Permalänk
Medlem

Överklocka Ryzen 7 5800x

Jag har nyligen köpt en sådan procewssor. Har ett Asus Rog Strox B55f gaming moderkort, med Asus Rog Strix LLC 280mm AIO. Temperaqturn på processorn ligger på 40-60 grader. Har lyckats få upp temperaturen till 72 grader en gång.

Jag labbade lite med Bios och plötsligt startade int6e datorn upp alls, men lite googlande och kortslutning av tvi pins på moderkortet löste det och jag var glad över att jag inte bränt processorn.

Det som är svårt att förstå är att PBO finns på typ 3 ställen inne i bios. Det finns AMD-menyer, och slutligen finns det windowsbaserade Ryzen Master.

Är det någon som kan dirigera mig i rätt riktning?

Visa signatur

7800X3D med tillbehör parat med 7900XTX

Permalänk
Medlem

Hitta dina bästa cores i exempelvis AIDA64 elr HWINFO och kör med curve optimizer istället, börja på -20 och se vart du hamnar så kommer du få en kallare CPU som håller högre klockhastighet. Är inne på min tredje Ryzen CPU och har aldrig funnit att det blivit någon substantiell prestandavinst genom att pusha med högre spänning.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hitta dina bästa cores i exempelvis AIDA64 elr HWINFO och kör med curve optimizer istället, börja på -20 och se vart du hamnar så kommer du få en kallare CPU som håller högre klockhastighet. Är inne på min tredje Ryzen CPU och har aldrig funnit att det blivit någon substantiell prestandavinst genom att pusha med högre spänning.

Tack. Så det är det enda jag gör då? Är det i en av AMD-menyerna i bios eller skall jag köra Ryzen Master?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Tack. Så det är det enda jag gör då? Är det i en av AMD-menyerna i bios eller skall jag köra Ryzen Master?

Jag hade börjat där men om du märker att datorn startar om sig utan vidare kommer du behöva justera dina värden - börja isåfall med att öka på dina svagaste kärnor. Har enbart använt BIOS för egen del, kanske är gammalmodig men tycker inte det känns rätt att göra det i ryzen master även om det kanske fungerar den vägen också.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag hade börjat där men om du märker att datorn startar om sig utan vidare kommer du behöva justera dina värden - börja isåfall med att öka på dina svagaste kärnor. Har enbart använt BIOS för egen del, kanske är gammalmodig men tycker inte det känns rätt att göra det i ryzen master även om det kanske fungerar den vägen också.

Tackar Jag provar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng YT guider i detta ämne om du söker

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av WackWack:

Finns ett gäng YT guider i detta ämne om du söker

Ja det skulle vara grymt att få nån länk om du har Har kollat igenom ett par men blir bara mer förvirrad

Visa signatur