Gigabyte Geforce RTX 4070 Ti Gaming OC – ny skrud men samma prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inga höga tankar om Nvidia. Men nog vill jag tro mer om dem än att de gör produkter för mentala barn som varken vill eller kan begripa tekniken bakom.

Om det bara handlade om siffror så går det säkert fejka 10 000FPS med i princip vilken hårdvara som helst, men det som inte är riktiga frames skulle se förjävligt ut och folk skulle reagera, hoppas jag. Tycker redan deras befintliga frame insertion verkar se förjävlig ut. Så det blir liksom inte äkta prestanda då. Jag hoppas innerligt att framtiden inte handlar om att sälja saker ser ut som guld på papper till folk som inte är intresserade av om det stämmer eller ej. Visst, t ex Apple har framgångsrikt byggt ett välde genom att dumma mer saker men om den acceptansen och mentaliteten sprider sig till övrig hårdvara vill inte jag vara med längre.

Rekommenderar att du testar Frame Generation innan du sågar det. Jag spelar nya Witcher 3 med Ray Tracing - ser magiskt ut, men är i princip ospelbart utan Frame Generation. Med det påslaget ser det fortfarande lika magiskt ut och flyter dessutom perfekt. Du må inte kalla det äkta prestanda, men det gör att jag spelar spelet och älskar det, vilket jag inte hade gjort annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det är du fri att anse, det är helt ok! Personligen har jag väldigt svårt för honom på flertal sätt.

Ja det är en väldigt bra fråga, delas de till pressen utan informationen från CES eller någon annan extra information är det väldigt korkat, har ingen aning om hur Nvidias presskit eller kommunikation ser ut faktiskt.

Absolut, siffrorna är absurda som vi redan båda har sagt. Nvidia har ju helt klart gjort fel i att presentera luddiga grafer, ingen diskussion om den saken. Men, det är klart.. Blir mer trafik för recensenterna med drama och clickbaits.

Deras marknadsföringsavdelning borde helt enkelt inte presenterat bilden i det skicket. Det ger utrymme för i bästa fall missförstånd och i sämsta fall (för Nvidia) recensenter som raljerar över att Nvidia har tappat det.

Största felet med produkten är dock priset. Nvidia hade inte behövt äta en tiondel så mycket skit om priset bara varit rimligt i förhållande till prestandan jämfört med 3070 TI. Att man får betala mer procentenheter pengar än procentenheter prestanda man får jämfört med samma SKU från förra generationen kommer med all rätt aldrig att falla i god jord varken hos konsumenter eller recensenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag tror du har fel. Enligt Proshop har de fått många fler 4070 Ti i lager till MSRP än vad de hade av 7900 XT/XTX.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4070-Ti-TU...

Står att dom har +15 ex av Tuf varianten och +36 av dom tre andra varianterna. Dessa pendlar mellan 11600kr till 13700kr.

Helt sinnessjuka priser.

Skulle tippa på att +15 betyder 15-19st kort, annars skriver man +20.

Permalänk
Avstängd

Kortet säljs nog slut ändå imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att man får betala mer procentenheter pengar än procentenheter prestanda man får jämfört med samma SKU från förra generationen kommer med all rätt aldrig att falla i god jord varken hos konsumenter eller recensenter.

Procentenheter...

4070Ti är 33% dyrare än 3070Ti (25% dyrare inflationsjusterat)

4070Ti har 44% högre prestanda än 3070Ti i Sweclockers 4K prestandaindex. 40% högre i Techpowerups 4K Performance Summary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Står att dom har +15 ex av Tuf varianten och +36 av dom tre andra varianterna. Dessa pendlar mellan 11600kr till 13700kr.

Helt sinnessjuka priser.

Skulle tippa på att +15 betyder 15-19st kort, annars skriver man +20.

Nej, Proshop använder +15 som maxvärde på deras lagerstatus. Kolla på alla processorer, moderkort, minnen m.m allt är +15.

Alla andra 4070 Ti säger också +15.

Finns 3 modeller för 10 490:- i lager, så det du skrev stämmer inte att alla andra är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kortet säljs nog slut ändå imorgon.

Nvidia har problem att sälja kort generellt..

Så det enda sättet som Nvidia kan "sälja slut" sina kort på för detta pris är om de levererar 5 kort till varje butik. Detta för att marknaden är mättad och vi är på väg in i en lågkonjunktur vilket leder till att folk har MINDRE PENGAR att lägga på grafikkort. Inte för att AMD eller Nvidia verkar inse detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Deras marknadsföringsavdelning borde helt enkelt inte presenterat bilden i det skicket. Det ger utrymme för i bästa fall missförstånd och i sämsta fall (för Nvidia) recensenter som raljerar över att Nvidia har tappat det.

Största felet med produkten är dock priset. Nvidia hade inte behövt äta en tiondel så mycket skit om priset bara varit rimligt i förhållande till prestandan jämfört med 3070 TI. Att man får betala mer procentenheter pengar än procentenheter prestanda man får jämfört med samma SKU från förra generationen kommer med all rätt aldrig att falla i god jord varken hos konsumenter eller recensenter.

Absolut!

Och helt klart, faktum är att det är felet med hela denna generation från både Nvidia och AMD... Jag har inga problem med prestandan på produkterna i sig från någon av de två stora. Men prislapparna...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Procentenheter...

4070Ti är 33% dyrare än 3070Ti (25% dyrare inflationsjusterat)

4070Ti har 44% högre prestanda än 3070Ti i Sweclockers 4K prestandaindex. 40% högre i Techpowerups 4K Performance Summary.

Då får jag gå med på att de inte gjort bort sig för folk som spelar i 4K och primärt jämför prestanda per krona i 4K, men tror Nvidia (eller någon annan för den delen) att gaming i 4K är mainstream idag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Procentenheter...

4070Ti är 33% dyrare än 3070Ti (25% dyrare inflationsjusterat)

4070Ti har 44% högre prestanda än 3070Ti i Sweclockers 4K prestandaindex. 40% högre i Techpowerups 4K Performance Summary.

Skrivet av Ozzed:

Då får jag gå med på att de inte gjort bort sig för folk som spelar i 4K och primärt jämför prestanda per krona i 4K, men tror Nvidia (eller någon annan för den delen) att gaming i 4K är mainstream idag?

Sedan sticker det väl ändå lite i ögonen att de tänkt lansera kortet som ett 4080? Hur ser samma ekvation ut jämfört med ett 3080, ärlig fråga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Nvidia har problem att sälja kort generellt..

Så det enda sättet som Nvidia kan "sälja slut" sina kort på för detta pris är om de levererar 5 kort till varje butik. Detta för att marknaden är mättad och vi är på väg in i en lågkonjunktur vilket leder till att folk har MINDRE PENGAR att lägga på grafikkort. Inte för att AMD eller Nvidia verkar inse detta.

7900XT/XTX refens såldes slut i stort sett direkt.
4090 för 23000 kr likaså.
Billigaste 4080 modellerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då får jag gå med på att de inte gjort bort sig för folk som spelar i 4K och primärt jämför prestanda per krona i 4K, men tror Nvidia (eller någon annan för den delen) att gaming i 4K är mainstream idag?

...och 50% högre prestanda i 1440p.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

4070Ti har högre prestanda/$ än 3070Ti (och 3080).

#19877362

Ska erkänna att jag inte fattar dina staplar. 1080 är alltså sämst prestanda per krona?

Samt. Vilken inflationstakt har du räknat med? Dollar allmänt eller något annat?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Hur ser samma ekvation ut jämfört med ett 3080, ärlig fråga?

#19877362

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

7900XT/XTX refens såldes slut i stort sett direkt.
4090 för 23000 kr likaså.
Billigaste 4080 modellerna också.

Men hur många kort fanns att tillgå? Om det t.ex. bara fanns ett kort så är det inte så konstigt att det säljs slut. Samtidigt pekar marknaden spikrakt nedåt.. ungefär samtidigt som AMD och Nvidia tänker "Låt oss höja priset med typ 20% och sedan bli förvånade att folk inte köper korten".

https://www.sweclockers.com/nyhet/35445-forsaljningen-av-graf...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Absolut!

Och helt klart, faktum är att det är felet med hela denna generation från både Nvidia och AMD... Jag har inga problem med prestandan på produkterna i sig från någon av de två stora. Men prislapparna...

Ja, det är hela grejen. Jämför man nuvarande SKU med motsvarande SKU från förra generationen så har de både ökat prestandan och energieffektiviteten, samt har nya features och sådant som man kan vänta sig, som det brukar vara. Så långt allt väl.

Sen ser man priset och allt blir totalt poänglöst. "Ja men det är ju bättre än föregångaren" räcker inte som argument för de fullkomligt världsfrånvända priserna vi ser nu. Det skymmer helt sikten och man slutar liksom bry sig om att utvecklingen fortfarande går framåt.

De lever dessutom farligt då de i bästa fall får fler att vända sig till begarnatmarknaden, vilket de inte tjänar ett skvatt på, och i sämsta fall att folk helt enkelt tappar intresset helt, vilket dödar framtida köp från kunden. Så nej, detta är bara för mycket.

OK om de tänkt lägga ner om ett par år och bara vill sko sig och roffa och mjölka när de fortfarande kan bäras av gamla meriter och trovärdighet de byggt genom åren, men jag ser inget som tyder på att de skulle vara på väg bort från marknaden. Så det är jättekonstigt att de gör som de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ska erkänna att jag inte fattar dina staplar. 1080 är alltså sämst prestanda per krona?

Oja!
Sett i dagens perspektiv då.

Citat:

Vilken inflationstakt har du räknat med? Dollar allmänt eller något annat?

USA inflation ja. Enl snabb-Google. Står inte ut med mer ekonomi än så...
Som jag skrev, det är inte klockrent att plocka en siffra rakt upp och ner sådär men det är iaf bättre än att bortse från inflation helt och hållet. Att inflation är en realitet kan nog de flesta inse numera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Men hur många kort fanns att tillgå? Om det t.ex. bara fanns ett kort så är det inte så konstigt att det säljs slut. Samtidigt pekar marknaden spikrakt nedåt.. ungefär samtidigt som AMD och Nvidia tänker "Låt oss höja priset med typ 20% och sedan bli förvånade att folk inte köper korten".

https://www.sweclockers.com/nyhet/35445-forsaljningen-av-graf...

Fanns väl rätt många hos alla åf.

Gällande 4070Ti är det väl ingen som vet hur många det finns än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vad exakt är det folk har förväntat sig egentligen?

Folk hade förväntat sig att GPU priserna skulle ligga på samma nivå som när GTX1000-serien kom ut. Vet inte hur ens folk kan förvänta sig detta när marknaden och folket har berättat för Nvidia i 3 generationer att de är beredda att betala runt 16000sek för ett 2080ti, sen 25000sek för ett 3090ti, för att sen avsluta med ett 4090 som just nu ligger runt 27000sek men ändå sälj ut. Självklart kommer Nvidia basera sina priser på sitt toppkort. Det mest tragiska är alla som vill att AMD ska vara bättre och billigare än Nvidia så att de kan köpa sina Nvidia-kort billigare. Nej folket har bäddat sin säng tillräckligt länge för att inse vad resultatet kommer att bli, men står ändå där med ett surprised pikachu face när de visar upp 4070ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

I deras presentation sägs detta när den beryktade grafen visas:

"The 4070 ti delivers up to 3x the performance of our previous flagship GPU the 3090 ti <insert irrelevant babbel> " ... Sen gör de om grafen till en som visar medelvärdet av prestandanökningarna i föregående titlar och säger "with the power of DLSS3 the 4070 ti delivers 1.8x performance across a range of titles".

De nämner inte under vilka förhållanden kortet är "upp till såhär mycket snabbare" men medelvärdet i prestandaökningen fås genom att DLSS3 används. Om medelvärdet av de föregående titlarna uppnåss med hjälp av DLSS3 är de individuella fallen det också.

Verkar udda att alla tittar på grafen och skriker, men nästan ingen faktiskt lyssnat på presentationen? Specialfallet med en abnorm ökning här är ju CP2077, där den ökade RT-prestandan i kombination med DLSS3 frame generation nog mycket väl kan späda på FPSen rejält under rätt förhållanden.

Skrivet av Ozzed:

Precis. De jämför prestanda när olika tekniker används, som att jämföra äpplen och tofu.

Som Steve på Gamers Nexus sa så hade det varit lika värdefullt om de sagt "Om 4070 TI körs i 480P är det upp till 3X snabbare än 3090 TI om 3090 TI körs i 4K".

Ja, det är förmodligen sant, men bortser man från att grafen är tänkt att vilseleda, eftersom man måste ha sett presentationen för att få rätt kontext, så är det fortfarande fullständigt meningslösa siffror även om man är väl införstådd med sammanhanget.

Nu såg jag inte 4070Ti releasen, men denna visade dom under 4080 12/16 lanseringen.

Tycker inte det ser så galet ut, krävs ju ingen raketforskare direkt att tolka prestandan eftersom det står att DLSS3 används där det är tillgängligt; dvs strax under 3090Ti i raster och något snabbare RT. Är väl där kortet landa eller? Sen att det är massa höga staplar där frame generation används vet jag inte riktigt om jag har så mycket emot, iom att dom faktiskt visar att det är långsammare än 3090ti i titlar utan RT/DLSS3.

Eller visade dom inga grafer alls för prestanda utan frame generation igår eller?

Samma visa varje gång, var samma med 7900 xtx pressentationen dä det var upp till 1.7X prestanda över 6950XT, var uppenbart om man såg övriga grafer att det inte var någon generellt prestandalyft man skulle förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Sedan sticker det väl ändå lite i ögonen att de tänkt lansera kortet som ett 4080? Hur ser samma ekvation ut jämfört med ett 3080, ärlig fråga?

Den pinsamheten är ett eget kapitel. Men tittar man på vilket chip som används och jämför med tidigare generationer så ser man att det rent logiskt borde varit ett 4070 TI från början. Nvidia ville väl testa hur korkade journalister och konsumenter var, och svaret blev "inte alls så korkade som våra ekonomer hade hoppats". Det är fult, ja. Men de rättade ju till sitt misstag och blev till allmänt åtlöje. Välförtjänt.

Men om de faktiskt skulle lanserat det som ett 4080 och till det från början tänkta priset? Ja du... Jag kan liksom inte ens formulera hur dumt det skulle vara, på alla sätt något kan vara dumt på. Och jag gillar ju inte att inte få fram orden, så det var väl tur att det inte hände. Det finns hopp ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nej, Proshop använder +15 som maxvärde på deras lagerstatus. Kolla på alla processorer, moderkort, minnen m.m allt är +15.

Alla andra 4070 Ti säger också +15.

Finns 3 modeller för 10 490:- i lager, så det du skrev stämmer inte att alla andra är dyrare.

Rog Strix icke OC står i och för sig 6st ex, men hur som helst. Fick bara upp Asus kort i min sökning först, skumt.

Fortfarande svindyrt i vilket fall:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Folk hade förväntat sig att GPU priserna skulle ligga på samma nivå som när GTX1000-serien kom ut. Vet inte hur ens folk kan förvänta sig detta när marknaden och folket har berättat för Nvidia i 3 generationer att de är beredda att betala runt 16000sek för ett 2080ti, sen 25000sek för ett 3090ti, för att sen avsluta med ett 4090 som just nu ligger runt 27000sek men ändå sälj ut. Självklart kommer Nvidia basera sina priser på sitt toppkort. Det mest tragiska är alla som vill att AMD ska vara bättre och billigare än Nvidia så att de kan köpa sina Nvidia-kort billigare. Nej folket har bäddat sin säng tillräckligt länge för att inse vad resultatet kommer att bli, men står ändå där med ett surprised pikachu face när de visar upp 4070ti.

Och när de tror det gör de bort sig. Inte för första gången heller.
Kommer alltid finnas "dårar" som jag och andra som köper dessa superkort för 25 - 30.000:-.
Det betyder inte att mer sansade köpare vill lägga runt 20.000:- på ett kort som "bara" är näst snabbast...
Säljsiffrorna på dessa kort säger allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Folk hade förväntat sig att GPU priserna skulle ligga på samma nivå som när GTX1000-serien kom ut. Vet inte hur ens folk kan förvänta sig detta när marknaden och folket har berättat för Nvidia i 3 generationer att de är beredda att betala runt 16000sek för ett 2080ti, sen 25000sek för ett 3090ti, för att sen avsluta med ett 4090 som just nu ligger runt 27000sek men ändå sälj ut. Självklart kommer Nvidia basera sina priser på sitt toppkort. Det mest tragiska är alla som vill att AMD ska vara bättre och billigare än Nvidia så att de kan köpa sina Nvidia-kort billigare. Nej folket har bäddat sin säng tillräckligt länge för att inse vad resultatet kommer att bli, men står ändå där med ett surprised pikachu face när de visar upp 4070ti.

Tror nog de flesta förväntade sig just dessa priser och kommentarerna i detta kommentarfält snarare bara är suckar och frustration. Att folk skulle varit beredda att betala 16K under en högkonjunktur är även det ett underligt argument för att fortsätta med höga priser. Samma höga priser som Nvidia i omgångar gått ut och lovat bättringar på.

Det kombinerat med hela denna lansering och det praktfiasko det varit har ju fått folk att börja skriva av sig.

Och det märks även på marknaden när den slår bottenrekord som är över 20 år gamla. Dags för AMD och Nvidia att vakna upp och läsa av sagda marknad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Samma höga priser som Nvidia i omgångar gått ut och lovat bättringar på.

När lovade Nvidia detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

När lovade Nvidia detta?

Nämns i GNs recension bland annat. Vill minnas att även Linus Tech Tips nämnde att han fått höra det från tredjepart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har tittat på de vanligast youtube kanalerna nu och deras 4070 ti reviews och som de sågar det och Nvidia, då snackar vi om priser i dollar som ändå är bättre än det är för oss med vår svaga SEK.
Kommer nog skita helt i att titta på nytt grafikkort. Va lite pepp på ett 4070ti men som nån reviewers sa så känns 4070ti mer som ett 4060Super för spel i lägre upplösningar som Nvidia hade tänkte försöka sälja som ett 4080 för att få ut ännu mer pengar.

Permalänk
Medlem

Blir nice och köpa ett XX70 kort om ett gäng år för +20000 kr, längtar redan! Lika bra att sluta var gamer och börja virka dukar som hobby istället...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Oja!
Sett i dagens perspektiv då.

USA inflation ja. Enl snabb-Google. Står inte ut med mer ekonomi än så...
Som jag skrev, det är inte klockrent att plocka en siffra rakt upp och ner sådär men det är iaf bättre än att bortse från inflation helt och hållet. Att inflation är en realitet kan nog de flesta inse numera.

JG behöver nog nyktra till lite men att GTX 1070 skulle ha i särklass sämst prestanda per krona av alla senaste generationerna grafikkort har jag extremt svårt att svälja.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Du väljer ut enbart 4K. Kolla på hela prestandan så vinner fortfarande 4070 Ti fps/krona.

Kollar man på något annat än 4k så kommer CPU bottlenecks in och jämnar ut prestandan. Tittar du på individuella spel så finns det några i lägre upplösningar som har tty samma prestanda hela vägen från 6800X/3080 till 4090, så prestandaindexet är inte längre en indikation på ren GPU-prestanda i de lägre upplösningarna. Av samma orsak som man brukar köra CPU tester i 1080/720p low settings för and undvika GPU bottlenecks är det kanske snart dags att köra ett 8k test för GPUer av samma orsak.

Argumentet att man kan använda de lägre upplösningarna för att se vad man kan förvänta sig för prestanda i "sin" upplösning fungerar ju bara om du kör samma CPU som testbenchen i de titlarna som det berör. :/ Det är ju en av orsakerna att Quake 3 och liknande inte används för benchmarking längre