Permalänk
Medlem

Ljudet försvann med ny tv

Hej, har köpt mig en TCL 65" C735 QLED
Kopplade in min digital box via fiber en dialog 760.
Ljudet försvann oavsett vad jag gör men streamar jag Netflix eller dylikt så fungerar det.
Är det någon inställning jag missat ?
Eller är boxen bara för gammal för att leverera på tvn
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen nån inställning, vad har du för ljudsystem och hur är det inkopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt är svaret det du själv frågar om. Det är (oftast) någon inställning man har missat i någon ände. Dilog-boxen lär ha sina ljudinställningar och där bör man ställa den på PCM för att testa då det innebär det enklaste formater med stereoljud.

Där kan det också vara så att boxen fått för sig att skicka ljudet på annat sätt än via HDMI, till exempel via den optiska utgången.

Kan också vara så enkelt att allt fungerar normalt igen efter fippel. Likt att du drar ut och ansluter kablar på nytt medan enheterna är strömlösa. Kan vara ett sätt att "forcera" en djupare kommunikation mellan enheterna. Rycker man kablar medan enheterna är igång finns en risk att exempelvis boxen fortsätter som om den vore ansluten till den gamla TV:n.

Gamla boxar kan även bli förvirrade av moderna TV och av olika skäl släcka ned bild och/eller ljud. För C735 är det HDMI kontakt 3 som är den minst moderna och inte har sådant som eARC eller FRL och därför automatiskt pratar med boxen på sätt som gamla prylar enklare förstår. Moderna TV kommer skicka uppgifter till källan om att den klarar mängder av ljudformat som antagligen inte ens existerade när boxen skapades, likt Dolby Atmos. Det finns en risk att detta förvirrar boxens kretsar.

Verkar annars finnas ganska tydlig info om boxen på Dilogs hemsida: https://dilog.se/produkter/dilog-dch-760/faq/