Geforce RTX 4090 Ti får 11 procent fler CUDA-kärnor

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4090 Ti får 11 procent fler CUDA-kärnor

Nya läckta uppgifter pekar på att Geforce RTX 4090 Ti bestyckas med fullskaliga grafikkretsen AD102 och nästan 11 procent fler CUDA-kärnor än RTX 4090.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vart smärtgränsen. 4090 Ti i den konfigurationen lär helt klart hamna över 30 000 kr.

Permalänk
Medlem

Känns mest som Meh....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ska bli intressant att se vart smärtgränsen. 4090 Ti i den konfigurationen lär helt klart hamna över 30 000 kr.

Var smärtgränsen ligger beror naturligtvis på vem man är. Finns inte på kartan att jag köper NÅGOT av de kort som släppts i nVidias och AMDs nya generation.
I gengäld finns det ju också individer med helt andra ekonomiska ramar.

Permalänk
Medlem

Hela gpu-marknaden känns väldigt tråkig just nu. Visst att toppkorten går på 20-30 000 kr, då de går till en viss grupp som är ute efter det bästa av det det bästa, men när mellankorten kostar över 10 papp... vart skall vi casual-spelare vända oss som även har hus och barn? Blir vi tvungna att välja bort datorn i förmån för konsolen som definitivt ger mer prestanda för mindre pengar? Nä, Nvidia och Amd får ta mig tusan raka sig 🙄

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Var smärtgränsen ligger beror naturligtvis på vem man är. Finns inte på kartan att jag köper NÅGOT av de kort som släppts i nVidias och AMDs nya generation.
I gengäld finns det ju också individer med helt andra ekonomiska ramar.

Ja min smärtgräns går runt 5 000 kr för ett grafikkort, menade marknadens gräns på när Nvidia blir stående med en massa osålda kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hela gpu-marknaden känns väldigt tråkig just nu. Visst att toppkorten går på 20-30 000 kr, då de går till en viss grupp som är ute efter det bästa av det det bästa, men när mellankorten kostar över 10 papp... vart skall vi casual-spelare vända oss som även har hus och barn? Blir vi tvungna att välja bort datorn i förmån för konsolen som definitivt ger mer prestanda för mindre pengar? Nä, Nvidia och Amd får ta mig tusan raka sig 🙄

Köpa förra eller förrförra generationens highend/topend kort, dit är det jag hade vänt mig. Lite som att sitta kvar på samma kort ett längre tag än uppgradera varje/vartannat år. Köp ett 1-2år gammalt kort, och kör på det i 2-3-4år till, för att då köpa ett 1-2år gammalt kort igen osv. Snarare än köpa midrange kort varje 1-2år. Billigare, sannolikt lika bra prestanda. Men visst, man missar ev nya features som de låser ner till senaste korten som DLSS3 eller Raytracing (som ingen kör med ändå) om man valde generationen innan när RTX korten kom osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hela gpu-marknaden känns väldigt tråkig just nu. Visst att toppkorten går på 20-30 000 kr, då de går till en viss grupp som är ute efter det bästa av det det bästa, men när mellankorten kostar över 10 papp... vart skall vi casual-spelare vända oss som även har hus och barn? Blir vi tvungna att välja bort datorn i förmån för konsolen som definitivt ger mer prestanda för mindre pengar? Nä, Nvidia och Amd får ta mig tusan raka sig 🙄

Du kan ju få ett 3080 med garanti för 6-7 tusen nu. 3070 med garanti ligger under 5000.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag är taggad. Kanske inte så mycket för att köpa men för att det är kul att behöva utöka spannet på diagrammen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du kan ju få ett 3080 med garanti för 6-7 tusen nu. 3070 med garanti ligger under 5000.

Länka gärna var. Hittar endast 3080 för 10k och 3070 för 7k

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hela gpu-marknaden känns väldigt tråkig just nu. Visst att toppkorten går på 20-30 000 kr, då de går till en viss grupp som är ute efter det bästa av det det bästa, men när mellankorten kostar över 10 papp... vart skall vi casual-spelare vända oss som även har hus och barn? Blir vi tvungna att välja bort datorn i förmån för konsolen som definitivt ger mer prestanda för mindre pengar? Nä, Nvidia och Amd får ta mig tusan raka sig 🙄

Jag skulle säga att AMDs APUer.
OneXplayer med sin Ryzen 6700 presterar tillräckligt bra för att leverera spelbara fps I FHD.
(Likt Steam Deck, och den finns ju med docka nu men SD är mindre kraftfull).

Några år till och vi har stabila 100fps i FHD i de flesta spel, mer behöver man inte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tur man kan ta dator på jobbkontot

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

På en del låter det som att det är en rättighet att kunna köpa grafikkort till priser man själv anser är rimliga utifrån ens egen situation...

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Lär väl sälja som smör, finns folk med gott om deg som inte bryr sig vad det kostar.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du kan ju få ett 3080 med garanti för 6-7 tusen nu. 3070 med garanti ligger under 5000.

Garanti är frivilligt och i många fall enbart första köparen det gäller.

Att köpa begagnat betyder inte att garanti följer med, dock med kvitto kan reklamation fungera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

Känns som en klassisk Nvidia-grej att de släpper en Ti-modell som fortfarande har avstängda beräkningsenheter för att kunna släppa ännu en till "ny" modell i ett senare skede...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

På en del låter det som att det är en rättighet att kunna köpa grafikkort till priser man själv anser är rimliga utifrån ens egen situation...

Delvis är det nog så, men en del av oss (kanske även du?) kommer ihåg när man kunde köpa marknadens bästa grafikkort för 3700 kr.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag är taggad. Kanske inte så mycket för att köpa men för att det är kul att behöva utöka spannet på diagrammen.

Bara att testa lite äldre kort eller integrerad grafik så utökas det redan nu

Permalänk
Medlem

Hmm med Ti hade man velat ha den fullständigt fungerade kretsen vilket det väl i princip alltid varit tidigare. Dåliga yields fortfarande mao. Sedan har dom ju möjligheten att mjölka ytterligare med ett 3:e kort (Titan, Beast?) när yieldsen blivit ännu bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Hela gpu-marknaden känns väldigt tråkig just nu. Visst att toppkorten går på 20-30 000 kr, då de går till en viss grupp som är ute efter det bästa av det det bästa, men när mellankorten kostar över 10 papp... vart skall vi casual-spelare vända oss som även har hus och barn? Blir vi tvungna att välja bort datorn i förmån för konsolen som definitivt ger mer prestanda för mindre pengar? Nä, Nvidia och Amd får ta mig tusan raka sig 🙄

Det är vi utan hus och barn med ekonomi som köper upp korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Länka gärna var. Hittar endast 3080 för 10k och 3070 för 7k

Syftade så klart på begagnat. Med garanti spelar det ju ingen roll att det är "begagnat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Garanti är frivilligt och i många fall enbart första köparen det gäller.

Att köpa begagnat betyder inte att garanti följer med, dock med kvitto kan reklamation fungera

Självklart gäller garanti. Har aldrig någonsin varit med om att butiken bryr sig ett jota om vad för namn som står på kvittot, om det ens står ett namn ( gör det inte om man betalar kontant i butik tex). Ska sägas att jag dock aldrig råkat ut för att just ett begagnat grafikkort pajjat.

Förövrigt gäller den "frivilliga" garantin även när du köper nytt så klart. Tänk själv om garantin inte skulle gälla om det är en julklapp, födelsedagspresent etc. Skulle vara ekonomiskt självmord för butiker som gjorde så.

Enda gången en firma slingrade sig var när ett nätagg jag köpte här på marknaden visade sig vara trasigt. Proshop hävdade att det var kort garanti pga att agget var köpt via företag. Kontaktade Corsair själva och 3 veckor senare hade jag ett nytt nätagg. Inga frågor om förste köpare etc. Behövdes bara ett kvitto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sockfan:

På en del låter det som att det är en rättighet att kunna köpa grafikkort till priser man själv anser är rimliga utifrån ens egen situation...

Håller med. ”Åh nej, måste jag köra konsol nu?”

Miljoner människor har inte ens mat och nu gnäller man att man inte har råd att stirra in i en skärm som uppdateras lika snabbt som man önskar. Beyond patetiskt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av meanh:

Bara att testa lite äldre kort eller integrerad grafik så utökas det redan nu

3000 iq move.
Slänger in mina gamla GTX 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Håller med. ”Åh nej, måste jag köra konsol nu?”

Miljoner människor har inte ens mat och nu gnäller man att man inte har råd att stirra in i en skärm som uppdateras lika snabbt som man önskar. Beyond patetiskt.

Man kan naturligtvis inte förvänta sig att korten skall passa ens egen ekonomi, men att ta upp att det finns svältande människor i världen är knappast relevant. Annars kan man lika gärna säga att det är patetiskt att vi öht lägger pengar på prylar när d finns människor som svälter i världen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hmm med Ti hade man velat ha den fullständigt fungerade kretsen vilket det väl i princip alltid varit tidigare. Dåliga yields fortfarande mao. Sedan har dom ju möjligheten att mjölka ytterligare med ett 3:e kort (Titan, Beast?) när yieldsen blivit ännu bättre.

Sen kepler iaf har inget GeForce kort haft högre kärnantal än Quadros 6000-kort (alla haft samma utom 2080Ti som hade färre) , RTX 6000 Ada har också 18176 CUDA-cores.

Ja, lämnar väl utrymme för ett Titan/RTX 8000 med full krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Delvis är det nog så, men en del av oss (kanske även du?) kommer ihåg när man kunde köpa marknadens bästa grafikkort för 3700 kr.

Det var precis samma argument innan Ryzen kom och Intel bara släppte 4-kärniga processorer med marginell prestandaförbättring varje år.
-Man hallå, det är faktiskt ingen rättighet att ha fler än 4 kärnor! Det är bara att betala massor för en Intel X-plattform om du vill ha fler kärnor!

Det handlar väl inte om rättigheter utan om att datorentusiaster vill se en fungerande marknad där tillverkarna tävlar om kunder genom att konstant erbjuda mer prestanda i alla segment av marknaden inklusive low-end och mid-range. Om man år efter år får ungefär samma prestanda för X kronor kallar jag inte det utveckling utan stagnation. Ska det vara värt att uppgradera ska man få markant bättre prestanda för samma pris man betalade för sitt förra kort (plus inflation o.s.v.).

Det är ingen rättighet för Nvidia att konstant öka sina redan sjukt höga vinstmarginaler. Enda sättet att vända utvecklingen är att helt enkelt vägra köpa, och hoppas på mer konkurrens från andra aktörer (AMD, Intel).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Undrar om den kommer få DisplayPort 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ingen rättighet för Nvidia att konstant öka sina redan sjukt höga vinstmarginaler. Enda sättet att vända utvecklingen är att helt enkelt vägra köpa, och hoppas på mer konkurrens från andra aktörer (AMD, Intel).

Nvidias vinstmarginal under 2022; 19%, 10%, 11%, måste vara det lägsta sen innan pascal, Q4 lär vi redovisas snart och det förväntas gå upp något, kanske runt ~20%, vilket fortfarande är rätt långt under vad dom haft tidigare fem år.

Permalänk
Medlem

Lanseringspris: Alla pengar.

Visa signatur