Permalänk
Medlem

Oculus 2 - Problem med Wifi

Grabben kör en Quest 2 men har problem med uppkopplingen.
Kör Asus Ax wifi 6 ( Länk ), fick dålig räckvidd på 5mhz så köpte repeater ( Länk )för det och fick då full pott. Repeatern är kopplad med tråd till routern så där är bra fart.

Quest air link säger att problemet ligger i att han kör 20mhz, vi har ställt in Routern på 40 och 80, men den säger fortfarande 20mhz i Questen. Testade en factory reset för att se om man kunde tvinga bort det men den går fortfarande på 20mhz (trots att routern bara skall köra ut 40 eller 80..)

Någon som sitter på en bra lösning så man slipper sladden?

Permalänk
Medlem

Är repeatern inställd på mer än 20Mhz kanalbredd?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hmm, tror bara jag kan ställa "hela" systemet och inte bara repeatern, men det kan vara värt att kolla!

Permalänk
Medlem

Brukar gå att komma åt respektive inlogg genom:

Router.asus.com
Och
Repeater.asus.com

Beroende på vilket läge repeatern är inställd på, så behöver du nog ställa in den separat från vad routern har för inställningar. Det är nog bara i aimesh-läge som de automatiskt får samma inställningar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Brukar gå att komma åt respektive inlogg genom:

Router.asus.com
Och
Repeater.asus.com

Beroende på vilket läge repeatern är inställd på, så behöver du nog ställa in den separat från vad routern har för inställningar. Det är nog bara i aimesh-läge som de automatiskt får samma inställningar.

Jag kör i meshläge, men får kolla detta! Tackar!

Permalänk
Medlem

Släng ut repeatern, du ska köpa en accesspunkt eller en till router som du kör i accesspunkt läge så har du fler inställningsmöjligheter och det kommer gå som smort.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Släng ut repeatern, du ska köpa en accesspunkt eller en till router som du kör i accesspunkt läge så har du fler inställningsmöjligheter och det kommer gå som smort.

Den står i mesh nod läge, så skall fungera precis som mina andra AP om jag fattat det rätt.
Har kollat och det finns bara ett ställe att ställa in mhz och då är det för alla noder, detta är satt till 80mhz men Questen vägrar se det som mer än 20..

Kan det vara ngt fel på min ”huvud” nod som gör att det inte slår om? Testade byta kanal på 5ghz nu och det går igenom, är bara mhz som verkar låsa sig fullständigt.
Kanske är det ngn uppdatering Asus gjort, Questen funkade fint tills för någon vecka sedan men tog för givet det var den som uppdaterats och ställt till ngt..

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av repeatern och flytta questen närmare routern för att se om den ansluter med mer än 20Mhz kanalbredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick igång det nu, släppte ip adressen och då hoppade det över

Hjälpte dock föga för nu får han stutters pga hög cpu/ram användning och vid felsökning kommer jag inte ens in i Windows Security, så gissar på att burken är fullt med halvlabila Minecraftmods och diverse skit (igen), så blir att blåsa den och ominstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Den står i mesh nod läge, så skall fungera precis som mina andra AP om jag fattat det rätt.
Har kollat och det finns bara ett ställe att ställa in mhz och då är det för alla noder, detta är satt till 80mhz men Questen vägrar se det som mer än 20..

Kan det vara ngt fel på min ”huvud” nod som gör att det inte slår om? Testade byta kanal på 5ghz nu och det går igenom, är bara mhz som verkar låsa sig fullständigt.
Kanske är det ngn uppdatering Asus gjort, Questen funkade fint tills för någon vecka sedan men tog för givet det var den som uppdaterats och ställt till ngt..

Ok, repeater ger mig dåliga vibbar oavsett.
Tänk på att dator också ska vara kopplad med kabel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, repeater ger mig dåliga vibbar oavsett.
Tänk på att dator också ska vara kopplad med kabel.

Japp, datorn är med kabel så den biten funkar fint, alla mesh noderna går också på backhaul med kabel