Permalänk

Nya fläktar till burken?

God dag

Jag har nyligen bytt ut lite delar till datan. Den är numera uppbyggd av följande:

CPU: Intel i5-13600K
Kylare: Noctua NH-D15
GPU: ASUS 3080 TUF
Moderkort: MSI MAG Z690 TOMAHAWK Wi-Fi DDR4
Minnen: 32 GB DDR4
PSU: Corsair HX750
Chassi: Fractal Design Define S

Jag mixtrade något med överklockning, så nu ligger CPUn på 80-95 C vid vanligt tungt spelande, GPU på runt 65-80 kanske.

Min fråga är om det alls är värt att skaffa extra chassi-fläktar, för just nu sitter det bara två såna i, de som följde med chassit (Fractal Design GP-14). Jag tänker att två, eller tre fläktar i någon konfiguration kanske kan dra ner en 5 C eller mer, men jag är osäker. Skulle gärna få några tips på vilken sort man ska köpa i så fall (måste det vara samma som redan finns?). Så här ser den ut inuti:

Tack för alla förslag!

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte skada med ett par extra fläktar i din dator.
Själv hade jag minst fyllt hela fronten för att minska risken att fläktarna bara vispar runt luften, då luftintaget till frontfläktarna är rätt restriktivt.
Hade nog även tagit bort PCI-skydden för att öka utflödet vid grafikkortet, samt experimentera med att stänga lufthålen framför nätaggregatet i botten ifall du inte sätter en fläkt där.

Permalänk
Medlem

Fler fläktar in än ut. Då får du ett litet övertryck i burken som håller dammråttorna borta. Kör ett par till i fram och en i taket (om det nu går). Kanske finns andra tips med.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Känns som du behöver så många fläktar du kan få in i fronten eftersom det chassit har så begränsat luftflöde. Testa att ta bort fronten och se vad du får för temp. Då får du ju meshupplevelsen

Permalänk
Medlem

Jag skulle minnst sätta en till fläkt längst ner i fronten och en längst bak i toppen. Annars så skulle jag fyllt fronten med 3st 140mm fläktar och satt 2st 120 eller 140mm ovanför CPU kylaren i toppen. Skulle låta den som sitter bak vara kvar i båda fallen.

Permalänk
Medlem

Det minsta jag skulle göra är att installera tre fläktar i fronten, 120mm eller vad man nu kan få plats med. Kanske RGB fläktar men inte alla som gillar det.