Hej! Jag behöver omskola mig till en ny bransch och det sägs behövas programmerare. Jag är 50+ och har tidigare endast programmerat Perl som jag då lärde mig själv. Lite javascript, regexp och några internetprotokoll har jag nosat på i samband med detta.
Nu undrar jag lite var i branchen det behövs programmerare? Är det Java som gäller fortfarande? Vilka utbildningar är det som är bäst? Finns det 1-åriga utbildningar man kan få anställning på?
Dessutom undrar jag om det finns delar av branchen där man har mer social interaktion med andra? Jag önskar inte ett jobb dör man blir instängd i en mörk källare för all framtid utan vill gärna fortsätta träffa folk. Jag misstänker att det det faktiskt finns.
Sitta i en källare bakom en skärm är inte en grej längre, om det ens varit det. Det är teamwork som gäller med mycket mänsklig interaktion.
Java, .Net, frontend, backend, whatever. Spelar mindre roll. Ta det som du tror passar dig bäst (även om det kan vara svårt att veta kanske ).
Kolla på YH, 2 år med praktik. Snabb väg ut, för det mesta, om man har lite koll och lägger ner jobbet som krävs under utbildningen. Den kan vara rätt grundlig.
Frontend, är det det som kallades webbdesigner förr? Javascript, CSS, HTML och liknande? Ansvarar man då för det estetiska också? Hur skiljer sig utveckling i Java, .Net, frontend och backend åt?
Frontend, är det det som kallades webbdesigner förr? Javascript, CSS, HTML och liknande? Ansvarar man då för det estetiska också? Hur skiljer sig utveckling i Java, .Net, frontend och backend åt?
Det beror på företaget. Men ofta har man ju specifika personer eller roller som sköter design/UX, sen är det en frontend-utvecklares jobb att se till att det ser ut och fungerar enligt spec. Ofta separeras inte frontend- och backend-utveckling på olika personer längre, men det lär väl variera rätt mycket beroende på typ av produkt, storlek på företaget och så.
På mitt jobb har vi två UX:are, en mer övergripande som styr riktningen men också skriver komponenter och så och också sitter i arkitekt-teamet, sen en som mest jobbar i skissverktyg och producerar sketcher på hur olika saker ska se ut. Utvecklarteamen är sen ansvariga för att följa detta, och förstås diskutera med UX när det inte går att följa deras idéer eller det blir onödigt komplicerat.
Gymnasie Programmering 1 behöver du läsa upp på komvux. Sen KY utbildning på det så är du redo.
Frontend och backend är som nämnts inte så separat längre utan man behöver kunna både och i viss utsträckning men det får man ju på utbildningen.
Lämnar du ett yrke där det inte finns några jobb så sök omställningsstudiestöd.
Glöm inte ansöka om omställningsstudiestöd från CSN ifall du har minst 8 arbetsår bakom dig.
Omställningsstudiestödet består dels av ett bidrag på upp till 80 procent av din lön, upp till ett maxbelopp, dels av ett lån som du kan fylla på med om du vill. Du kan få stödet i 44 veckor; längre om du studerar på deltid.
Du kan studera med omställningsstudiestöd på heltid (100 procent) eller på deltid (75, 60, 50, 40 och 20 procent).
För att få omställningsstudiestöd måste du vara etablerad på arbetsmarknaden. Det innebär att du måste ha arbetat sammanlagt minst 96 månader (8 år) av de senaste 14 åren innan ansökan kom in till CSN. Arbetet ska ha varit din huvudsysselsättning under de 96 månaderna. Du behöver inte ha arbetat på samma ställe i 8 år, utan kan ha haft flera olika arbetsgivare.
I genomsnitt ska du ha arbetat minst 16 timmar per vecka varje månad, eller haft en inkomst på minst 17 750 kronor i månaden. Inkomstvillkoret är beräknat utifrån inkomstbasbeloppet 2022 och ändras årligen. Vi kontrollerar detta villkor genom att hämta uppgifter om din inkomst från Skatteverket.