Noctua skruvar till det med brun mejselduo

Permalänk
Melding Plague

Noctua skruvar till det med brun mejselduo

De två skruvmejslarna NM-SD1 och NM-SD2 följer både ikoniskt färgschema och ska göra kylarmontering mindre svettigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tar 2, tror jag

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Nice! Tillräckligt billig att köpa bara för att.

Permalänk
Medlem

Snygga!! Vet någon vad som hände med deras bordsfläkt??

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Förvänta er ett djupgående och omfattande test av dessa!

Permalänk
Medlem

Kul grej, men det känns mest som en gimmick. Med tanke på hur sällan jag skruvar CPU-kylare så håller jag nog tillgodo med mina nuvarande mejselsatser och bitsdon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Förvänta er ett djupgående och omfattande test av dessa!

Betyg:
+Tyst
+Brun
+Effektiv
+Skruvat värre
+Brun

- Inte tillräckligt brun.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Jag gillar bra skruvmejslar och det går att diskutera länge hur den bästa ska se ut. Som denna LTT https://www.youtube.com/watch?v=2K5Gqp1cEcM
När det gäller Noctuas så är det inget jag kommer köpa. Problemet är att det är fasta skruvmejslar och dessa är grymma men jag vill då ha en komplett sats.

Sist så rätt redskap för rätt ändamål. När det gäller datorn får man ofta använda 5-56, WD40 och andra rostlösare, men även gassvets, vinkelslip, slägga och annat för att få loss sakerna som har rostad fast och man behöver ha verktyg som tål denna våld.
Skämt åsido, raka motsatsen är det och för mig så vill jag ha en skruvmejsel med bits då den inte kommer få tung belastning.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ox:

Snygga!! Vet någon vad som hände med deras bordsfläkt??

Kommer Q3 2023 🟤

https://noctua.at/en/product-roadmap

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skämt åsido, raka motsatsen är det och för mig så vill jag ha en skruvmejsel med bits då den inte kommer få tung belastning.

Vissa bits-hållare är tyvärr lite väl feta för att användas bekymmersfritt. Har ett IFix-It kit som inte längre säljs. Så vitt jag kan se är de nya sämre...

Visa signatur
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Homdax:

Vissa bits-hållare är tyvärr lite väl feta för att användas bekymmersfritt. Har ett IFix-It kit som inte längre säljs. Så vitt jag kan se är de nya sämre...

Får instämma där. Jag gillar bits, men har båda delar hemma just av det skälet. Fästena kan bli lite tjocka ibland.
Sen tappar jag bort bits för ofta pga dålig och lägger inte tillbaka dem ordentligt, men det är ju ett jag-problem snarare än ett bits-problem.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Vissa bits-hållare är tyvärr lite väl feta för att användas bekymmersfritt. Har ett IFix-It kit som inte längre säljs. Så vitt jag kan se är de nya sämre...

Det finns alternativ. Jag själv äger Wiha Liftup Vde https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/handverktyg/skr...
Köpte denna för att en vanlig bitsskruvmejsel var för tjock och jag kom ej åt där jag ville skruva.

Wiha Liftup Vde är smal som en vanligt skruvmejsel. Det finns dock en drös problem med den.
Dyr, vanliga bits passar ej, torx ingår ej, ingen spärrfunktion för att snabbare skruva. Den är i tjockaste lagret, inget för de med små händer.

Permalänk
Medlem

Är Ph2 standard till de flesta skruvar i datorn? Isåfall är det givet köp.. jag tänker inte på vilka bits jag använder nämligen till min Wera

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Linus har skiftat hela techvärlden.

Nu skall alla kränga mejslar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Varför är de svarta och bruna?!?! De borde va Beiga och bruna. Jag hade förstått det om man riktade sig till hantverkare, men har man så oljiga och skitiga näva att man får fläckar på sin mejsel ska man nog inte pilla inuti datorn.

Permalänk
Medlem

För de pengarna förväntar man sig nog lite mer än så... Men kul de släpper passande mejslar.

Tack, men nej tack... Tack och lov inte ytterligare en bitsmejsel i alla fall. 🤮

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att man kunde byta ut bits samt förvaring i handtaget, men helt klart en kul grej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vad roligt perfekt till hösten!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vissa bits-hållare är tyvärr lite väl feta för att användas bekymmersfritt. Har ett IFix-It kit som inte längre säljs. Så vitt jag kan se är de nya sämre...

Finns flera anledningar att köra fasta verktyg, väger mindre, smidigare hantering, mindre skrammel och glapp, dessutom inte helt sällan faktiskt billigare.

MEN jag köpte faktiskt en Wera Kraftform Compact 60 RA för hushållsarbeten :

Helt klart okay on the go men för "riktigt" jobb föredrar jag fortfarande fasta verktyg ex som detta set : https://www.amazon.se/dp/B007BZ2AQY?ref_=pe_24982401_58735396... som då kostade ynka 500 kr

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bitsmejsel med 150mm bits löser alla problem man kan ha

Permalänk
Medlem

Har en uppsättning mejslar som är längre än dessa modeller. Som sagt så är vanliga fasta betydligt bättre än bits, men man förlorar smidigheten givetvis... de tar upp mer utrymme.

Permalänk
Medlem

Trenden alla hakar på år 2022 är... wait for it............ - Mejslar! Ooooookay then.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Varför är de svarta och bruna?!?! De borde va Beiga och bruna. Jag hade förstått det om man riktade sig till hantverkare, men har man så oljiga och skitiga näva att man får fläckar på sin mejsel ska man nog inte pilla inuti datorn.

Det är för att man även ska kunna skruva Chromax serien med den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Trenden alla hakar på år 2022 är... wait for it............ - Mejslar! Ooooookay then.

Nja, tror det kommer vara lika ointressant 2022 som de senaste 50 åren.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Noctua - tystaste skruvmejseln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Nja, tror det kommer vara lika ointressant 2022 som de senaste 50 åren.

Tills man köper sitt första hus. Då blir intresser för mejslar pånyttfött! Vet inte hur många jag har i dagsläget

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får ihop bilden med storleken på 150mm?
Jag vet precis hur stor en t20 och ph2 är, då får man en känsla för tjockleken på hela klingan.
Om hela klingan är 150mm så skulle ju handtaget vara jättekort (enligt bild).

Blir bara helt fel när jag tittar på bilden och ser en klinglängd på 150mm.

Banana for scale ffs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tills man köper sitt första hus. Då blir intresser för mejslar pånyttfött! Vet inte hur många jag har i dagsläget

Haha så är det men detta sker inte globalt samtidigt, för min del var det runt 2016 och sen en gång runt 2020 då man insåg att man behövde något "bättre".

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Finns väl en hel uppsjö av mejslar på Clas Olsson, Bauhaus eller valfri meck- eller byggbutik. Varför satsar man på detta? Förväntar Noctua sig att dra in storkovan nu? Dags att byta branch?

Permalänk
Medlem

Borde de inte vara beige och bruna? Svart + brun känns ju "sjukt mainstream"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.