Föräldrar lurade vid köp av luftvärmepump

Permalänk
Medlem

Föräldrar lurade vid köp av luftvärmepump

Hej!
Föräldrarnas ca 10 år gamla luftvärmepump (fujitsu) hade börjat strula då utedelen frös på något sätt så att flältbladet tog emot en kant i själva kåpan. Jag sa att de behöbde boka service och vi lät den stå och köra element en månad ungefär. Firman som de ringde till sa, utan att ens titta på den, att det inte var någon idé att laga den gamla utan att det var bättre att bara köpa ny vilket de också gjorde. De hade blivit lovade att den här nya panasonic från "sverigepumpen" skulle vara mer effektiv och tystgående utan för den sakens skull kolla upp vad de hade för någon pump innan.
Hur som helst. Pumpen sattes på plats i fredags och jag som bor i en liten stuga på tomten har i princip haft "panik" sen dess. Den nya ute delen brummar som om man skulle ha en bil på tomgång ståendens utanför förnstret. Inte bara in till mitt hur utan även in genom det fönster i huvudbyggnaden där innerdelen sitter. Det dovs brummet tränger sig in såpass att man hör den fastän innerdelen är igång på rätt hög fläktstyrka.
Jag blir tokig av det här. Jag hittade nämligen aldrig specifikationerna till den gamla pumpen för att kunna jämföra men den här pumpens utedel ska gå från 44-47 DB(a) mellan lägsta och högsta läget. Men karaktären på ljudet är så dovt att det tränger igenom fan allt. Det här är ju fritidshus så inte världens tjockaste betongväggar direkt. Men eftersom försäljaren hade lovat föräldrarna att den här skulle vara tystare än den gamla så undrar jag vad som kan bli en rimlig lösning på det här?
Föräldrarna pratar om att det kanske går att vrida pumpen så att den inte vätter mot mitt hus. Installatören sa att om det blir problem så kan dom försöia hitta på nån lösning med någon "skärmvägg". Hans förslag var "i frigolit". Och då blev jag lite orolig. För att dämpa dova ljud krävs ett material med hög densitet. Men oavsett så kommer det ju inte ta bort ljudet som går in i huvudbyggnaden där man sitter och ser på film bland annat med ryggen not det fönster precis där utedelen sitter. Det mest störande är att det dova ljudet upplevs som "pulserande" i olika hastigheter konstant. Jag har liksom inte problem med brusljud som från innerdelens fläkt. Men det här är fan tortyr. Ändå står den på en ställning med gummibussningar under.

Jag kommer förseslå att de utan extra kostnad mer än möjligen en mellanskillnad byter ut pumpen mot en modell med tystare utedel även då om det innebär att den är lite dyrare. Den här gick väl på 28000:- med installation. Vet någon här på rak arm vilka pumpar på marknaden som har tystare utedel? Tror den här skulle ge upp till omkring 7kw. Det är en panasonic.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur är den placerad? Blir det nån resonans eller leds vibrationer in vi något?

Man kan ju bygga in den, vilket borde sänka ljudnivån något.

Nu vet jag inte vilken pump de fick men "gamla" ON/OFF lät rejält.

Nya inverterpumpar kan gå från ljudlöst till att brumma rätt mycket om de får jobba hårt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

De kommer låta. De är dock väldigt effektiva.

Isolera med frigolit och se till att den sitter på stativ på marken istället för husvägg för att slippa resonans/vibration.

Vi hade också en 7kw. Men den lät inte så mycket som du beskriver dock

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem

Min Mitsubishis utedel är tyst, relativt ny men vet inte om den finns i sån storleksklass du ska ha och om den är större kanske även den låter med.
Gummibussningar är 90 tal nu gäller det här som jag har. fjädrar den står på. ett annat alternativ är att flytta utedelen eller sätta fast den på marken om den inte redan står så. sista utvägen är väll att byta mot en annan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur är den placerad? Blir det nån resonans eller leds vibrationer in vi något?

Man kan ju bygga in den, vilket borde sänka ljudnivån något.

Nu vet jag inte vilken pump de fick men "gamla" ON/OFF lät rejält.

Nya inverterpumpar kan gå från ljudlöst till att brumma rätt mycket om de får jobba hårt.

Jag tror det är resonansen i själva pumpen själv. Den står på ställning 30cm från huvudbyggnaden och på ställningen sitter gummibussningar precis så som den förra var monterad och den hörde inte in till mitt hus... ofast. Möjligen om det var 10-15 minus ute att den höres ett tag. Men det var mer ett brusljud ändå. Det här är som ett pulserande donande ljud som letar sig in i huset. Det är väldigt svagt, men fortfarande extremt störande. Första natten somnade jag med en podd igång som vanligt eftersom jag har tinnitus. Men sen blev jag väckt av pumpen alldeles för tidigt på morgonen och kunde inte somna om på grund av det där ljudet. Förut brukade jag ibland sova på soffan i huvudbyggnaden precis innanför fönstret där innedelen sitter. Det brusljudet från innedelens fläkt är sövande. Men utedelens ljud letar sig in även där och hörs fastän innedelen blåser på. Så kan inte sova där heller. Är dessuom ME-sjuk vilket inte gör situationen bättre. Det krävs inte mycket av den här typen av ljud för att jag ska bli störd. Folk har föreslagit öronproppar, men jag bor för fan inte på landet för att behöva ha öronproppar när jag sover. Dessutom blir min tinnitus mycket värre om jag skulle ha öronproppar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror det är resonansen i själva pumpen själv. Den står på ställning 30cm från huvudbyggnaden och på ställningen sitter gummibussningar precis så som den förra var monterad och den hörde inte in till mitt hus... ofast. Möjligen om det var 10-15 minus ute att den höres ett tag. Men det var mer ett brusljud ändå. Det här är som ett pulserande donande ljud som letar sig in i huset. Det är väldigt svagt, men fortfarande extremt störande. Första natten somnade jag med en podd igång som vanligt eftersom jag har tinnitus. Men sen blev jag väckt av pumpen alldeles för tidigt på morgonen och kunde inte somna om på grund av det där ljudet. Förut brukade jag ibland sova på soffan i huvudbyggnaden precis innanför fönstret där innedelen sitter. Det brusljudet från innedelens fläkt är sövande. Men utedelens ljud letar sig in även där och hörs fastän innedelen blåser på. Så kan inte sova där heller. Är dessuom ME-sjuk vilket inte gör situationen bättre. Det krävs inte mycket av den här typen av ljud för att jag ska bli störd. Folk har föreslagit öronproppar, men jag bor för fan inte på landet för att behöva ha öronproppar när jag sover. Dessutom blir min tinnitus mycket värre om jag skulle ha öronproppar.

Tråkigt att höra! Kanske vore värt att bygga in den i ett luftpumps förråd/skydd?
En del tror att öronproppar kan förbättra tinnitus men rätt svårt att vänja sig med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tråkigt att höra! Kanske vore värt att bygga in den i ett luftpumps förråd/skydd?
En del tror att öronproppar kan förbättra tinnitus men rätt svårt att vänja sig med.

Jo, men den lär väl tappa i effektivitet om man "stryper" den?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det första man skall analysera är om det är brus eller brum som är besvärande - dvs. om det är ljud av turbulens från vinden och fläkteriet som genererar ljudet (ljud av turbulens kring fläktgaller, vingsnärtar och olika visselpipe-effekter) eller om det är chassie-vibrationer.

Diskreta toner (pip, brum etc.) i ljud är väldigt mycket mer störande än ren brus-last - vår hjärna filtrerar bort brus automagiskt och gör att vi inte störs så mycket av det - man kan typ ha 30 dB högre vit-brusnivå än motsvarande diskret ton för samma upplevda störnivå.

En del produkter (som hårddiskar) redovisar både en brusnivå och en diskret-ton-nivå och man bör försöka begära fram motsvarande när man tittar på värmepumpar och att de täcker alla arbetslägen från långsammaste (lägsta varvtal) till högsta effekt (högsta varvtal) både på kompressor och dess fläkt. Där bör brum mellan 50 - 150 Hz sticka ut om det är mer än ren brusnivå.

---

Kylfläktens plastpropeller i utedelen är tyvärr väldigt sällan välbalanserad och stor källa till vibrationer av hela chassiet - så en åtgärd kan vara att den balanseras upp denna med fästa/iskruvade vikter eller urborrning på rätt ställe på samma sätt som man gör med bildäck med bly-vikter som fästs på olika ställen på insidan av fälgen. Man kan prova själv med att sätta tejp lager på lager på dom ställen som man tror saknar vikt - men är sällan en hållbar över tid lösning.

Det är två obalans-typer man skall jaga - statisk obalans (dvs. det läget som fläkten självmant stannar på om den är mycket lättsnurrad) - är det alltid samma vinge på samma ställe efter att det har stannat så är det statisk obalans - är det balanserad så är det olika lägen på vingarna var gång när de till slut stannar - men för att se det så krävs det att vingen kan rotera mycket lätt i sina lager.

Dynamisk obalans är olika vikter mellan olika vingarnas bakre delar gentemot dess främre delar vilket gör att vingen börja wobbla vid rotation för att dessa balanspunkter/tyngdpunkter vill räta ut sig och lägga sig i centrumlinjen av vingen vid rotation och det ger också vibrationer - ibland ganska elaka sådana och det ruskar hela komressorschassiet samt sliter på fläktlagren (all obalans sliter på lager)

Detta är mycket svårare att 'lista' ut dynamisk obalans då det kräver rotation på ibland ganska hög varvtal och tex. för bildäcksbalansering i däcksbalanseringsmaskin så har man en mekanisk arrangemang som som 'speglar' hjulet man testar för att uppnå symmetri ofta i en automatisk process och den vägen av spegelhjulets vobbling och viktfördelning efter att det arbetar i symmetri kan ange hur mycket och var vikterna i antal grader bör placeras utanför centrum-axeln på däckshjulet.

---

Fjädrar som vibrationsisolering är inte alltid den bästa valet då det inte fins något eller mycket litet som absorberar vibrationer (dvs att göra om vibrationer till värme) och amplituden på olika delar i chassiet vibrerar med mycket mer amplitud av den orsaken när det är odämpat, speciellt om det är i resonanta frekvenser med motor/fläktvibrationer och chassie-vibrationer än om man har dämpande arbetande gummi som dränerar av vibrationer kontinuerligt och gör det till värme (man sänker Q-värdet med att öka resistiva delen gentemot den reaktiva delen i mekaniken där fjädrarna/gummits elasticitet som håller värmepumpen och vikten av värmepumpen är den reaktiva delen)

- Det fins ingen bil som åker runt utan fungerande stötdämpare och det fins YT-filmer där folk just har tagit bort dessa - oftast bara på bakhjulen - och där kan man se att utan dämpare så kan 'amplituden' bli hög - mycket hög vid även lättare inbromsning och det kan studsa så mycket att bilen riskerar att slå över och välta framåt - en jeep som man tog bort alla stötdämpare var ungefär för föraren som att sitta på en vild rodeo-häst så fort det börja köra över lite guppig mark...

Med andra ord något som arbetar och dämpar vibrationer är jätteviktigt att få dit om vibrationer är besvärande. - det svåra är att hitta var och hur mycket och vid vilken frekvens som en viss åtgärd ger mest 'grepp' - ytterligare metod är att flytta resonansfrekvensen genom att tynga ned hela delen - prova att sätta någon eller ett par ICA-kassar stora påsar med tung sand ovanpå utedelen och se om tonläget på störningarna går ned i frekvens och att det hamnar utanför resonansfrekvenser med kompressorns och/eller fläktens vibrationer - sand har också en dämpande och absorberande effekt på vibrationer och kan ge bättre verkan än tex. ett par trägårdsplattor av cement.- lasta dock inte så mycket att fjädrarna som håller pumpen kollapsar.

Samma sak gäller vibrationer inom chassier (tex. sätta bly/stål-fylld asfalt-lager eller annan tung-klädnad klistrad på insidan av väggarna på kabinettet) och kan man minska vibrationerna med 50% i amplitud så har man minskat ljudtrycket med 6 dB (ljudnivån ökat/minskar kvadratiskt med mebmranrörelsens vibration i x-led) - bly eller stålfylld asfalt arbetar också och dämpar vibrationer genom att göra om dessa till värme och därmed sänker hela chassiets Q-värde mekaniskt och en arbetande vibrationsabsorberande gummi-puck istället för stålfjäder som upphängning kan dämpa vibrationer betydligt bättre än en ren stålfjädrad upphängning. Men precis som med fjädringen på en cross-hoj så kan det vara pill i att få till kvoten mellan dämparens dämpgrad och fjädringens hårdhet gentemot vikten innan man hittar sweet-spot och det ger som mest dämpning.

Permalänk
Medlem

Lite intressant detta. Min morsa råkade ut för mer eller mindre exakt samma scenario, hennes luftvärmepump gick sönder och när de installerade den nya så började ett oljud höras när den gick. När firman som gjorde installationen kom ut och kontrollerade så hittade de problemet. Två rör som gick igenom väggen låg emot något och skapade ett resonansljud. Efter att de mekat med det en stund så försvann oljudet. Efter ett halvår så kom ett nytt problem och då fanns ingen garanti. De hade lossat dessa två rören för att justera dom och då hade systemet tappat kylmedium så nu fungerade den inte korrekt. Så morsan fick punga ut med ytterligare 2500:- för påfyllnad trots att hon inte gjort nånting fel.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kollat gallret? Jag hade en LG förut, där satt fläktgallret löst o det lät fördjävligt plus att jag trodde utedelen lät så, sen en dag hade jag en servicekille som drog åt skruvarna så var de löst själv tänkte jag aldrig på de kunde vara det för de lät verklgen inte som ett löst galler, nu var den lite bullrig annars också

Sen tips, ska ni byta kika på något bra som Mitsubishi eller något, gärna av en vettig lokal representant om de finns (fråga runt de verkar gå på grapewhinen hur man hittar dem) pumpen jag har nu är knäpptyst (Mitsubishi) , (kör den främst som A/C om sommaren men har värmt lite ibland när bergvärmen är trött på att korrigera och såväl ute som innedel är väldigt tysta) , jag har för mig jag pröjsa en 1000ing mer än polarpumpen skulle ha för nån LG in alles

Fick även det bestämda rådet att inte bygga in i något luftpumpshus, det stryper effekten på dem, dock kan man med fördel sätta ett tak över