Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Avstängd

Varför kan man inte skilja på de och dem

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Permalänk
Medlem

Det är en sak du ska veta och det är att du är inte bättre än människor som inte vet skillnaden mellan De och Dem.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Hatar dom där orden.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt lätt!

De ville inte gå över ån!

Såg du dem?

Själv fick jag lära mig skillnaden när jag gick i tvåan, vet inte hur det är nu för tiden dock!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är sjukt lätt!

De ville inte gå över ån!

Såg du dem?

Onödigt komplicerat.

"Dom ville inte gå över ån!"

"Såg du dom?"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Om du ska pedagogiskt lära ut skillnaden, hur skulle du göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

För att det inte är någon skillnad på dem i talat språk. I normal svenska uttalas bägge som "dom". Så det går inte att höra vilket som är vilket.
Så än bättre fråga är varför skriftspråket fortfarande skiljer de två åt, när nu inte talspråket gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är sjukt lätt!

De ville inte gå över ån!

Såg du dem?

Själv fick jag lära mig skillnaden när jag gick i tvåan, vet inte hur det är nu för tiden dock!

/Lifooz

Man får inte lära sig skillnaden i tvåan, så vida du inte menar andra ring

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Onödigt komplicerat.

"Dom ville inte gå över ån!"

"Såg du dom?"

Givetvis läste jag tingsrättens dom.
Dom fungerar inte att använda för att undvika de och dem.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Givetvis läste jag tingsrättens dom.
Dom fungerar inte att använda för att undvika de och dem.

Jodå, det fungerar alldeles utmärkt. Att det finns ett helt annat ord som också stavas "dom" är inget problem utan det går nästan alltid att avgöra från sammanhanget vilket av orden som avses.
(Det finns flera sådana ordpar i svenskan, där två ord med helt olika mening råkar stavas på samma sätt, och i vissa fall även uttalas lika. Ytterst sällan det leder till några problem i praktiken.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Man får inte lära sig skillnaden i tvåan, så vida du inte menar andra ring

Satslära med subjekt och objekt får man väl lära sig i mellanstadiet så vitt jag vet. Så inte lågstadiet men inte heller gymnasiet.

Varför folk har svårt att skilja dem åt skulle jag tro beror på att man inte läser tillräckligt mycket. Känns som att jag plockade upp många grammatiska regler genom att läsa mängder av böcker som ung.

Permalänk
Medlem

Jag tror man läser mycket mer felaktig text idag. När jag växte upp läste jag böcker, korrekturlästa tidningar, etc. Idag läser jag mycket på internet och börjar vackla i mitt skriftspråk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Läs en 100 år gammal text, tider ändras.
Iaf med who/whom låter de annorlunda och folk blir imponerad.

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Om du ska pedagogiskt lära ut skillnaden, hur skulle du göra detta?

"De" är de som gör något. "Dem" syftar på någon som görs något med/mot.
Alternativt prova att byta ut "de" mot "vi" och "dem" mot "oss" och se hur meningen funkar isf (två bokstäver respektive tre bokstäver för att komma ihåg vilka du ska byta ut mot vilka).

Annars tycker jag som många varit inne på att det är bättre att man använder "dom" om man inte behärskar de och dem, för det ser väldigt fel ut om man använder dem fel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tänk att jag aldrig reflekterat över detta, fast det kan bero på att jag har bättre saker för mig än störa mig på om andra människor säger de eller dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tänk att jag aldrig reflekterat över detta, fast det kan bero på att jag har bättre saker för mig än störa mig på om andra människor säger de eller dem

Då är nog du en av dem som inte har koll är jag rädd.

Jämför med om en tondöv människa sjunger falskt och du som tondöv inte tycker att det låter illa. Andra, icke tondöva, tycker att det låter förfärligt.

När jag läser en text där de/dem används fel så känns det väldigt oprofessionellt, man ser det relativt ofta även i lite mer formella sammanhang och jag kommer av mig i läsningen direkt när jag ser det.

Permalänk
Medlem

When in doubt, byt ut de mot jag och dem mot mig så har du svaret.

Ska de åka åt det hållet?
Ska jag åka åt det hållet?

Ska dem åka åt det hållet?
Ska mig åka åt det hållet?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Troligen för att "dom" har dykt upp som ett mellanting, vilket suddat ut skillnaden mellan orden.

Jag vet inte riktigt varifrån du får din statistik men att sträcka sig till att "gemene man" inte klarar av att skilja på orden tvivlar jag starkt på. Det finns helt klart folk som antingen inte känner till skillnaden, eller som struntar i den då de tycker att "dom" funkar fint, men inte gemene man. Sedan är det ju i sig inte något märkligt att ett talspråkligt ord har gått in och etablerat sig som en skriven form

Själv kan jag tycka att det är ofantligt mycket märkligare med personer som inte kan skriva hela meningar utan bara spottar ut sig små fyrordskontruktioner som de till på köpet sätter i egna stycken. Vet folk inte längre skillnaden på en ny mening och ett nytt stycke?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

"De" är de som gör något. "Dem" syftar på någon som görs något med/mot.
Alternativt prova att byta ut "de" mot "vi" och "dem" mot "oss" och se hur meningen funkar isf (två bokstäver respektive tre bokstäver för att komma ihåg vilka du ska byta ut mot vilka).

Annars tycker jag som många varit inne på att det är bättre att man använder "dom" om man inte behärskar de och dem, för det ser väldigt fel ut om man använder dem fel.

Jag läste att om man kan byta ut "dom" mot "jag" så ska det vara de och om man kan byta ut "dom" mot "mig" så ska det vara dem. Är själv inget fan av de/dem men rätt så händigt om man stöter på folk som TS.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Alla kan såklart göra fel ibland men tycker väl att de flesta behärskar det hyfsat. Tycker man sällan ser texter med helt uppenbara fel genomgående i texten.

Sedan skulle jag säga att det är väldigt viktigt att kunna uttrycka sig korrekt i skrift, i var fall om man vill ha ett seriösare arbete. Så att byta ut ”de”/”dem” mot ”dom” är inte rätt väg heller skulle jag säga då det blir väldigt mycket talspråk över det.

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju vissa som stör sig på detta. Men det är domsas problem.

Permalänk
Medlem

Ja det är lite märkligt. Folk verkar inte ha samma problem när de skriver på engelska. De har ju samma motsvarande ord där, they och them.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

When in doubt, byt ut de mot jag och dem mot mig så har du svaret.

Ska de åka åt det hållet?
Ska jag åka åt det hållet?

Ska dem åka åt det hållet?
Ska mig åka åt det hållet?

Det där funkar ju inte i inlandet här i Västerbotten där dom säger ”ska vi åka hem till jag”

Permalänk
Medlem

Då svenska är ett deskriptivt språk så kommer det inte vara ett problem så länge till, eftersom det formas efter hur vi använder det.
Vilke betyder att det kommer att bli en del av den normala svenskan som används, och alltså vara helt grammatiskt rätt att använda vilket som.

Vem vet det kanske redan är så...

Permalänk
Medlem

Jag slutar direkt att fortsätta läsa ett inlägg där de/dem används felaktigt av två skäl.

1. Jag vill inte bli osäker själv. Hade inga problem med de och dem förr, men ju mer felaktigt användande av de/dem jag läser desto mer osäker har jag blivit och måste tänka efter själv när jag skriver.

2. Om man inte kan skilja på de och dem så är inte resten av inlägget speciellt förtroendegivande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det som gör att gemene man inte klarar av att skilja på "de" och "dem"?

Har ni några funderingar?

Är det grundskolan som blivit så pass dålig, så att eleverna inte lär sig normal svenska?

Jag själv hör när det ska vara "de" eller "dem", men en stor del människor verkar inte göra det.

Språket är inte något statiskt fenomen. Det gäller även normal svenska. Skönt, eftersom vi slipper en del gutturala uttal från vikingatid till exempel.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

När jag var ett barn sa jag alltid dom. Sen fick man lära sig de och dem. Säger fortfarande dom om dem men säger ofta de när man ska.

Skulle inte bli ledsen om man ändrade svenska språket till att bara använda dom.

Finns en del knas i svenska språket.
Man borde säga hanom istället för honom och honom istället för henne. (eller hanne istället för honom)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tänk att jag aldrig reflekterat över detta, fast det kan bero på att jag har bättre saker för mig än störa mig på om andra människor säger de eller dem

säg det till alla trådar som skapas "Vad spelar du idag?, Vad dricker du idag?, Vad har du gjort idag?" tycker att det är minst lika onödigt ändå är de mer acceptabla av någon anledning? Här försöker någon åtminstone "rädda det Svenska språket".

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Det är en sak du ska veta och det är att du är inte bättre än människor som inte vet skillnaden mellan De och Dem.

Jo, det är han. Han skriver korrekt svenska, de gör inte det.

Skrivet av MinscS2:

Onödigt komplicerat.

"Dom ville inte gå över ån!"

"Såg du dom?"

Medan som ”dom” är acceptabelt i löst skriftspråk så är det ur en akademisk synpunkt aldrig acceptabelt. Jag tycker att man gör sig själv en björntjänst att använda ”dom”. Det tar bokstavligen 10 minuter att lära sig skillnaden mellan de/dem och man ger genast ett mer seriöst intryck.

Jag personligen lärde mig skillnaden först på gymnasiet när jag fick det trick jag använder än idag. When in doubt, byt till engelska they/them.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag får väl ta upp det uppenbara. Problemet på nätet är ju att man tillåter folk att skriva fel. Det anses vara fel att korrigera någon som skriver fel, så då låter man gärna bli, eftersom man annars blir anklagad själv för att göra fel.
Det gör ju att allt fler texter använder ord på fel sätt, så att det i princip normaliseras för läsaren.

Felanvändningen kan nu för tiden inte bara observeras på diskussionsforum som detta, det har även spridit sig till artiklar i dagstidningar och annan media.

Visa signatur