Playstation VR 2 släpps i februari – kostar 600 euro

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att den skulle glida iväg en del, allt annat gör ju det.

Synd att de inte kunde lägga den på "499", hade behövts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Men de kan ju å andra sidan inte heller gå med för mycket förlust på varje såld enhet. Då skulle de ju bara blöda pengar och ett företag måste ju gå med vinst för att kunna fortsätta bedriva verksamhet och inte gå i konkurs.

Själv vet jag inte om jag vill köpa PSVR2 vid launch eller inte. Jag tvekar inte på grund av priset i första hand, det har jag inga problem att ha råd med. Det viktigaste är vad det kommer för spel. Horizon-spelet kan bli kul men att köpa en enhet för endast det spelet vet jag inte om jag har lust med.

Har du nån VR setup sen tidigare kan det kanske kännas lite så där men om du är ny så kommer det nog finnas en del.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Känns mer som en "soft launch" i och med lågkonjunkturen och förseningar hos spelutvecklare orsakade av pandemin. Inget annonserat GT7 VR-läge vid release var lite oförväntat. Jag hoppas spelstödet kommer ikapp hårdvaran om ett år eller två.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

När ska xbox komma med en motsvarighet?

Phil Spencer säger att det inte finns något intresse för VR.

https://www.gamespot.com/articles/xbox-series-x-nobodys-askin...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

600 euro, 9000kr i Sverige då?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Men de kan ju å andra sidan inte heller gå med för mycket förlust på varje såld enhet. Då skulle de ju bara blöda pengar och ett företag måste ju gå med vinst för att kunna fortsätta bedriva verksamhet och inte gå i konkurs.

Själv vet jag inte om jag vill köpa PSVR2 vid launch eller inte. Jag tvekar inte på grund av priset i första hand, det har jag inga problem att ha råd med. Det viktigaste är vad det kommer för spel. Horizon-spelet kan bli kul men att köpa en enhet för endast det spelet vet jag inte om jag har lust med.

Givetvis sant det med

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Phil Spencer säger att det inte finns något intresse för VR.

https://www.gamespot.com/articles/xbox-series-x-nobodys-askin...

Phil spencer vet inte vad han pratar om

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

600 euro, 9000kr i Sverige då?

Hoppas på 7k men det är lite önsketänkande...

Permalänk
Medlem

Undrar om utvecklare fortsatt kommer stödja gamla psvr också? Kanske tveksamt med tanke på att det är helt olika kontroller

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

600 euro, 9000kr i Sverige då?

Runt 8000 skulle jag gissa

Permalänk

Hoppas den blir mer lättköpt än att få tag på en PS5 konsol iallafall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Det öppnar upp möjligheter för en massa saker i VR, men mest av allt att man kan fokusera grafikrendering där ögat fokuserar och skita i att rendera noggrant i periferin och på så sätt spara prestanda/förbättra upplevd grafik. Men också generell ögon interaktion med andra i VR och styra menyer med ögon etc.

Absolut, men det hade man inte behövt Tobii eyetracking till, det hade ju räckt med eyetracking. Jag förstod det som att det var just Tobii som gjorde det extra intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Undrar om utvecklare fortsatt kommer stödja gamla psvr också? Kanske tveksamt med tanke på att det är helt olika kontroller

PSVR har levt på konstgjord andning länge. dags att släppa förväntningarna.
Synd ja, men det är lite det som är nackdelen med konsoler och deras stängda ekosystem.

Edit: 2 av spelen som utannonserades igår också är PSVR spel, med stöd för crossbuy. Dvs du får både PSVR & PSVR2 versionen i samma köp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men det hade man inte behövt Tobii eyetracking till, det hade ju räckt med eyetracking. Jag förstod det som att det var just Tobii som gjorde det extra intressant.

Ja men det är inte bara så bara, Tobii är bäst på marknaden och har hitils levererat eye-tracking lösningar för nästan samtliga VR-headsets.
Sony valde Tobii för PSVR2 för dom har inte kommit långt med sin egna utveckling av eye-tracking.
Eye-tracking kommer bli mer och mer standard för VR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Undrar hur många laddningskablar det ingår i paketet. Två hoppas man annars är man nästan tvungen att slanta upp ytterligare 50€ för laddningsstationen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

kostar mer än ps5? helt sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Runt 8000 skulle jag gissa

Jag hoppas du har fel. Synd, de kommer aldrig nå den breda massan med så högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag hoppas du har fel. Synd, de kommer aldrig nå den breda massan med så högt pris.

Det är inte Sonys fel att svenska kronan är skit just nu

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt för min del, när konjukturen sviker kommer iaf jag hållare hårdare i pengarna.
Hade kunnat överväga 3000kr men inte över 6000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

kostar mer än ps5? helt sjukt

Inte konstigt. Jag har en konsoll för 6000 sek och en tv för 20000 sek

Permalänk
Medlem

De som gnäller över priset förstår inte hur dyr hårdvaran är, sony säljer garanterat detta till förlust. Om vi jämför med andra VR platformar som är jämförbara är detta rent ut sagt billigt.
Totalkostnad PS5 + detta lär landa på runt 14000kr, jämförbart PCVR headset är väl Valve Index (dock har PSVR2 bättre specs och funktioner förutom hand tracking) som ligger på runt 12000kr för endast headset men där får du ju lägga till en dator för minst 15000kr. Oculus quest pro som är ganska jämförbar rent funktionalitet men har sämre upplösning kostar 19000kr och för det priset har du endast tillgång till standalone quest spel, för annat får man lägga till kostnaden för en dator där med.

Helt enkelt PSVR2 är den billigaste lösningen för högkvalitativa VR spel som finns på marknaden. Lycka till att hitta så hög upplösning, eye tracking, foveated rendering (antagligen) osv billigare än detta.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Undrar hur många laddningskablar det ingår i paketet. Två hoppas man annars är man nästan tvungen att slanta upp ytterligare 50€ för laddningsstationen.

Verkar vara vanlig USB-C anslutning, en sådan kabel kostar väl inte många kronor?

PlayStation VR2 Sense Controller Specifications
Port USB Type-C® port
Communication​ Bluetooth® Ver5.1​
Battery​ Type: Built-in Lithium-ion Rechargeable Battery​

PS Blog

NetOnNet 20Kr

Webhallen 99Kr med:
• 0,5m kabellängd
• E-Marked Chipset
• Broderad textilkabel i nylon
• 3A 60W USB PowerDelivery
• USB 3.1 Gen 2 hastigheter upp till 10 Gbps
• USB-C-kontakter med ett förstärkt aluminiumhölje

5 års garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Helt enkelt PSVR2 är den billigaste lösningen för högkvalitativa VR spel som finns på marknaden. Lycka till att hitta så hög upplösning, eye tracking, foveated rendering (antagligen) osv billigare än detta.

Ja det är jättebilligt, men när mamma säger att hon ägnat hela 2022 efter att ha letat efter en utrotningshotad PS5 för 7000 kr till lille Conny i julklapp och får höra gnället igen i februari om att mamma måste betala ytterligare 7000 kr, då blir det minsann inget köp på avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ja det är jättebilligt, men när mamma säger att hon ägnat hela 2022 efter att ha letat efter en utrotningshotad PS5 för 7000 kr till lille Conny i julklapp och får höra gnället igen i februari om att mamma måste betala ytterligare 7000 kr, då blir det minsann inget köp på avbetalning.

Självklart, säger inte att alla har råd med det, men man kan inte förvänta sig ett billigare pris än detta på en produkt som definitivt har en såpass hög produktionskostnad. Alla produkter är inte till för alla, så är det med vad som helst.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Folk tycker det är dtrt för Quest 2 släpptes för 3000-4000. Quest 2 var kraftigt subventionerad och priset ökade ju dessutom för nån månad sen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Folk tycker det är dtrt för Quest 2 släpptes för 3000-4000. Quest 2 var kraftigt subventionerad och priset ökade ju dessutom för nån månad sen.

Och är i helhet ett mycket sämre headset med otroligt mycket sämre hårdvara renderingsmässigt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men det hade man inte behövt Tobii eyetracking till, det hade ju räckt med eyetracking. Jag förstod det som att det var just Tobii som gjorde det extra intressant.

Aha, nä var mer att jag visste att de samarbetade... men var osäker på om de fått in eyetracking i denna enhet redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Och är i helhet ett mycket sämre headset med otroligt mycket sämre hårdvara renderingsmässigt.

nja, det är hur man ser på saken.
Quest 2 kan du använda både för PCVR och Quest Standalone vilket kan vara trevligt om man tar med sig headsetet.
Det får väll ses lite som Nintendo Switch jämfört med PS5

PSVR2 är bättre när man jämför specs men PSVR2 kommer vara helt beroende på vad för spel som kommer och vad sony tillåter släppas på PS5.
Quest och PCVR är mer öppna plattformar där utvecklare gratis kan utveckla till och släppa vad dom vill.

Med det sagt hoppas jag att PSVR2 blir framgång och vi kliver in i en "ny generation" som smittar av sig på PCVR och Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

De som gnäller över priset förstår inte hur dyr hårdvaran är, sony säljer garanterat detta till förlust. Om vi jämför med andra VR platformar som är jämförbara är detta rent ut sagt billigt.

Jag tror dom flesta tycker att priset är för högt mot vad dom är villiga att betala. Inte att det är ett dyrt pris för hårdvaran man får. Det finns ju liksom ett sätt att hålla priset nere och det är att stoppa i billigare hårdvara. Säger inte att jag själv tycker det vore rätt men förstår om andra tycker så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

nja, det är hur man ser på saken.
Quest 2 kan du använda både för PCVR och Quest Standalone vilket kan vara trevligt om man tar med sig headsetet.
Det får väll ses lite som Nintendo Switch jämfört med PS5

Ja man kan använda quest 2 för PCVR, men då måste du även räkna in kostnaden för en PC kapabel att driva VR när du jämför, då blir den lösningen direkt bra mycket dyrare än PSVR2

Skrivet av Squallie:

Jag tror dom flesta tycker att priset är för högt mot vad dom är villiga att betala. Inte att det är ett dyrt pris för hårdvaran man får. Det finns ju liksom ett sätt att hålla priset nere och det är att stoppa i billigare hårdvara. Säger inte att jag själv tycker det vore rätt men förstår om andra tycker så.

Det köper jag till 100% men det är inte det jag sett runt internet sedan igårkväll, främst har folk klagat på att Sony satt ett alldeles för högt pris jämfört med vad folk förväntade sig, Sony har varit väldigt öppna med vad för kaliber av headset detta är så folk har egentligen ingen anledning att gnälla på att priset är för högt, i så fall är produkten helt enkelt inte för de utan ett quest 2 för standalone bruk hade varit en bättre väg att gå.

Det enda frågetecknet när det gäller PSVR2 är spelbibliotek egentligen så jag hoppas verkligen Sony pushar riktigt hårt med detta.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA