Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Vad är viktigast när entusiasterna på SweClockers väljer datorbutik för nästa uppgradering? Passa på att vara med och påverka!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är ensam, men precis samma som när Elgiganten senast frågade;

Era webbsidor är hemska att spendera tid hos

Kanske är gammal och trist, men ser fördelar hos en enkelnavigerad (och lättdriven) hemsida över massa fräna animationer, posters, banners och skumt utnyttjande av yta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Säljare som inte bara vill sälja utan faktiskt rekommenderar bra (för individen) saker. Typ som svaren när folk frågar på SweClockers. Det kännetecknar en bra datorbutik för mig!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tycker senaste året fått fart på sidan och numer är med på radarn (och inte bara ett resultat i mängden på prisjakt), men finns mer att göra. Finns en anledning att Inet alltid handlar högt upp. Svåra situationer behöver lösas bättre #mångaSuraÖverSugandeDamm

Edit: inte jag som är sur, men stämningen på forumet var ganska spänd angående den frågan ganska långa daga efteråt. Jag vill helst slippa att det blir så igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Säljare som inte bara vill sälja utan faktiskt rekommenderar bra (för individen) saker. Typ som svaren när folk frågar på SweClockers. Det kännetecknar en bra datorbutik för mig!

typ som kjell, alltid när man frågat efter nåt så har dom inte alltid rekommenderat nåt som är dyrast utan nåt som passar ens behov bäst sånt tycker jag är bra.

Permalänk
Avstängd

Inet, Webhallen och Komplett är riktigt bra konstruerade.
Netonnet är okej i relation till att de ofta har rätt hyggliga priser.

Däremot hade jag gärna vilja filtrera på fler specs på många delar.
Eftersom IOPS och TBW är rätt viktiga för mig vid val av SSD är jag alltid hänvisat till Prisjakt för att få någon vettig filtrering på dessa.

IPC-filter på processorer hade varit schysst också.

Som varnande exempel vill jag ge skämskudden till Elgiganten och Mediamarkt.
De fysiska bytikerna är trevliga att gå och klämma på varor i, men hemsidorna är under all kritik då de är fruktansvärt klumpiga på telefon. Ofta oanvändbara.

En butik med Inets hemsida, Netonnets priser (gällande en del varor) och Elgiganten/Mediamarkt fysiska utbud av möss, tangentbord och hörlurar att känna på skulle få tre michelinstjärnor av mig.

Har dock aldrig varit i någon av Inets fysiska butiker då jag bor norrut, så det kan förstås hända att de redan är riktigt bra på det.

Permalänk
Medlem

Tycker de bör prismatcha uppgraderingspaketen mot sina egna priser, istället för att ha ett statiskt pris.

https://www.komplett.se/product/1202493/datorutrustning/dator...

Den blir ett par hundringar billigare om man enskilt lägger till varje komponent i kundvagnen.
Tycker de bör kunna göra det dynamiskt prissättning, och då kan man länka färdiga uppgraderingspaket till alla som frågar efter det på Sweclockers och veta att de fortfarande får en bra deal.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

T ex Proshop kan locka med sitt utbud. Men du hittar fan ingenting på den här sidan. Lagerhyllan är liksom släppt över internet utan någon som helst logiskt uppdelning av det hela. Deras filteranläggningen är därtill som en ytterligare knytnäve mot ett blåmärke. Så kopiera inte deras lösning.

Ser det här bra ut? (browser är Brave)

Nej.

Mitt första intryck av designen är att det här verkar vara för billigt. Det krävs en ansträngning innan kopplingen går mot en förståelse till vad som visas här ovanför Intel-bannern. Nedanför Intel-bannern känns allt åter professionellt. Dvs brukligt, sakligt och typiskt Komplett.

Vit och tom bakgrund, våldsamt mycket annat pågår runt omkring, val av jättestora bilder och jätteliten förklarande text där under -> förvirrande och inte ledande.

Kanske är något sken som förts över från den mobila sidan.

Edit: slår man över mellan sidorna Inet och Komplett, så känns Inet betydande mer ledig att ta sig an. Sidan Inet är som krympt för en datorskärm. Medan Komplett sväljer upp hela ens fokus, då en stackad långtradare med information kommer emot dig - från den framförvarande ljusa rektangeln på 24"/27" osv.

Permalänk

Det finns olika saker.
Jag gillar fysiska butiker som ligger lättåtkomliga. Och det handlar inte alls om att jag behöver rådfråga något. Utan att jag helt akut har behov av saker. Nu finns det redan såna butiker och då blir mycket av mina onlineköp även hos dem.

Något jag hatar är butiker med dåliga filter. Jag vill ha en produkt och jag har vissa krav, jag vill då filtrera ut de produkterna som inte uppfyller dessa krav. Jag tycker bla komplett har för få val att filtrera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns olika saker.
Jag gillar fysiska butiker som inte ligger lättåtkomliga. Och det handlar inte alls om att jag behöver rådfråga något. Utan att jag helt akut har behov av saker. Nu finns det redan såna butiker och då blir mycket av mina onlineköp även hos dem.

Något jag hatar är butiker med dåliga filter. Jag vill ha en produkt och jag har vissa krav, jag vill då filtrera ut de produkterna som inte uppfyller dessa krav. Jag tycker bla komplett har för få val att filtrera på.

Varför skall butikerna inte vara lättåtkomliga?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Varför skall butikerna inte vara lättåtkomliga?

jag skrev fel och fick med ett inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

jag skrev fel och fick med ett inte

Jaha, trodde du gillade butiker som låg utanför stan för att slippa armbågas med folk eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

IPC-filter på processorer hade varit schysst också.

För vilka instruktioner? Integer, float eller vad? AES? Vilka instruktioner tänker du på. (Instructions Per Cycle)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tycker komplett är ganska svårnavigerad. Har flera gånger försökt köpa något men gett upp.
Att konfigurera ett paket har orimliga prispåslag om man jämför att köpa dom löst.
En komponent (GPU/Chassi/whatever) kan ha en prisskillnad på ett par hundralappar när man jämför dom sida vid sida, men när man byter dom i konfiguratorn så kan skillnaden ibland bli tusentals kronor dyrare.
Filtreringen är undermålig och inte alltid helt träffsäker. Vill man söka på LGA1700 så kanske man också vill filtrera på DDR4 eller DDR5.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vi vill ha ett Dark Mode på hemsidan!

Gärna mörkare än Palpatines självaste morgonrock!

Permalänk
Medlem

Säger rätt så mycket när man använder Inets hemsida för att kolla upp saker även om man ska köpa det någon annanstans (då ibland kostar inet bra mycket mer)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag har bevakat begagnatmarknaden ett tag efter gpu och när en modell som verkar intressant har dykt upp har Inet varit förstahandsvalet när det gäller att hitta längd och tjocklek (vägrar kalla det bredd, bredd för mig är det "ni" kallar höjd) för att se om det passar mitt chassi.
Ingen annan återförsäljare har varit bättre på att skriva ut måtten på de allra flesta gpuer som varit intressanta för mig.

De har också varit bättre på att beskriva eventuella defekter på fyndvaror än tex Webhallen som jag handlat en del från.

Felformulerat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

För vilka instruktioner? Integer, float eller vad? AES? Vilka instruktioner tänker du på. (Instructions Per Cycle)

Ja gärna alla som är vidkommande.
Det är ju ändå en nördbutik, det är bara trevligt om det finns många reglage undanstuvade i någon meny man kan pilla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

IPC-filter på processorer hade varit schysst också.

Jag har absolut noll förståelse för detta argument, IPC är tom mer ointressant än Cinebench, det fyller absolut noll funktion för användandet.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att webhallen blivit mer som elgiganten/mediamarkt sedan Komplett tog över, dvs sämre produktinformation och ett mindre sortiment av komponenter till förmån för ett generellt bredare produktutbud. För mig har Inets filter för chassin varit helt underbara då jag letar chassin som kan 420 radiator. Kompletts styrka har varit komponenter som saknar RGB, kanske dyrare men bättre som inköpare för att litet företag. Ofta som jag hittat Quadro-kort hos komplett som jag inte hittat hos de andra, nu känns det dock som Computersalg totalt äger på den typen av utbud både gällande bredd och pris.

Permalänk
Medlem

Gör all research själv. Och köper där det är billigast. Har aldrig blivit imponerad av kunskap, pris eller utbud i fysiska butiker. Och online är hemsidorna svårlästa. Sedan var det länge sedan jag köpte något nytt iofs. Har inget behov av det senaste svårt överprisade. Håller mig någon generation bakom men i övre prestandaskicket. För tillfället 10900k med ett gtx 1070. Börjat snegla på "ny" gpu. När skärmen stödjer 1440p vilket är lite tungt att driva.

Får istället tacka denna eminenta sida för information och hjälp i forum av vettiga pålästa människor. Ha de gött alla.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Jag har absolut noll förståelse för detta argument, IPC är tom mer ointressant än Cinebench, det fyller absolut noll funktion för användandet.

Okej, så du har inga problem att ge lika mycket för en i5 750 som en 4670, eftersom IPC inte spelar någon roll överhuvud taget?

Har du några tankar om varför vi nu gått över till LED-lampor istället för att hetta upp en tråd så att den glöder?

Permalänk
Medlem

Vet vad jag vil ha, väljer sen bara butik utifrån pris och renommé - beträffande känt vad gäller reklamationshantering - för vilket det för övrigt saknas en tillförlitlig generell tjänst. Vissa butiker kan vara inaktuella av olika skäl, och man får ju sina favoriter också det av olika skäl.

Permalänk
Medlem

ett bra pris

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ricerunner:

Okej, så du har inga problem att ge lika mycket för en i5 750 som en 4670, eftersom IPC inte spelar någon roll överhuvud taget?

Har du några tankar om varför vi nu gått över till LED-lampor istället för att hetta upp en tråd så att den glöder?

Problemet med liknelsen är ju att IPC och effektivitet inte är samma sak, även om de hänger ihop. IPC mäts inte i watt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Problemet med liknelsen är ju att IPC och effektivitet inte är samma sak, även om de hänger ihop. IPC mäts inte i watt.

Liknelsen med lampan haltar förvisso, och nyare generationer når ofta högre klockning på lägre watt.
Men varför presterar en nyare processorkärna bättre vid samma klockfrekvens som en äldre kärna isåfall?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ricerunner:

Liknelsen med lampan haltar förvisso, och nyare generationer når ofta högre klockning på lägre watt.
Men varför presterar en nyare processorkärna bättre vid samma klockfrekvens som en äldre kärna isåfall?

Det gör de ju pga högre IPC.
Men det på första raden är det jag syftade på. Det intressanta är ju inte egentligen IPC utan prestanda/watt. Och den varierar ju grovt med last; 5800X3D är fantastiskt effektiv i spel t ex, men sannolikt bara marginellt bättre än 5800X i annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Men varför presterar en nyare processorkärna bättre vid samma klockfrekvens som en äldre kärna isåfall?

Snabbare minnesbuss?
Nej, men mer seriöst så är det för en vanlig användare ointressant och oviktigt varför en viss processor är snabbare eller långsammare än en annan.
Det viktiga är att prestandaskillnaden finns där - hur den uppnås spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

En bra butik ska bara sälja sina egna saker. *host* CDON

Permalänk
Medlem

Vettiga priser, hyggligt utbud, inget marketplace* samt snabba och krångelfria reklamationer.

*Cdon och elgiganten, jag tittar på er!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.