Permalänk
Medlem

Överklocka minne med xmp

Jag har läst många av inläggen om ram-överklockning här på forumet och några artiklar jag hittat på andra ställen. Men jag har fortfarande några frågor jag hoppas kunna få svar på.

Med specificerad hastighet menar jag den som står när man köper minnet.

1. Jag vill ha en stabil dator. Är det några risker att överklocka ddr4 till minnets specificerade frekvens genom att aktivera xmp? Alltså det gäller en 12e eller 13 generation Intel-processor och ett moderkort som i sin specifikation stödjer överklockning till frekvensen i fråga. Eller bör jag köra på ddr5 som kan köra en högre frekvens utan att överklockas? Har sett att det finns moderkort som stödjer ddr5 mellan 4800 och 5600mhz utan att överklocka. Att köra ddr4 utan att överklocka i 3200mhz blir ju kanske lite sakta.

2. Om jag vill överklocka ddr4 eller ddr5 till specificerad hastighet, är det enda jag då behöver göra att aktivera en xmp-profil? Går den sen automatiskt i specificerad hastighet?

3. Hämtar moderkortet xmp-profilen från minnet eller ligger det i en databas på moderkortet? Alltså, behöver moderkortet stödja minnes-modellen i fråga för att man ska kunna aktivera xmp?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparq:

Jag har läst många av inläggen om ram-överklockning här på forumet och några artiklar jag hittat på andra ställen. Men jag har fortfarande några frågor jag hoppas kunna få svar på.

Med specificerad hastighet menar jag den som står när man köper minnet.

1. Jag vill ha en stabil dator. Är det några risker att överklocka ddr4 till minnets specificerade frekvens genom att aktivera xmp? Alltså det gäller en 12e eller 13 generation Intel-processor och ett moderkort som i sin specifikation stödjer överklockning till frekvensen i fråga. Eller bör jag köra på ddr5 som kan köra en högre frekvens utan att överklockas? Har sett att det finns moderkort som stödjer ddr5 mellan 4800 och 5600mhz utan att överklocka. Att köra ddr4 utan att överklocka i 3200mhz blir ju kanske lite sakta.

2. Om jag vill överklocka ddr4 eller ddr5 till specificerad hastighet, är det enda jag då behöver göra att aktivera en xmp-profil? Går den sen automatiskt i specificerad hastighet?

3. Hämtar moderkortet xmp-profilen från minnet eller ligger det i en databas på moderkortet? Alltså, behöver moderkortet stödja minnes-modellen i fråga för att man ska kunna aktivera xmp?

Tack för hjälpen!

1) Massor av delfrågor, men sett till själva grundpoängen så får man väl se det som något slags tumregel att ju mer "exotiska" minnen, desto större risk att det strular. Vill man känna sig extra säker kan man ju hålla sig till något som står i moderkortets QVL, då menar de ju iaf att de testat sådana moduler (säger förstås ingenting om exemplarvariation vad gäller CPU (och dess integrerade minneskontroller) och minnen, men sett till tolkningen av XMP osv så ska det ju åtminstone vara validerat då).

2) Ja (såvida det fungerar förstås).

3) Ja, XMP-profilen ligger inprogrammerad på minnesmodulen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilka bra svar. Tack!