Apple bekräftar USB Type-C till Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Medans jag haft en usb-c lur (galaxy s-8)
Som ständigt vägrade gå i porten och dessutom hade ömtålig kabel.

Låter mer som om det är smuts i porten. På min Xiaomi Redmi Note 5, som har micro-USB, så kunde kabeln knappt sitta fast i porten efter 3 år. Gick med den till en vän som håller på med reparationer. Han tog ut väldigt mycket damm ifrån porten och efter det fungerar porten alldeles utmärkt. Jag har också en OnePlus 3, som har USB-C och den porten fungerar alldeles utmärk fortfarande, användes som huvudtelefon i nästan 3 år. Inget glapp där

Skrivet av Klubba:

Så du byter telefon oftare än vissa byter strumpor och har inte lyckats slita ut USB-C kontakten?
Ja ett år eller två håller den väl oftast om man inte har otur........... Acceptabelt för dig som köper nya telefoner hela tiden, totalt oacceptabelt för andra

Min OnePlus 3 användes som huvudtelefon i nästan 3 år, den USB-C ingången fungerar fortfarande utan problem och inget glapp i den. Jag förstår inte heller allt hat mot USB-C. Far har också en Sony XZ1 Compact som han haft i över 3 år, den kör med USB-C och jag har inte hört något problem hos han heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Så du byter telefon oftare än vissa byter strumpor och har inte lyckats slita ut USB-C kontakten?
Ja ett år eller två håller den väl oftast om man inte har otur........... Acceptabelt för dig som köper nya telefoner hela tiden, totalt oacceptabelt för andra

Jag byter inte telefon så ofta. Den första jag hade med kontakten var Nexus 6p för ungefär sju år sedan, sen har jag bytt ungefär var tredje år. Sen tillkommer jobbtelefoner som byts efter två-tre år normalt men också när jag byter jobb förstås. Ofta är de Iphone men jag har haft i alla fall tre Android sedan USB C kom.

Skrivet av Yoshman:

Just för laddning av laptops är Apples "magsafe" ljusår bättre än USB-C. Men är väl trevligt att man kan använda USB-C som nödladdare även till sin bärbara

Tja, en del gillar den mycket men det är väl en smaksak. Problemet är dock att Apple har patentet och vägrar låta någon annan använda magnetkontakt alls som standard, förutom MS då som har hållhakar på dem med sina patent. Så det är inget alternativ för en standard.

Fördelen med Magsafe är ju att kontakten lossnar när någon snubblar på sladden främst, och lite smidigare isättning (vilket dock inte gäller MS implementation som ofta "klickar fast fel" så man får ta ur och försöka igen). Nackdelen på samma område är ju att man inte kan rädda en enhet någon råkar sopa ner med sladden. Det är nog få kontakter som håller så hårt att det funkar på en laptop visserligen men sonen har exempelvis råkat knuffa ner sin surfplatta, min surfplatta, vår Nintendo Switch och ett gäng telefoner som alla har sluppit att åka i golvet för att USB-kabeln inte släppte.

Permalänk
Medlem

Var väl på tiden. Då har man nästa uppdatering planerad, om det blir om ett eller två år återstår väl att se. Himla nöjd med min 11:a fortfarande dock, så har egentligen ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av snajk:

USB C har stöd för det, till skillnad från Lightning faktiskt, alla Lightning till 3,5 mm har en DAC. Det är inte alla tillverkare som valt att använda den standarden dock så för en del (som min Pixel) krävs det en kabel med DAC.

ja kolla där, det hade de tagit bort när de slutade med 30-pinnarn. My bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple är mer eller mindre tvungna att införa usb c på nästa iPhone. När en sådan stor grupp vet om att porten går emot att bli obsolete. Man kan argumentera för att gammal teknik är bättre, men det är en port som överges och inte kommer använda på något nytt.

Jag själv funderar på hur usb c skulle påverka försäljningen. Jag vet många som skulle köpa en iPhone om det inte vore för porten. Vår kassa krona har dock såklart också påverkan nu då de har blivit så dyra.

Menar du att vissa väljer bort iPhone på grund av deras lightning-port? Ja det finns ju folk till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just för laddning av laptops är Apples "magsafe" ljusår bättre än USB-C. Men är väl trevligt att man kan använda USB-C som nödladdare även till sin bärbara

På vilket sätt är den ljusår bättre? Sure om man är fumlig o inte har koll på datorn o kabel o man snubblar på den ofta, men utöver det? Jag har haft USB-C-laddning på min laptop i fem år nu o tycker den funkar klockers utan tillstymmelse av problem, o jag är inte klantig heller så har aldrig sett nå behov av en barnanpassad kabel.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Menar du att vissa väljer bort iPhone på grund av deras lightning-port? Ja det finns ju folk till allt.

Menar du att vissa väljer bort Nokia 3310 på grund av deras bristande internet? Ja det finns ju folk till allt.

Jag själv har en lightning port på min AppleTv fjärrkontroll. Själva porten som sådan upplever jag inte som dålig ändamålet.
Men det får vara slut på unika portar som gör i princip samma sak. I hemmet kan man leva med det, men att ha denna skottkärra med idonglar skjuvande framför sig vart man än går får de vara slut på.
Och att gå ifrån lightning är bara en kabel mindre, men det är på en kritisk produkt där man måste ha kabeln i fickan hela tiden. Andra saker som en dockningstation till laptopen är bra att ha med sig i väskan, men man "överlever" på gymmet utan denna.

Något jag stör mig på är att så otroligt många svindyra teknikprylar än idag har usb mini, d.v.s föregångararen till usb micro som kom 2007. Detta troligen med motiveringen att usb mini p.g.a. dens storlek ser rejäl ut och de inom tekniska prylar vill ha rejäla saker. (med teknisk pryl, så kolla in multimeters och annat)
Att sedan usb mini i verkligheten är väldigt dåligt är en sak som kunderna inte fysisk ser på den.

Permalänk
Medlem

Är lite kluven. Bra med en standard men lightning är den enda kontakten som aldrig har strulat för mig. Även usb-c har tyvärr nöts ut. Det är nått så otroligt dumt desgintmässigt med en känsligt del i mitten av uttaget på enheten som enkelt kan skadas, ett designfel som alla usb typer har dragits med enligt mig, utom möjligtvis usb-A. Det är så mycket smartare att ha den känsliga delen i kabeln, som i lightning, då den är fan så mycket enklare att byta ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasidro:

Är lite kluven. Bra med en standard men lightning är den enda kontakten som aldrig har strulat för mig. Även usb-c har tyvärr nöts ut. Det är nått så otroligt dumt desgintmässigt med en känsligt del i mitten av uttaget på enheten som enkelt kan skadas, ett designfel som alla usb typer har dragits med enligt mig, utom möjligtvis usb-A. Det är så mycket smartare att ha den känsliga delen i kabeln, som i lightning, då den är fan så mycket enklare att byta ut.

Samtidigt finns det ju nackdelar också. Jag har en polare som råkade kortsluta en laddare med lightning för att han råkade placera själva kontakten på en platt metallyta, inte att han la den där alltså utan bara råkade komma åt en diskbänk eller vad det nu var. Det är omöjligt med USB C. Konstruktionen av lightning gör ju också att det blir en liten gnista väldigt ofta när man sätter i kabeln, vilket är anledningen till att ett av blecken (det fjärde eller femte beroende på orientation) blir svart efter ett tag, och sedermera slutar kontakten ladda på ena hållet och till slut på båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

Är lite kluven. Bra med en standard men lightning är den enda kontakten som aldrig har strulat för mig. Även usb-c har tyvärr nöts ut. Det är nått så otroligt dumt desgintmässigt med en känsligt del i mitten av uttaget på enheten som enkelt kan skadas, ett designfel som alla usb typer har dragits med enligt mig, utom möjligtvis usb-A. Det är så mycket smartare att ha den känsliga delen i kabeln, som i lightning, då den är fan så mycket enklare att byta ut.

Enkelt kan skadas hurdå? Har haft laptop, telefon o hörlurar med USB-C senaste fem åren o jag har fortfarande inte enkelt lyckats ha sönder nån kontakt. Tvärt om så funkar alla lika bra som dan jag köpte dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inte bara böjas, de extremt små anläggningsytorna och klena konstruktionen gör att minsta lilla beläggning på kontakterna ger dålig kontakt och glapp elller korrupta filer etc. Man har monterat den ömtåligaste delen med mest slitage i porten istället för kabeln, lightning är ju precis tvärt om där man istället har stiften i kabeln. Byter ju hellre sladd än uttag på mina enheter i.a.f. Riktigt dålig design rakt igenom.

Men skulle gissa att de flesta som tycker den är bra endast använder den för laddning, då fungerar den ju även om vissa stift blir dåliga. Men i.s.f är ju en gammal rund nokia-kontakt överlägsen om det nu bara ska laddas med....

Nej, det är Lightning-kontakten som har de känsligaste delarna, de fjädrande kontaktstiften såväl som fasthållningsfjädrarna i honan medans USB-C har dessa i hanen. Kontaktblecken i honan hos USB-C har inga rörliga delar alls.

Hos USB-C så är dessutom kontaktblecken för VBUS/GND längre än övriga bleck vilket gör att man kan detektera att kontakten håller på och dras ur och därmed stänga av strömmen innan de längre VBUS/GND blecken tappar kontakten helt. Detta skyddar kontakten från arcing; att det uppstår en ljusbåge mellan kontaktstift och bleck vilket skadar och förkortar kontaktens livslängd.

Permalänk
Medlem

Yey.

Det var ett tufft beslut när jag köpte min ipad, ganska nyligen. Det enda som gjorde mig tveksam var att den inte hade usb-c. ALLA mina andra enheter har usb-c. Prishoppet uppåt för att få en med usb-c var för stort så det fick bli en med lightning ändå. Förhoppningsvis var det sista gången dock. Vid nästa uppgradering har den förhoppningsvis usb-c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Ser fram emot hur Apple tänker spinna övergången vid nästa iPhone, magiskt, fantastiskt, oöverträffad, "perfected", miljövänliga eller liknande trams som när de tog bort laddaren och skickade med en lighting till usbc när alla tidigare laddare varit usb a....

En adapter lightningkontakt -> usb-c som är magisk, fantastisk, oöverträffad, "perfected", miljövänlig, osv?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är bra!
Dock jäkligt längesen jag använde en kabel senast.
Laddar trådlöst och för över ”data” trådlöst

Och detta har man gjort med eltandborsten sedan slutet av 80-talet. Men med mobiltelefonerna satt den långt inne.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag har för mig att Apple satt med i arbetsgruppen som tog fram USB-C så din sarkasm är inte så långt ifrån sanningen.

Jag har för mig att USB C utvecklades med Lightning som förebild. Apple var med i utvecklingsgruppen.

Permalänk
Medlem

Apple är på väg mog kontaktfri iphone med endast wireless charging. Att på allvar tro att det kommer sitta en usb-c port på undersidan av en iphone där lightning kontakten brukade vara är korkat och naivt. Bara en gissning förstås men man bör hålla åtanke att eu inte kräver en USB-c port på mobiltelefon som endast kan laddas trådlöst.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bsk!:

Apple är på väg mog kontaktfri iphone med endast wireless charging. Att på allvar tro att det kommer sitta en usb-c port på undersidan av en iphone där lightning kontakten brukade vara är korkat och naivt. Bara en gissning förstås.

Kanske det, det är tillåtet att behålla lighning och inte ha en usb c förutsatt att man inte kan ladda via lightningkontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske det, det är tillåtet att behålla lighning och inte ha en usb c förutsatt att man inte kan ladda via lightningkontakten.

Precis. Dessutom pratar vi 2024 innan detta måste genomföras. Skulle tro att apple redan var påväg att dumpa alla portar till sin ihpone, om inte 2024 så ~2025-2026, precis som de dumpade sin hörlursutgång och nu glider alla runt med trådlösa lurar(inklusive de av oss som inte ens äger en iphone).

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Apple är på väg mog kontaktfri iphone med endast wireless charging. Att på allvar tro att det kommer sitta en usb-c port på undersidan av en iphone där lightning kontakten brukade vara är korkat och naivt. Bara en gissning förstås men man bör hålla åtanke att eu inte kräver en USB-c port på mobiltelefon som endast kan laddas trådlöst.

De har ju precis gått ut och sagt att de kommer att släppa telefoner med usb c så din gissning är fel.

De har säkert funderat på att ta bort alla portar men det finns ju saker som då inte hade funkat. Till exempel CarPlay i alla bilar som inte har det trådlöst, vilket är de flesta och även helt nya modeller och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har ju precis gått ut och sagt att de kommer att släppa telefoner med usb c så din gissning är fel.

De har säkert funderat på att ta bort alla portar men det finns ju saker som då inte hade funkat. Till exempel CarPlay i alla bilar som inte har det trådlöst, vilket är de flesta och även helt nya modeller och så.

Det kan vara så att deras ”budget-telefoner” kommer gå över till USB-C men att deras pro modeller till 2024 kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

Kommer bytet eller implementeringen till nästa iPhone, dvs 15, så får jag nog överväga att byta ut min kära 11:a
Känns vemodigt att behöva byta ut nånting som fungerar så tillfredsställande och som har garanterade uppdateringar till genom hela 2025 om jag tolkar Apples update schedule.
Men större skärm och 120hz lockade redan på 13 Pro.
Hmmm 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specias:

Det kan vara så att deras ”budget-telefoner” kommer gå över till USB-C men att deras pro modeller till 2024 kör trådlöst.

Kanske, men tvärtom känns ju mer sannolikt. Med iPad gick de först över för de fetare modellerna för de är ju de som mest behöver de utökade funktionerna som kontakten innebär.

Permalänk
Medlem

På ämnet om överföringshastighet och USB-C: Den nya iPadden (10e generationen av basmodellen) har USB-C men behåller 480 Mbit/s - dvs USB 2.0 - som hastighet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

.... ocj snart uppfinner Apple Android.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, en majoritet av alla iPhone ägare verkar haft problem med USB C, ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

På ämnet om överföringshastighet och USB-C: Den nya iPadden (10e generationen av basmodellen) har USB-C men behåller 480 Mbit/s - dvs USB 2.0 - som hastighet.

Jo det är inte ovanligt på budgetmodeller (bas-Ipad borde kanske inte räknas dit dock). USB C säger ju inget om vilken USB-version det handlar om, mer än att det inte är 1, det är bara en kontakt.