Ljudsystem till Viewsonic PX747-4K

Permalänk
Medlem

Ljudsystem till Viewsonic PX747-4K

Hej!

Nyligen köpt projektorn i rubriken, passar mina hobbybehov perfekt. Har den kopplad till en Xbox där jag och grabben spelar några timmar eller ser någon film på helgerna.

Nu har jag en billig soundbar från netonnet kopplad. Tänker mig att det vore schysst med ett bättre ljud, kanske ffa när vi väl ser på film. Dolby atmos har jag förstått är en bra standard.

Har det placerat i ett ganska litet rum, där det är ca fyra meter mellan skärm och projektor.

Har ni några tips på ett prisvärt surroundljud för max ca 10 tusen (som går att koppla till dennna projektor) som skulle förhöja upplvelsen till film och spel är jag tacksam. Gärna Dolby atmos och med en lösning där jag slipper byta kablar mellan spel på Xbox och film (Nu både spelar vi på Xboxen och ser blu ray via den). Spelar ingen roll om det rör sig om en soundbar eller andra alternativ

Ha de fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigguns:

Hej!

Nyligen köpt projektorn i rubriken, passar mina hobbybehov perfekt. Har den kopplad till en Xbox där jag och grabben spelar några timmar eller ser någon film på helgerna.

Nu har jag en billig soundbar från netonnet kopplad. Tänker mig att det vore schysst med ett bättre ljud, kanske ffa när vi väl ser på film. Dolby atmos har jag förstått är en bra standard.

Har det placerat i ett ganska litet rum, där det är ca fyra meter mellan skärm och projektor.

Har ni några tips på ett prisvärt surroundljud för max ca 10 tusen (som går att koppla till dennna projektor) som skulle förhöja upplvelsen till film och spel är jag tacksam. Gärna Dolby atmos och med en lösning där jag slipper byta kablar mellan spel på Xbox och film (Nu både spelar vi på Xboxen och ser blu ray via den). Spelar ingen roll om det rör sig om en soundbar eller andra alternativ

Ha de fint!

Ingen "brölimpa" (soundbar) men en billig recvier med stöd för Atmos/DTS:X (konkurantljud till Atmos) är Sony STR - DH790 för ca 4.990 kr. Högtalare som behövs för 5.1.2 (minsta Atmos konfig) är: 2st Fronthögtalare (musik, vissa ljudeffekter), en Centerhögtalare (pratet), 2st Surround högtalare (effektljud), 2st sk "Närvaro" högtalare (Atmos/DTS:X effekterna), en Subwoofer. Ultra High Speed certifierade HDMI kabel/ar.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svar!

Har du tips på på 5.1 system också :)? Är det stor skillnad på 7.1(om det heter så) ?

Permalänk
Medlem

Ändå skönt att se nya kreativa skällsord för soundbars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigguns:

Tusen tack för svar!

Har du tips på på 5.1 system också :)? Är det stor skillnad på 7.1(om det heter så) ?

Varsågod.
Ska ni köra Atmos fattas det 2st högtalare i ett 5.1 paket (du får 2st Frontar, 2st Surround, 1st Center å1st Subwoofer högtalare), kan även finnas 5.0 paket (utan Subwoofer).Tyvärr vet jag inget 5.1 paket. Jag kör själv Dolby Atmos (5.1.2) på en Marantz NR 1711 recvier. 1 = 1 Subwoofer å kan även köras med 2 Subwoofers (då blir det Atmos 5.2.2 eller 7.2). Mina högtalare är budgetköp: Polk Audio Monitor XT 20* (Frontar), 1 Polk Audio Monitor XT 30* (Center), Polk Audio Monitor XT 90* (Atmos högtalare), Polk Audio T15 (Surround, inte köpt på Hembiobutiken) å är köpt då å då på Hembiobutiken se. Du har rätt, det finns ett äldre Dolby Digital 7.1 ljudsystem, tror att jag har nån Blu ray film med det. Sony STR - DH 790 klarar av 7.1, 5.1 å äldre ljudformat.

Edit: Jag har Netflix 4K (vissa filmer/serier har Atmosljud) abb å Sony 4K UBP - X700 Blu ray spelare. DTS ljud finns på en del Blu ray filmer.
* = Dessa högtalare är Dolby Atmos/DTS:X Enableded Speakers. Polk Audio Monitor XT90 sk "takstudsare" (ljudet studsar upp i taket å ner mot lyss ingposition är högtalare som kan läggas ovanpå vissa av Polk Audio Monitor XT högtalare serie/monteras på på vägg Du får kolla upp vad detta betyder. Angående certifierade HDMI Ultra High Speed kablar, så har Nördic sådana (bra priser) , har själv 2st 2m.

Angående 7.1 ljud har jag en gammal Pioneer VSX 515 (utan HDMI) recvier som hr har 7.1 (dom 2 extra fuskkanalerna) kör samma ljudeffekter som dom ordinarie Surroundhögtalarna, du har 2st bakre Surround å 2st sidoSurround högtalare men samma ljudeffekter hörs i alla 4. Däremot hade DTS ett system (DTS ES 6.1) med 2st Center högtalare - en främe å en bakre Center (har för mig det heter). Bl.a Sagan om Ringen (DVD) förlängda versionerna har detta ljudformat.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bigguns:

Tusen tack för svar!

Har du tips på på 5.1 system också :)? Är det stor skillnad på 7.1(om det heter så) ?

Kan du verkligen möblera för 7.1 om du har ett litet rum ?
Prylar börjar man med att leta begagnat i närområdet.
https://hifitorget.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Tar med mig dessa tips!
Och ang frågan om utrymme för 7.1-system, så är mitt svar att jag har ingen aning, 4m kanake är alldeles för litet, men 5.1 kanske passar bättre då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigguns:

Tack för alla svar! Tar med mig dessa tips!
Och ang frågan om utrymme för 7.1-system, så är mitt svar att jag har ingen aning, 4m kanake är alldeles för litet, men 5.1 kanske passar bättre då

Du kan köra ett 5.1 system på en 7.1/2 recvier/förstärkare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bigguns:

Tack för alla svar! Tar med mig dessa tips!
Och ang frågan om utrymme för 7.1-system, så är mitt svar att jag har ingen aning, 4m kanake är alldeles för litet, men 5.1 kanske passar bättre då

7.1 innebär att du ska ha högtalare bakom dig och det låter som om ditt tum är för litet för att det ska funka på nått vettigt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

7.1 innebär att du ska ha högtalare bakom dig och det låter som om ditt tum är för litet för att det ska funka på nått vettigt sätt.
https://helpguide.sony.net/ha/strza5/v1/en/contents/image/sp_714_config_z5.png

Vi säger att Bigguns tänker köra Dolby Atmos 5.1.2 så kommer ett par Surroundhögtalare bort från bilden, Bakre Surround eller SidoSurround. Jag kör mina Surroundhögtalare som SidoSurround. Själva Atmos högtalarna kan läggas ovanpå Frontarna (helst matchande serie) eller väggmontera, finns även lösa Atmos högtalare för inbyggnad i vägg/tak om man bor i villa.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seville57:

Vi säger att Bigguns tänker köra Dolby Atmos 5.1.2 så kommer ett par Surroundhögtalare bort från bilden, Bakre Surround eller SidoSurround. Jag kör mina Surroundhögtalare som SidoSurround. Själva Atmos högtalarna kan läggas ovanpå Frontarna (helst matchande serie) eller väggmontera, finns även lösa Atmos högtalare för inbyggnad i vägg/tak om man bor i villa.

Men 5.1.2 är inte 7.1, på bilden jag postade är det 7.1.4, bortsett från takkanalerna så visar bilden hur 7.1 ska placeras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men 5.1.2 är inte 7.1, på bilden jag postade är det 7.1.4, bortsett från takkanalerna så visar bilden hur 7.1 ska placeras.

Mitt fel, såg fakiskt/tänkte inte på högtalarna i taket. Dags att vakna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Blev en Sony dh790 och ett 5.1-system av Dynavoice, köpt på Brl. Motsvarar mina förväntningar mer än väl! Kör bluray via xboxen, likaså t.ex HBO. Får perfekt 5.1-ljud.

Nåt som stör mig är att det inte funkar på alla spel (Xbox series X). Vissa, t.ex Gears 5, minecraft dungeons och många fler blir super, men en del andra t.ex Shredders revenge eller Kao the kangaroo får ej surroubdljud. Trodde typ alla nyare spel stödde det. Vad beror detta på?

Ha det fint o trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigguns:

Nåt som stör mig är att det inte funkar på alla spel (Xbox series X). Vissa, t.ex Gears 5, minecraft dungeons och många fler blir super, men en del andra t.ex Shredders revenge eller Kao the kangaroo får ej surroubdljud. Trodde typ alla nyare spel stödde det. Vad beror detta på?

Det beror på att alla spel inte har surround.

Glöm inte att välja 5.1 okomprimerat ljud i ljudinställningarna för Xbox för bästa möjliga kvalitet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bigguns:

Tack alla!

Blev en Sony dh790 och ett 5.1-system av Dynavoice, köpt på Brl. Motsvarar mina förväntningar mer än väl! Kör bluray via xboxen, likaså t.ex HBO. Får perfekt 5.1-ljud.

Nåt som stör mig är att det inte funkar på alla spel (Xbox series X). Vissa, t.ex Gears 5, minecraft dungeons och många fler blir super, men en del andra t.ex Shredders revenge eller Kao the kangaroo får ej surroubdljud. Trodde typ alla nyare spel stödde det. Vad beror detta på?

Ha det fint o trevlig helg!

Att spelet inte är gjort med surroundljud. Du kan tex kolla på 2 av dem du nämnde under funktioner så ser du skillnaden på stödda ljudformat.
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/gears-5-game-of-the-ye...
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/kao-the-kangaroo/9P2V4...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ahaa, tack för snabba svar! Är det så enkelt att alla stöder inte 5.1? På länkarna du skickade ser jag bara att gears stöder atmos, men inget om 5.1. Det som förvirrade mig är att jag läste nånstans att alla spel (typ) som kommit efter 2017 eller vad det nu var, har stöd för 5.1.

Permalänk

Jag körde på z906 som start på den projektorn, och vart riktigt nöjd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bigguns:

Ahaa, tack för snabba svar! Är det så enkelt att alla stöder inte 5.1? På länkarna du skickade ser jag bara att gears stöder atmos, men inget om 5.1. Det som förvirrade mig är att jag läste nånstans att alla spel (typ) som kommit efter 2017 eller vad det nu var, har stöd för 5.1.

Jag tror inte alla spel är surroundkodade, det skulle faktiskt förvåna mig om de är det även om det lär vara fler som ger flerkanalsljud än som verkligen använder ljudet "rätt"
Atmos är inte heller 5.1 utan arbetar fundamentalt olika eftersom det inte har en fast kanalplacering utan man anger position på ljudet i stället för att ange vilken kanal det ska spelas upp i. Och så kan ju många dekoders göra olika typer av matrisdekodningar av stereoljud så för att ge korrekt surround förutsatt att det är stereosignal och inte panorerad mono in i dekodern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigguns:

Ahaa, tack för snabba svar! Är det så enkelt att alla stöder inte 5.1? På länkarna du skickade ser jag bara att gears stöder atmos, men inget om 5.1. Det som förvirrade mig är att jag läste nånstans att alla spel (typ) som kommit efter 2017 eller vad det nu var, har stöd för 5.1.

Nej, alla spel har inte stöd för surround. Kan nog säga att i princip inget 2D-spel har stöd för surround av logiska skäl. Shredders Revenge är ju ett 2D-spel. Kängru-spelet, däremot, är i 3D men har ändå inget surroundstöd, eventuellt av kostnadsskäl.

Som jag nämnde tidigare så bör du även gå in på ljudinställningarna för Xbox och välja 5.1 okomprimerat ljud. Se till att du inte har valt Dolby eller DTS, då det introducerar märkbar fördröjning av ljuder pga. omkodningen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Okomprimerat 5.1 valt! Ok, då funkar det nog som det ska då, tack hörrni!