Permalänk
Medlem

Mobilt bredband för backup

Har någon tips på en operatör där man kan köpa mobilt bredband per dag? (Dvs där man redan har ett kontatkort som man bara startar igång omgående vid behov).
Alternativt någon kvota av data, som ligger kvar minst ett år?

Jag har ett behov av att använda 4G/5G som backup till min fiber som förra året gick ned 13 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har någon tips på en operatör där man kan köpa mobilt bredband per dag? (Dvs där man redan har ett kontatkort som man bara startar igång omgående vid behov).
Alternativt någon kvota av data, som ligger kvar minst ett år?

Jag har ett behov av att använda 4G/5G som backup till min fiber som förra året gick ned 13 gånger.

Du kan koppla telefonen och dela internet till datorn .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Finns ingen marknad för sådant. Ditt bästa hopp är väl att skaffa något tvillingkort tillsammans med modem att koppla till kompatibel router.

Permalänk

Telia har väl något sånt har jag för mig. Kostar typ 35:- eller nått per påbörjad dag för med typ 30gb tak.

De hade iaf förr för fick med det när jag täcknade fiberabbonnemang typ 2010 eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du kan koppla telefonen och dela internet till datorn .

Jag har ett behov av att koppla upp hela mitt nätverk. Utöver det har jag inte nog med data på mitt mobilabbonemang för att täcka detta.

Skrivet av CymbalCrasher:

Finns ingen marknad för sådant. Ditt bästa hopp är väl att skaffa något tvillingkort tillsammans med modem att koppla till kompatibel router.

Ja det är väl tyvärr det jag fått erfara. Jag har tyvärr inte en mobilabbonemangstjänst som tillåter tvillingkort.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Telia har väl något sånt har jag för mig. Kostar typ 35:- eller nått per påbörjad dag för med typ 30gb tak.

De hade iaf förr för fick med det när jag täcknade fiberabbonnemang typ 2010 eller nått.

Hittar inget på deras sida, har du nån länk? Det här är exakt vad jag letar efter.

---------------------------

Problemet med att antingen köpa ett "unlimitedabb" på mobilen alternativt ett tvillingkort eller mobilt bredband som löper på är att kostnaden blir för hög kontra en felfrekvens på en gång i månaden.

Min betalvilja ligger inte mycket högre än 50-100:- per dag.

--------

Telia som jag faktiskt har som operatör har en "surfgaranti":
https://www.telia.se/privat/bredband/surfgaranti
Problemet är att man inte får hem något simkort i förväg, man ska hålla på att ringa supporten och få en "router hemskickad", mao är inte det en lösning på kortare avbrott.

Permalänk
Medlem

Tolkar jag Comviq rätt har de kontantkort för 0 kr du kan "boosta" med obegränsat surf 1 dygn 59 kr, 3 dygn 119 kr eller 1 vecka 199 kr.

https://www.comviq.se/kontantkort

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Tolkar jag Comviq rätt har de kontantkort för 0 kr du kan "boosta" med obegränsat surf 1 dygn 59 kr, 3 dygn 119 kr eller 1 vecka 199 kr.

https://www.comviq.se/kontantkort

Ah nice, det där skulle kunna funka. Tänkte inte på att leta på vanliga mobiltelefonabbonemang, har bara tittat på mobila bredband.
Får försöka testköra det där, tack!

"Avser enskilt bruk på en mobiltelefon." Jada jada, får hoppas det funkar i ett modem/router.

Permalänk
Medlem

Har du både mobil och bredband hos Telia finns den här möjligheten, om 30 GB/mån räcker:
https://www.telia.se/privat/erbjudanden/samla-mer

Verkar dock vara sämre än innan då det förut räckte med ett enklare mobilabonnemang för att få bonus/förmån. Borde gå att trycka på mer om de 30 GB:en tar slut, men det är säkert dyrt.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba jag hade ett liknande problem förut men jag löste det genom att istället utrusta de datorer som finns här med WiFi så alla enheter kan surfa via trådlöst. Det funkar bra att använda en mobil som hotspot. Det kräver att man är hemma med telefonen såklart men jag har inget behov av att ha ett fungerande internet när jag inte är på plats.

Relativt billigt men absolut smidigast är Comviq kontantkort, man kan alltså fylla på med standard som gäller i ett år från tillfället du tankade på kortet, nu får man bara 0.2Mb för 100kr men det kan man utöka till 0.4Mb för att ha lite mer marginal. När fibern sedan går ner tankar du bara på kortet med "boost" som gäller i 24h eller 72h eller 1vecka. Det bör räcka för dom gånger fibern är nere.

Med rätt prylar får du också ett mobilnummer du kan ringa upp eller ringa med. Fast det kanske inte är intressant i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Tolkar jag Comviq rätt har de kontantkort för 0 kr du kan "boosta" med obegränsat surf 1 dygn 59 kr, 3 dygn 119 kr eller 1 vecka 199 kr.

https://www.comviq.se/kontantkort

Mobilt bredband, längst ned. Fri surf 399 kr för 30 dagar.
https://www.comviq.se/kontantkort

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

har du tele2 kan du bara skaffa ett datakort till ditt mobilabonnemang, vet inte hur det är med andra operatörer?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag köpte det här startpaketet från Kjell till min mobila router:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/sim-kort/kontantkor...

100 GB som är giltigt i 1 år.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ah nice, det där skulle kunna funka. Tänkte inte på att leta på vanliga mobiltelefonabbonemang, har bara tittat på mobila bredband.
Får försöka testköra det där, tack!

"Avser enskilt bruk på en mobiltelefon." Jada jada, får hoppas det funkar i ett modem/router.

Jag har verifierat att det funkar ifall någon annan undrar. Varit utan fibern sen i måndags(stadsnätet segar på att bemöda sig att felsöka) och lånade hem en Teltonika RUT955 från jobbet, sprang och köpte ett Comviq kontantkort för 49kr på kiosken. Registrerade SIM-kortet på Comviq's hemsida(tar en stund innan det blir aktivt, vänta 30 min för säkerhets skull) sen "tankade" jag bara en 7 dagars Boost. Kör Teltonika-routern i bridge-mode(kräver legacy-firmware'n) så allt jag har på mitt nätverk bara hoppade igång med dyndns'er, vpn's och dylikt.

Annars har även Halebop liknande möjligheter, ville egentligen ha det då det är bättre fart i Telias nät(som Halebop använder) än Telenor(Som Comviq kör) här uppe men det var ingen som hade deras kontantkort i lager när jag eldade ut på lunchrasten för att köpa så fick bli comviq som nödlösning. Vad gör man inte när ens gravida fru är hemma och vabbar med magsjuk 4åring? xD

Permalänk
Medlem

Du kan kolla 3bredband de har ett abb som i grunden kostar 19:- men om man använder det så ökar kostnaden upp till en viss gräns beroende på hur mycket du använder.
https://www.tre.se/handla/bredband/mobilt-bredband
https://www.tre.se/handla/bredband/abonnemang?b=nb&o=n&offerI...

Permalänk
Medlem

Chilimobil (Tre:s nät) har ett "stugbredband" för 19:-/dag.
Abonnemanget kostar 295:- som engångsavgift; de utlovar fri surf och högsta fart...
Täckningen är kanske inte den bästa om du befinner dig längre norrut i Sverige, men mottagningen borde du kunna testa inom 14-dagars ångerrätten för distansavtal, eller med ett kontantkort från Hallon.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett behov av att koppla upp hela mitt nätverk. Utöver det har jag inte nog med data på mitt mobilabbonemang för att täcka detta.

Ja det är väl tyvärr det jag fått erfara. Jag har tyvärr inte en mobilabbonemangstjänst som tillåter tvillingkort.

Hittar inget på deras sida, har du nån länk? Det här är exakt vad jag letar efter.

---------------------------

Problemet med att antingen köpa ett "unlimitedabb" på mobilen alternativt ett tvillingkort eller mobilt bredband som löper på är att kostnaden blir för hög kontra en felfrekvens på en gång i månaden.

Min betalvilja ligger inte mycket högre än 50-100:- per dag.

--------

Telia som jag faktiskt har som operatör har en "surfgaranti":
https://www.telia.se/privat/bredband/surfgaranti
Problemet är att man inte får hem något simkort i förväg, man ska hålla på att ringa supporten och få en "router hemskickad", mao är inte det en lösning på kortare avbrott.

Vimla har en "köp obegränsad surf" för 50kr/dygn. Dock tillkommer ju en rullande månadskostnad.
Vet inte heller implikationen att köra mobil-SIM i bredbandsmodem.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av [ToMaHaWk]:

Jag har verifierat att det funkar ifall någon annan undrar. Varit utan fibern sen i måndags(stadsnätet segar på att bemöda sig att felsöka) och lånade hem en Teltonika RUT955 från jobbet, sprang och köpte ett Comviq kontantkort för 49kr på kiosken. Registrerade SIM-kortet på Comviq's hemsida(tar en stund innan det blir aktivt, vänta 30 min för säkerhets skull) sen "tankade" jag bara en 7 dagars Boost. Kör Teltonika-routern i bridge-mode(kräver legacy-firmware'n) så allt jag har på mitt nätverk bara hoppade igång med dyndns'er, vpn's och dylikt.

Annars har även Halebop liknande möjligheter, ville egentligen ha det då det är bättre fart i Telias nät(som Halebop använder) än Telenor(Som Comviq kör) här uppe men det var ingen som hade deras kontantkort i lager när jag eldade ut på lunchrasten för att köpa så fick bli comviq som nödlösning. Vad gör man inte när ens gravida fru är hemma och vabbar med magsjuk 4åring? xD

Problemet som kan vara med att använda "mobilabonnemang" som bredband är att många (i alla fall Halebop och Comviq) inte erbjuder publik IP utan allt ligger bakom CG-NAT. Hur har det fungerat för dig?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma sits. Vill ha ett kontantkort man fyller på så man kan ha det standby när fibern går ner. jag hittade detta på telenor som verkar bra: https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/kontantkort/ladd...

Där kan du ladda på 5 GB som är gilltigt 1 år.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Du kan kolla 3bredband de har ett abb som i grunden kostar 19:- men om man använder det så ökar kostnaden upp till en viss gräns beroende på hur mycket du använder.
https://www.tre.se/handla/bredband/mobilt-bredband
https://www.tre.se/handla/bredband/abonnemang?b=nb&o=n&offerI...

Jag använder detta abonnemanget i min bredbands-backup (Unifi U-LTE) och det har fungerat väl hitills.

Permalänk
Skrivet av JoL_:

Problemet som kan vara med att använda "mobilabonnemang" som bredband är att många (i alla fall Halebop och Comviq) inte erbjuder publik IP utan allt ligger bakom CG-NAT. Hur har det fungerat för dig?

Har inte haft tid att gräva så mkt men OpenVPN-delarna jag kör via pfsensebrandväggen hoppade då igång direkt, DuckDNS'en som jag kör med för detta uppdaterades också direkt. OpenVPN är det enda jag har öppet i brandväggen, allt som går utifrån och in kör jag sen över VPN'en(Fjärrskrivbord, åtkomst till lokala webgränssnitt för servrar och dylikt). Utgående har jag inte stött på något problem med än men har som sagt inte meckat så mkt mer då det förhoppningsvis ska vara högst tillfälligt. Har mest varit frugan och dottern som streamat playkanaler hemma på TV'n sen jag satte upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [ToMaHaWk]:

Jag har verifierat att det funkar ifall någon annan undrar. Varit utan fibern sen i måndags(stadsnätet segar på att bemöda sig att felsöka) och lånade hem en Teltonika RUT955 från jobbet, sprang och köpte ett Comviq kontantkort för 49kr på kiosken. Registrerade SIM-kortet på Comviq's hemsida(tar en stund innan det blir aktivt, vänta 30 min för säkerhets skull) sen "tankade" jag bara en 7 dagars Boost. Kör Teltonika-routern i bridge-mode(kräver legacy-firmware'n) så allt jag har på mitt nätverk bara hoppade igång med dyndns'er, vpn's och dylikt.

Annars har även Halebop liknande möjligheter, ville egentligen ha det då det är bättre fart i Telias nät(som Halebop använder) än Telenor(Som Comviq kör) här uppe men det var ingen som hade deras kontantkort i lager när jag eldade ut på lunchrasten för att köpa så fick bli comviq som nödlösning. Vad gör man inte när ens gravida fru är hemma och vabbar med magsjuk 4åring? xD

Comviq använder Tele2s nät och inte Telenor fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av BasseBaba:

Jag har ett behov av att koppla upp hela mitt nätverk. Utöver det har jag inte nog med data på mitt mobilabbonemang för att täcka detta.

Ja det är väl tyvärr det jag fått erfara. Jag har tyvärr inte en mobilabbonemangstjänst som tillåter tvillingkort.

Hittar inget på deras sida, har du nån länk? Det här är exakt vad jag letar efter.

---------------------------

Problemet med att antingen köpa ett "unlimitedabb" på mobilen alternativt ett tvillingkort eller mobilt bredband som löper på är att kostnaden blir för hög kontra en felfrekvens på en gång i månaden.

Min betalvilja ligger inte mycket högre än 50-100:- per dag.

--------

Telia som jag faktiskt har som operatör har en "surfgaranti":
https://www.telia.se/privat/bredband/surfgaranti
Problemet är att man inte får hem något simkort i förväg, man ska hålla på att ringa supporten och få en "router hemskickad", mao är inte det en lösning på kortare avbrott.

Jag skulle faktiskt tipsa om att byta operatör till Telia just för att låsa upp surfgarantin.

När jag hade Telia och det gick ner så chattade jag ner supporten tills de hänvisade till närmsta butik som hade simkort i lager.
Simkortet hade jag sedan hemma och det fungerade i flera månader trots att störningen löstes på någon dag.
Jag bara satte simkortet i laptopen då, men om man köpt en egen trådlös router redan så är det ju bara att sätta det där istället.

Simkortet och dess ID låg sedan permanent kvar på mitt Telia abonnemang så, utan att ha behövt bekräfta det så antar jag att supporten bara kan återaktivera det vid nästa nedgång. Kan ju vara värt att fråga supporten om det .

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Comviq använder Tele2s nät och inte Telenor fyi

Telenor och Tele2 kör samma 4g nät även om nu Tele2 är moderbolag till varumärket Comviq.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Telenor och Tele2 kör samma 4g nät även om nu Tele2 är moderbolag till varumärket Comviq.

Ja, de bygger själva täckningen tillsammans för 2G, 3G (900 bandet) 4G och 5G men själva hastigheten i nätet är individuella så Tele2 kan ha högre hastigheter än Telenor på samma plats. Sedan har Tele2 och Telenor inte gemensamt nät för 3G på 2100 bandet, som dock håller på att stängas ner hos båda operatörerna men det är inte helt gjort än.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig