Enheter får olika subnät i ett publikt nät. Kan jag tvinga dem till samma?

Permalänk
Medlem

Enheter får olika subnät i ett publikt nät. Kan jag tvinga dem till samma?

Jag har en nalle (Android) och en laptop (Win11) där jag kör en server på nallen som jag vill koppla upp mig mot från datorn.
Gjorde en test för någon vecka sedan och då fungerade det. Igår när jag skulle använda det "på riktigt" så hamnade enheterna på olika subnät. Nallen fick 192.168.22.x och datorn fick 192.168.23.x.

Finns det något jag kan göra för att tvinga in dem på samma subnät eller är jag torsk tills DHCP-servern i routern har glömt dem så jag kan försöka igen?

Vi pratar ett gästnätverk på WiFi där jag inte kan påverka inställningar.

Permalänk
Hedersmedlem

I gästnät är enheterna som ansluter ofta blockerade från att prata med varandra.
berätta vilken sorts server telefonen ska vara så kanske det går att hitta andra lösningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Du kan försöka sätta statiskt IP istället för dynamiskt. Sätt samma subnät och gateway som på laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Jag har en nalle (Android) och en laptop (Win11) där jag kör en server på nallen som jag vill koppla upp mig mot från datorn.
Gjorde en test för någon vecka sedan och då fungerade det. Igår när jag skulle använda det "på riktigt" så hamnade enheterna på olika subnät. Nallen fick 192.168.22.x och datorn fick 192.168.23.x.

Finns det något jag kan göra för att tvinga in dem på samma subnät eller är jag torsk tills DHCP-servern i routern har glömt dem så jag kan försöka igen?

Vi pratar ett gästnätverk på WiFi där jag inte kan påverka inställningar.

Ställ in olika MAC addresser på enheterna tills dom får IP från dhcp på samma. Antar jag.. :D? Känns som ett knas scenario.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Uppkopplade mot olika AP/BSSID? (BSSID=MAC-adress på AP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

I gästnät är enheterna som ansluter ofta blockerade från att prata med varandra.
berätta vilken sorts server telefonen ska vara så kanske det går att hitta andra lösningar.

Nix, det fungerade som sagt när jag testade tidigare (när mina enheter var på samma subnät). Nallen är en S10e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Uppkopplade mot olika AP/BSSID? (BSSID=MAC-adress på AP).

Samma AP/SSID. BSSID är nytt för mig. Kan en router typiskt ha flera? Vi pratar ett publikt nät i en bowlinghall/restaurang så lär inte var hyperavancerat.

Jag skall dubbelkolla AP/SSID men så vitt jag sett finns bara ett och jag har dessutom inte ändrat sedan tidigare när det fungerade.

Permalänk
Medlem

Risken finns att routern fortfarande kommer ihåg din lease när den släpper din IP så du kan få samma adress när du ansluter ändå även om leasetiden har passerat, förutsatt att den inte gett den adressen vidare till någon annan. Men du kan ju sätta IP-adressen manuellt på båda dina enheter och ändra tills dess att du lyckats hitta två lediga adresser på samma nät om det nu är det som är problemet.

Annars låter det ju lite märkligt uppsatt, antingen stänger man ju av möjligheten för enheter på ett gästnät att prata sinsemellan helt och hållet, men om man inte gör någonting alls så brukar en enkel router routa trafik mellan subnät per default utan att man gör något (i min erfarenhet då) förutsatt att man inte har separerat dem som olika VLAN.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är olika subnät ?
Vad är det för nätmask ?

Det kan ju vara så att man satt upp ett nät som är exempelvis /23 (dvs innehåller mer än 255 adresser).
En /23 exempelvis skulle då innehålla just 192.168.22.1 - 192.168.23.254.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

Är du säker på att det är olika subnät ?
Vad är det för nätmask ?

Det kan ju vara så att man satt upp ett nät som är exempelvis /23 (dvs innehåller mer än 255 adresser).
En /23 exempelvis skulle då innehålla just 192.168.22.1 - 192.168.23.254.

Så kan det absolut vara. Jag "gissade" bara på att problemet var med subnät när mina enheter som ett par veckor tidigare kunde kommunicera inte kunde det längre och jag noterade då skillnaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nizztos:

Samma AP/SSID. BSSID är nytt för mig. Kan en router typiskt ha flera? Vi pratar ett publikt nät i en bowlinghall/restaurang så lär inte var hyperavancerat.

Jag skall dubbelkolla AP/SSID men så vitt jag sett finns bara ett och jag har dessutom inte ändrat sedan tidigare när det fungerade.

En router har normalt 2, en för 2.4Ghz och en för 5Ghz.

Bowlinghall..
det finns ju alltid möjligheten att någon bara kastat upp ett par routrar i innertaket och sladdat ihop dom på ett sätt som ger internet. ser nätverket professionellt ut?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du behöver in i brandväggen på datorn och ändra scope. Då den bara som default accepterar att man är i samma subnät

Permalänk
Medlem

Om du inte kan påverka nätverket kan du köra vad som brukar benämnas rese-router, en batteri/usb-driven WiFi-router och låta den koppla upp i gästnätverket och din dator och telefon till din router. Om du är lite mer bevandrad kan du också sätta upp datorn som accesspunkt.

Kolla först något så enkelt om du kan pinga mellan subnäten, då behöver du inte ovanstående lösning/ar.

Permalänk
Medlem

Alltså förslagen här.. WTF

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har du /24 mask på båda klienterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

Är du säker på att det är olika subnät ?
Vad är det för nätmask ?

Det kan ju vara så att man satt upp ett nät som är exempelvis /23 (dvs innehåller mer än 255 adresser).
En /23 exempelvis skulle då innehålla just 192.168.22.1 - 192.168.23.254.

Skrivet av Engann:

Har du /24 mask på båda klienterna?

Givet att det som TS säger stämmer, alltså att mobilen och datorn kunde kommunicera när båda låg på t.ex. 192.168.22.x men inte när den andra enheten låg på 192.168.23.x, så låter det ju rätt osannolikt att det är ett /23. Känns ju inte speciellt normalt att man går in och blockerar delar av samma subnät att prata med varandra. Men visst låter det sannolikt att nätet är större än /24 om det verkligen är samma SSID på samma accesspunkter om man nu får olika adresser på det sättet.

Om det nu inte är så att bowlinghallen (eller IT-konsulten de ringde för att påtala problemet att folk inte kan ansluta) insett att deras nät är för litet och på samma gång passade på att blockera trafik mellan allt som är anslutet. Vilket förvisso är en möjlighet. För det är ungefär det jag hade gjort om jag hade blivit utringd under tiden jag jobbade som konsult på det sättet.

Skrivet av _niko_:

Alltså förslagen här.. WTF

Vill du lösa problemet samtidigt som du bjussar på lite kunskap till alla andra kan du ju komma med en egen teori och/eller lösning

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är att skita i Wifi och koppla ihop mobilen med datorn via en USB kabel.
Sedan går du in i Mobil hotspot och internetdelning och slår på USB-internetdelning.
Jag får c:a 60 Mbits/s den vägen mellan mobil och dator.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kan vara så att du behöver in i brandväggen på datorn och ändra scope. Då den bara som default accepterar att man är i samma subnät

Kan vara värt att kolla. Jag avinstallerade McAfee som var förinstallerat och det kan ju dessutom gjort att brandvägg (och då inställningar) byttes från McAfee till windows mellan att det fungerade och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ett annat sätt är att skita i Wifi och koppla ihop mobilen med datorn via en USB kabel.
Sedan går du in i Mobil hotspot och internetdelning och slår på USB-internetdelning.
Jag får c:a 60 Mbits/s den vägen mellan mobil och dator.

Tyvärr inte ett alternativ. Måste ha det trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Givet att det som TS säger stämmer, alltså att mobilen och datorn kunde kommunicera när båda låg på t.ex. 192.168.22.x men inte när den andra enheten låg på 192.168.23.x, så låter det ju rätt osannolikt att det är ett /23. Känns ju inte speciellt normalt att man går in och blockerar delar av samma subnät att prata med varandra. Men visst låter det sannolikt att nätet är större än /24 om det verkligen är samma SSID på samma accesspunkter om man nu får olika adresser på det sättet.

Om det nu inte är så att bowlinghallen (eller IT-konsulten de ringde för att påtala problemet att folk inte kan ansluta) insett att deras nät är för litet och på samma gång passade på att blockera trafik mellan allt som är anslutet. Vilket förvisso är en möjlighet. För det är ungefär det jag hade gjort om jag hade blivit utringd under tiden jag jobbade som konsult på det sättet.

Vill du lösa problemet samtidigt som du bjussar på lite kunskap till alla andra kan du ju komma med en egen teori och/eller lösning

Det är samma SSID men olika mac. Gissar att jag alltså första gången kopplade på samma frekvens (gissar 5GHz) och andra gången var sin. Testade att tvinga datorn till 2.4 också men då hade ju DHCP redan bestämt sig för min adress så den byttes inte.

Jag kan inte heller svära på att jag var på 22-nätet med båda enheter första gången (nallen var det för den är ju server så minns att det var en 22-adress jag skrev in på datorn). Eftersom det då fungerade kollade jag aldrig vad datorn verkligen var på.

Inget har ändrats i hallens nät mellan gångerna. Jag kan be dem kolla närmare men vill inte störa dem med detta. De har fullt upp ändå (och ja de vet vad jag håller på med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du inte kan påverka nätverket kan du köra vad som brukar benämnas rese-router, en batteri/usb-driven WiFi-router och låta den koppla upp i gästnätverket och din dator och telefon till din router. Om du är lite mer bevandrad kan du också sätta upp datorn som accesspunkt.

Kolla först något så enkelt om du kan pinga mellan subnäten, då behöver du inte ovanstående lösning/ar.

Gick inte att pinga från dator till nalle.

Känner inte att detta är så viktigt att jag har lust att slänga pengar på problemet med införskaffandet av ny HW.

Sätta upp datorn som AP skulle kunna vara ett alternativ (får läsa på lite, aldrig gjort det på en windowsburk).

Permalänk
Medlem

Ta ett steg tillbaka och förklara vilket problem du vill lösa, nu kommer du med en krånglande lösning (och ännu fler korkade förslag i tråden tyvärr) på ett problem vi inte känner till, vilket gör det svårt att ge förslag på bra lösningar.

Varför ska du ha en server hos en bowlinghall?
Vad är det för server?
Ska alla använda den eller bara du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Inget har ändrats i hallens nät mellan gångerna.

Med andra ord är det inte ett nätverksproblem. Vilken frekvens du sitter på lär inte spela någon roll om de inte manuellt har gått och ställt in att det ska vara två olika nät med samma namn på olika frekvenser.

Vad exakt försöker du göra och vad exakt får du för fel? Det brukar sällan vara smart att bestämma sig för vad som är fel och köra på den teorin om man vill lösa ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ta ett steg tillbaka och förklara vilket problem du vill lösa, nu kommer du med en krånglande lösning (och ännu fler korkade förslag i tråden tyvärr) på ett problem vi inte känner till, vilket gör det svårt att ge förslag på bra lösningar.

Varför ska du ha en server hos en bowlinghall?
Vad är det för server?
Ska alla använda den eller bara du?

Jag skall köra Kinovea på min dator och IP Webcam på nallen. För att studera min approach vid bowling. Är absolut öppen för en alternativ lösning som ger samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Med andra ord är det inte ett nätverksproblem. Vilken frekvens du sitter på lär inte spela någon roll om de inte manuellt har gått och ställt in att det ska vara två olika nät med samma namn på olika frekvenser.

Vad exakt försöker du göra och vad exakt får du för fel? Det brukar sällan vara smart att bestämma sig för vad som är fel och köra på den teorin om man vill lösa ett problem

Njae, jag har inte bestämt mig för vad problemet är. Jag antog att det var pga olika subnät men det behöver ju inte alls vara sanningen. Hade jag inte haft det att fungera en gång hade jag istället antagit att det var att enheter var spärrade från att prata med varandra och då hade jag inte ens försökt igen. Så visst antaganden är dåliga men hade jag vetat allt om nätverk hade jag ju inte frågat om hjälp här.

Det finns flera uppslag i tråden som jag skall prova nästa gång jag är i hallen. Tex inställningar i firewall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Njae, jag har inte bestämt mig för vad problemet är. Jag antog att det var pga olika subnät men det behöver ju inte alls vara sanningen. Hade jag inte haft det att fungera en gång hade jag istället antagit att det var att enheter var spärrade från att prata med varandra och då hade jag inte ens försökt igen. Så visst antaganden är dåliga men hade jag vetat allt om nätverk hade jag ju inte frågat om hjälp här.

Det finns flera uppslag i tråden som jag skall prova nästa gång jag är i hallen. Tex inställningar i firewall.

Kan du visa vad du har för nätmask på respektive enhet? Så vi kan utesluta/bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan du visa vad du har för nätmask på respektive enhet? Så vi kan utesluta/bekräfta.

Ja, efter jag varit i hallen nästa gång. Dock inte säker på hur man ser det i Android men kan googla lite (om någon vet hur man gör på samsung så tipsa gärna för de verkar ha gjort det svårare än "standard" Android).

Permalänk
Medlem

Tror jag har löst det nu.

Jag kan ju köra en mobile hotspot som indikerades tidigare i tråden. Blev lite stäld när det pratades USB i samma svar men vanlig trådlös hotspot fungerar i alla fall när jag testar hemma och ser inte att det skulle sluta fungera i hallen.

Har inte använt hotspot själv tidigare så tog en bra stund innan den tioöringen föll ned för mig.

Tack för alla förslagen på olika sätt att lösa problemet. Ett av dem gav mig ju en lösning (finns säkert fler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Jag skall köra Kinovea på min dator och IP Webcam på nallen. För att studera min approach vid bowling. Är absolut öppen för en alternativ lösning som ger samma resultat.

Hade det inte varit lättare att sätta upp en wifihotspot på telefonen då och ansluta datorn till? Då hamnar de ju garanterat på samma nät som varandra. Anslut till hotspotten på din dator och kolla vad du får för default gateway, det är din telefons IP-adress.

EDIT: Ja men se där, det hann du skriva medan jag testade själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizztos:

Tror jag har löst det nu.

Jag kan ju köra en mobile hotspot som indikerades tidigare i tråden. Blev lite stäld när det pratades USB i samma svar men vanlig trådlös hotspot fungerar i alla fall när jag testar hemma och ser inte att det skulle sluta fungera i hallen.

Har inte använt hotspot själv tidigare så tog en bra stund innan den tioöringen föll ned för mig.

Tack för alla förslagen på olika sätt att lösa problemet. Ett av dem gav mig ju en lösning (finns säkert fler).

Ja ska du inte använda mobilnätet eller WiFi för surf så behöver du ju inte titta längre.

Just eftersom det pratades om WiFi tog jag det som en antydan att du jobbade med något över internet och inte kunde använda mobilsurf.