Sweclockers bästa tips till ny husägare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, nej och nej. Det är inte alls tillåtet för en lekman att dra slang och montera dosor, det räknas som fast installation och kräver att utföraren är behörig eller jobbar på ett registrerat elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och installatör för regelefterlevnad. Att företagen har personer utan auktoriseration anställda är helt ok så länge de omfattas av egenkontrollprogrammet, då räknas de inte som lekmän.

Att din svärfar litar på dig är en sak, det är fortfarande inte tillåtet och det är långt ifrån alla installatörer som går med på att driftsätta anläggningar som byggts av en lekman.

Edit: pucktvåa

Spännande, de där måste jag höra med han nästa gång vi tar en öl, isf har han lurat mig Men precis han skulle aldrig gå med på ok a någon annans dragningar av dels de vill ha hela jobbet + ansvaret,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Mina damer och herrar:

Angående släpets vara eller icke vara.

Rekommenderar varmt https://freetrailer.com/se/

1 x Online reservation
49.00 SEK
1 x Försäkring
69.00 SEK

Totalt 118kr för en heldag, oavsett om man väljer 1 timma eller 14 timmar.

Man kan välja bort försäkringen också, så enbart 49kr - en risk var och en får bedöma själva (jag tar alltid försäkring).

Hämtar och lämnar släppet smidigt med appen. Hyrt ett 10tal gånger, endast haft problem 1 gång när jag inte kunda låsa låset - men ett samtal till supporten och det var löst.

Kan också rekommendera Freetrailer, jag brukar hyra 2 timmar för 0 kr när jag slänger skräp på tippen. Lånar 2-3 gånger per år. Jag har en station 2 km bort och det finns 3 st att hyra/låna, så har aldrig varit problem att få tag på en kärra på vardagar. När tippen har helgöppet en gång i månaden är det dock uppbokat vissa delar av året.

Om jag skulle få större behov i framtiden så skulle överväga att köpa en begagnad kärra för det kan vara skönt slippa en del av logistiken/planeringen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kan också rekommendera Freetrailer, jag brukar hyra 2 timmar för 0 kr när jag slänger skräp på tippen. Lånar 2-3 gånger per år. Jag har en station 2 km bort och det finns 3 st att hyra/låna, så har aldrig varit problem att få tag på en kärra på vardagar. När tippen har helgöppet en gång i månaden är det dock uppbokat vissa delar av året.
<Uppladdad bildlänk>

Om jag skulle få större behov i framtiden så skulle överväga att köpa en begagnad kärra för det kan vara skönt slippa en del av logistiken/planeringen.

Vi har då 30 mil till närmsta freetrailer.... inte speciellt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nog för att priserna är sjuka men så mycket blir det inte.

med 3k/KWh så behövs inte besparingen vara speciellt stor... 3000KWh i månaden är inte orimligt att ett hus med dåliga fönster förlorar under vintermånaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

med 3k/KWh så behövs inte besparingen vara speciellt stor... 3000KWh i månaden är inte orimligt att ett hus med dåliga fönster förlorar under vintermånaderna.

Givetvis kommer det bli dyrare med dåliga fönster, det jag ifrågasätter är summan du skrev.
3000kwh och 3kr per kWh skulle ge en räkning på 9000kr, hur sparar du tiotusentals kronor i månaden på det?

Imorgon toppar priset inkl allt på ca 9kr i SE3, om det varit snittpriset så skulle räkningen bli 27000kr, inte ens då går det att spara tiotusentals kronor på fönstren (möjligen om fönstret är ett hål i väggen).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Vi har då 30 mil till närmsta freetrailer.... inte speciellt billigt.

Då antar jag att du inte bor i Boden utan någonstans 25+ mil utanför?
Det finns en station i Luleå. Men det är självklart inte värt att åka 30 km för att hämta en kärra heller, det får ju vara några kilometer max.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Håller med. Bra med släp när man håller på som mest. När man renoverat klart skulle jag råda att sälja det, och istället hyra när man behöver.

Eller hur! Min plan var att sälja efter min ”huvudrenovering” men har ännu sisådär två, tre år efter behållt den ändå. Det blir ändå en x rundor om året hur man än vrider och vänder verkar det som. Till tippen har jag varit tio gånger enl deras mätare. Blir alltid en del random skräp som slängs, lite småprojekt där det blir saker man inte vill behålla, bara trädgårdsavfall brukar bli ett par rundor.. Skulle gissa att jag använde släpet kanske 10-15 under ett normalt år så jag tycker helt klart det är värt det.

Den enda nackdelen är väl kanske kostnaden och att den tar upp utrymme. Står de ute tenderar el och sånt behöva ett visst underhåll att man fettar in tex kontakter. Sen besiktning också men det tror jag iofs bara gäller bromsade släp dvs obromsade kräver ej besiktning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Byggde hus 2016-17 räknade ut i fjol att om jag hyrt släpvagn varenda gång jag använt min släp så hade jag betalat runt 80 000:- i hyra sedan 2016. För att inte tala om kostnaden i tid och transport av tomt släp till och från närmaste uthyraren som är 13 km bort

Räknat på mitt och huset jag bor i byggdes 2007 så 15 år sedan har inte ens hyrt släpp för 1500:- på dom 15 åren.
Så att man måste ha släpp beror på hur man bor och hur lätt det är att låna en till rimligt pris.
Men om räknar på att man skulle hyra släpp för 80.000:- på dom få åren du bott där jag då bor man med släppan eller har väldigt dyra hyr priser på släp.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

sälj och bygg nytt skojar typ, när vi räknade på sista huset vi renoverade skilde det inte mycket mellan nybygge och renovering
räknar du in tiden man lägger på renoveringen blv det klart billigare om man byggde nytt.

ska du renovera ett gammalt hus så skulle jag göra enligt följande innan jag gör någon annan renovation (så som jag gjorde på dom 2 hus vi köpte innan vi byggde nytt)
1: kolla elsystem och vattenledningar/avlopp innan du gör något annat (inte kul att riva golv/väggar i efterhand)
2: kolla tak isolering och ventilation
3: dra fram tomrör i varje golv och vägg ni renoverar, sätt gärna "media" luckor, finns i tex gips så det smälter in i väggen
dra större rör mellan luckor (50mm körde vi på) från luckorna grenar man sedan ut till olika ställen och detta används sedan för
styrning av hus,Media,övervakning osv

4: väva och måla i stället för tapet om ni har barn
5: styrning av av lampor,uttag,sensorer mm, knx eller z-wave ( närmast alla andra kör 2.4ghz)
6: nätverk, dra fiber till media luckor och i dessa har man sedan poe switch som grenar ut till ap/kameror,uttag osv (koppar kräver inte mycket för att strula särskilt på 10Gigabit) för ap och router gillar jag unifi.
7: kameror: dahua eller deras budget märke imou, sätt en dahua Ai nvr så slipper du falsklarm och kan göra roliga saker baserat på vem som kommer hem. (dahua och imou är helt kompatibla och går blanda som man vill)
8: belysning i golv sockel och under trappsteg, är sjukt nice på kvällen och natten när man inte vill ha lampor som lyser i ögonen.
9: ska elsystemet bytas, sätt extra djupa dosor, finns ställbara, detta gör man för att kunna sätta vilka moduler man vill ha bakom uttag osv. surt att köpa tex heltune high load och behöva en förhöjnings ram för det ska få plats.
10: vitvaror jag gillar siemens då dom dels håller bra men också är lätta att få tag i delar till och smidiga att byta på.
11: belysning: ska ni ha spottar så sätt gu10, jo jag vet att många gillar färdiga led armaturer men gu10 är väldigt smidiga och man kan byta led källa utan att byta hela armaturen som kan utgått efter ett antal år + att man slipper strul med trafo och lågvoltskabel. (sur som sjutton att man inte satte det i badrummet med)

12: passa på att bygga platsbyggda garderober och förvarning när ni renoverar, melamine är billigt och lätt att jobba med MEN får man en skada är det inte lätt att rätta till, bygger man i trä eller mdf kan man alltid slipa och måla. vi kör melamine på ställen där det inte gör något om det skulle bli en skada tex tvättrum/garderob och server rum

13: sätt träskiva eller träpanel bakom gipset när ni renoverar, är väldigt mycket smidigare när man fäster upp saker om man har något att fästa i.

14: sätter ni in bergvärme? sätt in frikyla, sur som sjutton över att vi bara satte det i vardagsrummen men inte i sovrummen
skulle jag göra det idag hade jag satt versioner man fäller in i tak i sovrummen och vardagsrummen

15:ska ni ha bevattning system i trädgården, förbered slang när ni renoverar väggen så ni inte gör hål i plasten i efterhand.

16: ska ni ha halvmånefönster, förbered i väggen för en upp eller neddrag bar lucka (är ett helskotta att lösa skydd mot solen i efterhand på ett snyggt sätt på denna modell av fönster. personligen skulle jag gjort lösningen på utsidan för att slippa få in värmen helt.

17:taklist: ska ni ha lister i tak, skugglist som man drar med en svart spritpenna på gör att man inte ser ojämnheterna i taket.

18: har ni barn och ska byta fönster, kör aluminium fönster med säkerhetsglas, väldigt nice när ungarna för för sig att dra golfboll med drivern rakt i i rutan och det bara studsar utan att lämna ett märke + att man får ett väldigt bra inbrottsskydd.
kostanden skilde några hundralappar mot trä och vanligt glas när vi satte in det.

19: sätt el brunnar i trädgården, dvs man får som ett lock i gräsmattan/uppfart där man kan plugga in sladden till olika verktyg
20: belysning man lägger i mark kommer vara oanvändbart när du väl behöver det dvs vinter och snö, sätt ett par ledamaturer i nock även om du fäller in lampor i mark. (sätt filter framför så håller dom om du ska styra dom med relä eller rörelsevakt)

21: övergångar mellan rum och olika golv, använd inte nivåskillnadslist i metall om ni har planer på robotdammsugare, sätt tröskelplatta i tex ek i stället.

22: glöm inte sätta ett gäng uttag i bänk höjd i kök, ofta man sätter endast 1 eller 2 uttag när man skulle behöva 4-8st

23: lägg locktight på skruvarna till handtagen på badrum och köksskåp/lådor. skruvarna lossnar ofta och drar sönder gängorna i handtagen om man inte gör det.

24: på uttag i trädgård och eventuellt förråd, sätt 13amp i stället för 10amp, du kan då köra 1.5mm2 kabel men ändå köra dom flesta 1fas maskiner som kraftiga högtryckstvättar, kompressor, osv

hmm tror det var allt jag kan komma på just nu.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kan säkert vara ett bra tips, men i ärlighetensnamn finns det ens flexslang av så usel kvalité nu för tiden.
Att man måste klamra den vettigt är ju givet, men att den skulle vara så vek att en dragfjäder går rakt igenom?

PM Flex kan iaf jag rekommendera, vettigt pris och lätt att dra kabel i sen. Välj gärna 20mm om det är nätverk den är tänkt för.
(I övrigt är det inte tillåtet att dra rör/slang i förberedande för att senare dra elkabel i, detta kräver behörighet)

Kanske inte när den är ny. Men typ jemfix eller biltema håller inte samma klass som pm flex. Inte lika styva och svårare att dra kabel i. Det säger elektrikerna.

Men anlitar man en elektriker så har de oftast riktiga grejor. Som du säger kan elektrikern vägra använda din slang. Men man kan ju ha svagströmskablar i rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

24: på uttag i trädgård och eventuellt förråd, sätt 13amp i stället för 10amp, du kan då köra 1.5mm2 kabel men ändå köra dom flesta 1fas maskiner som kraftiga högtryckstvättar, kompressor, osv

hmm tror det var allt jag kan komma på just nu.

Ett bättre råd vore att dra 2,5mm2 och slippa ev. ligga på gränsen till kabelbrand

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kanske inte när den är ny. Men typ jemfix eller biltema håller inte samma klass som pm flex. Inte lika styva och svårare att dra kabel i. Det säger elektrikerna.

Men anlitar man en elektriker så har de oftast riktiga grejor. Som du säger kan elektrikern vägra använda din slang. Men man kan ju ha svagströmskablar i rören.

Intressant, trodde faktiskt inte det fanns så dålig slang nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en gräsklippare, undvik allt med Briggs & Stratton som pesten och lägg en slant extra på en Honda istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheesen:

med 3k/KWh så behövs inte besparingen vara speciellt stor... 3000KWh i månaden är inte orimligt att ett hus med dåliga fönster förlorar under vintermånaderna.

3000kWh i förlust i månaden låter i det närmaste orimligt om det inte är ett jättehus i nordligaste norrland med englasfönster och direktverkande el. Månadsförbrukning runt 9000kWh borde det motsvara om man sänker elförbrukningen med en tredjedel.

Eller hur räknar du?

Vårat dåligt isolerade hus drog som mest 2600kWh en kall vintermånad innan vi bytte fönster. Nu siktar vi på under 1600-1800kWh för motsvarande period.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Gå inte i fällan och köp billigt smäck från biltema utan satsa på kvalitetsverktyg direkt om du ska renovera, det kommer du ha igen. Du kommer långt med en ger och cirkelsåg men man får aldrig får många sågar.

Ett verktyg som jag inte kände till innan min renoveringsresa var multiverktyget. Det är nog det bästa verktyget att ha både för att kapa och såga på svåra ställen, otroligt användbart.

Gällande vitvaror så hade jag hållt mig till de tyska Bosch/siemens/miehle och sen invänta när någon åf har bra rabatt. de har så många modeller och mkt gråimport så kommer vara svårt att göra prisjämförelser utan man får skaffa sig en generell uppfattning vad tex en bosch diskmaskin går för som utgångsläge. Ett tips kan vara att kolla med gränsbygden som har väldigt mkt vitvaror och det går att göra fynd, tex föregående års modeller. bäst är att ringa då de inte visar allt på hemsidan.

Gällande smarta hem så kör jag plejd och det är väldigt trevligt. det är osynlig installation som sätts bakom eluttagen så man kan använda befintlig belysning, både led, dimbar etc. går såklart styra även andra uttag och nu finns även puckar man kan sätta direkt i uttagen. Det jag tycker är bäst är att det bara funkar. aldrig haft problem. sen finns smarta funktioner som tidsstyrning etc. själv gillar jag att kunna dubbeltappa på en lampknapp som släcker all belysningi huset när man går och lägger sig.

Sen som någon skrev. köp ett släp. (;

Håller med om att Bosch gör prisvärda vitvaror. Ett bra tips är att några av IKEAs dyrare integrerade diskmaskiner tillverkas av Bosch och dessutom har 5 års garanti. Tyvärr lydde jag inte mitt egna råd och köpte en Husqvarna för 13.000 när vi renoverade vårt kök för några år sen, som är helt värdelös istället...

Tror det är bl.a dessa modeller som egentligen tillverkas av Bosch men rebrandas som IKEAs egna.
Denna vet jag är en Bosch maskin: DISKAD https://www.ikea.com/se/sv/p/diskad-integrerad-diskmaskin-ike...
Denna TROR jag är en Bosch maskin men inte helt säker: PROFFSIG https://www.ikea.com/se/sv/p/proffsig-integrerad-diskmaskin-i...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Drömkåken

...en otrolig massa proffsråd, intressant men Du kan börja i andra änden också: se Björn Skifs Drömkåken och hoppas att det inte är Du. Ta inte vatten över huvudet, utöver renovering är det rätt trevligt att bo och leva och inte bara "kämpa" med huset.

Jag köpte hus på landet för drygt 25 år sedan. Var ganska välskött så har INTE behövt göra så mycket. Oljepanna bytt till bergvärme genom firma. Lagt om en av fyra taksidor genom firma, sen fixat delar av en taksida runt ett takfönster själv. Byggt altan genom firma. Ersatt bryggan i sjön själv. Bytt vedeldad bastukamin själv. Gjort ett fönster i en bastuvägg själv. Satt in stora fönster i vägg bredvid altandörr själv. Lagt enkelt klick-in-golv på betonggolvet i källarens snickarstuga. Bytt rutten nederdel i en taksida. Bytt kyl/frys 2 ggr, diskmaskin 2 ggr (Bosch enklare serier på rea), bytt köksfläkt 2 ggr, bytt inbyggd ugn. Blir en del på 25 år.

Visst skulle jag vilja bygga nytt kök, men när en bänkskiva var rutten och kaklet bokstavligen föll ner från väggen bakom bytte jag just där till ny bänksiva från Jem o Fix och satte en enkel målad träskiva bakom med nån hårdträlist mellan "tills vidare". Annars skulle man kunna lägga 400 lax enbart på köket. Och ett par hundra till på badrummet.

Ingen verkar nämnt gräset? Några puckar:
+ glöm nedgrävda bevattningssystem om Du saknar egen sjö eller damm då de flesta kommuner ändå förbjuder bevattning så snart det skulle behövas
+ åkgräsklippare finns som traktor eller midjestyrd, de senare är smidiga om det är mycket buskar och träd att runda, hydrostatdrivning "skall det vara"
+ bäst är dock klipprobot som Husqvarna Automower, har den uppkopplade 450X sedan 2016 och det spar tid och är verkligen bra för gräsmattan också, särskilt bra om man är borta ibland
+ med 10 000 kvadrat tomt kan Du säkert lägga en hög med trädgårdsavfall i ett hörn så sparas många turer till tippen med den där vagnen som det skrivits om (jag har ingen vagn men lånar av kompis ibland men inte för trädgårdsavfall)

Vad gäller verktyg håller jag med om skruvdragare som viktigt verktyg, sen ville jag inte lägga flera tusen på en riktigt bra och sen "tappa i sjön" så vart en tidigare Biltema-modell som funkat förvånansvärt bra - orkade tom. borra 4 st 100mm hål med SDS-borr "som inte passar" (!) genom 90mm lättbetong men det var "elakt" (överhettningsskyddet slog ifrån flera gånger).

Skall Du bygga något med trä (reglar, plank, golv, trall), skaffa en bra kap som Bosch GCM 80 på stativ GTA 2500 eller liknande - ger rakare exaktare snitt än "alla handklingor tillsammans".

Wish U luck - och se Drömkåken

Stavfäl
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ett bättre råd vore att dra 2,5mm2 och slippa ev. ligga på gränsen till kabelbrand

är det inte något jäkligt fel så är det knappast ett problem. eller menar du att du har exempel där det skulle uppstått lednings brand på grund av 13amp på 1.5mm2 där det inte varit ett fel?
naturligtvis så anpassar man ledningar och säkringar efter förutsättningarna som råder.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Om du ska köpa en gräsklippare, undvik allt med Briggs & Stratton som pesten och lägg en slant extra på en Honda istället

Är Honda bättre? JA!
Honda drar oftas även lite mindre bensin.
Och dom kostar ju lite mer!
Är briggs o stratton så mycket dåligare att det är värt prisökningen? Vet ej!

Nåt som troligen är viktigare och skulle minska problem är att INTE köra med bensin som har etanol iblandad på saker som ska stå oanvänt långa tider.
Så för gräsklippare/rösjsåg/motorsåg/snöslunga/osv kör helst på alkylatbensin som tex aspen.
Alternativt kör på vanlig bensin under användningstiden och kör slut på den och sen kör slut på 1-2 tankar alkylatbensin innan det ska ställas undan (även om tex snön skulle komma tidigt så låt klipparen stå och kör slut på minst en tank alkylat).

Det går ju även att köra slut på vanlig bensin och sen ställa undan vilket är bättre än att inte köra slut på den.
MEN man kommer aldrig få ur all bensin ur varken tank heller förgasare så det kommer skapa problem ändå dock kanske inte lika stora och lika fort.

Anledningen är att etanol tar upp vatten ur luften och när temperaturen ändrar sig så sugs ny luft ur/in i tank och vattnet skapar rost/avlagringar/osv, men vatten är även tyngre än bensin så det kommer lägga sig på botten av tanken=det första som sugs in i förgasare.
Och sen det som munstycket i förgasaren försöker suga ur, MEN då vatten förutom är tyngre så är det även tjockare än bensin och det blir mycket svårare att suga igenom ett munstycke=man kan stå o dra i snöret i en hel dag och inte en droppe vatten kommer sugas ur förgasaren, och det kan hända med väldigt lite vatten i tank/förgasare!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag och min sambo har nu bott i villa i 5 år.
Vi var rätt unga när vi köpte hus (25 samt 21år) och vi har lärt oss en hel del av våra misstag.

1. Om du ska snickra eller renovera mycket på sommaren så är en robotgräsklippare den bästa hjälpredan. Jag införskaffade min för 2 somrar sedan och jag har sparat så mycket värdefull tid på att slippa klippa gräsmattan samtidigt som det ska snickras.

2. Skaffa en bra gersåg/kapsåg. Att såga lister eller övriga trädetaljer med vinklar blir lätt som en plätt.

3. Gällande renovering; Allt tar mycket längre tid än du tror. Att inhandla material får du räkna med en dag om du ska åka handla brädor och etc. Samma sak gäller med bortforsling.

4. Är huset inte nybyggt så köp nya tätlister till samtliga fönster och dörrar. Köp av bra kvalité.

5. Om huset är av äldre typ och byggt för direktverkande el som uppvärmning så kan du ha en större huvudsäkring som inte behövs om du har annan typ av uppvärmning idag. Man kan be en elektriker att byta till en mindre säkring som gör att du får en lägre avgift från vattenfall.

Adderar mer när jag kommer på.

Visa signatur

CPU: i5-6600k, Cooler: Deepcool Gamer Storm Captain 240 EX, MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7,
RAM: Crucial Ballistix Sport LT White 2x8GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W, GPU: Titan Xp
SSD OS: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB, SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Monitor: DELL S3220DGF 165Hz

Permalänk
Medlem

Lär känna era grannar, ni behöver inte bli bästa vänner eller umgås privat, men har ni en bra relation så kommer mycket saker som husägare kunna bli smidigare. Rätt var det är så har ni tillgång till ett släp att använda när ni vill, nån som självmant kommer ut och hjälper till om bilen inte startar en morgon eller ser till huset eller tar hand om posten om ni är borta en period. Även om ni har andra bekanta som ni hellre släpper in i huset så kan era grannar ändå hålla lite koll om de vet att ni är borta. Kan medföra mycket bra för alla om grannkemin stämmer!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

3000kWh i förlust i månaden låter i det närmaste orimligt om det inte är ett jättehus i nordligaste norrland med englasfönster och direktverkande el. Månadsförbrukning runt 9000kWh borde det motsvara om man sänker elförbrukningen med en tredjedel.

Eller hur räknar du?

Vårat dåligt isolerade hus drog som mest 2600kWh en kall vintermånad innan vi bytte fönster. Nu siktar vi på under 1600-1800kWh för motsvarande period.

Det finns forummedlemmar på byggahus som har börjat med 40 000 KWh / år i uppvärmning... i småland... Alla hus är inte nybyggda energihus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Då antar jag att du inte bor i Boden utan någonstans 25+ mil utanför?
Det finns en station i Luleå. Men det är självklart inte värt att åka 30 km för att hämta en kärra heller, det får ju vara några kilometer max.

Det har då aldrig funnits något släp i Luleå när jag kollat. Men även om det vore så så är det inte billigt att köra sex mil för en släpvagn. Det kostar ju 300 kr bara för att hämta och lämna vagnen.

Permalänk
Medlem

Köp ett enkelt/beggat släp med kapell eller kåpa, så smidigt att kunna slänga in kartonger och annat bös som ska till tippen.

Använd aldrig "snål spol" funktionen på din toalett, spola ordentligt så du "får ur skiten ur rören"

Gå upp på vinden/ner i källaren/grunden flera gånger per år, så du tidigt upptäcker fukt/skador/råttor

När du är ensam hemma, sitt bara stilla och njut av tystnaden.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Använd aldrig "snål spol" funktionen på din toalett, spola ordentligt så du "får ur skiten ur rören"

Än bättre, om du har en ställbar så rampa upp antal liter vatten för snåpspolning till max, så slipper dina bekanta som är på besök göra livet skit för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Det finns forummedlemmar på byggahus som har börjat med 40 000 KWh / år i uppvärmning... i småland... Alla hus är inte nybyggda energihus.

Måste ju vara jättehus med pappersväggar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Reflektion, även om du tycker att allt funkar, dubbelkolla mot spec när du har hantverkare.

Upptäckte att jag i drygt 13 år haft för lite varmvatten pga omonterade givare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

sälj och bygg nytt skojar typ, när vi räknade på sista huset vi renoverade skilde det inte mycket mellan nybygge och renovering
räknar du in tiden man lägger på renoveringen blv det klart billigare om man byggde nytt.

ska du renovera ett gammalt hus så skulle jag göra enligt följande innan jag gör någon annan renovation (så som jag gjorde på dom 2 hus vi köpte innan vi byggde nytt)
1: kolla elsystem och vattenledningar/avlopp innan du gör något annat (inte kul att riva golv/väggar i efterhand)
2: kolla tak isolering och ventilation
3: dra fram tomrör i varje golv och vägg ni renoverar, sätt gärna "media" luckor, finns i tex gips så det smälter in i väggen
dra större rör mellan luckor (50mm körde vi på) från luckorna grenar man sedan ut till olika ställen och detta används sedan för
styrning av hus,Media,övervakning osv

4: väva och måla i stället för tapet om ni har barn
5: styrning av av lampor,uttag,sensorer mm, knx eller z-wave ( närmast alla andra kör 2.4ghz)
6: nätverk, dra fiber till media luckor och i dessa har man sedan poe switch som grenar ut till ap/kameror,uttag osv (koppar kräver inte mycket för att strula särskilt på 10Gigabit) för ap och router gillar jag unifi.
7: kameror: dahua eller deras budget märke imou, sätt en dahua Ai nvr så slipper du falsklarm och kan göra roliga saker baserat på vem som kommer hem. (dahua och imou är helt kompatibla och går blanda som man vill)
8: belysning i golv sockel och under trappsteg, är sjukt nice på kvällen och natten när man inte vill ha lampor som lyser i ögonen.
9: ska elsystemet bytas, sätt extra djupa dosor, finns ställbara, detta gör man för att kunna sätta vilka moduler man vill ha bakom uttag osv. surt att köpa tex heltune high load och behöva en förhöjnings ram för det ska få plats.
10: vitvaror jag gillar siemens då dom dels håller bra men också är lätta att få tag i delar till och smidiga att byta på.
11: belysning: ska ni ha spottar så sätt gu10, jo jag vet att många gillar färdiga led armaturer men gu10 är väldigt smidiga och man kan byta led källa utan att byta hela armaturen som kan utgått efter ett antal år + att man slipper strul med trafo och lågvoltskabel. (sur som sjutton att man inte satte det i badrummet med)

12: passa på att bygga platsbyggda garderober och förvarning när ni renoverar, melamine är billigt och lätt att jobba med MEN får man en skada är det inte lätt att rätta till, bygger man i trä eller mdf kan man alltid slipa och måla. vi kör melamine på ställen där det inte gör något om det skulle bli en skada tex tvättrum/garderob och server rum

13: sätt träskiva eller träpanel bakom gipset när ni renoverar, är väldigt mycket smidigare när man fäster upp saker om man har något att fästa i.

14: sätter ni in bergvärme? sätt in frikyla, sur som sjutton över att vi bara satte det i vardagsrummen men inte i sovrummen
skulle jag göra det idag hade jag satt versioner man fäller in i tak i sovrummen och vardagsrummen

15:ska ni ha bevattning system i trädgården, förbered slang när ni renoverar väggen så ni inte gör hål i plasten i efterhand.

16: ska ni ha halvmånefönster, förbered i väggen för en upp eller neddrag bar lucka (är ett helskotta att lösa skydd mot solen i efterhand på ett snyggt sätt på denna modell av fönster. personligen skulle jag gjort lösningen på utsidan för att slippa få in värmen helt.

17:taklist: ska ni ha lister i tak, skugglist som man drar med en svart spritpenna på gör att man inte ser ojämnheterna i taket.

18: har ni barn och ska byta fönster, kör aluminium fönster med säkerhetsglas, väldigt nice när ungarna för för sig att dra golfboll med drivern rakt i i rutan och det bara studsar utan att lämna ett märke + att man får ett väldigt bra inbrottsskydd.
kostanden skilde några hundralappar mot trä och vanligt glas när vi satte in det.

19: sätt el brunnar i trädgården, dvs man får som ett lock i gräsmattan/uppfart där man kan plugga in sladden till olika verktyg
20: belysning man lägger i mark kommer vara oanvändbart när du väl behöver det dvs vinter och snö, sätt ett par ledamaturer i nock även om du fäller in lampor i mark. (sätt filter framför så håller dom om du ska styra dom med relä eller rörelsevakt)

21: övergångar mellan rum och olika golv, använd inte nivåskillnadslist i metall om ni har planer på robotdammsugare, sätt tröskelplatta i tex ek i stället.

22: glöm inte sätta ett gäng uttag i bänk höjd i kök, ofta man sätter endast 1 eller 2 uttag när man skulle behöva 4-8st

23: lägg locktight på skruvarna till handtagen på badrum och köksskåp/lådor. skruvarna lossnar ofta och drar sönder gängorna i handtagen om man inte gör det.

24: på uttag i trädgård och eventuellt förråd, sätt 13amp i stället för 10amp, du kan då köra 1.5mm2 kabel men ändå köra dom flesta 1fas maskiner som kraftiga högtryckstvättar, kompressor, osv

hmm tror det var allt jag kan komma på just nu.

Tack för många bra tips bra praktiska tips. Tänkte jag skulle kunna uppdatera första posten så kunde sammanställa tipsen där. Men finns tydligen någon tidsbegränsningar för ändringar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

...en otrolig massa proffsråd, intressant men Du kan börja i andra änden också: se Björn Skifs Drömkåken och hoppas att det inte är Du. Ta inte vatten över huvudet, utöver renovering är det rätt trevligt att bo och leva och inte bara "kämpa" med huset.

Jag köpte hus på landet för drygt 25 år sedan. Var ganska välskött så har INTE behövt göra så mycket. Oljepanna bytt till bergvärme genom firma. Lagt om en av fyra taksidor genom firma, sen fixat delar av en taksida runt ett takfönster själv. Byggt altan genom firma. Ersatt bryggan i sjön själv. Bytt vedeldad bastukamin själv. Gjort ett fönster i en bastuvägg själv. Satt in stora fönster i vägg bredvid altandörr själv. Lagt enkelt klick-in-golv på betonggolvet i källarens snickarstuga. Bytt rutten nederdel i en taksida. Bytt kyl/frys 2 ggr, diskmaskin 2 ggr (Bosch enklare serier på rea), bytt köksfläkt 2 ggr, bytt inbyggd ugn. Blir en del på 25 år.

Visst skulle jag vilja bygga nytt kök, men när en bänkskiva var rutten och kaklet bokstavligen föll ner från väggen bakom bytte jag just där till ny bänksiva från Jem o Fix och satte en enkel målad träskiva bakom med nån hårdträlist mellan "tills vidare". Annars skulle man kunna lägga 400 lax enbart på köket. Och ett par hundra till på badrummet.

Ingen verkar nämnt gräset? Några puckar:
+ glöm nedgrävda bevattningssystem om Du saknar egen sjö eller damm då de flesta kommuner ändå förbjuder bevattning så snart det skulle behövas
+ åkgräsklippare finns som traktor eller midjestyrd, de senare är smidiga om det är mycket buskar och träd att runda, hydrostatdrivning "skall det vara"
+ bäst är dock klipprobot som Husqvarna Automower, har den uppkopplade 450X sedan 2016 och det spar tid och är verkligen bra för gräsmattan också, särskilt bra om man är borta ibland
+ med 10 000 kvadrat tomt kan Du säkert lägga en hög med trädgårdsavfall i ett hörn så sparas många turer till tippen med den där vagnen som det skrivits om (jag har ingen vagn men lånar av kompis ibland men inte för trädgårdsavfall)

Vad gäller verktyg håller jag med om skruvdragare som viktigt verktyg, sen ville jag inte lägga flera tusen på en riktigt bra och sen "tappa i sjön" så vart en tidigare Biltema-modell som funkat förvånansvärt bra - orkade tom. borra 4 st 100mm hål med SDS-borr "som inte passar" (!) genom 90mm lättbetong men det var "elakt" (överhettningsskyddet slog ifrån flera gånger).

Skall Du bygga något med trä (reglar, plank, golv, trall), skaffa en bra kap som Bosch GCM 80 på stativ GTA 2500 eller liknande - ger rakare exaktare snitt än "alla handklingor tillsammans".

Wish U luck - och se Drömkåken

HAHA. Har sett filmen (var visserligen länge sedan).

Lite för att slippa motsvarande problem jag skapat tråden så jag ska kunna reda ut så mycket som möjlighet på någolunda bra sätt. Tack för bra tips!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Tack för många bra tips bra praktiska tips. Tänkte jag skulle kunna uppdatera första posten så kunde sammanställa tipsen där. Men finns tydligen någon tidsbegränsningar för ändringar.

Har ett tips till, använd inte akryl/latexfog skiten spricker nästan jämnt, kör på BT Multibond från biltema i stället som är en MS polymer baserad fog, den är mer flexible, typ som silikon men kan målas över.
Våra latexfogar sprack första halvåret, detta har holt många år utan minsta spricka eller missfärgning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Om du ska köpa en gräsklippare, undvik allt med Briggs & Stratton som pesten och lägg en slant extra på en Honda istället

Jag skaffade en Robomow. Hade Klippo innan men den var runt 35 år gammal men är det bästa fabrikatet, ångrar lite att jag bytta fabrikat.. Har kört Robomowen i 8 år nu och det har mest varit att slipa knivarna och rengöra den ca 2 ggr per sommar.
Fuskade med rengöringen i början men då började den att skala mindre träd så de blev utan bark.
Vissa träd vill ha rötter ovan mark så där brukar det bli en del jobb också.