Permalänk
Medlem

Ny TV - Glipa mellan panel och ram

Hej.

Köpte ny tv och efter uppackning märker jag att det är en glipa på 2-3 mm i överkant mellan panel och ram.
Och nertill går panelen under ramen.
Inget som påverkar funktion eller stör när man sitter en bit bort men är i direkt ögonhöjd när man står bredvid tvn.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka.
Vad hade ni gjort?
Reklamation eller behålla?
Lite smått dryg att packa ihop igen 😅

Samsung Q60A 70" - 7990kr

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Hej.

Köpte ny tv och efter uppackning märker jag att det är en glipa på 2-3 mm i överkant mellan panel och ram.
Och nertill går panelen under ramen.
Inget som påverkar funktion eller stör när man sitter en bit bort men är i direkt ögonhöjd när man står bredvid tvn.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka.
Vad hade ni gjort?
Reklamation eller behålla?
Lite smått dryg att packa ihop igen 😅

Samsung Q60A 70" - 7990kr

<Uppladdad bildlänk>

Reklamation, hade inte vilja en spillterny TV med detta.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut som om du har fått någon typ av b-sortering, alltså paneler som klassas som "tillräckligt" bra. Jag hade aldrig gått med på det. Eller visst, om jag fick information om det innan och bra rabatt så att man själv får avgöra om man tycker att det är värt det.

Permalänk
Bildexpert 📺

Är den sned på något sätt så att glipan bara finns just där?

Annars ser det mest ut som helt enkelt osnygg konstruktion vilket är vanligt med 70-tummare. Reklamation riskerar sluta med att man åker på en felsökningsavgift. Bättre då att utnyttja ångerrätten eller acceptera att yttre kvalitet och design inte rymdes i den prislappen.

Permalänk
Medlem

Peak dagens ungdom att man inte vill reklamera en nyköpt defekt tv för att det är lite jobbigt att packa ned den i lådan.

Permalänk
Medlem

Har du mer information om TV? Förpackning? Ser ju som en helt annan TV.

Permalänk
Bildexpert 📺

70-tummare (och 60-tummare) är generellt av sämre konstruktion och klagomål på bristande finish är rätt vanligt. Det är ganska tydligt att de storlekarna endast finns i enklare mellanklass och basklass vilket tyder på att det är ODM från någon andra rangens fabrik.

Permalänk
Medlem

Är exakt likadant på föräldrarnas Q90NA 65" så det är ingen fara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Är exakt likadant på föräldrarnas Q90NA 65" så det är ingen fara.

"ingen fara'" man betalar pengar för att få en ny orepad, felfri passform påTV:n (om inget annat anges), inget annat gäller för min del. Dags å döpta om samsung till Skamsung (ett märke som aldrig kommer innanför min dörr).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

"ingen fara'" man betalar pengar för att få en ny orepad, felfri passform påTV:n (om inget annat anges), inget annat gäller för min del. Dags å döpta om samsung till Skamsung (ett märke som aldrig kommer innanför min dörr).

Är samma på deras Galaxy S20 FE telefon. Finishen är lite sämre än på deras "vanliga" lineup. Simkortsläden täcker inte upp allt "döutrymme" kring slotten etc.
Sen verkar inte många andra än vissa vara uppmärksamma på det då inga reviews nämner sådant till ex.
Är dessutom lite missnöjd med mitt Fractal Torrent chassi som också inte är helt 100% när det kommer till kanter och mellanrum mellan sidpaneler och plastpanelerna i toppen och annat.
Men är väl OCD barn i guess ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är den sned på något sätt så att glipan bara finns just där?

Annars ser det mest ut som helt enkelt osnygg konstruktion vilket är vanligt med 70-tummare. Reklamation riskerar sluta med att man åker på en felsökningsavgift. Bättre då att utnyttja ångerrätten eller acceptera att yttre kvalitet och design inte rymdes i den prislappen.

Glipan är längs hela överkanten om än något mindre på vänstersidan ca 1-2mm.
Har inga problem med att lämna in den på reklamation om det skulle behövas.

Skrivet av Lorault:

Har du mer information om TV? Förpackning? Ser ju som en helt annan TV.

Samsung QE70Q60AAUXXC

Det hade varit trevligt med ett utlåtande från någon samsung representant här på forumet
@Samsung @Samsung-daniel
Men det ser inaktivt ut där

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en felanmälan direkt till Samsung och så småningom om kommer väl en tekniker och tittar på tvn

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Fått svar från Samsung nu.
De anser att det inte är något fel på produkten och kommer inte göra något åt saken.
/end

Frågan är nu om det är värt att lägga
4h och ~300kr i diesel, i nedpacketering och transport till och från ÅF som kanske inte ens tar emot.
Hur kinkiga brukar olika åf vara vid ångerrätt gällande emballage?
Emalageplasten som satt på panelen går inte att sätta dit snyggt igen tex.

Tillägg: Upphämting vid tomtgräns är också ett alternativ.
Kommer kontakta åf kundtjänst om retur.

Alt. kontakta arn vilket känns ganska lönlöst.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Fått svar från Samsung nu.
De anser att det inte är något fel på produkten och kommer inte göra något åt saken.
/end

Frågan är nu om det är värt att lägga
4h och ~300kr i diesel, i nedpacketering och transport till och från ÅF som kanske inte ens tar emot.
Hur kinkiga brukar olika åf vara vid ångerrätt gällande emballage?
Emalageplasten som satt på panelen går inte att sätta dit snyggt igen tex.

Tillägg: Upphämting vid tomtgräns är också ett alternativ.
Kommer kontakta åf kundtjänst om retur.

Alt. kontakta arn vilket känns ganska lönlöst.

Skamsung - överhypat risbrännar märke.Problemet är att dom är för stora på marknaden å tror att dom kan göra som dom vill. Stå på dig!

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Pressbilderna som Samsung använder stämmer inte heller. Lämna tillbaks denna TV. Det är stor skillnad mellan vad bilderna visar.
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-qe70q60aauxxc...