Pincetter med fin spets och vassa lödverktyg
Silikonunderlägg för att inte bränna bordet
Finelektroniktänger
Vinkelbart förstoringsglas med lampa
Multimeter

Lödstationen du länkade fungerar bra för hobbybruk. Finns även en hetluftstation av samma modell för SMDs.

det är bara blyat tenn som har lågsmältpunk oblyat har mycket högre

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av abki:

Liknar den lödkolv som jag brukar använda för att löda elektronik. Men drivs med 220 V. Det brukar funka bra. Har en liten svamp för att rensa spetsen från lödtenn. Spetsen fick jag skaffa separat då den ordinarie var lite klumpig.

Försökte att löda ihop skarvarna till robotgräsklipparens gränskabel med den men det var inte lätt. Effekten var lite för låg då så det tog sin lilla tid och blev kanske inte 100% i alla skavar.

Låter inte som att det är samma.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå direkt för en avlödningsstation om du planerar att löda om flera brädor. Jag har en kombinerad modell (ZD-987) som jag köpte på Amazon för typ 4 år sen för ~€170. Har testat ett par olika tennsugar, avlödningsflätor och annat och det är som dag och natt att använda en avlödningspistol. För mig är det en no brainer när du ändå ska köpa. Själva lödstationen i den funkar väldigt bra den också.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag skulle gå direkt för en avlödningsstation om du planerar att löda om flera brädor. Jag har en kombinerad modell (ZD-987) som jag köpte på Amazon för typ 4 år sen för ~€170. Har testat ett par olika tennsugar, avlödningsflätor och annat och det är som dag och natt att använda en avlödningspistol. För mig är det en no brainer när du ändå ska köpa. Själva lödstationen i den funkar väldigt bra den också.

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/D200/STATIONZD-987.png

Man kanske bör tillägga att verkligheten har börjat komma ikapp även på lödutrustningsfronten. Det är inte som det var för 20 år sedan. Man behöver inte längre lägga vansinniga belopp på en station från Ersa, Weller eller Hakko för att få något vettigt. Kinastationerna fungerar finfint numera.

Ofta är de också kompatibla med märkestillverkarnas spetsar. Det fina med det är att märkestillverkarna är bra på att tillhandahålla reservdelar, exempelvis spetsar, i evigheter efter att modellerna gått ur produktion. Det är väl också en av de grejer märkestillverkarna fortfarande gör bättre också, kan vara najs att köpa på sig lite sådana spetsar direkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Några tips på andra saker!
Silikonmatta typ nåt sånt här är bra o ha till mycket.

Amazon.se

En lödstation/kolv med olika spetsar är bra o ha och oftas så är det lättare att löda med större spets än man tror då värmen behålls i spetsen och det går lättare/fortare att löda.
En spets jag gillar till det mesta är "mejsel spets"vilket är stor men samtidigt ganska smal så den går o använda till det mesta.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/utbytes-lodspetsar/dibotech-lodspets-till-40570-40745-och-40746-flat-snedstalld-p40576

Sen hjälpande hand är riktigt skönt att ha när dom behövs skrev nyss om det i en annan tråd och det inlägget finns här.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är just därför man använder tennsugen jag länkade, den ha en silikonspets som ger en tät kontakt men den är samtidigt så kraftig att den suger upp även om den inte ligger dikt an.
Personligen har jag aldrig fått en fläta att fungera så pass att jag varit nöjd.

Den värms upp otroligt snabbt samt lätt och smidig att hålla.
Den är INTE uppladdningsbar men du har den inkopplad med USB-C, tex din mobilladdare ( du kan använda den med en powerbank om du vill dock). En kabel i silikon rekommenderas men är inget måste men de är i regel slakare så den inte stör under arbetet samt tål värme om du skulle komma åt med spetsen.

Du kan googla TS100 TS80 om du vill ha omdömen om kolven, pinecil är en open source variant för halva priset.

Tänkte tipsa om TS100/80 men hade missat att den här fanns.
Köpte en TS100 för ett par år sedan och är sjukt nöjd!
Känns som att hålla i en marker, sladden är inte som på en vanlig klumpig lödstation har använt min TS100 ihop med en äldre D-link adapter med väldigt låg vikt och följsam kabel.
Den blir varm på ett par sekunder och kallnar rätt snabbt med pga. låg massa i spetsen.

TS80 har USB-C och möjligheten likt den här att köra USB som strömkälla, ska enligt polaren även funka med powerbank.
Dessutom väldigt smidigt att se temperaturen istället för att gissa efter hur många min kolven är varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

det är bara blyat tenn som har lågsmältpunk oblyat har mycket högre

Jag tror att du menade tvärtom. Använd blyfritt tillsammans med flux för avlödningsarbeten men en fläta. Det suger upp tennet snabbare än en wettextrasa. Blyat tenn används för själva lödningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag tror att du menade tvärtom. Använd blyfritt tillsammans med flux för avlödningsarbeten men en fläta. Det suger upp tennet snabbare än en wettextrasa. Blyat tenn används för själva lödningen.

Har du citerat rätt stycke? För blyat tenn har lägre smältpunkt än oblyat tenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Har du citerat rätt stycke? För blyat tenn har lägre smältpunkt än oblyat tenn.

Vet inte faktiskt. 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag tror att du menade tvärtom. Använd blyfritt tillsammans med flux för avlödningsarbeten men en fläta. Det suger upp tennet snabbare än en wettextrasa. Blyat tenn används för själva lödningen.

Vanligaste blyade lödtennet har proportionen 60 % tenn och 40 % bly, så kallat 60/40-tenn.
Smältintervallet är 183–188 °C.

Bly fritt tenn har Smältintervallet är 210-220°C

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ofta är de också kompatibla med märkestillverkarnas spetsar. Det fina med det är att märkestillverkarna är bra på att tillhandahålla reservdelar, exempelvis spetsar, i evigheter efter att modellerna gått ur produktion. Det är väl också en av de grejer märkestillverkarna fortfarande gör bättre också, kan vara najs att köpa på sig lite sådana spetsar direkt.

Jo, det gäller bara att hitta vilken de är kompatibel med. Medföljande spetsar är bättre att kasta direkt istället för att gå igenom våndan att försöka löda med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vanligaste blyade lödtennet har proportionen 60 % tenn och 40 % bly, så kallat 60/40-tenn.
Smältintervallet är 183–188 °C.

Bly fritt tenn har Smältintervallet är 210-220°C

Lödningar med blyfritt tenn är mer sprickbenägna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Bra saker att ha när man löder
Flux i spruta för att minska kladd och öka arbetseffektivitet
Tenn med låg smältpunkt
Bra avlödningsfläta
Isopropylalkohol
Topsar
Pincetter med fin spets och vassa lödverktyg
Silikonunderlägg för att inte bränna bordet
Finelektroniktänger
Vinkelbart förstoringsglas med lampa
Multimeter

Lödstationen du länkade fungerar bra för hobbybruk. Finns även en hetluftstation av samma modell för SMDs.

Lödröksutsug med kolfilter är att rekommendera också om man ska löda lite.