Hur sorterar ni era mail för att ha kontroll och överblick ?!

Permalänk
Rekordmedlem

Skriv ut viktiga mail och arkivera dem i en pärm efter att de scannats in så att de även finns i digitalt format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sortera? Har en spar folder... Allt annat hamnar i släng..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Inbox-zero.

Ligger det i inkorgen är det icke-hanterat. Alla mail kategoriseras så fort de är lästa och majoriteten av alla mail hamnar i MISC. Har en del regler för detta men det mesta görs manuellt.

Det finns ett undantag, och det är mail som jag av någon anledning vill ha i blickfånget under en period (ex. biljetter som är aktuella under en resa). Då flaggar jag dem och sen får de ligga kvar i inkorgen.

Finns en grundregel för varje inkorg som är: "om mailet är läst och det har gått mer än 15 minuter och mailet inte är flaggat", flytta det till MISC. Då hinner jag kategorisera om jag vill, men jag kan också läsa ett mail på språng och det kommer sorteras automatiskt.

Typ samma. Sätter flagga på det som skall ageras på men som inte kan lösas direkt. Lösta mejl flyttas till mappen Åtgärdat. Men jag gör det manuellt.

Hade regler som sorterade mejl till olika mappar tidigare men sökfunktionen fungerar så bra så det finns ingen anledning längre.

Mappen åtgärdat töms vart annat år i enlighet med vår GDPR policy.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skriv ut viktiga mail och arkivera dem i en pärm efter att de scannats in så att de även finns i digitalt format.

Va? Skriver du ut ett digitalt mail för att digitalisera det? Kan du inte bara spara det direkt?

Har sedan i höstas gått över till Sharepoint och Teams, och interna mail har i princip sjunkit med 90%. Kvar är enbart konversationer med externa. Löpande relationer får sin egen mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skriv ut viktiga mail och arkivera dem i en pärm efter att de scannats in så att de även finns i digitalt format.

Nästan så man tror att du fick en hjärnblödning medan du skrev det där

1. Inkommande mail
2. Skriv ut
3. Skanna in i datorn
4. Spara utskriven version i pärm
5. Arkivera bilden (scannad) i datorn

Menar du att du gör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Inbox-zero.

Ligger det i inkorgen är det icke-hanterat. Alla mail kategoriseras så fort de är lästa och majoriteten av alla mail hamnar i MISC. Har en del regler för detta men det mesta görs manuellt.

Det finns ett undantag, och det är mail som jag av någon anledning vill ha i blickfånget under en period (ex. biljetter som är aktuella under en resa). Då flaggar jag dem och sen får de ligga kvar i inkorgen.

Finns en grundregel för varje inkorg som är: "om mailet är läst och det har gått mer än 15 minuter och mailet inte är flaggat", flytta det till MISC. Då hinner jag kategorisera om jag vill, men jag kan också läsa ett mail på språng och det kommer sorteras automatiskt.

Inbox-Zero sedan 2008

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Privat: Använder Gmail. Obehandlade mail ligger i inbox. När ärendet är avklarat arkiverar jag mailet.

För att hitta något använder jag sökfunktionen. Är det något som behöver tillsyn vid senare tillfälle snoozar jag mailet till passande datum. Började använda detta sätt när google hade sin inbox tjänst. Gmail fick ta över de flesta bra funktioner därifrån, det är jag glad för.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har gjort något tafatt försök som knappt funkar, varför jag hade cirka 10 000 olästa meddelanden innan senaste rensningen i jobbmailen. Håller på att försöka få till någon ordning, men det går sådär. Använder mig en del av sökfunktion och stjärnmarkeringar (Gmail) och försöker aktivt rensa bort och dirigera om exempelvis massutskick av mindre viktiga pressmeddelanden till separata mappar.

Min privata mail använder jag Googles automatiska sortering för typ kampanjer etc till, tycker det funkar bra

Permalänk
Medlem

Har rensat brutalt och får kanske 1 mail i månaden 🤣

Helt underbart att dra ner på all skit.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär såhär har jag sorterat upp det på jobbet, saker som ligger i Inbox är att anse som ohanterat och sorteras efter att det är hanterat alternativt flaggat.

Personligt
Crisis MGMT
Read later
Info

  • Kontorsinfo

  • Avdelningsinfo

  • Teaminfo

Projekt

  • Projekt 1

  • Projekt 2

  • Projekt 3

  • Avslutade projekt

Resor / Utlägg
Beställningar
Fakturafrågor
Support

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Regler och mappar.

- Alla mail från kollegor och liknande landar i en jobbmapp.
- Alla mail från vänner/familj i en egen mapp.
- Alla olika rapporter och liknande från system jag administrerar i en mapp.
- Alla mail innehållande orden faktura/räkning till en att betala-mapp.
- Alla mail innehållande orden kvitto/orderbekräftelse till en kvitton-mapp.

Mail som ska besvaras marker jag som olästa igen, om jag inte svarar direkt.

Funkar det? Ja. Men jag avskyr ändå mail

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Subscribar inte på massa skit.

Permalänk
Medlem

Jag kör min mail (både privat och på jobbet) via en mailklient. Outlook på jobbet och thunderbird hemma.

Bara där så tycker jag att det ger en bättre överskådning på min mail.

På jobbet kommer allting in i inkorgen, och jag flyttar det till olika mappar beroende på vad det är.
Mail från företag 1 hamnar i mapp "olösta mail företag 1" osv.

Hemma har jag olika regler på mailen så att mailen automatiskt sorteras utifrån dessa regler. Det som inte sorteras slängs för det mesta.
Men att ha en mailklient för mig gör det hela mycket enklare.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur gör ni får att ha ordning och reda i er mailbox på jobbet ?

Jag har kört mer eller mindre, allt i inboxen - olästa mail är olösta uppgifter, resten har jag som arkiv men det börjar bli rätt klottrigt efter ett tag

Samtidigt orkar jag inte ha såpass mycket OCD-hantering att jag lägger alla mail i egna mappar i detalj etc, men skulle vilja ha det bättre än idag... tips ?

Jag flaggar e-post, sätter påminnelser i outlook om det är något jag behöver kolla upp innan jag svarar.
Det är halvstökigt ändå i inkorgen då jag har ett antal projekt med flera personer i varje projekt.

Jag gör inte egna mappar, behöver hushålla med tiden jag spenderar på att sitta på kontoret, sitter bara där när jag måste, för fakturering, projektgenomgångar, prognoser, tidsplaner, projektanmälningar, KMA-pärm osv.
Dagarna blir så mycket roligare om man är ute på projekten. 😊

Permalänk
Medlem

Sortera är väl sånt man gör när det är tid över och man inte vill ta ut kompledighet.
Annars åker 90% redan i skräppost, men ibland kikar jag vad som faktiskt kommer där.
Spam som kommer i inkorgen brukar jag rapportera direkt till spamfiltret, så flyttas allt från den avsändaren till skräpposten.
Inkorgen är det närmare 7000 meddelanden i, datumsorterade.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur gör ni får att ha ordning och reda i er mailbox på jobbet ?

Projektmappar för sånt som faktiskt behöver sparas under ett projekt och några mappar med regler som sorterar mail från system. I övrigt allt i inkorgen, man orkar inte sitta och sortera nuförtiden och sökfunktionaliteten blir ju bättre över tid.

Tips är att köra en CTRL-A och markera alla som lästa så du ser om det kommer in något nytt. Är ett mail mer än några dagar gammalt är det ändå inget man behöver göra något åt. Antingen har de löst det själva, hittat någon annan som fixat åt dom eller jagat rätt på en på annat sätt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Regler och mappar. Får inte speciellt mycket mail dock...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag har det strukturerat på flera nivåer

* Inbox

* Viktiga meddelanden
- Inköp
- Rapporter
- etc etc

* Akriv
- Gamla projekt
- Gamla inboxmeddelanden (allt som är över 1,5år hamnar här från vanliga inboxen)

* Intern kommunikation
- Viktigt
- Intern support (när jag har kontaktat servicedesk för min egen skull)

* Notiser
- Azure
- Byggen (CI/CD-flöden)
- Interna nyhetsbrev
- Externa nyhetsbrev
- Kalender
- Ändringar
- Inbjudningar (besvarade)
- Svar (när jag har bjudit in andra)
- etc etc etc

* Project
- Kund 1 (mestadels av alla mejl hamnar här)
- Viktiga mejl
- Support
- etc etc
- Kund 2 (mestadels av alla mejl hamnar här)
- Viktiga mejl
- Support
- etc etc

Det här (som du märker) tog en stund att sätta upp. Men fördelen blir snabbt märkbar när vanligt bös hamnar i inboxen och allt annat sorterat i specifika mappar. Utöver detta så ser jag också till att alla bifogade filer laddar per automatik ner till min onedrive sorterat under den som skickade, vilket gör att det går rätt fort att hitta just den "där" filen som du vet att någon har skickat.

P.S Formateringen på inlägget vart sådär, så kanske behöver förklara mer D.S

Permalänk
Medlem

Allt som ligger inkorgen är pågående och behöver hanteras av mig eller att jag inväntar material.
Allt annat sorteras in i mappar. För kunder med flera kontakter har jag skapat mappar per person istället för projekt.
Inga olästa mail.

Permalänk
Medlem

Allt i inkorgen förutom loggar och larm som sorteras i egna mappar per automatik.
Vill man sortera så finns ju sökmappar i outlook, mycket bättre.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem

Flaggar det som ska göras senare, har sedan en sökmapp för flaggade och olästa mail. Vilken mapp de ligger i spelar därför ingen roll, men jag har lite regler som sorterar ut automatiserade utskick från portaler och liknande till egna mappar, för bättre överblick i inboxen.

Saknar outlooks flagga i gmail, framförallt möjligheten att växla till slutfört med ett klick. stjärnmärkning eller taggning är inte samma sak känner jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Inte alls...

Permalänk
Medlem

Har kört med mappar och regler tidigare, tyvärr så är den stora nackdelen att ett mail i dessa fall bara kan hamna i en "kategori". Därför gick jag över till att tagga istället och sen göra färdiga sökfilter som beter sig lite som mappar.

Så mail mail ämnat till projektet xyz med en offert dyker upp i sökfilter som listar alla offerter och i sökfiltret över mail tillhörande projektet xyz

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Läser alla mail/svarar så fort som möjligt, enda som flyttas till mappar är fakturor, kvitton etc som kan vara bra att ha senare, resten får sökfunktionen sköta.

Går sällan tillbaka till gamla mail.

Så sorterar efter olästa mail, läser igenom/svarar och glömmer att de någonsin existerade.

Sen har vi andra system för viktig dokumentation, mail bör nog inte användas för det om man vill inte vill sitta och scrolla i sin mailklient hela dagarna.

Permalänk
Medlem

Rensar min mail rätt ofta.
Har idag 13 mail i inkorgen och är sånt som jag eventuellt behöver kolla på inom kort.
Resten sorteras upp med regler;
En mapp som heter Jobbrelaterat, där e-post från adresser som innehåller företagsnamnet hamnar.
Även regler för beställningar/ordrar, tidsbokningar, kreditupplysningar, kvitton, lönespecar med mera.

Allt annat som kan vara viktigt och är gammalt och inte riktigt kan hitta bra plats åt, arkiverar jag.
Annars lägger jag mycket tid på att rapportera nätfiskemail och rensa borttaget och skräppost.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Arkiverar mail jag vill behålla.
Raderar alla nyhetsbrev och annat skräp.
Kunders gamla mail raderas helt efter 2 år efter regler uppsatta.

Körde med fler mappar/taggar tidigare, men sökningen fungerar utmärkt 95% av tillfällena när jag behöver hitta något.

Missade ett ord :D
Permalänk

Privat har jag tidigare sorterat manuellt i olika mappar men försöker att gå över till inbox zero och lägga allt i mappen "Lästa". Men jag sköter det så dåligt så det är väl som det är.

På jobbet (min egen mejl) kör jag Inbox Zero och har precis lärt mig om olika kategorier etc som jag inte behöver använda.

På den gemensamma avdelningsmailen är det mesta i inkorgen, men vissa leverantörsmail osv har regler för att hamna i respektive mapp. Just nu fick jag även tre ytterligare mailadresser att hålla reda på... Fantastiskt.

De flesta på jobbet, inklusive de gemensamma mailboxarna, används mer som en sorts intranät där allt sorteras i inkorgen i Outlook. Men jag kan inte förstå hur man orkar ha 5000 lästa mail i inkorgen som tjänsteman. Helt horribelt.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Mappar och undermappar med regler för allt.

99% av förväntade email sorteras direkt in i mappar för att inte dölja saker i inkorgen. Fem minuter efter jag klockat in på jobbet har jag gått igenom alla mappar och hanterat det som behövs. Finns noll olästa email i viktiga mappar (inkluderar inkorgen, den viktigaste av dem alla!).

Sen mapp för pågående och avklarade saker på den gemensamma lådan. Där alla förväntas sortera eftersom saker blir klara.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min privata så endast ”aktiva mail”/mail att hantera i inkorgen. Så typ mellan 4-10mail.
Digitalakvitto för mindre köp har jag en mapp för
Mail från skola och dagis har en mapp.
Kvitto och ärende som berör huset har en mapp.
En mapp för konsert biljetter.
Och andra mail som är värda att spara har en mapp.

På jobb mailen så i grunden samma sak. Bara aktiva mail i inkorgen.
Sen när det är hanterat och färdigt så hamnar det mailet i en ”månads mapp” tex nu så är det ”2301 a Januari” och sen när denna mapp är 3månader gammal så att säga dvs när det blir April så lägger jag denna ”januari mappen” i en mapp döpt till vilket år det är.
Och sen har jag en ”bra att ha”mapp och lite extra mappen dit mail hamnar utefter regler jag satt (överlag mindre prio grejer).

Så inga problem för mig att tex gå till: ”2018”—>”1805 - Maj” och hitta mail som jag hanterade då.

Rent och städat helt enkelt, får panik när jag kollar fruns mail där allt ligger i inkorgen och hon har typ över 1000 olästa mail. Helt omöjligt att hitta något.

OCD… japp ”guilty”

Visa signatur
Permalänk

Inkorgen obehandlat. Sedan egna mappar för varje kund. Det fungerade skitbra när jag var nyanställd och nyexad.
Problemet sedan var att man gick från några mail om dagen till hundratals. Jag har grejat lite med regler.
Men i princip alla större kunder så har vi gått ifrån mail till något ärendesystem.

Det finns mycket man skulle kunna göra med ens mailkorg, men jag orkar inte. Vissa chefer tycker att alla ändringar i deras ärendesystem ska automatgenerera ett mail, javisst det kan det göra. Men jag vill inte att det plingar till i min mobil varje gång ett sådant mail kommer. Och det går säkert fixa med något filter så telefonen beter sig olika beroende på typ av mail.