Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Säg högt räknat att det såldes 1000 kort i Sverige, det är 10.35m invånare. Det betyder att 0.01% av folket köpte ett kort. Är inte så svårt att tänka mig att 0.01% av befolkningen har bra löner och datorer som intresse, samt villiga att lägga denna summa.

Medianlönen är 33200:- och har man fokus på sin hobby så skulle säkert minst 50% utav befolkningen kunna köpa ett 4090 om det är deras prioritet.

Medianlönen säger noll och ingenting. Tror du får leta rätt hårt för att hitta en medelsvensson som tjänar 33 tusen i månaden så långt upp i åldrarna som 30-40 år. 33-35 000 i månaden är inte en normal lön så länge man inte jobbar inom IT.

Hur som haver, folk prioritera olika oavsett om man har "råd" eller ej.👍

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin har kvar TUF OC.

Edit: Aaaaaaaaand it's gone!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Medianlönen säger noll och ingenting. Tror du får leta rätt hårt för att hitta en medelsvensson som tjänar 33 tusen i månaden så långt upp i åldrarna som 30-40 år. 33-35 000 i månaden är inte en normal lön så länge man inte jobbar inom IT.

Vi kör på medellönen då, den är 37100 år 2021.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jävlar, visste inte att avundsjukan var så här hög på folk som inte fick tag på kort, shame:ar allt från kredittorskar till annat...
Vill man lägga 25000 på ett grafikkort man sparat till i ett års tid (t,ex) eller har gott om pengar så får väl man spendera det på vad som helst, bra för inflationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vi kör på medellönen då, den är 37100 år 2021.

Jo men visst 😄😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Medianlönen säger noll och ingenting. Tror du får leta rätt hårt för att hitta en medelsvensson som tjänar 33 tusen i månaden så långt upp i åldrarna som 30-40 år.

Medianlönen är väl ganska bra att utgå från, det betyder ju att 50% har den eller mer. Frågar jag en slumpmässig person som har jobb så kommer varannan ligga ovanför och varannan under. Eller varför skulle det vara ett dåligt mätvärde tycker du?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur snabbt det går att få tag på kort när man missat första tillfället.
Det var lite väl lång väntetid förra generationen.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tycker det är spännande att vi svenskar är experter på att klaga, på samhället, skatter, inflation, matpriser, bensinpriser... Ja vi klagar på det mesta. Samtidigt, i nästa sekund: -"det hade ju inte varit dumt att införskaffa ett RTX4090, det sätter ju ändå lite guldkant i vardagen". Lite off-topic, har en granne som köpte sommarstuga vid havet, det första de gjorde var att riva ut allt till grunden för att det inte var för "enkel standard", sedan anlägger de en stor pool, stort trädäck, bastu etc. Rör vi oss med dessa pengar så får man ändå säga att vi har det väldigt bra i Sverige.

I jämförelse har ett par spelutvecklar-vänner till mig i Serbien månadslöner på 500EUR. Men folk blir ändå provocerade ifall jag skulle nämna att Svenskar inte bör ha någon rätt att klaga xD

en sak med, andrahandsvärdet på dessa är hög, så i praktiken kan man få tillbaka minst hälften efter 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Jo men visst 😄😄

Jo men visst vadå? Betvivlar du den statistik som finns i ämnet baserat på dina privata iakttagelser och känslor eller vad menar du?

Yrkena med lägst medellön 2021
Yrke Medellön
Marknadsundersökare och intervjuare 22 600
Kafé- och konditoribiträden 23 300
Övrig hemservicepersonal m.fl. 23 600
Kassapersonal m.fl. 23 700
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare 24 100
Övriga servicearbetare 24 200
Bärplockare och plantörer m.fl. 24 300
Maskinoperatörer, blekning, färgning och tvättning 24 700
Restaurang- och köksbiträden m.fl. 24 800
Städare 24 800

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Vi kör median också, det här är alltså dom med lägsta medel och medianlöner.

Yrken med lägst medianlön 2021
Yrke Medianlön
Marknadsundersökare och intervjuare 22 300
Övrig hemservicepersonal m.fl. 22 800
Professionella idrottsutövare 22 800
Bärplockare och plantörer m.fl. 23 500
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare 23 500
Kafé- och konditoribiträden 23 600
Soldater m.fl. 23 600
Övriga servicearbetare 24 100
Maskinoperatörer, blekning, färgning och tvättning 24 500
Restaurang- och köksbiträden m.fl. 24 700

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se hur snabbt det går att få tag på kort när man missat första tillfället.
Det var lite väl lång väntetid förra generationen.

Det lär inte bli alls lika lång väntetid. Främst då återförsäljarna bara tog så många bokningar de hade kort till (+ några få extra som slank igenom) men produktion kontra efterfråga lär vara bra mycket lägre i år.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Glad och nöjd med min burk som går på en 11400F och ett RX6700XT

Jag har en hårdvarubudget, tro det eller ej, 4090 är intressant men inte för mig.

Det innebär ju trots allt en investering på runt 40-45000 med en uppgradering om man skall dra nyttja kortet fullt ut.

13900K, skapligt moderkort, rappa DDR5-minnen och ett 4090 samt en ny skärm kanske för att min nuvarande 1440p-skärm är undermålig.

Kul att det är ett sånt jäkla sug efter 4090 ändå!

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jävlar, visste inte att avundsjukan var så här hög på folk som inte fick tag på kort, shame:ar allt från kredittorskar till annat...
Vill man lägga 25000 på ett grafikkort man sparat till i ett års tid (t,ex) eller har gott om pengar så får väl man spendera det på vad som helst, bra för inflationen!

Bra sagt. Grattis till alla som lyckades knipa kortet de ville ha!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Lyckades boka ett strix 4090 på inet, men tog på faktura, och då tycke qliro att, nej det här kan vi inte godkänna, även fast jag har mer än det dubbla på kontot.... Nästa gång lär det bli direkt betalning. Hoppas det inte tar lika lång tid som med 3000 serien...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Medianlönen säger noll och ingenting. Tror du får leta rätt hårt för att hitta en medelsvensson som tjänar 33 tusen i månaden så långt upp i åldrarna som 30-40 år. 33-35 000 i månaden är inte en normal lön så länge man inte jobbar inom IT.

Hur som haver, folk prioritera olika oavsett om man har "råd" eller ej.👍

Nä, frågar du tillräckligt många personer på stan om så kommer hälften ha 33 000Kr/mån eller över.

Jag kan dock för egen del känna att det är lite väl att lägga runt en månadslön på ett grafikkort. Något som även snabbt tappar värde och snart ersätts av något bättre. Särskilt nu när utgifterna ökat ordentligt och det ser ut att bli värre framöver. Fast där kan man såklart tänka olika och det lär finnas många som har bättre ekonomi än vad jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det jag syftade på är ju att med rätt prioriteringar (läs hobby), så skulle otroligt många kunna ha råd med korten om de velat. Vilket gör att det inte är förvånande om några tusen kort blir sålda på minuten. Sedan att inte alla har de prioriteringarna är en annan sak, men det krävs att bara en liten bråkdel har det.

Jo visst är det så, håller med om det.
Men kan tänka mig att en rätt stor del av de som potentiellt kan överväga att köpa det redan har något rätt bra el tycker att det ändå börjar bli väl så dyrt.
Även om man har råd och intresse så kan det ju anses väl så dyrt.

Många skulle nog rätt enkelt kunna spara ihop det om viljan fanns ja.
Men det är lite skillnad mot när korten kostade 4-8 k mot 28 k, långt ifrån alla har det över efter skatt och när allt annat nödvändigt är betalt.

Men intressant ändå hur det skiljer sig, både gällande prioriteringar och vad de har råd med. Man ser/hör folk som ska ha dator så billigt som absolut möjligt (även om de högst sannolikt har råd med mer), samtidigt som andra lätt köper grafikkort för 25-28k.

Frånsett prisdiskussionen osv vore det intressant om Swec gick igenom vad som skiljer de olika korten åt. Namnen säger ju inte så mycket om de mer djupgående skillnaderna mellan dem.
Visst går det ju att läsa på och kolla upp själv ja, men det är nog många som är intresserade av detta här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör Asus Geforce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC 6500kr dyrare än Asus Geforce RTX 4090 24GB TUF Gaming?

Power limit.
Strix 550W
Strix OC 600W
TUF 450W
TUF OC 500W

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör Asus Geforce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC 6500kr dyrare än Asus Geforce RTX 4090 24GB TUF Gaming?

Kylning.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jo men visst vadå? Betvivlar du den statistik som finns i ämnet baserat på dina privata iakttagelser och känslor eller vad menar du?

Yrkena med lägst medellön 2021
Yrke Medellön
Marknadsundersökare och intervjuare 22 600
Kafé- och konditoribiträden 23 300
Övrig hemservicepersonal m.fl. 23 600
Kassapersonal m.fl. 23 700
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare 24 100
Övriga servicearbetare 24 200
Bärplockare och plantörer m.fl. 24 300
Maskinoperatörer, blekning, färgning och tvättning 24 700
Restaurang- och köksbiträden m.fl. 24 800
Städare 24 800

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Vi kör median också, det här är alltså dom med lägsta medel och medianlöner.

Yrken med lägst medianlön 2021
Yrke Medianlön
Marknadsundersökare och intervjuare 22 300
Övrig hemservicepersonal m.fl. 22 800
Professionella idrottsutövare 22 800
Bärplockare och plantörer m.fl. 23 500
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och övriga rengöringsarbetare 23 500
Kafé- och konditoribiträden 23 600
Soldater m.fl. 23 600
Övriga servicearbetare 24 100
Maskinoperatörer, blekning, färgning och tvättning 24 500
Restaurang- och köksbiträden m.fl. 24 700

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildni...

Du pratade om 37000 i medellön. Vet inte riktigt om tabellerna du listar visar brutto eller netto lön men det finns inget restaurangbiträde som får ut 25 000 i netto. Sen är det väldigt ofta att det som står i dom fina tabellerna inta alltid stämmer så bra för majoriteten.

Hur som helst, redigerade min förra post innan och sa att folk prioritera olika oavsett om man har "råd" eller ej. Vore trist annars.👍

Länge än så behöver vi inte ta diskussionen om löner.😉

Permalänk
Medlem

wtf har hänt med prissättningen på "OC" modellerna?

Permalänk
Medlem

När kommer ”Owners club” tråden då? Så vi får se några schyssta burkar med 4090 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Trots ekonomisk kris och folk som håller i plånböckerna hårdare än någonsin, så lyckas det ändå sälja slut.
För mig är det helt obegripligt hur man kan köpa ett grafikkort för nästan 30k när en recession står inför dörren.

Har man obegränsat med pengar och förstånd, kanske det är bra ett köp, vad vet jag.
Tycker det är vidriga priser, blir nästan bara irriterad när jag ser recensioner som hyllar prestandan. Det är ju pris/prestanda och prisvärdhet som borde premieras framförallt tycker jag.

Problemet, om det nu är ett sådant att köpa grafikkort, är att elpriserna ÄNNU inte skjutit i höjden, inte heller räntan på hus/lägenheter har slagit igenom ordentligt än utan dom med 3 månaders kommer få en chock succesivt. När detta slår igenom kommer nog en del se över sina utgifter mer än idag. Jag äger ett bolag inom IT och kan utan svårighter köpa ett eller flera av dessa kort och sedan hävda att det är nåt för jobbet då IT är extremt luddigt. Kanske en del av korten går till sådana kunder?

Som nån skrev så hade det vart intressant om Nvidia prissatte korten ÄNNU högre, typ 45.000 och se om det FORTFARANDE säljer lika bra. Som det ser ut nu så finns det tydligen munnar att mätta oavsett pris så hade jag vart dom hade jag sakta pressat tills dom ser att det inte går längre. Tror vi är långt från taket för detta än tyvärr.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Jo visst är det så, håller med om det.
Men kan tänka mig att en rätt stor del av de som potentiellt kan överväga att köpa det redan har något rätt bra el tycker att det ändå börjar bli väl så dyrt.
Även om man har råd och intresse så kan det ju anses väl så dyrt.

Många skulle nog rätt enkelt kunna spara ihop det om viljan fanns ja.
Men det är lite skillnad mot när korten kostade 4-8 k mot 28 k, långt ifrån alla har det över efter skatt och när allt annat nödvändigt är betalt.

Men intressant ändå hur det skiljer sig, både gällande prioriteringar och vad de har råd med. Man ser/hör folk som ska ha dator så billigt som absolut möjligt (även om de högst sannolikt har råd med mer), samtidigt som andra lätt köper grafikkort för 25-28k.

Frånsett prisdiskussionen osv vore det intressant om Swec gick igenom vad som skiljer de olika korten åt. Namnen säger ju inte så mycket om de mer djupgående skillnaderna mellan dem.
Visst går det ju att läsa på och kolla upp själv ja, men det är nog många som är intresserade av detta här.

Som sagt, menade aldrig att 50% har råd eller så, men potentialen finns Sedan finns det säkert de som inte har råd som köper också

Jag har lätt råd och så, men känner att jag inte skulle utnyttja det tillräckligt. Ungefär som att vi har en billigare bil om man jämför nya för 6-800k. Men finns ju folk här på forumet som förbeställt nya av dessa "dyra" bilar, men de får ju lägga sina pengar på det och hade antagligen gjort det också om jag har nyttan av det (och lite mera pengar).

Gällande PCB brukar andra sidor vara lite bättre än Sweclockers, billigare modeller brukar ha mindre saker på sina kort, sedan hur mycket man får ut av det är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

elgiganten släppte några TUF också, de försvann på någon sekund..

Fejkgigantens uppgifter ska du inte ta seriöst. De flesta får ett meddelande, sen ett till, ytterligare ett osv. så har vips ett helt år gått utan leverans.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du pratade om 37000 i medellön. Vet inte riktigt om tabellerna du listar visar brutto eller netto lön men det finns inget restaurangbiträde som får ut 25 000 i netto. Sen är det väldigt ofta att det som står i dom fina tabellerna inta alltid stämmer så bra för majoriteten.

Hur som helst, redigerade min förra post innan och sa att folk prioritera olika oavsett om man har "råd" eller ej. Vore trist annars.👍

Länge än så behöver vi inte ta diskussionen om löner.😉

Bara för klarhet, de fina tabellerna baseras på vad arbetsgivare inrapporterar till SCB. Finns inget incitament för arbetsgivare att sockra de siffrorna.

Permalänk
Medlem

Ärligt..

Halt jävla idiotiska priser.
Kul för Nvidia, verkar inte stoppa människor att handla för dessa priser.

Hmm, ska jag spara pengar för elen i vinter eller lägga pengar på ett 30k grafikkort so hjälper till att dra ÄNNU mera.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kan ha fel men tror att TUF 3080 hade samma kylare som Strix 3080. Fläktar etc skiljer sig så klart.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Maaxan:

Du pratade om 37000 i medellön. Vet inte riktigt om tabellerna du listar visar brutto eller netto lön men det finns inget restaurangbiträde som får ut 25 000 i netto. Sen är det väldigt ofta att det som står i dom fina tabellerna inta alltid stämmer så bra för majoriteten.

Hur som helst, redigerade min förra post innan och sa att folk prioritera olika oavsett om man har "råd" eller ej. Vore trist annars.👍

Länge än så behöver vi inte ta diskussionen om löner.😉

Största ? ever

Man räknar alltid i brutto.
Och "Sen är det väldigt ofta att det som står i dom fina tabellerna inta alltid stämmer så bra för majoriteten. "
Exakt det de gör därav statistik.

Hade köpt om prio inte låg på annat, att man har råd och prio är ju väldigt olika, jag har råd köpa flera men det är inte prio så därav ej viktigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

haha bevittnar vi ett repris på 3000 serien? Gällande tillgänglighet?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av AxxT:

Ärligt..

Halt jävla idiotiska priser.
Kul för Nvidia, verkar inte stoppa människor att handla för dessa priser.

Hmm, ska jag spara pengar för elen i vinter eller lägga pengar på ett 30k grafikkort so hjälper till att dra ÄNNU mera.

4090 drar mindre än 3090 i stock och undervoltar du det drar det myket mindre.

Detta är vid låst FPS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Största ? ever

Man räknar alltid i brutto.
Och "Sen är det väldigt ofta att det som står i dom fina tabellerna inta alltid stämmer så bra för majoriteten. "
Exakt det de gör därav statistik.

Hade köpt om prio inte låg på annat, att man har råd och prio är ju väldigt olika, jag har råd köpa flera men det är inte prio så därav ej viktigt.

Sry, men du har fel, plain and simple. End off.