App för att spåra var någon befinner sig.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera en app => enkelt att bli av med telefonen. Skulle hellre köra med en Apple Airtag eller Samsungs Tag.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Själv har vi så att vi kan se varandra på google maps, både jag och mina barn. Vi har pratat en hel del om det, jag har beskrivit varför jag tänker att det är viktigt att kunna se i nödlägen och att jag aldrig skulle kolla upp var de är "bara för att" eller för att snoka.

Öppet, med respekt och motiveringar. Upplever inte att det varit dramatiskt eller något de ifrågasatt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Skulle inte rekommendera en app => enkelt att bli av med telefonen. Skulle hellre köra med en Apple Airtag eller Samsungs Tag.

Fast det är ju rätt oanvändbart om personen är utan telefon…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Fast det är ju rätt oanvändbart om personen är utan telefon…

länka airtaggen till föräldrarnas telefoner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Själv har vi så att vi kan se varandra på google maps, både jag och mina barn. Vi har pratat en hel del om det, jag har beskrivit varför jag tänker att det är viktigt att kunna se i nödlägen och att jag aldrig skulle kolla upp var de är "bara för att" eller för att snoka.

Öppet, med respekt och motiveringar. Upplever inte att det varit dramatiskt eller något de ifrågasatt.

Som jag flera gånger påpekat i tråden så är en diskussion om ifall det är ok att övervaka sina barn inte syftet med denna tråden. Jag anser inte det och vill ha en opt in lösning som barnet kan sätta på när hon vill. Läs gärna dokumentet jag länkade. Om du tycker det är otydligt så läs första meningen på sidan 39 tills det klarnar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Utan att ha testat allt för noga (har en polare som alltid använder den när vi ska ses för han är kroniskt sen), så låter det som att Glympse är det du söker.

Glympse såg väldigt bekvämt ut alltså, synd att det lutar sig mot Privacy Shield och har amerikanska servrar bara. Kan bli tufft i relation till GDPR efter Schrems II. Då det verkar röra sig om ett barn som går på gymnasiet går det såklart att komma runt med samtycke dock. Gäller bara att inte utföra någon form av "tvingande" förslag när det läggs fram.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som jag flera gånger påpekat i tråden så är en diskussion om ifall det är ok att övervaka sina barn inte syftet med denna tråden. Jag anser inte det och vill ha en opt in lösning som barnet kan sätta på när hon vill. Läs gärna dokumentet jag länkade. Om du tycker det är otydligt så läs första meningen på sidan 39 tills det klarnar.

Jag läste det, jag jobbar med de här frågorna varje dag. Jag tror att "det klarnat" så långt det är möjligt för mig.

Du inledde tråden med en argumentation för dina åsikter, det vore klädsamt om du med ett så argumenterande inlägg också lät oss bemöta dina påståenden.

Sen är s39 riktad mot företag/organisationer som eventuellt hanterar informationen, vad du egentligen vill läsa är sidan efter, 40.

Citat:

Vårdnadshavare ska i takt med barnets stigande ålder och utveckling
ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Ju äldre barnet är,
desto mer hänsyn ska tas till barnets vilja och medbestämmande. Detta ska
vårdnadshavare som använder verktyg för så kallad föräldrakontroll ta hänsyn
till. Föräldrarna måste därför prata med sina barn, berätta vad olika verktyg
är till för och ta in barnets åsikt innan ett verktyg börjar användas. Här måste
också föräldern bland annat ta hänsyn till barnets rätt till privatliv, för att göra
en avvägning av vilka verktyg som ska användas, hur och när. Det är viktigt att
vårdnadshavare gör en nyanserad bedömning innan ett verktyg används, och
pratar med barnet om verktyget, bland annat om varför det ska används.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

appen Hitta som är inbyggd i iOs funkar som du önskar…
man delar sin platsinfo med personer (typ de 10 senaste i meddelanden som snabbmeny, men du kan välja andra som tex. pappa)
lite krångligare mot android, men det finns ”enheter” där någon måste vara inloggad, tex webbläsare
har använt många ggr på semestrar & dyl. väldigt smidigt

red: om jag var otydlig så väljer din dotter att dela sin plats när hon vill… inte tvärtom

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Fast det är ju rätt oanvändbart om personen är utan telefon…

Nej inte alls - Apple Airtag och Samsung Tag fungerar utan telefon också => de kopplar då upp sig mot andra telefoner i närheten så att du kan spåra dem.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

länka airtaggen till föräldrarnas telefoner?

Exakt så

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toss3:

Nej inte alls - Apple Airtag och Samsung Tag fungerar utan telefon också => de kopplar då upp sig mot andra telefoner i närheten så att du kan spåra dem.

Sådana är jättebra om man vill spionera på någon eller så, här handlade det om opt-in däremot och då tror jag inte att de passar alls.

Permalänk
Medlem

Life360 eller vanlig delning via google maps är mina tips.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

länka airtaggen till föräldrarnas telefoner?

Om föräldrarna inte har iPhones? Morsan körde ju med Android iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Toss3:

Skulle inte rekommendera en app => enkelt att bli av med telefonen. Skulle hellre köra med en Apple Airtag eller Samsungs Tag.

Kan hon själv sätta på och stänga av dessa alltså?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nej inte alls - Apple Airtag och Samsung Tag fungerar utan telefon också => de kopplar då upp sig mot andra telefoner i närheten så att du kan spåra dem.

Fast nu handlade det ju om när en är på väg hem ensam på natten. Man kan ju inte lita på att alla förövare har påslagen iPhone… Risken blir att det är falsk trygghet. Bättre med en app som vederbörande kan starta och öppna själv, och hela tiden kunna få bekräftelse på att det fungerar. Fungerar det inte kanske man väljer annan väg eller sätt att ta sig hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Fast nu handlade det ju om när en är på väg hem ensam på natten. Man kan ju inte lita på att alla förövare har påslagen iPhone… Risken blir att det är falsk trygghet. Bättre med en app som vederbörande kan starta och öppna själv, och hela tiden kunna få bekräftelse på att det fungerar. Fungerar det inte kanske man väljer annan väg eller sätt att ta sig hem.

Så länge det finns någon med en iphone i närheten så räcker det - förövaren behöver alltså inte ha en iphone på sig för att aritag:en ska fungera.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om föräldrarna inte har iPhones? Morsan körde ju med Android iallafall

Samsungs dito kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Samsungs dito kanske

Om morsan har en Samsung ja. Samsung SmartTag fungerar nämligen bara med Samsung telefoner. Inte med andra Android telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om morsan har en Samsung ja. Samsung SmartTag fungerar nämligen bara med Samsung telefoner. Inte med andra Android telefoner

Jag bara antar att Iphone och Samsung tillsammans har en väldigt stor andel mobilanvändare i Sverige, så att träffa någon av föräldrarna med dom är nog en ganska stor chans. Annars får du väl stalka din dotter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Så länge det finns någon med en iphone i närheten så räcker det - förövaren behöver alltså inte ha en iphone på sig för att aritag:en ska fungera.

Och du känner att det är rimligt att anta det alltid finns någon i närheten är ett brott begås, som bara står där agerar bluetooth-mast? Tagarna är för egendom, inte realtidspositionering av personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Och du känner att det är rimligt att anta det alltid finns någon i närheten är ett brott begås, som bara står där agerar bluetooth-mast? Tagarna är för egendom, inte realtidspositionering av personer.

Behöver ju inte vara i närheten exakt när brottet begås. Poängen är mer att en Airtag med större sannolikhet missas av den som begår brottet än en telefon som är rätt uppenbar och är till stor hjälp då det verkligen behövs. Mer som en extra försäkring vid sidan om telefonen.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Avstängd

Nu hade ju morsan ingen apple men en airtag är ju annars en extremt bra ide, klickar man då "lost" i appen så den börjar spåras så börjar ju airtag'en pipa med, så dottern skulle ju märka direkt att någon spårar den så behöver inte känna sig iaktagen annars.

Om man inte klickar i att den är "lost" så uppdaterar den ju positionen nån gång per dygn sådär, dvs omöjligt för live-tracking.

Ska nog köpa en man kan sätta på tjejen när vi åker till Ullared, får alltid leta som en dåre efter henne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nu hade ju morsan ingen apple men en airtag är ju annars en extremt bra ide, klickar man då "lost" i appen så den börjar spåras så börjar ju airtag'en pipa med, så dottern skulle ju märka direkt att någon spårar den så behöver inte känna sig iaktagen annars.

Om man inte klickar i att den är "lost" så uppdaterar den ju positionen nån gång per dygn sådär, dvs omöjligt för live-tracking.

Ska nog köpa en man kan sätta på tjejen när vi åker till Ullared, får alltid leta som en dåre efter henne...

Vad jag vet börjar den inte pipa direkt, utan det är efter 2-3 dagar sedan den var ansluten till din telefon som den börjar pipa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Går att dela sin position live med WhatsApp.
Max 8 timmar.
Jag använder Home Assitant gör att spåra min och frugans mobil. Tyvärr vill inte dottern installera appen så jag får fortsätta göra den mer attraktiv med funktioner tills hon tycker det blir värt det.

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Nej inte alls - Apple Airtag och Samsung Tag fungerar utan telefon också => de kopplar då upp sig mot andra telefoner i närheten så att du kan spåra dem.

Och sannolikheten att man råkar råka illa ut när man är på Bluetoothavstånd (~10m vid fri sikt) till någon med rätt sorts mobil är..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Och sannolikheten att man råkar råka illa ut när man är på Bluetoothavstånd (~10m vid fri sikt) till någon med rätt sorts mobil är..?

Kanske inte just då, men under perioden efter eller före så vet dom var dom ska börja leta. Plus att den kommer koppla upp sig mot första som kommer förbi i närheten.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Mycket snack om Airtags här men jag måst flika in att de inte duger för ”kritisk” spårning i realtid såsom ex ”Dela min plats” funktionen erbjuder. Delvis är Airtags alltid aktiva, de måste vara reggade mot ett Apple konto och helst en Iphone/Ipad som man spårar via.

Vidare är Airtags pingande till ”Find my” nätverket sporadiskt, ex tar det oftast mina AirTags/find my appen över 15 minuter att påpeka att de separerats från mig… Alltså lämpar de sig inte för att spåra en persons (som ev befinner sig en farlig situation) geografiska position.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vi hade en diskussion hemma angående om det är rätt att spåra var ens barn befinner sig. Jag hävdar att det inte är det och har aldrig spårat mina barn. Vill man läsa mer om detta kan jag rekommendera följande skrift från IMY, s39 och framåt. https://www.imy.se/globalassets/dokument/ovrigt/barn-och-unga...

Men frågan föddes ur att flickvännens dotter nyligen börjat gymnasiet och börjat åka runt till kompisar fram till sent på kvällen. Kanske finns det en önskan i från hennes sida att kunna bli spårad så att hon kan känna sig säkrare på bussen hem. Jag tänker mig en spårningsfunktion/app som hon kan aktivera när hon vill det och i övrigt är den avstängd. Är det någon som känner till om det finns en sådan funktion? Hon använder iPhone, men mamma har Android.

Spåra någon, om än sina barn är ju sjukt.
Hur gjorde våra föräldrar på 60-70-talet?
Galet. Skall förbjudas

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K