Hjälp med fel-larmande macbook pro 2009.

Permalänk
Medlem

Hjälp med fel-larmande macbook pro 2009.

En granne har bett om hjälp med att förstå vad som är fel på en macbook pro 2009. Jag går lite halvt bet, undrar om man kan få lite pekpinne i rätt riktning av kunnigt folk här.

Datorn bootar inte upp, svart på skärmen, och det enda som händer är en ljudsignal, typ en felkod eller liknande. Den tutar typ "tuut - tuut - tuut" sen två sekunder paus, sen samma signal igen. Så kvarstår läget. Inget annat händer.

Antar det kan röra sig om ett hårdvarufel, typ minnet eller liknande. Jag kan iaf höra att processorfläkten går och chassifläkten tycks gå, och mycket lätta vibrationer tycks skvallra om en kanske mekanisk disk som snurrar.

Vad kan det här rör sig om för fel, på ett ungefär?
Finns t.ex. någon Apple-sida där man kan slå upp vad olika felkod-signaler betyder?

Tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem

Problem med minnet. Har du tur räcker det att resetta NVRAM eller SMC: https://macpaw.com/amp/how-to/macbook-beeping

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bålon:

Problem med minnet. Har du tur räcker det att resetta NVRAM eller SMC: https://macpaw.com/amp/how-to/macbook-beeping

Tackar för tipsen. Det verkar högst troligt att det är minnesproblem. Datorn sägs inte ha varit utsatt för våld eller allmän vanskötsel, och 'det bara började' idag. Och jag tror det blir svårt att resetta nvram m.m. eftersom datorn inte bootar upp öht, skärmen är helt svart, inget händer på den fronten.
Kan det indikera på vidare elektroniska hårdvaruproblem än bara ramstickorna? Vi har just provat att skruva ut, och sätta i dom helt rätt igen, barra för att utesluta dålig kontakt av ngn anledning. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Vi lyckades få till det halvdant, till ett körbart läge, innan grannen sen tröttnade och utgick. Vi får se vad som händer framledes
Tackar för supporten iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Vi lyckades få till det halvdant, till ett körbart läge, innan grannen sen tröttnade och utgick. Vi får se vad som händer framledes
Tackar för supporten iaf!

Testa byta ut ram minnet eller hålla cmd+shift+p+r för en pram reset tills du hör boot chime 2 ggr. Länge sedan jag gjorde sånt så jag vet inte om jag kommer ihåg det rätt

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.