Netflix blockerar enheter i jakt på lösenordsdelare

Permalänk
Medlem

Sista spiken i kistan vore väl om de införde bindningstid...:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Necrophor det kan ju också bero på konkurrensen. Har hört folk som pratat om att det finns för många streaming-tjänster numera och att det kommer påverka marknaden. Att vi får se uppköp och bolag som lägger ner sina streaming-tjänster för att det inte gick bra. Det påverkar också andra bolag som vill köpa in serier och sända eller lägga ut på sina egna plattformar. Rättigheter och allt det där.

Det är mycket mer komplicerat än att folk gormar om att priserna ökar och hur dåligt det är. Netflix har nog bra mycket mer koll på marknaden än vad folk tror.

Hur bra koll de har återstår ju att se, det vore inte första gången en "drake" går under då de inte kunnat anpassa sig efter marknaden när flera konkurrenter har gett sig in i leken. Det är, för mig, inte en hållbar syn att hela tiden försöka maximera sin vinst med x antal procent och hela tiden öka den så mycket som möjligt. "Girighet" har varit många företags fall där man annars hade kunnat fortsätta med en "väldigt bra lönsamhet".

Eller att faktiskt kunna anpassa sitt innehåll efter vad tittarna vill ha/efterfrågar istället för att köra huvudet i sanden och mata ut den "skit" man tycker tittarna BORDE se. Detta var ett vanligt fenomen inom musikbranschen ett tag vilket resulterade i att flera bolag helt enkelt fick ge upp, istället för att fokusera på lite mindre lönsamhet och kvalité.

Idag brottas de istället med att band undrar varför bolag ens är nödvändiga då man kan göra mycket av det själv och istället anlita promotion/distro som sköter utskick/turneér men till en väldigt mycket lägre kostnad, samt att man faktiskt bibehåller alla rättigheter till sin egen musik.

Men som sagt, det återstår att se om Netflix gör rätt (för sig själva) eller om det går åt pipsvängen, tror det finns en viss mening i att de testar detta i sydamerika.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det är ju en "bra" tillfällig lösning för dig men är det högre kvalité man vill ha så är det generellt dåligt att inte betala för sig.

Det här tycker jag är en väldigt svår balans, för om man vill ha högre kvalitet så måste man också sluta betala för dålig kvalitet.

Så länge som kan pumpa ut skräp och fortsätta håva in pengar kommer dom fortsätta göra det.

Jag var betalande kund hos Netflix sedan dag 1 det kom till Sverige men sade upp mitt abonnemang för några år sedan då dom helt enkelt sade rakt ut till sina investerare att dom lägger ner serier efter 2-3 säsonger eftersom dom efter det måste börja betala mer för rättigheterna. Och på så vis kan pumpa ut mer kvantitet.

Att ha som öppen affärside att lägga ner sereir i förtid utan att berätta det för serieskaparna är så helt tvärtom mot hur jag ser på den här typen av industri att jag vägrar stötta det.

Jag vill verkligen betala för dom saker jag tycker om men när affärsmetoderna är så starkt emot hur jag ser på det tänker jag inte stötta den.

HBO Max kommer antagligen sägas upp när den går ihop med Discovery, hur dom lagt ner den nordiska divisionen och tagit bort serier är inte okej t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Undrar hur det fungerar som t.ex. har ett hus och ett fritidshus. Kommer enheterna i fritidshuset inte längre kunna använda Netflix?

Det är väl inga problem, bara att ta med sig sin 55” TV tillbaka till bostaden en gång i månaden och ansluta till hemnätverket så är det löst 🤣

Har sagt upp Netflix redan innan detta, men nu avgjordes det definitivt att jag inte blir en återvändare.
Jobbar de så för att krångla till det för användare får de leta andra pengar än mina. Finns fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det här tycker jag är en väldigt svår balans, för om man vill ha högre kvalitet så måste man också sluta betala för dålig kvalitet.

Så länge som kan pumpa ut skräp och fortsätta håva in pengar kommer dom fortsätta göra det.

Jag var betalar kund hos Netflix sedan dag 1 det kom till Sverige men sade upp mitt abonnemang för några år sedan då dom helt enkelt sade rakt ut till sina investerare att dom lägger ner serier efter 2-3 säsonger eftersom dom efter det måste börja betala mer för rättigheterna. Och på så vis kan pumpa ut mer kvantitet.

Att ha som öppen affärside att lägga ner sereir i förtid utan att berätta det för serieskaparna är så helt tvärtom mot hur jag ser på den här typen av industri att jag vägrar stötta det.

Jag vill verkligen betala för dom saker jag tycker om men när affärsmetoderna är så starkt emot hur jag ser på det tänker jag inte stötta den.

HBO Max kommer antagligen sägas upp när den går ihop med Discovery, hur dom lagt ner den nordiska divisionen och tagit bort serier är inte okej t.ex.

De förklarade ju varför de lägger ner serierna? Det finns inte pengar? Så då är lösningen att inte betala alls för tjänsten? Tja, då kanske man inte kan förvänta sig att det blir fler säsonger utan snarare färre antar jag? Däremot, hade de fått in mer pengar och sett att vissa serier går riktigt bra så kanske det faktiskt funnits pengar till att fortsätta?

Jag tror ingen av oss är insatt i hur deras ekonomi verkligen fungerar och självklart kommer det finnas en önskan om att inte bara gå plus minus 0. Man får i regel vad man betalar för om man nu inte går utanför lagen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.
Alltså ibland tror man Sweclockers forum består av pensionerade teknikanalfabeter oförmögna att hitta dom allra enklaste lösningarna.

Vad händer om man inte använder sig av WiFi hemma då?
Säg att du loggar in på Netflix på surfplattan och kör via 5G.
Blir jobbets WiFi som du loggar in på då och då ditt "Hemma" wifi enligt Netflix?

Det är ju ingen positiv utvecklning från Netflix sida, även om det kanske inte blir så bökigt för de flesta användarna är det ett steg i fel riktning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jaha ok. Jo men streamingtjänster är väl svindyra idag. Iaf netflix. Senast jag hade linjär TV betalade vi 199kr/månad och nu är netflix nästan uppe i det... Lägger jag då till Prime så är jag uppe i mer än linjära TV. Såklart lite smidigare men billigare är det ju inte.

Svårt att jämföra på det viset, streaming kommer med en rad fördelar som de flesta anser värt extra pengar dessutom finns det oftast ett större utbud än vad linjär TV erbjuder åt gången. Du säger att ert pris bara var 199 kr / mån, så konsumerade du ändå lika mycket nu som då? Och var det den enda källan du hade? Hur många kanaler fick du för det priset?

Vi betalade nog närmare 500 kr / mån för kanal digital och det var något mellan paket med kanske 20-25 kanaler. Vi betalar utan tvekan mindre nu för mer, familjen konsumerar mångdubbelt mer nu än då.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Alltså va, slutar mitt Wi-Fi fungera om jag inte betalt Netflix en gång per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

De förklarade ju varför de lägger ner serierna? Det finns inte pengar? Så då är lösningen att inte betala alls för tjänsten? Tja, då kanske man inte kan förvänta sig att det blir fler säsonger utan snarare färre antar jag? Däremot, hade de fått in mer pengar och sett att vissa serier går riktigt bra så kanske det faktiskt funnits pengar till att fortsätta?

Nej, nu missförstår du helt.

Även om dom haft väldigt mycket mer pengar så hade dom fortfarande lagt ner serierna och istället lagt pengarna på att lansera fler nya serier.

Det här den strategi dom har som dom var öppna med gentemot sina investerare.

Hela affärsiden går ut på att lägga ner serier innan dom måste börja betala ut högre avgifter till som som ligger bakom serien och istället pumpa ut fler nya serier.

Undantag görs för stora hits som Stranger Things men även serier som inte är den typen av monstersucce kan vara framgångsrika och lönsamma.

Men det är inte deras affärside. Deras affärside är ett fåtal storserier och sen kvantitet med serier som läggs ner i förtid.

Det är en uttalad strategi dom haft i många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.
Alltså ibland tror man Sweclockers forum består av pensionerade teknikanalfabeter oförmögna att hitta dom allra enklaste lösningarna.

Jag har aldrig använt min telefon för Netflix hemma - jag har min tv som har det inbyggt. Alltså blir man "tvingad" att synca som användare på telefonen och ta med en Chromecast. Mycket att komma ihåg, istället för att bara starta appen på TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad händer om man inte använder sig av WiFi hemma då?
Säg att du loggar in på Netflix på surfplattan och kör via 5G.
Blir jobbets WiFi som du loggar in på då och då ditt "Hemma" wifi enligt Netflix?

Det är ju ingen positiv utvecklning från Netflix sida, även om det kanske inte blir så bökigt för de flesta användarna är det ett steg i fel riktning.

Mycket tänkt om nu.... Jag utgick såklart från vad man får se som vanligast.
Problemet du räknar upp är ungefär som Always online, för dom flesta inget problem men så klart vissa drabbas.
Vi får väll se hur man löser det, jag har inga svar åt dig. Jag bara funderade kring SweC och "gnället" som domineras ist för lösningsfokuserat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag har aldrig använt min telefon för Netflix hemma - jag har min tv som har det inbyggt. Alltså blir man "tvingad" att synca som användare på telefonen och ta med en Chromecast. Mycket att komma ihåg, istället för att bara starta appen på TVn

Ja "mycket att komma ihåg"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vilka är dessa lagliga tjänster?

Brukar du sitta längst bak i bussen också?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför ska du behöva flytta runt chromecasten.
Den är väll så pass billig så du kan ha en i varje stuga om du ny har flera 😂

Är inte risken att varje Chromecast kommer ses som en unik enhet i framtiden?

Nu är det inte speciellt ofta jag flyttar min Chromecast, då den främst behövs för Netflix på en projektor (Nebula Capsule II). Alla andra appar går att köra direkt i Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Även om dom haft väldigt mycket mer pengar så hade dom fortfarande lagt ner serierna och istället lagt pengarna på att lansera fler nya serier.

Det låter osannolikt, kan du länka?

Personligen anser at jag mini-serierna generellt är de som får ihop sin story bäst, de serier som har många säsonger brukar bli rejält urvattnade.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fan så skönt att jag redan sagt upp skiten, hur tänker de om man bor på mer än ett ställe och / eller reser mkt osv? kommer bli så sjukt osmidigt detta.

Är man inte hemma minst en gång var 30:e dag så får man uppdatera sin primary location via webben.
Annars: Inga problem

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd

Jag gillar ändå alla gamla jämförelser med kabelTV och liknande abonnemang som inte går att nyttja i sin lägenhet och i sin sommarstuga, och alla som klagar på Netflix nu "vet inte hur det var förr i tiden minsann!".

Hoppas mobiloperatörer inför att jag inte får använda min mobil hemma och sen samma mobil i min stuga, jag ska minsann ha två olika mobiler. För så var det ju förut när vi hade fast telefoni

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Som Gabben säger.

"The easiest way to stop piracy is not by putting antipiracy technology to work. It's by giving those people a service that's better than what they're receiving from the pirates."

käns som om de gör precis tvärt om nu

Ja och nej.
Problemet är att folk inte växt upp, och vill ha allt nära nog gratis.
Därför delar man konto med vänner o familj.
Netflix skulle ju också bara kunna höja priset en aning istället, och kallt räkna med att alla delar konto lite.
Men då hade det blivit gnäll för det, om hur dyrt det är och hur orättvist det är för de som minsann inte delar sitt konto.
Hur man än gör så kan man inte göra folk nöjda.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim1024:

Ja och nej.
Problemet är att folk inte växt upp, och vill ha allt nära nog gratis.
Därför delar man konto med vänner o familj.
Netflix skulle ju också bara kunna höja priset en aning istället, och kallt räkna med att alla delar konto lite.
Men då hade det blivit gnäll för det, om hur dyrt det är och hur orättvist det är för de som minsann inte delar sitt konto.
Hur man än gör så kan man inte göra folk nöjda.

Netflix är redan dyrast, och har långt ifrån bäst innehåll.

Så ja, folk klagar.

Det handlar inte om att växa upp eller att man vill ha saker gratis. Det handlar om företag som går emot saker de sagt när de var nya och gör saker krångligare som straffar alla.

De tappar kunder för att de gått i en riktning vi inte får diskutera här på SweC och nu försöker de hitta nödlösningar istället för att bara producera bra filmer och serier utan massa agendor och budskap som ingen vill ha nerkört i halsen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Ja och nej.
Problemet är att folk inte växt upp, och vill ha allt nära nog gratis.
Därför delar man konto med vänner o familj.
Netflix skulle ju också bara kunna höja priset en aning istället, och kallt räkna med att alla delar konto lite.
Men då hade det blivit gnäll för det, om hur dyrt det är och hur orättvist det är för de som minsann inte delar sitt konto.
Hur man än gör så kan man inte göra folk nöjda.

Höjt priset är väl det enda de hållit på med senaste åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Brukar du sitta längst bak i bussen också?

Nä då blir jag åksjuk
Dock verkar halva denna tråden sitta där med mjukisbyxor och hoodie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Det förutsätter att du även har en Chromecast. Är nog många som kör med inbyggda apparna i sin tv och inte alla har inbyggt chromecast.
Mycket dumt att tvinga folk köpa en enhet enbart för sin egen tjänst.
Så nej det argumentet köper jag inte.

Du får tänka utanför Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Problemet med TVn i sommarstugan och Netflix löses med att casta från telefonen.

Varför ska jag behöva casta när min tv har en native app i sig som funkar ypperligt?

Permalänk
Medlem

Så, nu kan väl hela forumet sluta killgissa

Antalet konton ökade på helåret med 4% eller 27 084 000 medlemmar. Snittpriset steg likaså.

Bolagets tillgångar ökar stadigt sedan 2020

Under sista kvartalet 2022 gjordes en större marknadsföringsinsats som påverkade resultatet med ungefär lika mycket. Generellt följer det trenden med exempelvis Intel (annan tråd på forumet). Nu med rätt bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av timerx:

Varför ska jag behöva casta när min tv har en native app i sig som funkar ypperligt?

Ja.... läste du nyheten ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Undrar hur det fungerar som t.ex. har ett hus och ett fritidshus. Kommer enheterna i fritidshuset inte längre kunna använda Netflix?

Man behöver sätta upp site-to-site vpn för att kunna se netflix

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Alltså jag förstår att man inte vill betala extra och gärna delar, lite som fildelning är för att det skall bli billigare.
Det jag inte förstår är varför folk blir så arga och skall säga upp sina abonnemang bara för att man inte defakto vill göra rätt för sig och betala och hålla sig innanför de regler som Netflix och de flesta andra streamingsajter har.
De måste ju ändå få in pengar och de har räknat på vad varje betalande kund skall generera så det är väl ändå inte så svårt att se att dessa avgifter då sjunker drastiskt när fler använder samma konto?
Det är ju inte heller en helt orimlig regel att ett konto är till för en familj och inte är tänkt att delas på?

Sedan finns det möjlighet att det kan bli problem om man tex flyttar runt mycket men då borde det egentligen inte bli så stora problem då det inte kommer att användas simultant så ofta och då borde det gå att kunna hantera detta.
Misstänker att det och till en början också rör stordelarna, dvs de som är mer än 2 som delar.

"bara för att man inte defakto vill göra rätt för sig och betala och hålla sig innanför de regler som Netflix och de flesta andra streamingsajter har."
Du slänger dig med termer som de facto som betyder i verkligheten och använder uttryck som inte göra rätt för sig???
Jag har Netflix som jag inte delar , jag har en sommarstuga som inte har samma nätverk som i lägenheten.
Nu vill Netflix förhindra den möjligheten , detta är inte enligt det ursprungliga avtalet.
Sug på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

"bara för att man inte defakto vill göra rätt för sig och betala och hålla sig innanför de regler som Netflix och de flesta andra streamingsajter har."
Du slänger dig med termer som de facto som betyder i verkligheten och använder uttryck som inte göra rätt för sig???
Jag har Netflix som jag inte delar , jag har en sommarstuga som inte har samma nätverk som i lägenheten.
Nu vill Netflix förhindra den möjligheten , detta är inte enligt det ursprungliga avtalet.
Sug på den

Fast de har ju inte ändrat ditt avtal än? Om de ändrar så kan jag inte tänka mig annat än att de kommer meddela dig om det på ett eller annat vis. Företag ändrar sina avtal.

Vad jag förstod så skulle man fortfarande kunna ta med netflix på resande fot under begränsade perioder vilket troligen räcker i de flesta fall. I övriga fall kan det såklart bli drygt men man får tänka på att detta är under test i ett par länder, det är fullt möjligt att man gör förändringar eller att man inte ens tar det till Sverige?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag har Netflix som jag inte delar , jag har en sommarstuga som inte har samma nätverk som i lägenheten.
Nu vill Netflix förhindra den möjligheten , detta är inte enligt det ursprungliga avtalet.
Sug på den

Jo det är det. Punkt 6.5

Citat:

6.5. Ändringar av Användarvillkor
Netflix kan ibland ändra dessa Användarvillkor. Vi kommer att meddela dig minst 30 dagar innan dessa ändringar börjar gälla för dig. Om du inte godkänner förändringarna kan du avsluta abonnemanget innan de träder i kraft.

https://help.netflix.com/legal/termsofuse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det låter osannolikt, kan du länka?

Varför osannolikt?

När serier går ett tag så ökar ersättningen till personerna bakom serierna.
Genom att mest fokusera på nya serier så får man fler timmar content för samma pengar.
Ersättningar till skådisar och så hålls också lägre eftersom dom förhandlar upp sina löner när serier som går längre osv.

Jag hittar inte länken till det "investor call" jag tänker på specifikt men det dök upp lite artiklar kring deras metoder:

https://www.wired.co.uk/article/netflix-originals-cancelled-o...
https://www.theverge.com/2019/8/12/20791602/netflix-canceled-...
https://www.theverge.com/2019/7/18/20699037/netflix-earnings-...
https://finance.yahoo.com/news/netflix-cancellation-problem-1...

Det var liksom några år sedan och det finns väldigt mycket nyheter kring Netflix så jag orkar inte sitta och leta djupare än så.

Dessutom visar deras tolkning av deras data och statistik att nya program lockar fler abonnenter än dom tappar på att lägga ner serier så dom anser inte att det är värt att ha kvar gamla serier om dom inte är dundersuccéer i stil med Stranger Things.

När ett företag bryr sig så lite om sin produkt så är det inte en affärsmodell jag tänker stötta.

Det är en kompromiss mellan att tjäna pengar och att skapa bra media, men när fokus är så extremt på att bara pumpa ut "content" utan någon som helst tanke kring dess artistiska värde eller att göra fans nöjda så tappar dom mig som kund. Det är inte särskilt konstigt.

Skrivet av Jimmy:

Personligen anser at jag mini-serierna generellt är de som får ihop sin story bäst, de serier som har många säsonger brukar bli rejält urvattnade.

Jag håller generellt med, jag är rätt trött på serier som börjar väldigt bra men bara blir sämre och sämre.

Men många serier håller bra klass och hade dom bara fått chansen att knyta ihop sin säck istället för att helt abrupt bli nedlagda hade det varit väldigt trevligt.