Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Plötsligt död dator. Moderkortshaveri?

Hej!
Behöver hjälp från den samlade expertisen.

Sedan några dagar när jag ska starta datorn så händer följande: Nätagget snurrar upp. Fläktarna till processorns vattenkylning snurrar. Pumpen till CPU snurrar och lyser. Man får ström ur USB-C-uttaget på I/O-panelen. GPU-fläktar snurrar och kortet lyser.

Vad som inte händer är: Power-lampan i fronten lyser inte. Möjligheten att stänga av datorn genom att hålla inne powerknappen funkar inte (det enda sättet att stänga av den är genom att slå av PSU/dra ur sladden). Moderkortets i vanliga fall orangea ljus lyser inte och datorn startar inte alls. Kommer inte ens till BIOS. Har ingen front/onboard-högtalare så jag vet inte hur det är med eventuella felmeddelanden.

Kvällen innan fungerande datorn som vanligt förutom att den kraschade en gång när jag spelade Mordheim. Startade om utan något problem och kunde fortsätta spela. Hade kopplat in nytt tgb+mus (båda trådlösa) samma dag, i övrigt inga förändringar. Trodde kraschen var pga instabilitet pga undervoltning som jag har kört ett tag. Kan ju komma sent/närsomhelst. Datorn har annars varit oförändrad i hårdvara sedan jag byggde ihop den i januari 2021. Bytte kylpasta och uppdaterade BIOS till senaste versionen för några månader sedan. Har haft låga temps (aldrig över typ 65-68 grader på CPU och max 70 på GPU).

Jag har testat att byta nätsladd+vägguttag. Koppla ur allt förutom CPU. (Testade initialt med gamla musen+tangentbordet och använde onboard displayport men det spelade såklart ingen roll). Har testat spänningarna i PSU på 24-pin och CPU-8-pin med multimeter och de ligger som de ska. Jag misstänker att mitt moderkort har dött. Jag ser inget uppenbart fel/bränt. Har dock inte skruvat loss kylflänsarna och kollat hur det ser ut under dem.

Datorspecs:
Chassi: Louqe Ghost S1 mk3
PSU: Corsair SF750, 750W
Moderkort: Gigabyte Aorus B550i PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5600X (aldrig överklockad men däremot undervoltad i BIOS med PBO2)
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE OC
Lagring: Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB (Primär, M.2) + Samsung SSD 860 EVO 500GB (sekundär)
CPU-kylare: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT med två Noctua-PWM-fläktar.

Någon som känner igen problemet? Vad tycker ni är nästa steg för att felsöka? Har ingen extra hårdvara liggandes hemma tyvärr så kan t.ex. inte testa en annan CPU enkelt. Är det läge att snabbt reklamera/skicka in moderkortet för felsökning nu innan det gått 2 år?

Tack på förhand!
Oscar

Permalänk
Inaktiv

Kan det vara så att din undervolt inte längre funkar? Kanske krävs snäppet mer volt nu pga. slitna komponenter.

Har du provat reseta CMOS via jumper pins på mobo, alt. Ta ut batteriet några sekunder.

Permalänk
Medlem

Det är inget enkelt som att power-knappen hängt sig, så datorn aldrig hinner boota upp utan fastnar i omstartsloop?
Hänt på något gammalt chassi på jobbdatorn minns jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Kan det vara så att din undervolt inte längre funkar? Kanske krävs snäppet mer volt nu pga. slitna komponenter.

Har du provat reseta CMOS via jumper pins på mobo, alt. Ta ut batteriet några sekunder.

Har clearat CMOS genom att kortsluta pinsen i typ 10 sekunder men har inte tagit ut batteriet. Har inte undervoltat så mycket och tidigare när det varit för lite spänning till CPU (bluescreen osv) så har jag alltid kommit in i bios. Borde jag testa att ta ut CMOS -batteriet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det är inget enkelt som att power-knappen hängt sig, så datorn aldrig hinner boota upp utan fastnar i omstartsloop?
Hänt på något gammalt chassi på jobbdatorn minns jag.

Intressant. Hur kan jag komma runt detta? Kan jag starta den genom att pilla på pinsen på moderkort till frontpanel på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQzo:

Intressant. Hur kan jag komma runt detta? Kan jag starta den genom att pilla på pinsen på moderkort till frontpanel på något sätt?

Ja, väldigt försiktigt sätta någon metallbit mellan de två pinsen som power button är kopplad till.

Eller sätta resetknappen på powerknappens pins på moderkortet och inte ha powerknappens kabel ikopplad. Det brukar vara säkrast.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, väldigt försiktigt sätta någon metallbit mellan de två pinsen som power button är kopplad till.

Eller sätta resetknappen på powerknappens pins på moderkortet och inte ha powerknappens kabel ikopplad. Det brukar vara säkrast.

Har bara en powerknapp och ingen dedikerad Reset så jag får testa att kortsluta power on som du föreslog. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQzo:

Har bara en powerknapp och ingen dedikerad Reset så jag får testa att kortsluta power on som du föreslog. Återkommer!

Kort dutt räcker, så du inte sätter fast något bara.

Visa signatur

Shadows never sleep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kort dutt räcker, så du inte sätter fast något bara.

Tyvärr ingen framgång på detta - same story.

Oklart vad nästa steg är. Koppla ur cmos-batteriet kan jag testa, dock omständligt pga heatsink som måste skruvas loss och har ju clearat CMOS flera ggr redan. Finns det något annat jag borde testa måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Har nu testat att ta ut batteriet i några minuter. Tyvärr oförändrat läge. Tror det blir till att lämna in moderkortet och cpu till Webhallen respektive Inet.

Permalänk
Medlem

Lösning: Reklamerade moderkortet - köpte ett nytt likadant - allt verkar fungera som det ska 👍

Permalänk
Skrivet av raQzo:

Oklart vad nästa steg är. Koppla ur cmos-batteriet kan jag testa, dock omständligt pga heatsink som måste skruvas loss och har ju clearat CMOS flera ggr redan. Finns det något annat jag borde testa måntro?

Trots att jag har en stor tornkylare (Noctua NH-U12P SE2) lyckas jag åtminstone knäppa ut CMOS-batteriet ganska enkelt med en skruvmejsel eller dylikt. Har tillverkaren av ditt moderkort inte tänkt fullt lika långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Trots att jag har en stor tornkylare (Noctua NH-U12P SE2) lyckas jag åtminstone knäppa ut CMOS-batteriet ganska enkelt med en skruvmejsel eller dylikt. Har tillverkaren av ditt moderkort inte tänkt fullt lika långt?

Nej på detta lilla ITX-kort sitter batteriet under en förlängning av I/O-plåten, ett plastskydd, som sitter halvt ihop med VRM-heatsinken. Så man måste skruva loss den från baksidan och lirka som tusan. Sen krävdes pincett för att komma åt den lilla sladden från batteriet till moderkortet. Så man kan lätt svara "Nej" på din fråga