Permalänk
Medlem

Vilka skidglasögon ska man ha?

Tänkte gå från hyrhjälm och då också köpa ett par schyssta skidbrillor till.

Ibland lönar det sig att va tjockskalle, så kom över en POC Obex SPIN till bra pris i rätt storlek på en outlet.
Nu gäller det bara att skaffa ett par skidglasögon som funkar bra ihop med denna, till ett överkomligt pris.

Kommer aldrig va så hardcore att jag köper ett par glajjer för bra väder och ett par för dåligt. Med det sagt är det skidåkning i Sverige som gäller. Lite Sälen, Åre och Vemdalen i soligt till mulet väder men inget alpåkande eller åkning i snöstorm.

Så vad bör man kolla efter? Ett par billigare, med en okej middle of the road lins? Köpa ett par fotokromatiska på en gång? Eller köpa ett par POC Nexal som är gjorda för att sitta tätt (frameless ovantill) emot just den hjälm jag köpt?

Tack på förhuden

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle absolut satsa på att iallafall ha två linser, fel lins kan i vissa ljus är riktigt, riktigt jobbigt! Jag brukar köra på en mörkare lins (brun eller svart) och en ljusare gul lins. Den mörka linsen används i starkt ljus för att skydda ögonen och den ljusare gula linsen används vid moln eller dimma och kan vara skillnaden mellan att inte kunna åka alls pga dålig sikt och att kunna njuta av bra snö trots dålig kontrast.

Nu senast fick det bli ett par Appertiff, gick på ca 800 kr med två linser när stadium körde något erbjudande. Väldigt nöjd och enkelt att byta lins!

Såg att Stadium körde kampanj på Spektrum med två linser, borde vara en bra investering: https://www.stadium.se/sport/alpint/goggles/373600101/spektru...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?