Veckans fråga: Har elpriserna påverkat ditt datoranvändande?

Permalänk
Medlem

Minskat användandet avsevärt, så vi ligger runt 40-50% lägre i förbrukning per månad. Men att gå (snudd på) cold-turkey som jag gjort är fanken inte kul heller 😛

Men så drar den runt 200W inklusive skärm i idle också, 4-500W vid spelande.

Den används förstås vid behov, som att beställa veckans matvaror och lite sånt, blir väl mer nu när man strax är "mellan jobb" dock.

Tidigare slog jag på den när man kom hem/vaknade och sen fick den stå igång till läggdags. Mycket onödigt slösurfande man blivit av med 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Innan 2022 bestod serverskåpet av (redan då strömsnåla byggen) en 4U filserver, en 1U lekserver, 1U Hemautomationsserver, Unifi UDM Pro + 2 st 24p POE switchar 150w + 250w. Sen hade jag HTPC, Kontorsdator, speldator och garagedator som stod igång 24/7.

Nu är Filservern mindre 1U, ännu strömsnålare CPU/moderkort med färre mekaniska diskar och är väldigt sällan på. Alla andra servrar är helt nerstängda och hemautomation körs med en liten Hubitat C7.
Stängt ner ena POE switchen då det räcker med en 24p, jag får bara koppla om i pathpanelen lite om jag tar ett uttag som inte är inkopplat.
Alla datorer går nu i viloläge, HTCn är den som körs mest samt jag har oftast bara TV ljudet på då Förstärkaren dra 100w i bara tomgång.

Med min Energimätare till hemautomationen för hela huset så kunde jag tydligt se hur mycket varje sak drog vilket va nyttigt och hjälpte när jag gick igenom allt i somras för att få ner tomgångsförbrukningen som landade på runt 300w istället för 600w som det va innan.

Permalänk
Medlem

Saknar valet "Jag köpte en mer strömsnål PC/Laptop" för det var precis vad jag gjorde. Bytte ut min gaming PC mot en gaming laptop med RTX 3080 grafik.

Då drar det mindre när jag slösurfar men kan fortfarande dra igång ett krävande spel när jag är sugen.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Har elpriserna påverkat ditt datoranvändande?

Ja verkligen..

nu är det typ släckt överallt när jag spelar 🤣😂

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

SE4

  • Stänger av/sätter datorn i viloläge oftare.

  • Automatiserad start/avstängning av servern/NAS:en så att den bara är igång när jag normalt sett behöver den. Balanseras förmodligen ut av ökat slitage på diskarna, men vi får se.

  • De tjänster som jag tidigare hade på servern och som behöver vara tillgängliga 24/7 har jag flyttat över till en SBC (Pine A64+). 2-3W idle istället för 60W.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Ja, på så vis att jag börjat köra med hibernate istället för standby hemma, men det är främst för att hibernate hursomhelst är vettigare på flera sätt i mitt fall.

Annars nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu har jag inte datorn igång längre (håller mig till plattan) så det är som förr (senaste åren).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nej, mina och barnens datorer är fortfarande på dygnet runt, drar försumbart lite i det stora hela.
Dock stänger vi nu av skärmarna när vi inte är vid datorn.

Jag och fru med två barn i 258kvm hus och utöver det dubbelgarage samt elektronikverkstad så hög förbrukning generellt.
Men det är värme och varmvatten som är de stora bovarna, vi har ändå lyckats halvera våran elförbrukning på vintern från 4000 kWh till 2000 kWh och på så vis fick vi "endast" 10k i total elräkning den här månaden vilket vi är nöjda med mot hur det kunde ha blivit.

Dock bastade jag 5 dagar i veckan året om innan för värkens skull, det har jag sluta med och får bita ihop istället.

Vi stänger dock av mer saker när dem ej används, eldar mer och duschar kortare, något svalare hemma med.
Duschar alltid på gymmet innan man åker hem istället för att duscha när man kommer hem.
Elektrisk golvvärme är av i stora badrummet de två mindre har inget sådant.

Tänker oss för mer, låter inte vatten rinna i onödan (egen djupborrad brunn med egen pump), kyl/frys står ej öppet lika mycket när man funderar eller gör mat.
Stänger ytterdörrarna snabbare, barnen kunde lämna dem på vid gavel om dem skulle rusa in för att berätta något förr, det händer ej längre.

Sen släckte jag stora servern då den drar så pass mycket att det ej är försvarbart, ersattes med en strömsnål som bär en mindre arbetsbörda med bara prioriterat som körs.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Personen som hyr min tvåa i Norrbotten har en snittförbrukning på 50kWh/månad över tre år. Vissa månader är räkningen på 25kWh. På tre år har ingen elräkning varit över 100kr.

Då har jag ändå en extra frys i den lägenheten

Och den personen jobbar hemifrån.

Låter mer som någon form av fel i mätningen imho.
Förr om åren när jag åkte till sydostasien i 4-5 veckor så stängde jag jag av allt (läs drog ur propparna) till allt förutom Kyl/frys. Även ventilationen av avstängd. Inte ens då kom jag ner i dom nivåerna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag ler alltid åt de som bor i små lägenheter som gnisslar om några hundralappar dyrare. Är man villaägare snackar vi en näve tusenlappar som rasslar iväg trots moderna maskiner och värmpumpar som kopplar upp sig mot internet för att effektivisera förbrukningen. Hade jag bott i en liten lägenhet hade jag inte brytt mig alls om de dyrare priserna då kostnaden inte är livförändrande. För en småhusägare pratar vi generellt 5-10.000 kr mer i månaden för de flesta (ex. december 22), det är kännbart för merparten.

Ja allt är väl relativt.
Men om man som mig som bor i hyresrätt (radhus) och har i normalfall en elräkning på 600kr och sen nästa månad/månader får en räkning på 2500 kr så är det ju en märkbar kostnad.
Det är ju inte heller så att man kan påverka det så himla mycket. Inte som i en matbutik att man kan välja att inte köpa något för att man anser att priset inte är skäligt.

Jag LER snarare åt alla goda råd om att spara el. Vi gjorde ett försök en månad och sparade hela 100kWh på den månaden. Men att leva så va inte att leva. Man vill ju inte direkt sitta inomhus med vinterkläder och i skenet av stearinljus spela kort 4 månader om året.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Försöker hålla koll på att inte använda ugnen och spisen mer än nödvändigt och försöker stänga av dem lite tidigare och använder eftervärmen bättre.

Mer OT: Spana in airfryer och se ifall det hade kunnat vara ett alternativ till ugnen i vissa fall. Är sjukt nöjd med inskaffandet av den. Drar så mycket mindre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Angående det här med el stödet har jag förstått det rätt?

Är det oavsett vilket pris man har per kWh så får alla stödet över 0.75 öre? Dom räknar alltså mellanskillnaden på spotpriset och 0.75 öre, gånger antal förbrukande kwh man hade? Så även om man har ett pris som är lägre än 0.75/öre per kWH så får man ändå stödet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Angående det här med el stödet har jag förstått det rätt?

Är det oavsett vilket pris man har per kWh så får alla stödet över 0.75 öre? Dom räknar alltså mellanskillnaden på spotpriset och 0.75 öre, gånger antal förbrukande kwh man hade? Så även om man har ett pris som är lägre än 0.75/öre per kWH så får man ändå stödet?

Japp, spelar ingen roll vilket pris man faktiskt hade

Permalänk
Medlem

Jag har en bergvärmepump och har bytt alla lampor och lysrör till led och vi ligger nu strax under 10000kWh om året i ett hus från 1928 som har ca 125 kvadratmeter. Jag väntar nu på att få in priser på solceller för att nolla resten av strömmen då detta är väldigt fördelaktigt för husägare men tyvärr inte för hyresrätter. Jag betalar 52 öre före skatt fram till i Oktober då mitt avtal går ut och som pensionär så väntar väl bistra tider om inte solcellerna är på plats.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Stänger av så fort den inte ska användas, likaså skärmar stängs av helt och inte någon standby. Även kopplat ned NAS-enheterna och serven tills dess att priserna återhämtat sig, Netflix och OneDrive får fungera tillsvidare.

Netflix och OneDrive går ju på minst 200:- i månaden (och då får man bara 1 TB i OneDrive) medan en NAS drar kanske 20W i snitt (mer när diskarna accessas, mindre när de är idle).
Även om man räknade på decembers extrema elpriserna på 2,70:- för hela året blir det under en femhundring per år för 175 kWh. I verkligheten kommer ju priset ligga kring en krona eller lägre de flesta månader.

Det är klart om man har en hel armada av NAS:ar med 8-16 diskar i varje och all strömsparning avstängd kanske det går att tjäna in... Men 40 TB NAS går inte riktigt att jämföra med 1 TB OneDrive...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, spelar ingen roll vilket pris man faktiskt hade

Och stödet ska också komma automatiskt till personen som står på el abonnemanget?

Permalänk
Medlem

Inte pga elpriserna, men jag sätter datorn i sleep när jag inte är hemma (mer för att jag inte vill betala för el som jag använder när jag inte är hemma) samt har smarta pluggar på de eluttag som används mest och stänger av pluggen under natten. Stänger alltid av datorn under natten. Mina skärmar har också automatiskt avstängning efter 30 minuter efter att Windows stängt av skärmen. Annars har det inte påverkat mig då datorn är en viktig sak för mig. Bor i lägenhet med fjärrvärme

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mer OT: Spana in airfryer och se ifall det hade kunnat vara ett alternativ till ugnen i vissa fall. Är sjukt nöjd med inskaffandet av den. Drar så mycket mindre.

Tack för tipset. Jag har börjat spana på en sådan sen en tid tillbaka, dock inte med energi som tanken utan mer för att jag förstår att man kan dra ner på fett runt matlagningen och de verkar sjukt smidiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Och stödet ska också komma automatiskt till personen som står på el abonnemanget?

Den som ägde elmätaren den 17e(?) november 2022, om man hyr kan man bli helt utan. Spelar inte någon roll vem som ägde när förbrukningen ägde rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tack för tipset. Jag har börjat spana på en sådan sen en tid tillbaka, dock inte med energi som tanken utan mer för att jag förstår att man kan dra ner på fett runt matlagningen och de verkar sjukt smidiga.

Air Fryer är det bästa som har hänt sedan skivat bröd, allt blir mycket bättre i den än vad det blir i ugn/stekpanna.

On topic:
Stänger av datorn numer varje dag, förut stod den som plex-server när jag inte aktivt använde den.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Jag stänger av min dator under natten plus att jag aktiverat ErP Ready i bios vilket gör att datorn drar mindre än 1 watt i S5(avstängd) läget.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte spelat något alls på stationära senaste månaderna. Bara spelat på steam deck.
Den drar väl 15w jämte den stationära som säkert drar 300W - plus skärm.

Nu beror det väl på fler anledningar än att spara el. Men just elkonsumtionen för spelande har säkert gått ned med 95%.
För surfande används mobil eller laptop numer. Kanske mer hänger på bekvämlighet. Stationära står längst bort i lägenheten ;).
Men det bidrar väl också till lägre förbrukning.

Gör det någon skillnad i totalförbruknigen då?
Ja över förra och förrförra vintern snittade vi kring 200kwh för vår 4a över vintermånaderna.
I år är det snarare 120kwh för samma period.
Så 40% mindre elanvändning när stationära inte längre används.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det har inte påverkat mycket men något mer benägen att stänga av datorn när jag inte ska sitta vid den är jag allt, eller inte stänga av men strömsparläge. Jag bytte också till en 42'' TV som skärm på skrivbordet ganska nyligen och den är ju långsam på att stänga av sig automatiskt efter att datorn gått ner i vila eller så, så jag försöker att stänga av den samtidigt som datorn. Den är inte helt ny och lär väl dra rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den som ägde elmätaren den 17e(?) november 2022, om man hyr kan man bli helt utan. Spelar inte någon roll vem som ägde när förbrukningen ägde rum

Ja jag läste det så får försöka hålla koll på min hyresvärd på nått sätt då det är han som äger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tack för tipset. Jag har börjat spana på en sådan sen en tid tillbaka, dock inte med energi som tanken utan mer för att jag förstår att man kan dra ner på fett runt matlagningen och de verkar sjukt smidiga.

Ja, vi använder inget fett alls i den. Vi skaffade den framför allt för att den var praktisk och gick snabbare än att värma upp ugnen. Innan elkrisen.

Frugan olika vegetariska saker i den nästan varje dag, men jag är inte så vegerisk av mig.
Jag brukar tillaga kebab i dem, frysta köttbullar, snitzlar, nuggets, pommes, kroketter. Hmmm. Nu rabblar jag bara upp en hel del halvfabrikat vilket kanske inte är så vettigt i sig själv, men du förstår vad jag menar :). Har dock inte provat att göra hemmagjorda potatisklyftor med morötter och liknande i den, men det tror jag inte är några problem.

Om man använder ugnspapper i den så slipper man rengöra den lika ofta och så håller den längre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja jag läste det så får försöka hålla koll på min hyresvärd på nått sätt då det är han som äger den.

Det är frivilligt för hyresvärden att dela med sig, tror inte så många kommer göra det. Framförallt inte om värme/varmvatten etc. ingår i hyran

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det är frivilligt för hyresvärden att dela med sig, tror inte så många kommer göra det. Framförallt inte om värme/varmvatten etc. ingår i hyran

Fast det är väldigt ovanligt att inte ha sitt egna elavtal även i hyresrätter. Det är mer speciella situationer som om man hyr en del av en villa eller liknande som man kan gå på hyresvärdens avtal. Eller jag hade en polare där hushållselen ingick i hyran trots allmännyttigt bolag och så, men det var något specialavtal för bara det huset och de var väldigt petiga med förbrukningen, och oavsett så tjänade han ganska kraftigt på att ha det jämfört med ett eget avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är frivilligt för hyresvärden att dela med sig, tror inte så många kommer göra det. Framförallt inte om värme/varmvatten etc. ingår i hyran

Värmen och varmvatten betalar jag med elen/ved utöver hyran

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är väldigt ovanligt att inte ha sitt egna elavtal även i hyresrätter. Det är mer speciella situationer som om man hyr en del av en villa eller liknande som man kan gå på hyresvärdens avtal. Eller jag hade en polare där hushållselen ingick i hyran trots allmännyttigt bolag och så, men det var något specialavtal för bara det huset och de var väldigt petiga med förbrukningen, och oavsett så tjänade han ganska kraftigt på att ha det jämfört med ett eget avtal.

Vi hyr ett hus med kall hyra privat och vi får el fakturan från hyresvärden (försäkring, sopor, avlopp ingår). Finns luftvärmepump och vedkamin samt el element men elementen har nästan varit avstäng i vinter bortsett då det varit extra kallt. Men har eldat väldigt mycket i kaminen, kommer säkert gå åt cirka 15-17 kubik ved.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Pepsin:

Netflix och OneDrive går ju på minst 200:- i månaden (och då får man bara 1 TB i OneDrive) medan en NAS drar kanske 20W i snitt (mer när diskarna accessas, mindre när de är idle).
Även om man räknade på decembers extrema elpriserna på 2,70:- för hela året blir det under en femhundring per år för 175 kWh. I verkligheten kommer ju priset ligga kring en krona eller lägre de flesta månader.

Det är klart om man har en hel armada av NAS:ar med 8-16 diskar i varje och all strömsparning avstängd kanske det går att tjäna in... Men 40 TB NAS går inte riktigt att jämföra med 1 TB OneDrive...

Strömsparfunktioner använder jag aldrig på några enheter där det går att stänga av, full fräs eller helt av är mottot! Ser ingen poäng att ha saker stå i standby eller liknande, tar inte mycket längre tid att starta från noll och väl igång vill ja ha all kraft som finns tillgänglig på direkten.

Sedan har jag kanske lite av en 'unik' sits:
OneDrive betalar jag bara 89kr/mån för, då med 5x1TB lagring (familjekonto som har rabatt). Sedan betalar jag inte för varken Netflix eller Viaplay, däremot betalar jag för Amazon Prime och Tidal (men inte riktigt till sakfrågan).

Är inte helt hundra på vad varken NAS-enheterna eller serven drar för sig ärligt talat, men tillsammans är det lite över 450 watt konstant från vägguttaget, så helt klart en kostnad som varit värt att spara in på. Märkbart på elräkningen har det varit åtminstone.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >