Netflix blockerar enheter i jakt på lösenordsdelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja.... läste du nyheten ?

Ja det gjorde jag. Det behöver inte betyda att jag köper deras sätt att hantera detta på. Personligen så får jag inga problem om detas kontroll bara är ip. Alla mina nät är sammankopplade med wireguard. Så all trafik lämnar samma ip. Men anser ändå att deras metod inte är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

"bara för att man inte defakto vill göra rätt för sig och betala och hålla sig innanför de regler som Netflix och de flesta andra streamingsajter har."
Du slänger dig med termer som de facto som betyder i verkligheten och använder uttryck som inte göra rätt för sig???
Jag har Netflix som jag inte delar , jag har en sommarstuga som inte har samma nätverk som i lägenheten.
Nu vill Netflix förhindra den möjligheten , detta är inte enligt det ursprungliga avtalet.
Sug på den

Och svaret på det jag skall suga på fans redan konstaterat i mitt första inlägg som du valde att bortse ifrån, så jag postar det nedanför om du råkade missa det.

Sedan finns det möjlighet att det kan bli problem om man tex flyttar runt mycket men då borde det egentligen inte bli så stora problem då det inte kommer att användas simultant så ofta och då borde det gå att kunna hantera detta.
Misstänker att det och till en början också rör stordelarna, dvs de som är mer än 2 som delar.

Om jag råkat stava fel någonstans ber jag om ursäkt för detta och hoppas inte hela din dag blivit förstörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför osannolikt?

När serier går ett tag så ökar ersättningen till personerna bakom serierna.
Genom att mest fokusera på nya serier så får man fler timmar content för samma pengar.
Ersättningar till skådisar och så hålls också lägre eftersom dom förhandlar upp sina löner när serier som går längre osv.

Jag hittar inte länken till det "investor call" jag tänker på specifikt men det dök upp lite artiklar kring deras metoder:

https://www.wired.co.uk/article/netflix-originals-cancelled-o...
https://www.theverge.com/2019/8/12/20791602/netflix-canceled-...
https://www.theverge.com/2019/7/18/20699037/netflix-earnings-...
https://finance.yahoo.com/news/netflix-cancellation-problem-1...

Det var liksom några år sedan och det finns väldigt mycket nyheter kring Netflix så jag orkar inte sitta och leta djupare än så.

Dessutom visar deras tolkning av deras data och statistik att nya program lockar fler abonnenter än dom tappar på att lägga ner serier så dom anser inte att det är värt att ha kvar gamla serier om dom inte är dundersuccéer i stil med Stranger Things.

När ett företag bryr sig så lite om sin produkt så är det inte en affärsmodell jag tänker stötta.

Det är en kompromiss mellan att tjäna pengar och att skapa bra media, men när fokus är så extremt på att bara pumpa ut "content" utan någon som helst tanke kring dess artistiska värde eller att göra fans nöjda så tappar dom mig som kund. Det är inte särskilt konstigt.

Jag håller generellt med, jag är rätt trött på serier som börjar väldigt bra men bara blir sämre och sämre.

Men många serier håller bra klass och hade dom bara fått chansen att knyta ihop sin säck istället för att helt abrupt bli nedlagda hade det varit väldigt trevligt.

Så vad är ditt alternativ då? Hur sponsrar du rätt tänk? Vilka andra tjänster gör det bättre enligt dig?

Orkar inte läsa ton med artiklar med tvivelaktig källa men det lilla jag snappade upp var att Netflix tittar på antal views i relation till kostnad för en serie och sen ställer man det mot att skapa ny ny serie och vilka views det förväntas ge. För mig låter det som att man följer den breda efterfrågan på marknaden vilket de flesta företag troligen försöker göra på ett eller annat vis?

Jag förstår absolut deras tänkt, titta bara på vad ett Friends avsnitt kostade att ta fram i säsong 10 kontra vad det kostade att ta fram de första 2. Visst är det ett extremfall men man förstår snabbt vad det är netflix syftar till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För tankarna till när hotmails e-postkonton försvann om man inte loggade in på 1-3månader minns inte riktigt tiden.
Att göra det krångligt för användare är sällan ett framgångskoncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Ja det gjorde jag. Det behöver inte betyda att jag köper deras sätt att hantera detta på. Personligen så får jag inga problem om detas kontroll bara är ip. Alla mina nät är sammankopplade med wireguard. Så all trafik lämnar samma ip. Men anser ändå att deras metod inte är bra

Ja, jag förstår inte varför du citerade mig så fall om du har allt löst redan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vi snackar om en Big Mac meny eller något i den stilen? Netflix får rulla vidare hos mig, tycker det finns ett värde.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Netflix är redan dyrast, och har långt ifrån bäst innehåll.

Så ja, folk klagar.

Det handlar inte om att växa upp eller att man vill ha saker gratis. Det handlar om företag som går emot saker de sagt när de var nya och gör saker krångligare som straffar alla.

De tappar kunder för att de gått i en riktning vi inte får diskutera här på SweC och nu försöker de hitta nödlösningar istället för att bara producera bra filmer och serier utan massa agendor och budskap som ingen vill ha nerkört i halsen.

Ja något dyrare. Troligen för att de är kända, och finns integrerade i "alla" apparater, vilket troligtvis kostat.
(herregud jag har en Netflix-knapp på min Sony fjärrkontroll)

Största anledningen till att Netflix anses ha sämst innehåll har nog att göra med att de funnits länge och folk har hunnit se mycket av deras innehåll. Andra tjänster känns på så vis fräschare.

Men jag håller helr med om att det senaste innehållet blivit sämre. Dock är det fler tjänster med agendor och budskap.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Mycket gnäll.
De är ett vinstdrivande företag med aktieägare som sätter press. De gör allt de kan för att gå med vinst. Tycker heller inte om metoderna, men låter inte det ta min energi.

Nä låter inte heller ta min energi den dagen de blockerar en enda enhet för mitt BETALDA abonnemang så sägs det upp och kommer ej kolla tillbaka.

Permalänk
Medlem

En stream, x kr/mån
Två samtidiga streams, y kr/mån
Tre samtidiga streams, z kr/mån
Etc

Allt i möjlighet till 4K.

Användarvänligt och simpelt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av jehuty:

Om en person bor mellan två bostäder, tex om man har en flickvän med egen bostad och man hoppar mellan sin egna och dess andra. Hur funkar det?

Jag gissar på att de vill att det ska vara tillräckligt besvärligt för att man istället ska köpa underkonto för 15 kronor extra och slippa tänka på det, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Största anledningen till att Netflix anses ha sämst innehåll har nog att göra med att de funnits länge och folk har hunnit se mycket av deras innehåll. Andra tjänster känns på så vis fräschare.

Nej, det är för att det bra innehållet varit inköpt, och sedan inte har förnyats när ägaren startat sin egen streamingtjänst istället.

De har även varit kända för att ha serier, men sakna hälften av säsongerna.

Så vad gör de för att täcka luckorna? Köper in billigt skräp.

Permalänk
Medlem

Tycker många gnäller och är snåla, man får ju en uppsjö av streamingtjänster för samma pengar som totalt värdelös linjär-TV som bara sänder repriser med åtta tusen reklamavbrott och totalt hjärndöda program.

Men betala för nått paket för att få en sån kanal som TV 4 som är totalt kass och förstör filmer med sitt avbrott i mitten förutom reklameländet varenda kvart går bra?

Tycker faktiskt det är rätt otroligt att det inte kostar mer.

Men vissa vill kanske tillbaka till tiden när en CD kostade 200 spänn även om den var inspelad för 40år sen än att kunna lyssna på hundra skivor på spotify?

Eller gå ner o hyra sletna VHSer?

Tsk tsk..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, men har de 4K-abonnemanget kan de använda upp till 6 enheter att vara inloggade emot.
Svårt att se vad så många ogillar. Det är bra att de gör något åt saken liksom.
Kontodelning är en administrativ mardröm.

det där med 6 enheter är väl endast från 4 enheter som har nerladdat innehåll till 6, inte 6 skärmar samtidigt? så tolkar jag mejlet iaf, att 6 enheter kan ha nerladdat innehåll mot 4

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk

Blir till att betala 30spänn extra,så får jag göra det. (Om och när det kommer till Sverige) Hade gärna haft paus på Netflix. Men flera i familjen som tittar och en släkting som använder det utomlands. Så ändå billigare än att betala för ett extra konto.
Sen vore det bra ifall Netflix kunde skärpa till sig med undertexter så vi får det på mer språk. sen att det är typ halva priset på dom andra streamingtjänsterna gör ju sitt.så inte konstigt att folk lämnar

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Netflix vill att de som nyttjar deras tjänst betalar för sig. Vilken chock!

Och jag är övertygad om att dom inte kommer förlora kunder på detta. Av alla som delar konton räcker det med att en person stannar kvar för att dom inte ska förlora "kunder" på det. Stannar 2st så har dom gått plus. Tänk om folk betalade för sig så kanske priserna kunde varit lägre, även om jag inte tror det

Om det gör det svårare för "snyltare" så är det en bra sak och jag tror nog att om detta införs så kommer det anpassas till att bli så smidigt som möjligt för "riktiga" kunder.

Nu har jag iofs avslutat mitt Netflix då jag tycker att det blivit för dyrt (speciellt i dagens läge). Men ett 4K alternativ med 1st stream till ett lägre pris så kommer jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Netflix vill att de som nyttjar deras tjänst betalar för sig. Vilken chock!

Och jag är övertygad om att dom inte kommer förlora kunder på detta. Av alla som delar konton räcker det med att en person stannar kvar för att dom inte ska förlora "kunder" på det. Stannar 2st så har dom gått plus. Tänk om folk betalade för sig så kanske priserna kunde varit lägre, även om jag inte tror det

Om det gör det svårare för "snyltare" så är det en bra sak och jag tror nog att om detta införs så kommer det anpassas till att bli så smidigt som möjligt för "riktiga" kunder.

Nu har jag iofs avslutat mitt Netflix då jag tycker att det blivit för dyrt (speciellt i dagens läge). Men ett 4K alternativ med 1st stream till ett lägre pris så kommer jag tillbaka.

Du tycker det är OK att dem höjer priserna och du är övertygad att de ej kommer förlora kunder men du har själv sagt upp det för att det är för dyrt. Hur går det ihop? Du säger emot dig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker många gnäller och är snåla, man får ju en uppsjö av streamingtjänster för samma pengar som totalt värdelös linjär-TV som bara sänder repriser med åtta tusen reklamavbrott och totalt hjärndöda program.

Men betala för nått paket för att få en sån kanal som TV 4 som är totalt kass och förstör filmer med sitt avbrott i mitten förutom reklameländet varenda kvart går bra?

Tycker faktiskt det är rätt otroligt att det inte kostar mer.

Men vissa vill kanske tillbaka till tiden när en CD kostade 200 spänn även om den var inspelad för 40år sen än att kunna lyssna på hundra skivor på spotify?

Eller gå ner o hyra sletna VHSer?

Tsk tsk..

Var går gränsen? De har höjt priserna vid flera tillfällen tidigare och nu ska man ej får kolla vart man vill. Klart folk gnäller när man gång på gång gör en tjänst sämre som man betalar för, speciellt när det finns bättre konkurrenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Du tycker det är OK att dem höjer priserna och du är övertygad att de ej kommer förlora kunder men du har själv sagt upp det för att det är för dyrt. Hur går det ihop? Du säger emot dig själv

Ööh vart har jag sagt att det är ok att dem höjer priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Du tror alltså att det går att casta till alla enheter utan extra hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Alltså jag förstår att man inte vill betala extra och gärna delar, lite som fildelning är för att det skall bli billigare.
Det jag inte förstår är varför folk blir så arga och skall säga upp sina abonnemang bara för att man inte defakto vill göra rätt för sig och betala och hålla sig innanför de regler som Netflix och de flesta andra streamingsajter har.
De måste ju ändå få in pengar och de har räknat på vad varje betalande kund skall generera så det är väl ändå inte så svårt att se att dessa avgifter då sjunker drastiskt när fler använder samma konto?
Det är ju inte heller en helt orimlig regel att ett konto är till för en familj och inte är tänkt att delas på?

Sedan finns det möjlighet att det kan bli problem om man tex flyttar runt mycket men då borde det egentligen inte bli så stora problem då det inte kommer att användas simultant så ofta och då borde det gå att kunna hantera detta.
Misstänker att det och till en början också rör stordelarna, dvs de som är mer än 2 som delar.

Netflix själva hade ju i sina reklamer att man skulle dela med sina nära och kära. Sharing is caring hette det då.
Nu kostar dom dubbelt upp eller mer mot konkurrenterna, utan att nödvändigtvis vara bättre, och dom är fortfarande störst. Den här vändningen kommer garanterat kosta mer än den smakar för dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Sharing is caring hette det då.

Incitament att skaffa Netflix, men de gick bet på det där om att sedan göra tjänsten oumbärlig.

Permalänk
Medlem

Missar jag något eller är det beskrivet någonstans hur man definierar "hemmanätverket".

Vore ju lite lustigt om de ex gick på IP och sen har folk dynamisk IP. Men det är ju så uppenbart galet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inte alls. Får de bukt med kontodelningen och om folk gör som man ska, så går det nog bättre.
De har nog undersökt alla parametrar skulle jag tro.

Jag fick nyligen mail om att de utöka från 4 enheter till 6. Så nog gör det något bra i alla fall.
Men som många andra så säger jag upp en streamingtjänst när jag inte använder den.
Jag växlar för närvarande mellan Disney, HBO, Netflix och Prime.

Edit:
Självklart menar jag de som är storägare. Du och gemene småsparare har självklart inget att säga till om tyvärr.

Tveksamt att folk läst sina avtal. Folk går på Netflix reklamkampanj. För ett par år sedan uppmuntrade dom till kontodelning, mång skaffade konton just för att dela, precis som Netflix ville. Inte speciellt konstigt att dessa nu väljer att avsluta.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det blivit för dyrt, känner du någon med netflix kanske du kan gå över till dessa underkonton eller den lagliga kontodelningen som dom pratat om. Hur det kommer fungera i praktiken vet jag inte, men det är något jag kommer hoppa på.

Streaming är trevligt, men jag använder mest Allente och deras digitala VHS tjänst (catch-up). HBO har en del saker jag tittar på och det blir billigare att betala för tjänsten än att hyra filmerna jag vill eventuellt titta på under ett år. Men ska man ha HBO + Netflix + Disney då blir det för mycket pengar utöver det jag har idag med Allente (Canal Digital). Inte värt pengarna med tanke på hur jag sköter mitt tittande så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Var går gränsen? De har höjt priserna vid flera tillfällen tidigare och nu ska man ej får kolla vart man vill. Klart folk gnäller när man gång på gång gör en tjänst sämre som man betalar för, speciellt när det finns bättre konkurrenter

Vart gränsen går?

Vi kan ju börja med att jag betalar för en handfull streamingtjänster och då inte bara billigaste kontot på något och jag känner inte nått behov av att dela eller gnälla ihjäl mig på några små kronor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, men har de 4K-abonnemanget kan de använda upp till 6 enheter att vara inloggade emot.
Svårt att se vad så många ogillar. Det är bra att de gör något åt saken liksom.
Kontodelning är en administrativ mardröm.

Du verkar ha missat grunproblematiken I artikeln. Problemet är ju att dom vill förhindra att du ska kunna använda samma abbobemang på flera olika platser. Det spelar ingen roll om du har dyraste abonnemanget, om enheten inte kan koppla upp mot ditt hemmannätverk. Dvs hans föräldrar (kanske) behlver släpa hem sin smarttv från landet en gång i månaden eller skaffa en chromecast som dom kan ta hem och köra ifrån. Alternativet är att betala för antingen ett ännu dyrare abbobemang, eller köpa ett abb till. Förutsatt att Netflix implementerar samma lösning här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Missar jag något eller är det beskrivet någonstans hur man definierar "hemmanätverket".

Vore ju lite lustigt om de ex gick på IP och sen har folk dynamisk IP. Men det är ju så uppenbart galet...

Jag tycker också att det låter lite skumt. Dom kan ju inte basera det på IP-adresser, dels för att många har dynamisk adress men framför allt för att säkerligen majoriteten av Sveriges internetanvändare sitter bakom CG-NAT och har samma IP-adress som tusentals andra.

Själv har jag flera enheter som använder Netflix men ingen av dessa använder WiFi, alla kör med nätverkskabel. WiFi kan förstås inte krävas då alla möjliga enheter plötsligt skulle bli blockade, som t.ex. Playstation, Xbox, Nvidia Shield, Apple TV och en himla massa andra mediaspelare som man inte vill ska använda WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Ja och nej.
Problemet är att folk inte växt upp, och vill ha allt nära nog gratis.
Därför delar man konto med vänner o familj.
Netflix skulle ju också bara kunna höja priset en aning istället, och kallt räkna med att alla delar konto lite.
Men då hade det blivit gnäll för det, om hur dyrt det är och hur orättvist det är för de som minsann inte delar sitt konto.
Hur man än gör så kan man inte göra folk nöjda.

Dom lär ju redan ha tagit höjd för det med tanke på vad dom kostar jämte konkurrenterna. Netflix själva använde ju kontodelning som säljargument i sina reklamer förut

Permalänk
Medlem

Dom kommer säkert med någon form av verifieringssystem typ Google Authenticator eller liknande som man måste använda för att åter-verifiera sig då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Eller så tänker andra här på Sweclocker längre än vad näsan räcker och förstår att det finns fler personer än dem som hänger här som faktiskt är tekniskt okunniga när det kommer till detta.
Folk som inte har en chromecast att casta till eller vet hur löser det utan inbyggd cc.

Faktum är att detta är en korkad lösning av Netflix som negativt påverkar väldigt många kunder som inte kontodelar.
Netflix kommer troligtvis förlora bra många fler kunder som inte delar än vad dem kommer få nya eller tillagda konton på redan existerande konton.