Högtalare för att koppla in till TV, skivspelare, samt bluetooth (flexibel budget)

Permalänk
Medlem

Högtalare för att koppla in till TV, skivspelare, samt bluetooth (flexibel budget)

Hej,

Jag söker efter högtalare som går att koppla in till både TV och skivspelare samtidigt, samt att det ska gå att spela från mobilen via Bluetooth.

Budget är som ni ser ganska flexibel, men jag vill inte gå mycket högre än 12 k.

De jag kollat in är Argon Audio Fenris A4 och Klipsch Sixes.

Dock verkar de båda ha problem med white noise, samt att någon tidigare Argon-modell haft problem med en energisparfunktion som gör att när det blir tyst i en film eller låt, så missar man några sekunder när det börjar låta igen, vilket låter otroligt frustrerande. Audio Fenris A4 verkar vara ganska nya så det finns inte många recensioner ännu, men jag är rädd att dessa ska ha samma problem.

Har någon någon erfarenhet från dessa två modeller eller tips på andra högtalare som uppfyller mina krav?

Tacksam för input!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl snarare en förstärkare med lämpliga ingångar du letar för att kunna driva en högtalare eller menar d att du bara söker aktiva högtalare ?
Oavsett det så är det ju inte vanligt med inbyggd riaa idag mer än i enklare nya skivspelare så om du skaffar en separat riaa eller om den sitter i skivspelaren så finns det betydligt mer modeller att välja på oavsett om du letar aktiva högtalare eller en vanlig stereoanläggning.
Ska det vara aktivt och man använder en separat riaa så har du Audio pro och Dynaudio xXo serien som är intressanta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då du redan kollar på klipsch så har de billigare högtalare med som uppfyller kriterierna.
R-51PM och den mindre R-41PM.
Så länge din TV har optisk ljud ut, annars blir det en adapter mellan hdmi och optisk.
Men då som mrqaffe påpekar så kanske en riktigt förstärkare (bara ett exempel ) är att föredra istället för då får du nog ändå inte så "rent" utan kablar som du nog vill få det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag funderar på att fixa en skivspelare med inbyggd RIAA, t.ex. Argon Audio TT (https://www.hifiklubben.se/argon-audio-tt-skivspelare/argttbk...). Min tv är en LG B1, så den har optisk utgång.

En anledning till att ha aktiva högtalare och skivspelare med inbyggd RIAA är att få färre kablar och prylar på bordet.

Tar gärna emot fler förslag på aktiva högtalare som kan passa för detta (se kriterier i första inlägget), samt om någon har erfarenhet av de högtalare jag nämnde ovan.

Permalänk

Vad sägs som följande:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/34717...

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/24683...

Jag har själv inte hört dessa själv men många verkar digga de. Sen det där med brus, det tror jag inte att du slipper eftersom förstärkaren sitter i högtalaren själv och ja, dessa låter.

Jag skulle själv skaffa mig en förstärkare, det låter dig att ha bättre val och du kan få saker billigare. Det är alltid riskfyllt att skaffa sig högtalare som har "allt" i sig. Om något strular så måste allt bytas ut.

Permalänk
Medlem

Jag kör Argon A5 med samma setup du beskriver, tv, skivspelare och BT. Fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag kör Argon A5 med samma setup du beskriver, tv, skivspelare och BT. Fungerar utmärkt!

Vad har du för tv? Hi-fi-klubben svarade nu att det främst är Samsung-tv:ar som haft problem med Argons energisparfunktion. Så det kanske går bra med min LG B1 då.

Och bruset är inget du stör dig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohman08:

Vad har du för tv? Hi-fi-klubben svarade nu att det främst är Samsung-tv:ar som haft problem med Argons energisparfunktion. Så det kanske går bra med min LG B1 då.

Och bruset är inget du stör dig på?

Jag kör en LG CX 55”

Jag har inte en aning om vad det skulle vara för brus, jag har inte hört någonting som inte borde komma ur högtalarna Jag är absolut ingen ljudnörd men brukar reagera om något beter sig onormalt.

Enligt mig låter allt precis som det ska!

Permalänk
Avstängd

The Fives har jag varit sugen på ett tag. Vet inte om de är bättre än The Sixes förstås, men de har HDMI ARC vilket är en fördel om man ska koppla till en TV.