Intel utlovar en biljon transistorer år 2030

Permalänk
Melding Plague

Intel utlovar en biljon transistorer år 2030

När Intel redovisar framtidens tekniker presenteras chiplet-design och kretsar staplade på höjden som en viktig del på vägen mot 1 000 miljarder transistorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni använder det svenska räkneordet biljon på ett korrekt sätt!

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint om priserna blir lägre än tio gånger nuvarande priser.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Vi får väl se. Väntar fortfarande på 10 GHz

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av deltascu:

Tack för att ni använder det svenska räkneordet biljon på ett korrekt sätt!

Tur att det blev rätt den här gången! *svettas i siffror*

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack för att ni använder det svenska räkneordet biljon på ett korrekt sätt!

Skrivet av landmarks:

Tur att det blev rätt den här gången! *svettas i siffror*

Amerika, slaktare av engelska språket sen 1750 (jo England använder miljard och biljon på rätt sätt, åtminstone inom vetenskapen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tack för att ni använder det svenska räkneordet biljon på ett korrekt sätt!

Ska också bli dubbelt trevligt i framtiden med lite "svensk standard" på kisel (Ångström).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland flera minst sagt ambitiösa mål utlovas bland annat kretsar med en biljon transistorer, det vill säga 1 000 miljarder, till år 2030.
...
Till skillnad från Nvidias nuvarande avancerade kretsar är Intels mål däremot inte att nå det antalet på en monolitisk krets

Gör inte detta uttalandet ganska meningslöst?

*lägger fram en hundralapp på bordet*
Om jag hade en miljon av dessa så hade jag varit rik

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vi får väl se. Väntar fortfarande på 10 GHz

Ser rätt mörkt då transistorerna numera inte blir snabbare, bara mer energieffektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Gör inte detta uttalandet ganska meningslöst?

*lägger fram en hundralapp på bordet*
Om jag hade en miljon av dessa så hade jag varit rik

Nja, målet är att ha en biljon transistorer som en krets, även om den kretsen består av flera delar. Och det är ju långt ifrån trivialt när kretsarna behöver kunna kommunicera med varandra, antingen får man problem med latenser om man staplar dem horisontellt eller så blir de svåra att tillverka och kyla om man staplar dem vertikalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, målet är att ha en biljon transistorer som en krets, även om den kretsen består av flera delar. Och det är ju långt ifrån trivialt när kretsarna behöver kunna kommunicera med varandra, antingen får man problem med latenser om man staplar dem horisontellt eller så blir de svåra att tillverka och kyla om man staplar dem vertikalt.

Uttalandet lät lite som att
Flera kretsar rymmer fler transistorer än en (1st) krets.

Om man räknar det som en krets är när de "kunna kommunicera med varandra" kan definitionen bli ganska lös om man vill dra det åt det hållet.
Exempelvis ett superdatorkluster som består av många datorer som kommunicerar över nätverk med varandra.
Om man ser det som ett kretslopp med kommunikation.

Kan fortfarande ge hög prestanda.
Men inte lika imponerande som en högpresterande monolitisk krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Uttalandet lät lite som att
Flera kretsar rymmer fler transistorer än en (1st) krets.

Om man räknar det som en krets är när de "kunna kommunicera med varandra" kan definitionen bli ganska lös om man vill dra det åt det hållet.
Exempelvis ett superdatorkluster som består av många datorer som kommunicerar över nätverk med varandra.
Om man ser det som ett kretslopp med kommunikation.

Kan fortfarande ge hög prestanda.
Men inte lika imponerande som en högpresterande monolitisk krets.

I det här fallet handlar det dock tydligt om integrerade kretsar. Oavsett om de består av flera delar eller använder en monolitisk design så kommer det krävas betydande framsteg innan vi ser en biljon transistorer i såna kretsar.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så långt tid nu innan vi får uppleva skapandet av sann AI.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kan inte vara så långt tid nu innan vi får uppleva skapandet av sann AI.

1999 sa Ray Kurzweil att vi skulle ha en AI som klarar the turing-test innan 2030 (tror jag), nu har han dock ändrat sig... nu är det 2029

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av deltascu:

Tack för att ni använder det svenska räkneordet biljon på ett korrekt sätt!

Bästa är ändå alla gånger jag fått klagomål för att jag använt just biljoner korrekt... "triljoner är vedertaget, skriv det istället!" Hej, nej, mvh.

Jävla schysst källhänvisning @landmarks. Shameless plug, you asked for it.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolfkin:

England använder miljard och biljon på rätt sätt, åtminstone inom vetenskapen.

Jag har sökt men hittar inget som stöder detta påstående. Storbritannien verkar officiellt ha bytt till korta skalan 1974.

Permalänk
Medlem

När Intel spånar om framtiden får man klyva det de säger på mitten.
De har sagt så mycket att de som varit med länge förmodligen tar detta med en påse salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

England använder miljard och biljon på rätt sätt, åtminstone inom vetenskapen.

Skrivet av anon138754:

Jag har sökt men hittar inget som stöder detta påstående. Storbritannien verkar officiellt ha bytt till korta skalan 1974.

Inom vetenskaplig litteratur undviker man generellt stora räkneord som trillion, quindecillion etc och använder istället tiopotensnotation eller SI-prefix för enheter. Just p.g.a. att långa och korta skalan kan ge upphov till förvirring så skriver man t.ex. hellre att jorden är 4.54 Gyr = 4.54 Ga = 4.54e9 yr gammal, än att den är "4.54 billion years" gammal, även om det senare är absolut vanligast utanför den vetenskapliga litteraturen (att en del skriver "6000 yr" är en annan historia...).

Permalänk

fast i USA bytyder väl billion= miljard om jag inte är ute o cyklar? imperial/mertic system

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Jacob:

Bästa är ändå alla gånger jag fått klagomål för att jag använt just biljoner korrekt... "triljoner är vedertaget, skriv det istället!" Hej, nej, mvh.

Jävla schysst källhänvisning @landmarks. Shameless plug, you asked for it.

Skamlösa pluggar är den bästa sortens pluggar!

Skrivet av Returtony:

fast i USA bytyder väl billion= miljard om jag inte är ute o cyklar? imperial/mertic system

Jag minns inte på rak arm om det har med just de två systemen att göra, men det stämmer att USA kallar miljard för billion. I just det här fallet har Intel däremot skrivit "trillion", vilket är motsvarande det vi kallar biljon