Permalänk

Mobilt bredband i Laptop

Jag har en Dell latitude E7250.
Jag har sett att det finns plats för ett simkort i den.
Min fråga är om det redan finns ett modem i den då det finns plats för ett simkort eller om det bara är en simkort läsare.
Jag köpte datorn som defekt på tradera och det sitter inte någon enhet på porten som är angiven som "WWAN HCA".

I min datorn ser det ut som på denna bild:

Dell visar denna bild som jag misstänker är själva "modemet":

Datorn såldes då CPU:n gick väldigt varmt och thermal throttla.
Men jag lossade på kylaren och rengjorde kylfläns och fläkt samt bytte kylpasta. Problemet löst.
Sen blev det ett nytt batteri för det som följde med var slitet.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

WWAN plats är för mobilt bredband, sen om den klarar 4G eller bara 3G låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har en Dell latitude E7250.
Jag har sett att det finns plats för ett simkort i den.
Min fråga är om det redan finns ett modem i den då det finns plats för ett simkort eller om det bara är en simkort läsare.
Jag köpte datorn som defekt på tradera och det sitter inte någon enhet på porten som är angiven som "WWAN HCA".

I min datorn ser det ut som på denna bild: https://supportkb.dell.com/img/ka02R0000008IbBQAU/ka02R0000008IbBQAU_sv_45.jpeg

Dell visar denna bild som jag misstänker är själva "modemet":
https://supportkb.dell.com/img/ka02R0000008IbBQAU/ka02R0000008IbBQAU_sv_41.jpeg

Datorn såldes då CPU:n gick väldigt varmt och thermal throttla.
Men jag lossade på kylaren och rengjorde kylfläns och fläkt samt bytte kylpasta. Problemet löst.
Sen blev det ett nytt batteri för det som följde med var slitet.

Tacksam för svar.

Enklaste sättet att kolla om det finns är att gå in i Enhetshanteraren och under Nätverksadaptrar (Network adapters på engelska) och se vad datorn hittar. Så här ser det ut på min HP Elitebook 8470p

HP adaptern i listan är det WWAN / mobilt bredband som denna dator har. Kolla i enhetshanteraren och Googla så får du nog svaret, alternativt lägg upp en bild i denna tråd på vad för nätverksadaptrar du har så kan nog någon här svara dig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Enklaste sättet att kolla om det finns är att gå in i Enhetshanteraren och under Nätverksadaptrar (Network adapters på engelska) och se vad datorn hittar. Så här ser det ut på min HP Elitebook 8470p
<Uppladdad bildlänk>
HP adaptern i listan är det WWAN / mobilt bredband som denna dator har. Kolla i enhetshanteraren och Googla så får du nog svaret, alternativt lägg upp en bild i denna tråd på vad för nätverksadaptrar du har så kan nog någon här svara dig

Jag ser inte någon "mobilt bredband" alls i enhetshanteraren. Så jag misstänker att det inte sitter något modem i.
Men tack för svar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag ser inte någon "mobilt bredband" alls i enhetshanteraren. Så jag misstänker att det inte sitter något modem i.
Men tack för svar.

Jag har för mig att i min andra dator, som också har mobilt bredband så står det inte mobilt bredband. Ta en skärmbild på Enhetshanteraren med Nätverksadaptrar öppna så kan vi enkelt se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En enkel googling på "WWAN HCA" ger ett ganska tydligt svar tycker jag...
https://www.dell.com/community/Laptops-General-Read-Only/Lati...

Sedan kan man på bilden tyda, att det finns två lösa "antenn-kablar" vid änden av denna port som inte är kopplade till något.
Jag antar att det ser likadant ut i din dator, eventuellt kan de vara undanstoppade någonstans.

Permalänk
Skrivet av Viita:

En enkel googling på "WWAN HCA" ger ett ganska tydligt svar tycker jag...
https://www.dell.com/community/Laptops-General-Read-Only/Lati...

Sedan kan man på bilden tyda, att det finns två lösa "antenn-kablar" vid änden av denna port som inte är kopplade till något.
Jag antar att det ser likadant ut i din dator, eventuellt kan de vara undanstoppade någonstans.

Jo. Jag har sett dessa 2 kablar. Men modem kommer jag inte att skaffa då jag redan har telefonen eller ett annat 4G modem+router som jag kan ha på resande fot.

Tack alla för svar.

Visa signatur