Sökes! Programvara för inscanning av bild som genererar planritning

Permalänk
Medlem

Sökes! Programvara för inscanning av bild som genererar planritning

Hej,

Söker något mjukvarustöd för att bearbeta inscannade planritningar - till mer lättbearbetade 2D-skisser. Önskvärt är nedan punkter,

Förjobb av oss,
- Inscanning av tidigare planritning (PDF, JPEG, ...)

Önskvärd funktionalitet,
- Bearbetning av inscannat material, för kartläggning av planritningsunderlag - läs ex. "mäklarunderlag". ¨
- Modifiera inscannat underlag utifrån förändring i ytor (ändra layout i planritning)
- Visuellt presentera likställd kartläggning i 2D
- (önskvärt) Om möjligt kunna redigera väggar samt ytor
- (önskvärt) Uppdelning/Skärning av ytor
- (önskvärt) Måttanpassad, eller förslag till mått

Kontext,
Vi letar efter att kunna ge våra kunder ett visuellt bättre underlag för deras befintliga planritningar, genom att bearbeta och förtydliga tidigare underlag.

//P

Visa signatur

/H

Permalänk
Medlem

Mäklarbranchen borde ha anpassade program för detta då det kan knappast vara ett unikt problem...

--

Annars titta på opensource-progam med först Gimp för att städa upp bitmapp-bilderna och sedan Inkscape för vektorisering där man kan ta in bitmappbilder, göra dem halvtransparanta och man sedan kalkerar av till en vektorbild eller prova några av dess vektoriserings-algoritmer.

Det sistnämnda ger dock ofta merarbete än att manuellt kalkera av bitmappen för att underlaget inte är helt rät, buktar eller har annan distorsion samt att man får en rimlighetsbedömning under arbetet (tex. att inte vektoricera kafferingar på ritningen eller hjulspåren efter kontorsstolen [nej, jag skojar inte...]) och därmed notera olika kontrollpunkter för utredning vidare, vilket är svårt att automatisera. Inkscape har möjlighet att mäta vektorlängder och area på inringade ytor samt att värdena som skrivs ut går att skala för tex. 1:100 angivelser samt flyttas runt i efterhand för tydligare placering.

Ofta måste underlagen både riktas upp rätt och perspektivjusteras och skaljusteras i X/Y-led, speciellt om det är scannade papper eller fotografi av dessa, till detta måste man finna några sträckor i x och y-led som är kända i verklighet och också finns på ritningen så att de kan skalas korrekt.

Har man tur finns det skal-axel och angivelse av skala - dock kan man aldrig lita på en utskrift olika längder är skalmässigt korrekta då skrivare krymper typiskt 4% vid utskrift för att få sina marginaler etc. samt har enstaka % fel olika i x och y-led vid utskrift.

och till sist att inte glömma - ritning och verklighet stämmer ofta inte överens ens från början och det finns alltid olika fel och önsketänkande som aldrig realiserades eller saker man inte vill visa (tex. verkliga ytan är större än bygglovshandlingarna eller omvänt när man säljer lägenheter och vill ha ytan så stor som möjligt).

Inkscape är dock inte så bra med format mot andra kommersiella program då det är en ren SVG-editor och lagrar sina objekt i SVG-format - och kommersiella program brukar var jättedåliga att importera SVG-format och mycket blir ofta fel - framförallt när det gäller texter där radbrytningar, kerning mellan bokstäver och fonter går åt pipan.

tex. export mellan Inkscape och MS-visio så är den enklaste och mest skal-riktiga vägen är att göra en 'cut and paste' mellan programmen - dock krachar alltid texter så dessa får man skriva in igen då fonter, radbrytningar och kerningar mellan tecknen och orden går alltid åt pipan...

Skall man exportera till tex. autocad har enklaste vägen visat sig att gå via pdf-filer, men det är fortfarande en del efterarbeten även där efter importen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ploj:

Hej,

Söker något mjukvarustöd för att bearbeta inscannade planritningar - till mer lättbearbetade 2D-skisser. Önskvärt är nedan punkter,

Förjobb av oss,
- Inscanning av tidigare planritning (PDF, JPEG, ...)

Önskvärd funktionalitet,
- Bearbetning av inscannat material, för kartläggning av planritningsunderlag - läs ex. "mäklarunderlag". ¨
- Modifiera inscannat underlag utifrån förändring i ytor (ändra layout i planritning)
- Visuellt presentera likställd kartläggning i 2D
- (önskvärt) Om möjligt kunna redigera väggar samt ytor
- (önskvärt) Uppdelning/Skärning av ytor
- (önskvärt) Måttanpassad, eller förslag till mått

Kontext,
Vi letar efter att kunna ge våra kunder ett visuellt bättre underlag för deras befintliga planritningar, genom att bearbeta och förtydliga tidigare underlag.

//P

Frågan är om ni vill ha resultatet i pdf, svg, dwg (mfl), ai eller eps. Eller något annat format jag inte kommer på nu. Grundregeln är att det blir en massa handpåläggning hur man än gör. För mig slutar det med att jag lyfter in en raster-pdf i Revit (Cad-program för arkitekter) och ritar av. Har testat mängder med mjukvaror som lovar enkelhet som öht inte fungerar på inscannade ritningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ploj:

Hej,

Söker något mjukvarustöd för att bearbeta inscannade planritningar - till mer lättbearbetade 2D-skisser. Önskvärt är nedan punkter,

Förjobb av oss,
- Inscanning av tidigare planritning (PDF, JPEG, ...)

Önskvärd funktionalitet,
- Bearbetning av inscannat material, för kartläggning av planritningsunderlag - läs ex. "mäklarunderlag". ¨
- Modifiera inscannat underlag utifrån förändring i ytor (ändra layout i planritning)
- Visuellt presentera likställd kartläggning i 2D
- (önskvärt) Om möjligt kunna redigera väggar samt ytor
- (önskvärt) Uppdelning/Skärning av ytor
- (önskvärt) Måttanpassad, eller förslag till mått

Kontext,
Vi letar efter att kunna ge våra kunder ett visuellt bättre underlag för deras befintliga planritningar, genom att bearbeta och förtydliga tidigare underlag.

//P

Detta tror jag inte jag provat
https://www.scan2cad.com/

Testa.
Annars finns det likt översättningstjänster att köpa av servicebyråer. Exempelvis https://convert2autocad.com/convert-scanned-floor-plan-to-aut...

Permalänk

Googla : convert PDF to DWG eller PDF to DWG Converter, se om något av det passar in på era behov

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcewen123:

Googla : convert PDF to DWG eller PDF to DWG Converter, se om något av det passar in på era behov

Dessa är för vectorbaserade PDFer och helt onödigt då Autocad kan läsa PDF rakt av.

I så fall Convert raster image to vector eller Convert scanned blueprint to Cad eller varianter av dessa.

Tänk på att onlineconverters i princip uteslutande tjänar pengar på att sälja emailadresser.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Dessa är för vectorbaserade PDFer och helt onödigt då Autocad kan läsa PDF rakt av.

I så fall Convert raster image to vector eller Convert scanned blueprint to Cad eller varianter av dessa.

Tänk på att onlineconverters i princip uteslutande tjänar pengar på att sälja emailadresser.

???
Vet inte vad du får för google resultat, jag får resultat som detta https://www.autodwg.com/pdf-to-dwg-converter/
https://solutions.backtocad.com/features/pdf-to-dwg

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcewen123:

???
Vet inte vad du får för google resultat, jag får resultat som detta https://www.autodwg.com/pdf-to-dwg-converter/
https://solutions.backtocad.com/features/pdf-to-dwg

Rätt säker på att de är lika dåliga som inkscape, dvs oanvändbara, jag kan såklart ha fel, många av resultaten jag fick var onlineconverters som i princip öppnade en PDF i AutoCad och sparade som DWG.