Permalänk

Jag skulle gå på @hACmAn spår. De rör sig troligtvis om spänning som behöver justeras.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Jag skulle gå på @hACmAn spår. De rör sig troligtvis om spänning som behöver justeras.

jag läste en annan tråd där någon hade samma problem som mig där hans dator fick bsod men bara när han surfade eller datorn var igång aldrig när han spelade.
efter att han bytt cpu så upphörde alla bsod.
känns som att det kanske är det jag också måste göra. eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Jag skulle gå på @hACmAn spår. De rör sig troligtvis om spänning som behöver justeras.

läste på ytterligare ett ställe att det är ett känt fel på r5 3600 att när du är i idle state så blir volten på cpu för låg. så ska testa att öka volten var även någon som skrev att man kunde ändra inne i windows att den alltid är i performance läge i power settings.

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det inte löst men UEFI/bios fixade en hel del. AMD x570 och deltaco usb enheter verkar inte vara komppissar. Ca 9hdd samt resten så som tangentbord mus och mic. Trotts att asrock säger problemet är löst så är det inte det. Samma skit på 3600x och 5900x så inte CPU.
Undvik vissa USB enheter. (Deltacos billiga som ett exempel) Sedan har jag satt in diskarna via en fjärkontroll. så jag stänga av elen och på vid behov
USB handskakningsproblem ser det ut som. Du kan testa att låta bli några bara för att. Blir IO bättre så vet du att någon är lite fel. (kan vara kontakten som är dålig, inte CPU eller Chipsett)
1 hitta engeten som retas
2 kolla om den gör samma sak i en annan port. MB manuaen är ibland bra. Så du vet vilka USB 3 som är gen något.
3 om det är ljudkort eller mus flyttas dem tiil UBB2 om möjligt och ha ALLTID mus och tangentbord på de översta USB portarna då de har (oftast) högre prioritet. En legasy ifrån ps2 kontataterna. Tror inte det är något större problem nu men historiskt sett var det bara de som stödde 1000hz. "vanlig" USB är 125hz och PS2 liter varierande men max 200hz.

123
Hitta enheten som bråkar. Byt ut den om den inte fungerar i annan USB port. (testad en hub om du har)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har precis slutfört memtest med en sticka i taget och bägge funkar felfritt

Ett slutfört memtest behöver inte betyda felfritt minne. Låt den gå över natten t ex.

Alternativt ta ut en sticka och fortsätt använda datorn som vanligt. Vid ny BSOD prova runt med enbart andra minnesstickan och sen i annat slot och se om det blir någon skillnad.

Annars prova justera lite spänningsinställningar på CPU som också är nämnt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har precis slutfört memtest med en sticka i taget och bägge funkar felfritt

Prova att använda datorn med en sticka i taget och utan XMP.

Jag har haft minnen som klarar tester men ändå varit orsaken till krascher.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

I mitt fall är det inte löst men UEFI/bios fixade en hel del. AMD x570 och deltaco usb enheter verkar inte vara komppissar. Ca 9hdd samt resten så som tangentbord mus och mic. Trotts att asrock säger problemet är löst så är det inte det. Samma skit på 3600x och 5900x så inte CPU.
Undvik vissa USB enheter. (Deltacos billiga som ett exempel) Sedan har jag satt in diskarna via en fjärkontroll. så jag stänga av elen och på vid behov
USB handskakningsproblem ser det ut som. Du kan testa att låta bli några bara för att. Blir IO bättre så vet du att någon är lite fel. (kan vara kontakten som är dålig, inte CPU eller Chipsett)
1 hitta engeten som retas
2 kolla om den gör samma sak i en annan port. MB manuaen är ibland bra. Så du vet vilka USB 3 som är gen något.
3 om det är ljudkort eller mus flyttas dem tiil UBB2 om möjligt och ha ALLTID mus och tangentbord på de översta USB portarna då de har (oftast) högre prioritet. En legasy ifrån ps2 kontataterna. Tror inte det är något större problem nu men historiskt sett var det bara de som stödde 1000hz. "vanlig" USB är 125hz och PS2 liter varierande men max 200hz.

123
Hitta enheten som bråkar. Byt ut den om den inte fungerar i annan USB port. (testad en hub om du har)

Skrivet av olga32:

Ett slutfört memtest behöver inte betyda felfritt minne. Låt den gå över natten t ex.

Alternativt ta ut en sticka och fortsätt använda datorn som vanligt. Vid ny BSOD prova runt med enbart andra minnesstickan och sen i annat slot och se om det blir någon skillnad.

Annars prova justera lite spänningsinställningar på CPU som också är nämnt.

Skrivet av maweric:

Prova att använda datorn med en sticka i taget och utan XMP.

Jag har haft minnen som klarar tester men ändå varit orsaken till krascher.

Vill inte dra för hastiga slutsatser nu, men jag ändrade igårkväll energi läget från balanserat till bästa prestanda i Windows kontrollpanel och än sålänge så har jag inte fått någon bsod lät datorn stå igång över natten och kollade precis till den.
Undrar dock hur jag ändrar volten i bios?
Läste någon som ökat sin med 0.120v men när jag satte offset och 0.120 så ändrade den det till 0.12500, så lät bli att ändra volten 👍