Permalänk
Medlem

Graphene OS och BankID

Hej, jag är lite sugen på att köpa en Pixel 7 och installera Graphene OS på den men jag är väldigt beroende av BankID. Är det någon som vet hur det fungerar/om det fungerar på Graphene OS? Vad är era övriga erfarenheter kring pixel och Graphene OS?

Permalänk
Medlem

Också nyfiken på detta! Har du lyckats hitta ett svar eller testat?

Permalänk
Medlem

Enligt denna hemsidan som testar appar fungerade det i februari 2021 men kan ha ändrats
https://plexus.techlore.tech/

Permalänk
Avstängd

Har inte provat Graphene OS men skulle tro det fungerar fint. BankID fungerar även på rootade enheter och andra custom roms så skulle bli förvånad om det inte funkade för Graphene OS.

BankID fungerar inte på följande enheter:

* Enheter som saknar bakkamera, t.ex. Denver TAQ-70302, kan inte läsa QR-koder. * Google-abonnemanget ”Project Fi" * Google Chromebook * Huawei MateTab Pro, mod. MRX-W09 (kan dock gälla fler) * Lenovo Yoga Tablet 2 med Intel-processor. Enheten måste ha ARM-processor. * Marshall London * Samsung Galaxy J7+ * Samsung Galaxy J7 Max * Samsung Galaxy C8 (Kinesisk version av J7+)

Samt vissa emulatorer på datorn som default som inte kör en arm setup (android med qemu-arm fungerar te.x med lite meck men det är ju annat)

Google Play Service är ett krav dock för att BankID skall fungera på en enhet med Android där versionen måste vara minst 6.0>

Permalänk
Medlem

Jag kör graphene på en pixel4a med google play installerat och bank id fungerar utan problem. Det är nog bara om du vill köra helt degoogled som du får problem med vissa appar som bank id.
Om du som jag är ok med att play i graphene körs sandboxed så funkar nästan allt, det enda som jag vet inte fungerar är android auto.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mrwite:

Jag kör graphene på en pixel4a med google play installerat och bank id fungerar utan problem. Det är nog bara om du vill köra helt degoogled som du får problem med vissa appar som bank id.
Om du som jag är ok med att play i graphene körs sandboxed så funkar nästan allt, det enda som jag vet inte fungerar är android auto.

Hör väl inte hit egentligen men det finns en fix för allt sådant nästan alltid men jag såg på forumet att te.x inte screen mirroring fungerar heller i denna tråden om android auto på deras forum: https://discuss.grapheneos.org/d/1057-android-auto

Jag är ingen GrapheneOS användare men detta vet jag hur man kan lösa genom att kringå den blocken på valfri rom - För att få ordning på detta problemet så får man lägga till följande i build.prop (finns inte med från romen såg jag i deras källkod och det finns naturligtvids inte heller med i factory roms då det blockerar funktionerna för användarna)

För att lösa detta problem, lägg till: wlan.wfd.hdcp = disable i /system/builld.prop

Copy and Paste för den ovetandes i adb/shell/terminalen (detta måste göras innan man flashar enheten, om någon GrapheneOS medlem skulle vara med i deras utvecklar team eller sådär då jag som sagt inte är det så gör följande):

#!/system/bin/sh # Author: wuseman <wuseman@nr1.nu> buildProp="/system/build.prop" mount -o rw,remount / ### Create backup before doing any real changes cp ${buildProp} /sdcard/build.prop.bak || exit printf '%s\n%s\n%s\n' \ "### Bypass AOSP block for Screen Mirroring and Android Auto" \ "wlan.wfd.hdcp = disable" >> ${buildProp} reboot

* Det är fullt tillåtet att att göra detta och det är inget "ful-hack" eller illegalt, för den undrande.

// wuseman