Uppgradera gammal dator med passande delar för Ryzen 5800X3D?
Hej!
Jag har en PC med kanske de billigaste delarna jag kunde hitta för några år sedan och har nu lyckats få tag på en ny CPU (Ryzen 5800X3D).
Datorn används till lite enklare programmering och spel (Heroes of the storm, men hade varit kul med Apex Legends och några spel från gamepass till PC). Har 2 skärmar i 1080p/60 Hz. Nedan följer nuvarande specs + en oöppnad Ryzen 5800X3D:
---------------------------------------------------------------------
CPU: Intel® Pentium® Processor G4560 3M Cache, 3.50 GHz
Moderkort: Asus H110-PLUS
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2400MHz 2x8GB
GPU: ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII
PSU: Silver Power SP-SS500 500W PSU (80 plus bronze)
Chassi: Phanteks ECLIPSE P300 TEMPERED GLASS
SSD: Crucial CT240M500SSD1 (240 GB, används för OS och spel... trångt!)
HDD: Seagate BarraCuda ST31000524AS 1TB 7200 RPM 32MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" (Används knappt)
---------------------------------------------------------------------
Tanken är att få nya CPUn att fungera i bygget, för att sedan uppgradera grafikkort och skärmar när det dyker upp bra deals (sprider ut kostnaden lite). Målet i framtiden är att spela i 1440p och hög fps (120+) i t.ex. Apex legends, Overwatch 2 och andra liknande spel.
Som det ser ut nu behöver jag absolut ett nytt moderkort för att få det att fungera, men är det något annat som jag borde tänka på för att det ska bli så smidigt som möjligt när jag vill byta grafikkort senare? Kylning för CPUn? Tillräckligt med nuvarande PSU eller behöver jag en ny? Vilket (eller vilka) grafikkort borde jag hålla koll på som skulle passa mina behov/bygge?
Vad tycker ni om detta som tillfällig lösning?
Budget: Ganska flexibel om det gäller saker som absolut behövs/rekommenderas för en smidig övergång av nytt grafikkort. Sätter 3000 kr just nu, men kan tänka mig upp till 4-5 k beroende på vad som behöver bytas såklart.
Ni får jättegärna lägga till saker som känns dumt att snåla på och som skulle ge värde för pengarna (som jag har gjort med t.ex. en ny ssd på 1 TB).
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänlig hälsning,
Potatiz