Intel: "Vi har tappat farten – men kommer tillbaka"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Vi har tappat farten – men kommer tillbaka"

Strul på serversidan har gäckat Intel i flera år, vilket givit AMD guldläge. Pat Gelsinger medger att de tappat fart men att siktet är inställt på ledarpositionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom behöver en ny sandybridge 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intel tar ledningen, håller den ett tag, och fumlar sedan bort den. Så har det varit så länge jag kan minnas. De kommer tillbaka om några år igen.

Permalänk
Medlem

Tur för Intel att den här typen av kunder med miljoninvesteringar är lite sega i övergångarna annars hade väl alla haft Epyc vid det här laget.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drenmi:

Intel tar ledningen, håller den ett tag, och fumlar sedan bort den. Så har det varit så länge jag kan minnas. De kommer tillbaka om några år igen.

Vill lite löst minnas att AMD var på gång på serversidan runt Phenomtiden? Annars har väl Intel varit ledande på x86-servrar i princip alltid?

Permalänk
Snusfri

Inga konstigheter, detta är helt normalt och bra för oss konsumenter att olika företag har ledartröjan då det främjar innovation vilket leder till bättre produkter (och i en normal värld, billigare priser).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Senaste åren är allt jag kan tänka på hög effekt och kass effektivitet, hela lanseringen av Arc med alla drivrutinsproblem hjälper inte heller

Absolut har senaste serierna av processorer faktiskt varit prisvärda sett mot AMD (framförallt mot AM5), men det ser ändå inte bra ut framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inga konstigheter, detta är helt normalt och bra för oss konsumenter att olika företag har ledartröjan då det främjar innovation vilket leder till bättre produkter (och i en normal värld, billigare priser).

Det som är konstigt (men uppfriskande och bra) är att Intel erkänner att de ligger efter. Företag brukar ju annars hävda att de är störst bäst och vackrast även är de inte är det så det är härligt att de vågar vara lite ödmjuka. Och ja som du säger så är det bra om det inte alltid är samma företag som leder. Annars blir de ledande både lata och kaxiga vilket leder till avstannad utveckling och högre priser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Vill lite löst minnas att AMD var på gång på serversidan runt Phenomtiden? Annars har väl Intel varit ledande på x86-servrar i princip alltid?

Jo, typ. Men för min del var valet inte så svårt: vår förra stora hårdvaruinvestering tappade nästan 30% prestanda när vi skyddade oss mot Spectre + Meltdown. När AMD kom med Ryzenbaserade servermaskiner var valet självklart: jag kan inte komma på någon enda parameter där Intelmaskinerna vinner: AMD-maskinerna är snabbare OCH har fler kärnor per sockel OCH drar mindre ström OCH kunde fås med fler PCIe-lagringskanaler per sockel. Pragmatism är helt OK, tycker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Vill lite löst minnas att AMD var på gång på serversidan runt Phenomtiden? Annars har väl Intel varit ledande på x86-servrar i princip alltid?

Ja med Athon x2 och Phenom var de på gång

Permalänk
Medlem

Kan de inte skynda på lite med att släppa en lågTDP Xeon med ddr5/pcie5, behöver ny filserver nu! Får hoppas de announcar något najs där i februari, annars får jag väl illa tvunget mellanlanda i någon i3/i5 variant med ecc å köpa nytt igen om 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Är det läge att köpa lite intel aktier nu?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Datavetare

Både Intel och de flesta rapporter kring Intels dåliga resultat verkar ha tunnelseende på AMD. Så även Reuter-artikeln som länkas.

I Reuter-artikeln sägs bl.a.

"Intel still dominates the markets for PC and server processing chips, with a market share greater than 70%, tech research firm IDC calculated. But that is down from more than 90% in 2017.

"I don't think Intel is in a position yet to start recovering share. Someone going from 1% to 13% is significant. It tells you that now there's a viable second competitor in the server processor market, who has momentum and is gaining momentum," said Rau."

Om Intel gått från 90 % till strax över 70 %, samtidigt som AMD gått från 1 % till 13 % finns rimligen något mer för att få det hela till 100 %.

Precis som AMD tagit markandsandel med EPYC genom att, initial, vara billigare, för att senare vara billigare och snabbare och nu vara snabbare (EPYC är faktiskt dyrare än Intel i senaste generationen) verkar nu samma sak upprepas med ARM64

Där verkar man i nuläget ligga på steg 2, snabbare och billigare (detta är från mid 2022, så "last gen" från alla "lag", nya generationen är ännu inte utrullade i datacenter i någon volym, så fortfarande relevant)

Klicka för mer information
Visa mer

Reuters-artikeln touchar lite på detta

"Intel has other rising competitors, too. Graphics chip maker Nvidia Corp (NVDA.O) is branching out into central processors and former processor customers, including Apple Inc (AAPL.O) and Amazon.com Inc (AMZN.O), are designing their own chips."

Nvidia verkar i.o.f.s. nischa sig en hel del med sin lösning. Om det som presterats så här lång är i närheten av sanningen har nog Intel lite arbete framför sig för att komma tillbaka i ledning...

Även om det är mot föregående generation EPYC (existerande Nvidia platform använder dual-socket AMD EPYC 7763, vilket är vad man jämför mot) så vet jag inte om det är de här ökningarna AMD visar gen-on-gen, framförallt inte för perf/W.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Är det läge att köpa lite intel aktier nu?

Om du tror att de kommer ändra utvecklingen så absolut

Permalänk
Medlem

"So as you put all of those things together, yes, we realize that we stumble, right? We lost share. We lost momentum"

Meningen som bevisar att utan AMDs framfart så skulle vi fortfarande sitta på 4/8 processorer och Intel lansera i samma tråktakt dom gjorde fram till minst I7 8700K.
Små steg som inte gjorde någon större skillnad över två till tre generationer för spelare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Väldigt olikt Intel, oftast brukar dom visa upp några meningslösa avx512 benchmarks samt snacka skit om AMD.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Det som är konstigt (men uppfriskande och bra) är att Intel erkänner att de ligger efter. Företag brukar ju annars hävda att de är störst bäst och vackrast även är de inte är det så det är härligt att de vågar vara lite ödmjuka. Och ja som du säger så är det bra om det inte alltid är samma företag som leder. Annars blir de ledande både lata och kaxiga vilket leder till avstannad utveckling och högre priser.

Om man ser till tidigare CEO och hur de agerat, absolut.
Det är annorlunda med Pat vid rodret, vi har sett det flertalet gånger.

Det är dock en fin linje mellan att blidka aktieägare och inte låta som rövhattar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

Intel tar ledningen, håller den ett tag, och fumlar sedan bort den. Så har det varit så länge jag kan minnas. De kommer tillbaka om några år igen.

Jag vet att en arkitektur tar flera år 1-10 år att utveckla. Men hur kan intel ha fumlat så mycket? Redan 2015-2016 när det började snackas om Ryzen borde tagit sig i skinnet, inte ens flera år efter första gen Ryzen har det gjort något någon viljekraft att göra något liknande Core-serien eller ens Sandy Bridge prestandahopp.

Vad pågår i det företaget egentligen? Hur kan de har tillåtit att AMD ta sådana försprång, givetvis med hjälp av TMSC.

Är det deras foundries som hållet dem tillbaka?

@yoshman

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om man ser till tidigare CEO och hur de agerat, absolut.
Det är annorlunda med Pat vid rodret, vi har sett det flertalet gånger.

Det är dock en fin linje mellan att blidka aktieägare och inte låta som rövhattar.

Ja det är det som gör det så knepigt med publika bolag. För mycket ärlighet om man ligger under och aktieägare och investerare drar öronen åt sig. Men Pat verkar såhär långt vara en rätt bra lindansare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad hände år 1021? 😉

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vad hände år 1021? 😉

Vikingar bosatte sig på Newfoundland.

Permalänk
Medlem

Nu om någonsin blåser det väl upp till storm på marknaden.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Det jag känner inför Intel just nu är väl instabilitet och spretighet. För några år sedan var benchmarks förbjudna och inte det viktigaste, innan det skrattades det åt AMDs högra frekvenser och effektivitet var ledordet, innan det skulle de nå 15GHz inom några år… nu ska de upp i 6GHz och skryta med det, benchmarks är viktiga, real-world, effekt är inte viktigt, …

Känns som de ändrar sig och sitt fokus varje kvartal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Tur för Intel att den här typen av kunder med miljoninvesteringar är lite sega i övergångarna annars hade väl alla haft Epyc vid det här laget.

Bör tilläggas att AMD har haft stora utmaningar att faktiskt kunna leverrera produkter till kunder. Både när det kommer till att faktiskt få ut sina CPUer i produkter, samt kunna leverera volym. Naples var inte en platform utan en del rätt stora brister, sen tog det att tag innan man kunde se Rome som mogen plaform, i ett tidigt skede blev jag till och av-rekommenderat av tillverkaren att köpa platformen då dom inte var bekväma med stabiliteten trots att produkten officiellt var lanserad. Det var nog inte förrens 2020 som Epyc kunde ses som en ett riktigt alternativ för många, och även då så var det leveransproblem. Vår första Epyc server (Rome) tror jag vi fick vänta fyra månader på, därefter har det valts bort vid flera projekt för att hårdvara inte kunnat säkertställas i tid. Även under kretskrisen så gick det i princip alltid att få fram Xeon maskiner.

Med det sagt så har det blivit bättre på alla fronter, och vi köper in rätt mycket Epyc nu, men det tog några år att få i ordning på allt, nu är till och med leveranstiderna acceptabla, men skulle gissa på att dom fortfarande säljer det mesta dom kan tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Vill lite löst minnas att AMD var på gång på serversidan runt Phenomtiden? Annars har väl Intel varit ledande på x86-servrar i princip alltid?

Mig veterligen så var AMD som störst på serversidan med Opteron (Athlon 64).
Tror AMD hade en marknadsandel på 25-30 % under den perioden.
Ja Intel har alltid haft en större del av marknaden.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Om Intel inte har något stort på gång så är orden han skriver önsketänkande, Intel kommer fortsätta tappa tills dess att man har bättre produkter ute på marknaden.

Det är långt ifrån första gången man sett någon säga att det kommer jämna ut sig, saker gör aldrig någonsin det av sig självt.
Intel gör om samma misstag som man redan gjort en gång, att tror att de har en lojal kundbas, de är bara lojala så länge som Intel är bäst i klassen.

AMD har för övrigt också gjort samma misstag när man satt kvar med samma gamla design medans Intel dominerade i väntan på att Intels patent på QPI skulle löpa ut, när det väl skedde var AMD med i matchen igen men man tappade bort 10 år.

Typo
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet att en arkitektur tar flera år 1-10 år att utveckla. Men hur kan intel ha fumlat så mycket? Redan 2015-2016 när det började snackas om Ryzen borde tagit sig i skinnet, inte ens flera år efter första gen Ryzen har det gjort något någon viljekraft att göra något liknande Core-serien eller ens Sandy Bridge prestandahopp.

Vad pågår i det företaget egentligen? Hur kan de har tillåtit att AMD ta sådana försprång, givetvis med hjälp av TMSC.

Är det deras foundries som hållet dem tillbaka?

@yoshman

Beroende på hur man ser det skulle jag säga att Gracemont rätt mycket är en ny mikroarkitektur, för så mycket har den inte gemensamt med "gamla Atom". Gracemont tog Intel från att inte ha något att sätta emot AMD i "benchmarks som använder alla CPU-kärnor till 100 %" till att nu hålla jämna steg med AMD på toppmodellerna, 13900K vs 7950X samt 13700K vs 7900X.

13600K ned till 13400 är lika bra (saker som inte använder speciellt många kärnor) till klart bättre (saker som använder många kärnor, finns ju i alla fall lite benchmarks, värdet för den stora massan är mindre men finns en del som har nytta av detta) än AMD modell med motsvarande pris, det även efter AMDs prisjustering.

Det trots att Intel åter igen faktiskt ligger en nod efter AMD, vilket är en stor förklaringen till att man ligger efter på perf/W. Men tack vare Gracemont kan man "vinna" en hel del benchmarks...

Sen har ju Intel en ersättare till nuvarande "stora kärnan" (som lite hur man vill se det startade med Pentium Pro, men mer vettigt är väl att säga att den kom i modern tappning med Sandy Bridge): Royal Cores. Jag vet absolut ingenting konkret om Royal Core, mer än att den designats från ground-up för riktigt bra perf/W. Ryktet säger att den ska lanseras 2024-2025 någongång, så den kommer gå upp mot Zen5.

Och är väl absolut ingen hemlighet att Intel körde rejält i diket med deras 10 nm process. När man nådde 14 nm låg väl Intel ungefär 1,5 nod före TSMC. När det var som värst låg man ungefär lika mycket efter och nu är man ca 1 nod (möjligen lite mindre än så) efter.

Produkter från Intel 4 väntas ju komma 2H i år, men då väntas även Apple komma med produkter byggda med TSMC 3 nm.

Sen tycker jag fortfarande det är tunnelseende att bara titta på AMD. Antag att AMD inte fått fram Zen och i stället gått i putten 2017. Hur hade inte Intel varit illa ute i alla fall givet vad som hände 2022, alla stora molnleverantörer (tidigare var det bara AWS) erbjuder nu ARM64 instanser som är billigare, snabbare (räknat per vCPU som är hur man köper "compute" där) och kostar mindre att drifta (betydligt bättre perf/W).

Kunder förlorade till AMD är, i sammanhanget, relativt enkla att vinna tillbaka: bara göra en bättre x86_64 CPU än AMD igen.

Kunder förlorande till ARM64 är värre, för har de väl gjort det steget är de inte längre fastlåst i en ISA. Man är inte heller fast i ARM64 (om man inte klantat sig rejält), utan finns då möjligheter att framåt gå till t.ex. RISC-V + kommer i år finnas i alla fall 5 ARM64 high-end leverantörer (mot 2 x86_64): Ampere Computing (Altra, den Azure, Google Cloud och Oracle Cloud Infrastructure använder), AWS (deras Graviton), Nvidia (Grace Superchip, 1H 2023), Qualcomm (de kommer själva fokusera på Windows-laptops 2H 2023 eller 1H 2024, men de har sagt att de är öppna att licensiera deras design för t.ex. datacenter) samt Apple.

Ovanpå det verkar Huawei och Alibaba jobbat på varsin RISC-V plattform för molnet.

CPU-marknaden har inte varit så här rolig sedan 80/90-talen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

CPU-marknaden har inte varit så här rolig sedan 80/90-talen

Jag läste ditt inlägg och tänkte svara precis detta. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vad hände år 1021? 😉

Står 1Q21

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte om försämrad ersättning till sina arbetare är det mest optimala tillvägagångssättet för att "återta en branschledande position". Jag kommer att tänka på citatet "The beatings will continue until morale improves".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay