Snabbkoll: Äger du ett VR-headset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nej, men vill ha.

Min tanke är att jag låter VR-tekniken utvecklas några år innan jag köper, men det kanske börjar bli dags. Har tekniken tagit dem första stora kliven nu, så pass att det mestadels är mindre förbättringar kvar mellan generationerna?

Vafan vi är ju inne på 3 eller 4 generationen headset nu. Oculuc CV1 som var de första konsumentprodukten släpptes 2016
Tekniken har nog landat och det händer inga superstora saker för tillfället.
Köp! det är skitkul!

Permalänk
Medlem

Jag äger äldre modeller som inte används. Oculus Development Kit 1 & 2 liggandes i skåpet.
Har ägt Oculus Quest 1 men såldes för att jag inte använde den.

Kommer köpa nytt när VR headset får högre upplösning och när det kommer bättre teknik så att upplevelsen blir bättre.
Jag hoppas verkligen utvecklingen går framåt för VR.

Grafikkort börjar bli väldigt bra så att driva ett VR headset med högre upplösning kommer inte vara några problem.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HenrikM:

"Jag kör Linux"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nej, men vill ha.

Min tanke är att jag låter VR-tekniken utvecklas några år innan jag köper, men det kanske börjar bli dags. Har tekniken tagit dem första stora kliven nu, så pass att det mestadels är mindre förbättringar kvar mellan generationerna?

Ja. Det är inga stora skillnader mellan headsets i rimliga prisklasser.

Jag skulle säga att Quest 2 är bäst. Pico 4 är kanske bättre hårdvara men jag litar inte på att tiktok inte bara skiter i det när som helst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Började med ett Oculus Rift 2018, uppgraderade efter ett par år till ett Rift S och har sedan två år ett HP Reverb G2.
Det används enbart till MSFS och Sim-racing såsom Assetto Corsa, Automobilista 2 och Raceroom.
Skulle aldrig kunna gå tillbaka att spela dessa sims på monitor.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har ägt 3 olika headset. Men alltid samma visa, super wow faktor i 2 veckor. Sen används det mindre för varje dag som går och till slut säljer man det. Och ändå... har jag förbokat PSVR2. Hoppas verkligen spel kommer utnyttja fov'eated rendering.

(Förmodligen en opopulär åsikt: Half Life Alyx är bra, men väldigt överskattat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har ett Samsung Odyessey+ som jag har älskat men bytte ut för ca 2 veckor sen mot en Pico 4.

Skulle inte vilja vara utan VR-headset. Finns så mycket bra spel och upplevelser.

Hur upplever du pico 4?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hade DK2 som jag sålde för inköpspris, å har Quest2 som agerar pappersvikt 99% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Finns ett gäng i hemmet. Grabben har 1st Rift, 1st Rift S samt en Quest 2 och dottern har en Quest 2a.

Dom hade nog använts mkt flitigare om dom inte hade strulat så mkt. Dotterns Quest 2 kontroller har så mkt drifting att det inte går att spela något och grabbens Rift S kraschar med jämna mellanrum (Det är utbytt på garanti, men har fått samma skit igen) Nästa gång blir det inget Meta skit

Kolla så att du ansluter usb kontakten till USB 3.2 (om du har någon) från Rift S.

Permalänk
Medlem

Nej, var sugen på PSVR2 tills jag såg priset.

Permalänk
Medlem

Har 2st i hemmet. Används aldrig.

Permalänk
Medlem

Rift DK1, CV1, Vive, Quest 1, Quest 2. Väldigt få timmar totalt, men tycker det är kul ändå.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag har haft en massa headsets, men just nu är jag VR-lös. Sålde min Quest 2 precis vid jul då jag knappt har använt den på hela hösten. Jag vill verkligen spela mer VR-spel, men har haft lite problem med prestandan i strömmandet och inte orkat bråka med det.

Kommer säkert köpa något som kommer nu under 2023.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ens sett ett VR sett i verkliga livet, än mindre provat på. Men någon gång så blir det av!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Endast för att glo på porr med.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade PSVR till min PS4 Pro, väldigt basic och mitt första VR för en billig peng. Tycker det imponerade trots inte så super höga prestanda. Kanske blir ett nytt Playstation VR2 i framtiden om jag skaffar PS5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kolla så att du ansluter usb kontakten till USB 3.2 (om du har någon) från Rift S.

Tackar för tipset, men det är redan kollat. Men ska kolla av med grabben igen och se hur han kopplar in det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Köpte en Meta Quest 2 i julklapp till dottern efter mer än ett års tjat. Det användes en gång på julafton ...

Nåväl, jag köpte det begagnat och kan säkert kränga iväg det utan större förlust. Får väl splitta pengarna med lillkorven så blir alla parter nöjda.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ägde ett Oculus (meta) Quest 2 men sålde av det rätt nyligen eftersom det bara låg och samlade damm.

Permalänk
Medlem

PSVR2 blir mitt första!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vart lite för dyrt för en "gimmick" man bara vill "testa". Finns inga direkta "system sellers" heller.
Lägg sedan till att det krävs en bra dator för att driva spektaklet.

Fast det där är en sanning med modifikation.

Du behöver inte ha en dator för att köra exempelvis quest 2.

För Valve Index så visst, du behöver en bra dator, det är dyrt och inget för gemene man.

Fast det börjar komma mer och mer all in one headsets.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Nix. Har svårt att föreställa mig nåt mer opraktiskt datortillbehör än ett VR-headset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hade 3st ett tag.
Lenovo Explorer (WMR), Quest 1 och Quest 2.
Nu har jag bara Quest 2.
Jag spelar VR-spel nästan varje dag om jag har möjlighet. Både på PCVR och på Quest när jag inte har tillgång till datorn.
Den som påstår att det inte finns spel har fel eller så letar den en storts spel som inte finns.

Jag har även förbokat PSVR2 tillsammans med nya Horizon spelet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Vafan vi är ju inne på 3 eller 4 generationen headset nu. Oculuc CV1 som var de första konsumentprodukten släpptes 2016
Tekniken har nog landat och det händer inga superstora saker för tillfället.
Köp! det är skitkul!

Jag var på väg att säga raka motsatsen. När Index och Vive Pro kom så var den generella uppfattningen att det inte var någon riktig generation 2, och det är inte förrän nu som det börjar dyka upp ordentliga förbättringar som pannkakslinser, högupplösta OLED-skärmar och ögonspårning, men samtidigt finns det inget headset som kombinerar de mest emotsedda generation 2-förbättringarna i ett PCVR-headset till vettigt pris.

2019 skulle jag ha rekommenderat folk med pengar att köpa ett Index, och 2020 hade jag rekommenderat folk med mindre pengar att köpa ett Quest 2, men nu har det gått några år och det verkar inte finnas några klockrena förbättrade headsets att rekommendera förutom PSVR2, men det fungerar ju inte för PC.

Permalänk
Medlem

Rift CV1, men det var längesen den åkte fram nu. Anser att det har stått rätt still sedan Half-Life: Alyx och jag ledsnade på alla arkadspel efter ett par hundra timmar.

Lite småsugen på PSVR2 men den är ju så satans dyr - jag hade hoppats att VR skulle bli billigare med tiden, men med inflation så kostar den ju lika mycket som CV1:an gjorde vid release.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nej inte än, men snart ett PSVR2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nix. Har svårt att föreställa mig nåt mer opraktiskt datortillbehör än ett VR-headset.

Ratt och pedaler/HOTAS är lätt något som är mer opraktiskt i min mening. Har både och i garderoben.

VR används nästan dagligen, så headsetet hinner aldrig samla damm.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Gillar idén med VR och ägde både HTC Vive och Quest 2, men var för lat så jag sålde båda..
Kanske nån dag med interaktiv VR pörr så kanske köper man en till.

Permalänk
Medlem

En rift cv1 som jag 99% kör vr racing med. Klarar inte av att köra på enklelskärm och svårt att få plats med en stor ultrawide eller multi skärm setup och då är vr väldigt enkelt.
Bara att starta spelet, sätta sig i riggen och dra på headset och så är man inne

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har en Google Cardboard. Räknas det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.