Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det värsta med EQ är ju att det är ett flytande mål och du kan mixtra till förbannelse. Har en Behringer DEC2496 sedan urminnes tider. RME ADI-2 är ju lite vänligare med betydligt mindre band och inställningar att pilla med men nja inte värt besväret och tvånget att konstant behöva analysera allting.

Är väl kanske ett flytande mål om man inte riktigt vet hur man ska använda den ja. När jag flyttar in på ett nytt ställe brukar jag mäta, EQa lite för att sen småjustera ibland i kanske en månad eller två för att sen vara helt nöjd fram tills jag flyttar igen o måste göra om proceduren. Med åren har jag dock blivit bättre på det att jag nu senast när jag flyttade för en månad sen inte ens orkade ta fram micken utan gjorde det ganska snabbt för öra istället. Har jag tid över nån dag o tjejen inte är hemma kanske jag gör det mer ordentligt, men jag är ändå väldigt nöjd som det är.

Skrivet av eFoppa:

Slösa mina pengar? Och vad skulle det vara för slöseri då menar du?
Den enda osanningen jag sett spridits här är att du påstår dig kunna mäta hur högtalare presterar stereobild. Sen tog du förvisso tillbaka det när det visade sig att du inte mätt alls. Eller googlat kanske…
I övrigt är det mest åsikter som driftas.

Helt sjukt ändå hur de där hifi-företagen överlever decennier efter decennier genom att luras. Kan det vara så att deras kunder ändå är ganska nöjda med vad de betalar för? 😅

Lol, du har verkligen inte tagit in eller förstått nånting av det jag (eller kaleid) skrivit. Jeje jag lämnar den här diskussionen, tack o hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lol, du har verkligen inte tagit in eller förstått nånting av det jag (eller kaleid) skrivit. Jeje jag lämnar den här diskussionen, tack o hej.

Vad ska man svara på det? Du är oförmögen att skilja på på fakta och åsikter och verkar ha svårt för att andra inte delar din syn. Hej hej.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Är väl kanske ett flytande mål om man inte riktigt vet hur man ska använda den ja. När jag flyttar in på ett nytt ställe brukar jag mäta, EQa lite för att sen småjustera ibland i kanske en månad eller två för att sen vara helt nöjd fram tills jag flyttar igen o måste göra om proceduren. Med åren har jag dock blivit bättre på det att jag nu senast när jag flyttade för en månad sen inte ens orkade ta fram micken utan gjorde det ganska snabbt för öra istället. Har jag tid över nån dag o tjejen inte är hemma kanske jag gör det mer ordentligt, men jag är ändå väldigt nöjd som det är.

Lol, du har verkligen inte tagit in eller förstått nånting av det jag (eller kaleid) skrivit. Jeje jag lämnar den här diskussionen, tack o hej.

Tja med hörlurar tar du ju med rummet och där har du ju faktiskt tillverkare som jobbat hårt med att få till akustiken i rummet redan inkl väggar och dämpningsmaterial. Högtalartillverkare har inte den lyxen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Godkväll!

Klickade hem ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250ohm.

Skulle vilja ha tips på dac/amp till dessa. Helst under 2000.
Blir inte riktigt klok i denna djungel

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Godkväll!

Klickade hem ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250ohm.

Skulle vilja ha tips på dac/amp till dessa. Helst under 2000.
Blir inte riktigt klok i denna djungel

Köpte dessa nyligen, och köpte Röde Al-1 Dac som jag är helnöjd med, den har även XLR uttag för mikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroella:

Köpte dessa nyligen, och köpte Röde Al-1 Dac som jag är helnöjd med, den har även XLR uttag för mikrofon.

Kikat lite på den faktiskt. Tack!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Kikat lite på den faktiskt. Tack!

ingen orsak, gillar man att lyssna högt som jag så räcker dacen till för att fördärva även dessa lurar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kroella:

ingen orsak, gillar man att lyssna högt som jag så räcker dacen till för att fördärva även dessa lurar

Och troligen även hörseln så spela inte starkt för länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och troligen även hörseln så spela inte starkt för länge.

Du har så rätt, detta är mina första "riktiga" lurar, har alltid använt gamingheadset tidigare. Det är som en helt ny värld.

Permalänk
Fyndjägare

Rode AI-1 är klenare än en DongleDAC för lågohmiga lurar enligt spec från BH Photo nedan. Dessutom extremt sparsamt med specifikationer från Rode, ingen utgångimpedans eller någonting hittar jag. Jag menar om det är "Studio quality" borde de väl bekräfta detta med lite spec och mätningar.

Även svårt hitta tester eller mätningar från de vanliga källorna inom hörlurscommunityn.

Men för högohmiga hörlurar så kanske den duger utmärkt.

Personligen för dom pengarna för en DAC/AMP 1000-2000kr. Alla saknar mic in och jag har inte lyssnat på alla. Men dessa finns det enligt mig fler tillförlitliga tester, mätningar och specifikationer tillgängliga.
Zen DAC Air
Zen DAC v1
Zen DAC v2
Topping dx1
Topping dx3 pro+
SMSL C200
Eller vänta på nya Fiio K7 bör kosta 2500kr

Rode AI-1 (enlight BH Photo)
Headphone Output Power
24 mW into 32 Ohms
245 mW into 300 Ohms

Ledsen om jag bashar prylglädjen men det är iaf mina iakttagelser.

Edit:
Detta ryska test hävdar andra spec, ser bättre ut men inget för svåra lågohmiga hörlurar. Om ryssens mätningar stämmer så ser det ut som Rode fokuserat på att få ut effekt till högohmiga hörlurar. Så för det specifika scenariot kan denna kan vara ett bra eller tom bättre alternativ än mina förslag ovan. "Hifi" DAC/AMPs har oftast fokus på lågohmiga hörlurar iom att sådana är vanligast numera.
DAC chip verkar vara en Nuvoton NAU88L25B.
"The headphone output is heavily transistorized, giving 210 mW into 32 ohm headphones and 390 mW into 300 ohm headphones."
https://prosound.ixbt.com/interfaces/rode-ai1.shtml

Edit 2 teardown
Tyvärr verkar han missa att kommentera hörlursförstärkardelen. Lite slarviga lödningar. Dubbla klockor spottade jag före honom, typ min nivå. Om någon är bra på sånt här kommentera gärna.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd

Toppenbra pris på topptestad hörlursförstärkare genom tyska Amazon
https://www.amazon.de/-/en/SABAJ-A10h-Desktop-Headphone-Ampli...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Kaleid:

Toppenbra pris på topptestad hörlursförstärkare genom tyska Amazon
https://www.amazon.de/-/en/SABAJ-A10h-Desktop-Headphone-Ampli...

Av det jag läst/youtubat verkar Sabaj A10h (gamla svarta versionen) vara superneutral.
Bra med 3 gain lägen och 1st -6db samt 256 nivåer relay volume bra för IEMs och annat lättdrivet. Så man slipper den jäkla kanalobalansen från analog volympott på låg volym.

Synd att den inte hade en 3,5mm också, hade varit fin som IEM förstärkare utan klumpig 6,5mm adapter. Samtidigt den ger ju 2W i 16ohm / 1W i 32ohm / 500mW i 300ohm / 250mW i 600ohm så driver det mesta volymmässigt, knappast tänkt som en IEM förstärkare enbart

Dipswitchar för gain hade varit att föredra. Dessutom verkar det var fördröjning på den digitala volymen, ökar du gain så kommer volymen höjas och du kan först sänka volymen efter några sek, enligt någon Youtuber. Farligt för öronen om man inte drar volymen till 0 eller drar ut hörlurarna innan man ändrar gain. Vilket är att föredra ändå för att undvika ett eventuellt "pop" med obehagliga konsekvenser.

Vore kul att testa men jag har THX 789, Atom mfl neutrala så känns onödigt.

Edit:
effekten i höga ohm 300/600 verkar överdriven tyvärr, behövs en DAC med +4,37V output för att nå angivna nivåer, alltid är det något
"Sabaj" är liksom "Loxjie" ett av SMSL varumärkena. Om jag förstått rätt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Antar att det är en del audiofiler här i tråden, vore mycket intressant att få era åsikter i denna tråd. Vore intressant med någon motvikt men om de redan har rätt så vore det också intressant att veta, åtminstone för mig.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1673838-spotify-hifi-k...

Vilka slutsatser jag ska dra av experternas uttalanden i tråden ovan är kanske inte helt enkelt men något i stil med:

Att det är totalt bortkastade pengar att välja premium varianterna från de olika streamingleverantörerna som säger sig erbjuda kvalité i lossless format eftersom örat ändå inte kan uppleva någon skillnad jämfört med grundabonnemangen?

Tex att Tidals HiFi Plus abonnemang är helt bortkastat/onödigt eftersom öronen ändå inte kan höra skillnad i ljudkvalité mot deras vanliga abonnemang så länge som det är samma master filer låtarna bygger på?

På motsvarande sätt bör det då vara med Spotifys kommande/framtida premiumabonnemang med musik i lossless format, det vore totalt bortkastade pengar eftersom öronen ändå inte kan uppfatta skillnad i ljudkvalité mot deras vanliga abonnemang (så länge som det är samma master filer)?

Samma sak med tex amazon, deezer, qobuz etc, helt meninglöst att betala extra för lossless?

Sedan har vi alla entusiaster som ofta lagrar flac filer i 24 och 32 bits format, med resonemanget ovan bör detta också vara total overkill eftersom örat inte kan uppleva bättre än 16/44.1 ändå? (Så länge som mastern är samma)

Permalänk
Medlem

Testa med dina öron och din utrustning. En fri man frågar ingen om lov

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testa med dina öron och din utrustning. En fri man frågar ingen om lov

Visst, jag ska lyssna och lita på mina öron men jag kan ändå tycka det är lite hmmm förnedrande att betala extra för något som det mänskliga örat tydligen ändå inte kan uppfatta, för mig har diskussionen varit intressant. Experterna i tråden verkar ju inte få något som helst mothugg heller så jag antar att de har rätt. I och för sig snackar vi om ljud och då är det luddigt/suspekt att prata om rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

För att tala om något positivt, sitter just och är imponerad över hur rätt DT990 Pro 250 Ohm låter på metal (efter att ha dragit ner 10k några decibel). Brutal attack och lagom tung bas som inte låter boom (öppna lurar). Enormt trevlig stor ljudbild utan att låta spretigt(som AKG kan göra) och gitarrer låter helt rätt!(gitarrer är viktigt LoL)

Kör genom min digitalmixer, som dessbättre har hårdvarueq, balanserat till hörlursförstärkare. Youtube Music på datorn.
(hade varit olidligt utan att dra ner diskanten FYI)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Visst, jag ska lyssna och lita på mina öron men jag kan ändå tycka det är lite hmmm förnedrande att betala extra för något som det mänskliga örat tydligen ändå inte kan uppfatta, för mig har diskussionen varit intressant. Experterna i tråden verkar ju inte få något som helst mothugg heller så jag antar att de har rätt. I och för sig snackar vi om ljud och då är det luddigt/suspekt att prata om rätt eller fel.

Jag kommer signa upp direkt och testa ett tag, om de nu blir något Spotify Hajfi. Så får vi se om jag änglarna trillar ner osv. För mig är det rätt viktigt att de löser bitperfect uppspelning. Utan det så går nog tjänsten bort för mig.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visst, jag ska lyssna och lita på mina öron men jag kan ändå tycka det är lite hmmm förnedrande att betala extra för något som det mänskliga örat tydligen ändå inte kan uppfatta, för mig har diskussionen varit intressant. Experterna i tråden verkar ju inte få något som helst mothugg heller så jag antar att de har rätt. I och för sig snackar vi om ljud och då är det luddigt/suspekt att prata om rätt eller fel.

Jag brukar va otrogen och försöka fånga reorna. För tillfället kör jag Apple music. Det är mycket nära cd kvalitet så är man inte rejält audiofilig så duger det nog för de flesta.

Men ja oftast har det gått höra skillnad inte bara på mina repade cd skivor. Det är det bästa med streamingtjänsterna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag brukar va otrogen och försöka fånga reorna. För tillfället kör jag Apple music. Det är mycket nära cd kvalitet så är man inte rejält audiofilig så duger det nog för de flesta.

Men ja oftast har det gått höra skillnad inte bara på mina repade cd skivor. Det är det bästa med streamingtjänsterna

Vad menar du med "ja oftast har det gått höra skillnad inte bara på mina repade cd skivor.", kan du vänligen förtydliga?

Du kör Apple Music på iPhone mobil och Apple dator eller Android och Windows dator?

Tycker det verkar lite luddigt med hur bra (eller dåligt...) det är att köra Apple Music på Android men i synnerhet på Windows så därför velar jag lite men inte värre än att man kan prova.

En sak är säker, prissättningen och utbudet är bra för Apple Music, lossless och ett enormt utbud för 100 kr / månad, här ligger både Tidal och Spotify i lä. Jämförelsen blir dock något rörigare om blandar in den tidigare diskussionen om att det mänskliga örat ändå inte kan uppfatta den kvalitetsskillnad som lossless och bitperfect ger (i så fall skulle man ändå lika gärna kunna köra med tex Tidals eller Spotifys grundabonnemang beroende på vilka klienter och utbud man diggar mest).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag kommer signa upp direkt och testa ett tag, om de nu blir något Spotify Hajfi. Så får vi se om jag änglarna trillar ner osv. För mig är det rätt viktigt att de löser bitperfect uppspelning. Utan det så går nog tjänsten bort för mig.

Jag påverkas nog lite av experterna här på Sweclockers som med bestämdhet hävdar att allt över 16/44.1 är totalt onödigt och ändå inte kan uppfattas av örat men kommer också prova Spotify Hifi för att se hur det är (jag menar lyssna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du kör Apple Music på iPhone mobil och Apple dator eller Android och Windows dator?

Tycker det verkar lite luddigt med hur bra (eller dåligt...) det är att köra Apple Music på Android men i synnerhet på Windows så därför velar jag lite men inte värre än att man kan prova.

En sak är säker, prissättningen och utbudet är bra för Apple Music, lossless och ett enormt utbud för 100 kr / månad, här ligger både Tidal och Spotify i lä. Diskussionen/jämförelsen blir dock något rörigare om blandar in den tidigare diskussionen om att det mänskliga örat ändå inte kan uppfatta den kvalitetsskillnad som lossness och bitperfect ger.

Jag kör mestadels på pc fast ärligt talat kör jag fortfarande cd skivor till 95 %. Finner det drygt med streaming finns för mycket att välja på man blir stressad

Bill gates har satt mycket käppar i hjulet för itunes tidigare men tycker det fungerat ok länge nu. Har inte haft några problem på mina android telefoner heller. Har inga apple enheter att jämföra med dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag kör mestadels på pc fast ärligt talat kör jag fortfarande cd skivor till 95 %. Finner det drygt med streaming finns för mycket att välja på man blir stressad

Bill gates har satt mycket käppar i hjulet för itunes tidigare men tycker det fungerat ok länge nu. Har inte haft några problem på mina android telefoner heller. Har inga apple enheter att jämföra med dock.

Men om jag förstår det rätt blir det inte lossless kvalité om man kör iTunes på Windows? Men igen, det spelar väl ingen som helst roll eftersom örat ändå inte kan uppfatta skillnaden.

LoL, skitjobbiga diskussioner det här för mig som ändå föredrar logik och söker någon form av svar, rörigt.

https://discussions.apple.com/thread/253677047
Q: Can I listen losslessly on my Windows PC using iTunes?
A: No. See About lossless audio in Apple Music - Apple Support. Windows is not supported.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vad menar du med "ja oftast har det gått höra skillnad inte bara på mina repade cd skivor.", kan du vänligen förtydliga?

Du kör Apple Music på iPhone mobil och Apple dator eller Android och Windows dator?

Tycker det verkar lite luddigt med hur bra (eller dåligt...) det är att köra Apple Music på Android men i synnerhet på Windows så därför velar jag lite men inte värre än att man kan prova.

En sak är säker, prissättningen och utbudet är bra för Apple Music, lossless och ett enormt utbud för 100 kr / månad, här ligger både Tidal och Spotify i lä. Jämförelsen blir dock något rörigare om blandar in den tidigare diskussionen om att det mänskliga örat ändå inte kan uppfatta den kvalitetsskillnad som lossless och bitperfect ger (i så fall skulle man ändå lika gärna kunna köra med tex Tidals eller Spotifys grundabonnemang beroende på vilka klienter och utbud man diggar mest).

Kör du Tidals mellanabonnemang för 99 kr/månad får du lossless och bra utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kör du Tidals mellanabonnemang för 99 kr/månad får du lossless och bra utbud.

Ja, efter att förhoppningsvis blivit lite klokare av alla diskussioner under dagen så lutar det åt att jag nedgraderar från mitt nuvarande Tidal HiFi Plus till Tidals vanliga grundabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men om jag förstår det rätt blir det inte lossless kvalité om man kör iTunes på Windows? Men igen, det spelar väl ingen som helst roll eftersom örat ändå inte kan uppfatta skillnaden.

LoL, skitjobbiga diskussioner det här för mig som ändå föredrar logik och söker någon form av svar, rörigt.

Har du inte sökt dessa svaren väldigt många gånger redan? Tämligen säker på att jag sett flera diskussioner om det där du dragit samma frågor, och att även skrivit ett eller några svar själv också

T.ex. tror jag att något som jag skrivit tidigare är att lossless inte är en "kvalité", som antingen är perfekt eller åtminstone alltid är bättre än icke-lossless, vilket inte nödvändigtvis är sant. Som andra påpekat betyder det bara att komprimeringen inte är förstörande, hurvida den är bättre (mer korrekt/detaljrik) eller inte beror på vad det var som komprimerades.

Praktiskt sett är ju givetvis en FLAC bättre än MP3/OGG osv. från samma material (som t.ex. om de är från en och samma vanliga CD), men detaljrikedomen är ju ändå hyfsat nära på en skala från noll till oändligheten. Poängen är att samtliga är inperfekta digitala representationer av analoga vågor.

Vad du än väljer kommer det vara inperfekt, så gör det lätt för dig och bara kör på något där du helt enkelt tycker det låter bra, och sluta försöka motivera för dig själv att det behövs något bättre bara av anledningen att det finns bättre

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Har du inte sökt dessa svaren väldigt många gånger redan?

Jo, jag gick bananas, både intressanta men frustrerande diskussioner men har bestämt mig för att gå vidare i livet. LoL Samtidigt sparade jag kanske en krona, bestämt mig för att skita i 200 kr/månad premium abonnemangen i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag hör skillnad men vet inte. En Naim Uniti Atom HE är på ingång för test (egentligen för försteget men hörlursförstärkaren verkar kapabel) och Atom hanterar inte MQA så allt tidal hi-res blir nedkonverterat, medans Qobuz körs hi-res. Ska absolut leta rätt på några från samma master och jämföra

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag tror att jag hör skillnad men vet inte. En Naim Uniti Atom HE är på ingång för test (egentligen för försteget men hörlursförstärkaren verkar kapabel) och Atom hanterar inte MQA så allt tidal hi-res blir nedkonverterat, medans Qobuz körs hi-res. Ska absolut leta rätt på några från samma master och jämföra

Jaja, även om du inte får MQA så får du ju Tidal Hifi kvalitet
https://www.ljudochbild.se/nyheter/hi-fi-2/tidal-gar-all-in-p...

Svårt att tro att du märker skillnad på Qobuz vs Tidal HiFi men vi får väl se vad du tycker. Man får ju numera Hifi kvalitet även med Tidals grundabonnemang vilket jag missat. Tror de gjorde om detta runt årsskiftet ungefär...

"The 'Tidal Premium' tier that offered 320kbps quality has now been rebranded as ‘Tidal HiFi’ and gets you audio at up to 1411kbps (i.e. CD quality)"
https://www.whathifi.com/tidal/review

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Kör du Tidals mellanabonnemang för 99 kr/månad får du lossless och bra utbud.

Nyligen ändrat. För var det bara premium för 200kr/mån
Jag hadde missat det. Gick och ändrade igår. Mitt konto är inställt på hifi och aldrig ens vågat ge mig på MQA. Har bra hörsel och lyssnar på det mesta som är bra.
Lyssnade sist på Sonus Faber och MA gold när jag köpte mina Yamaha YH-E700A de hörlurarna är grymma på ljudet däremot nog inget för den som letar efter minimalistiskt. De är stora och bekväma. Kanske inte bästa ANC. Ljudet är så otroligt bra ur de.

Basen var bra på MA gold. Jag gillade Sonus Faber sonetto mellanregister och dess Lunina på diskanten bättre än Monitor Audio.