Datorn stängs av helt random när jag spelar spel

Permalänk
Medlem

Testa använda en annan pcie kabel och/eller sätt den i en annan slot på ditt nätagg. Har hänt för mig att jag inte fått någon bild alls och det där har löst det.

Permalänk
Medlem

Har du kvar det gamla grafikkortet så byta tillbaka till det och testa. Låter som om ditt grafikkort kan vara orsaken.
Skit i det här med att sänka strömmen och volt. Folk verkar inte fatta kunskapsnivån och sannolikhalten

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yoggan:

Skit i det här med att sänka strömmen och volt. Folk verkar inte fatta kunskapsnivån och sannolikhalten

TS kan ju uppenbarligen använda Afterburner, så att dra ett reglage nedåt är väl knappast för svårt?
Att datorn stängs av random är ju också ett kraftigt tecken på att det har med nätagget att göra, så det låter inte helt osannolikt att mindre effektförbrukning potentiellt kan hjälpa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort? (märke)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

TS kan ju uppenbarligen använda Afterburner, så att dra ett reglage nedåt är väl knappast för svårt?
Att datorn stängs av random är ju också ett kraftigt tecken på att det har med nätagget att göra, så det låter inte helt osannolikt att mindre effektförbrukning potentiellt kan hjälpa.

Att installera ett program där han tydligt påvisat att han inte vet vad som är vad talar sitt tydliga språk.
Att datorn bootar om med svart skärm tyder på att det kan röra sig om ett trasigt grafikkort.
Enkelt att testa om delar finns kvar

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Att installera ett program där han tydligt påvisat att han inte vet vad som är vad talar sitt tydliga språk.
Att datorn bootar om med svart skärm tyder på att det kan röra sig om ett trasigt grafikkort.
Enkelt att testa om delar finns kvar

Trasig gpu brukar vara bsod
För lite ström brukar vara svart skärm... Iaf det jag varit med om

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ja ser på bilderna att AIOn är inkopplad rätt, är den inte död (inte ovanligt dock) är första steget precis som han är inne på, nytt nätagg först.

Permalänk
Medlem

Enklaste testet är väl att undervolta grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enklaste testet är väl att undervolta grafikkortet?

Ett defekt nätagg tappar spänning +12V railen om det bryter vid last, lättast är nog GPU-Z med textlogg, kör som vanligt tills det slocknar. Och se om/hur mycket +12V tappar upp till punkten att det slocknar.

Permalänk
Medlem

@Lallaren
Testa PSUn med OCCT på PSU Test-fliken. Kolla hur 12V-linan ser ut. Min dippade neråt 11V när jag hade massa krascher med en dålig PSU. Pajade ett grafikkort med den innan jag upptäckte att det var PSU-fel och bytte.

https://www.ocbase.com/download

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX