Asus: "Geforce RTX 4000 med tunna blower-kylare på ingång"

Permalänk
Melding Plague

Asus: "Geforce RTX 4000 med tunna blower-kylare på ingång"

Högpresterande grafikkort med lägre profil är något Asus menar att Mini ITX-entusiasterna skriker efter, varför breda men tunna blower-modeller ska vara på ingång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att de korten kommer att verkligen låta som en jetmotor som får *gaminglaptops* ljud att låta som en ljuva bris vid jämförelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på ITX när inte grafikortet har den standarden. Får väl plats med mATX i det formatet. Integrera grafikprocessorn i CPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Något säger mig att de korten kommer att verkligen låta som en jetmotor som får *gaminglaptops* ljud att låta som en ljuva bris vid jämförelse.

Det var även min tanke, då jag i detta nu, sitter och spelar på en gameinglaptop

Permalänk
Medlem

Extra påkostade kort, ja. Blower, nej.

Antar att bredden är för att kunna klara en större fläkt vilket borde medge lägre ljudnivå men det lär ändå låta väldigt mycket jämfört med vanliga grafikkort.

Angående påkostade kort så är det bara kul om priset också är det. Annars kan det kvitta. Varenda kort idag kostar ju som den västra värstingmodell med extra allt och lite till gjorde förr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur mycket ljud det blir. Känns som det mer och mer kommer bli custom loop som gäller för oss sff nördar om det fortsätter med större och större kort

Permalänk
Medlem

Fan vad bra.

Ni som inte vill ha dem behöver inte köpa dem. Ni har GOTT om alternativ. Välj vilket 4-slots grafikkort som passar er.

Men vi som vill ha in dessa i HP workstations där de ska samsas med andra kort som 10Gbit NICs, blackmagickort etc vill åtminstone ha EN modell riktad mot oss.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

Återigen så blir det skräp när man inte gör fläkten större

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Återigen så blir det skräp när man inte gör fläkten större

Vadå "fläkten större"? Fläkten har ju ett maximalt mått - så hög som grafikkortet, som är standardiserat. Inte så mycket att göra. Men, ja, dessa lösningar brukar inte bli så bra utanför serverhallar, där de i princip är krav.

Permalänk
Snusfri

Skulle kunna vara nice i en Iray-server.

Känns som att de flesta som har den "avsky" mot blower-style kort aldrig haft ett eller ens sett ett i verkligheten utan någon på något forum eller kan det varit i en YouTube-video 2007 som sa att de var kassa så då måste det gälla än idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt. Trodde dock att Nvidia hade bannlyst blowerkort tillverkade av partners pga att dom vill sälja sina professional edition-kort?

Vill minnas att dom var tvugna att sluta sälja amperekort av blowertyp.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle kunna vara nice i en Iray-server.

Känns som att de flesta som har den "avsky" mot blower-style kort aldrig haft ett eller ens sett ett i verkligheten utan någon på något forum eller kan det varit i en YouTube-video 2007 som sa att de var kassa så då måste det gälla än idag.

Jag hade Asus blower-variant av GTX 1070 och det fungerade bra och var faktiskt relativt tyst. RTX 4080 har dock över dubbla TDP-värdet (320W vs 150W) så man undrar om denna typ av kylare verkligen klarar av det utan att köra fläkten på väldigt högt varvtal. Å andra sidan finns det säkert mycket de kan göra för att öka kylflänsens effektivitet och värmeledningsförmåga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

trodde att vi hade turbokylare bakom oss för länge sen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andelf:

Vadå "fläkten större"? Fläkten har ju ett maximalt mått - så hög som grafikkortet, som är standardiserat. Inte så mycket att göra. Men, ja, dessa lösningar brukar inte bli så bra utanför serverhallar, där de i princip är krav.

Omkrets

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Något säger mig att de korten kommer att verkligen låta som en jetmotor som får *gaminglaptops* ljud att låta som en ljuva bris vid jämförelse.

Om det låter ej beror ju helt på hur bra omplemnterad kylaren är, spelar igen roll om det är openar kylare med axialfläktar eller om det är blower kylare med radialfläkt. Finns usla lösningar av båda slagen.

Skrivet av Ozzed:

Extra påkostade kort, ja. Blower, nej.

Antar att bredden är för att kunna klara en större fläkt vilket borde medge lägre ljudnivå men det lär ändå låta väldigt mycket jämfört med vanliga grafikkort.

Angående påkostade kort så är det bara kul om priset också är det. Annars kan det kvitta. Varenda kort idag kostar ju som den västra värstingmodell med extra allt och lite till gjorde förr.

Större diameter på en radialfläkt ökar statiska trycket exponentielt sisst jag kollade datablad. Radiella fläktar är totalt överlägsna axiala fläktar vad det gäller statist tryck och det är därför blower har dom då luften färdas lägsta vägen genom flänsen och därmed högst motstånd, nåt en axial fläkt inte klarar, hade man satt det på kortet då hade det fört mycket oväsende då den hade fått gå på än högre varvtal. Stoppar dock inte tillverkare av blowers att periodvis sätta axialfläktar där med, antigen för att dom sjävla är inkompetenta (ofta väldigt gimiky kylarlösning visuelt då med) eller för att dom tror att folk kommer köpa den om dom ser en axialfläkt på en blower.

Oavsett är det bra att det finns blowers fortfarande, tyvärr är utveckligen låg och valen få.
Som referens kommer Quadro versionen av RTX4090 med 48Gb ram ha en 2slot blowers.
Men vi vet ju att Ada i princip kan ge 90% prestanda runt 250-300W och det klarar en Nvidia referns blower utan problem med vapor chamber med runt 2200rpm på fläkten.

Skrivet av Teddis:

Fan vad bra.

Ni som inte vill ha dem behöver inte köpa dem. Ni har GOTT om alternativ. Välj vilket 4-slots grafikkort som passar er.

Men vi som vill ha in dessa i HP workstations där de ska samsas med andra kort som 10Gbit NICs, blackmagickort etc vill åtminstone ha EN modell riktad mot oss.

Ja vist är det bra med valfrihet och slippa all jävla Vanilj (openairkylare)
För mig nästan totalt omöjligt att få tag i ett modernt kort med blower numera så man får vara tacksam att någon gör dom fortfarande.
Tänker inte byta ut min fina låda mot nåt störe, klumpigare, fullt med hål och stora fläktar bara för att få plats med ett monster till openairkort som sedan dushar mitt CPU kylare i varmluft.

Och jo folk har extremt negativ attityd till blowers.

Mitt GTX780 är nästan ljudlöst full last, samma sak var mitt GTX570, mitt GTX970 är det nästan med och ändå snålade MSI in och tog bort vapor chambern, finns inte ett heatpipe i hela den kylare ändå är det kortet tyst.

Mitt RX5700 är sådär, ser man till att GTX780 med Nvidia referns drar 100W mer på GPU'n och ligger runt 2200rpm full last så ligger detta runt 2400rpm full last och har också sämre "akustisk" karaktär så AMD gör bara mediokra blowers men trots det totalt krossar det kortet min fars Openair kylda RX480 som fick sättas i "standard" bios då OC bioset var default och fläktarna gick typ 2600rpm två av dom och du blev hörselskadad 3 meter bort, det låter fotfarande mer än mina blowers.

Väldigt synd att folk "tror" blowers suger, EVGA gjorde tidigare en av dom bästa vid med GTX 680 som var lägre, bredare och hade större fläkt, matchade dom bästa openairkorten på sin tid i öppen testbänk, där blowers regerar är i en ljudisolerad låda då dom inte kräver chassifläktar, enbart ett hål stort nog när fläkten för att ta in luft.

Alla mina burkar kör blowers, enda vettiga sättet att designa kylare, openair är vad folk efterfrågat pga massa missumfattninga, blowers var desutom rätt dyra att tillverka då mycket matrial gick åt så win win för tillverkarna men dagens openairkort är så massiva att det helt klart skiftat andra hållet.

Lite synd dock att det inte fins 3 och 4 slots blowers för dom som vill ha upp till 600W kort med kylning för OC.

Jag kom över ett RTX 2080 Ti med openairkylare, inte direkt tystare och jag varken får in det i en låda eller kommer kunna kyla det kortet i existerande lådor.
Med lite tur kanske jag en dag kan byta det mot ett med en blower på.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat blower kylare men de har självklart ett existensberättigande. Det man kan fundera över däremot är varför inte AIB tillverkarna kompletterar sina överklockade kort med en serie undervoltade kort. Visst, det är förmodligen svårare (läs dyrare) att validera stabilitet med en undervolt än den typiska 30-40 Mhz "överklockningen" men om man ändå siktar på ITX marknaden så borde det vara ett öppet mål att släppa ett kort med, säg 100 Mhz lägre frekvens och rejält mycket mindre värmeutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Något säger mig att de korten kommer att verkligen låta som en jetmotor som får *gaminglaptops* ljud att låta som en ljuva bris vid jämförelse.

Ja, hade nog varit vettigare at använda mobila kretsar i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som den gamla goda tiden, 2010-2011 års grafikkort. Ljudnivå: Hårtork!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Som jag sagt förr så kör jag gärna med radialfläktkylare av fler än ett skäl (värmedump direkt ut ur chassit är det främsta, men även att jag t.ex. skulle kunna ha ett 10 gbps nätverkskort i kortplatsen direkt under utan att det blockerar luftflödet), men då MÅSTE den vara tyst.

Och det är där det alltid brukar falla. Ljudnivån. Blir intressant att se hur pass fläskig fläkt de kommer köra med. Uppenbarligen inte tjockare än 2 kortplatser, men det kommer ju åtminstone finnas utrymme för ganska rejäl fläktdiameter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Även välkommet för oss med chassin som har dåligt luftflöde.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Även ett bra val om man letar referens PCB kort och vill köra custom vattenblock.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Jag hade börjat resignerat mig till att vänta ut denna generationen pga det saknas kort i rimliga storlekar.

Permalänk
Medlem

Asus borde kunna tillverka en *överdimensionerad* fast tjock kylare men ändå i ett litet format till ändamålet att ha i MiniATX chassi 🤔 ,fast kanske inte skulle se så snyggt ut 😅.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fan vad bra.

Ni som inte vill ha dem behöver inte köpa dem. Ni har GOTT om alternativ. Välj vilket 4-slots grafikkort som passar er.

Men vi som vill ha in dessa i HP workstations där de ska samsas med andra kort som 10Gbit NICs, blackmagickort etc vill åtminstone ha EN modell riktad mot oss.

Väl formulerat! Jag har bland annat ett Gigabyte RTX3080 Turbo i en dator, det är undervoltat (läs Jonas guide) och presterar väldigt väl. Varje tillverkare borde ha ett Bloweralternativ, vi är nog rätt många som ser fördelarna med dessa.

Permalänk
Medlem

4000 serien går ju tweaka så dom drar väldigt lite ström med bra prestanda så det kan nog fungera fint med blower om man vill ha det.

Körde Plague tale requiem igår. Ett spel som drar sjuka mängder energi. Jag ställde ner 4090 kortet till 50% powerlimit. 220w och nöjde mig med 85fps i 4k.

Permalänk
Medlem

Bra:
Moderna GPU i kompakt format med en viss ljudnivå kompromiss som är riktade till en specifik kund grupp. Valmöjligheter är välkommna.

Dåligt:
... priser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

4000 serien går ju tweaka så dom drar väldigt lite ström med bra prestanda så det kan nog fungera fint med blower om man vill ha det.

Körde Plague tale requiem igår. Ett spel som drar sjuka mängder energi. Jag ställde ner 4090 kortet till 50% powerlimit. 220w och nöjde mig med 85fps i 4k.

Toms Hardware gjorde ett test på ett 4090 och att sätta power limit till 60 procent ökade fps/watt med 34 procent. Total prestanda föll med 10 procent. För många kan det nog vara en väldigt god kompromiss.

Permalänk
Medlem

Då får dom slipa på kylaren! Har deras 2070 super "turbo Evo" med blower, alltså 215w TDP. Det låg på +90c på mem, 95c vrm och 80-85c på kärnan (om jag minns rätt) även fast det var hög rpm på fläkten så det var betydligt hög ljudnivå vid spelande. Tveksam hur det kommer bli med en ev. varmare krets.

Hade det inte varit bättre att satsa på en hybrid med AIO, som det går att korta slangarna på. Går att få en sån lösning både tunn och tyst. Dom flesta itx chassin har väl en 120mm som utblås?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre rimligt prissatta grafikkort för att inte PC-gamingmarknaden sakta men säkert ska självdö. Visst, det kommer säkert finnas en del gamers kvar en tid men kundtappet har redan börjat. Dyra speldatorer gör att färre köper, vilket gör att spelutvecklarna säljer färre spel, vilket gör att priserna går upp och/eller att utvecklandet minskar. I vilket fall som helst kan vi "tacka" Nvidia för att de orsakade detta om några år.
Nvidias monopolstrategi är till och med mer skadlig än Intels (när de hade monopolställning). Intel bromsade utvecklingen och blev lata. Nvidia gasar på som aldrig förr och är samtidigt fruktansvärt giriga. De tror att alla som spelar idag vill lägga helt orimliga pengar på grafikkort eftersom det gick bra att ta betalt hur mycket som helst under pandemin. Vi får se om de vaknar innan det är för sent och upptäcker att marknaden är helt annorlunda idag, men jag tror inte det. Jag tror inte de kommer sänka priserna till priser gemene man är villiga att betala och då fortsätter kundtappet tills det är för sent för dem att göra något. En positiv sak är att konsollmarknaden troligtvis kommer att växa lika mycket som PC-spelsmarknaden minskar, om inte de gör samma misstag..
En alternativ utveckling som hade varit bra är om utvecklarna av pc-spel började titta mer på att göra roliga spel istället för snygga och krävande. Lite som Minecraft. Ska man sälja många spel i framtiden måste det finnas många som kan spela dem, inte bara de få som har råd att lägga över 50 000 kronor på en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag ser hellre rimligt prissatta grafikkort för att inte PC-gamingmarknaden sakta men säkert ska självdö. Visst, det kommer säkert finnas en del gamers kvar en tid men kundtappet har redan börjat. Dyra speldatorer gör att färre köper, vilket gör att spelutvecklarna säljer färre spel, vilket gör att priserna går upp och/eller att utvecklandet minskar. I vilket fall som helst kan vi "tacka" Nvidia för att de orsakade detta om några år.
Nvidias monopolstrategi är till och med mer skadlig än Intels (när de hade monopolställning). Intel bromsade utvecklingen och blev lata. Nvidia gasar på som aldrig förr och är samtidigt fruktansvärt giriga. De tror att alla som spelar idag vill lägga helt orimliga pengar på grafikkort eftersom det gick bra att ta betalt hur mycket som helst under pandemin. Vi får se om de vaknar innan det är för sent och upptäcker att marknaden är helt annorlunda idag, men jag tror inte det. Jag tror inte de kommer sänka priserna till priser gemene man är villiga att betala och då fortsätter kundtappet tills det är för sent för dem att göra något. En positiv sak är att konsollmarknaden troligtvis kommer att växa lika mycket som PC-spelsmarknaden minskar, om inte de gör samma misstag..
En alternativ utveckling som hade varit bra är om utvecklarna av pc-spel började titta mer på att göra roliga spel istället för snygga och krävande. Lite som Minecraft. Ska man sälja många spel i framtiden måste det finnas många som kan spela dem, inte bara de få som har råd att lägga över 50 000 kronor på en speldator.

Så du tror att om ingen gjorde kort i mindre format, med som i detta fall blower-kylare, så skulle priserna på grafikkort sjunka över hela brädet?