X670 moderkort får ingen ström, garanti nekad.

Permalänk
Medlem

X670 moderkort får ingen ström, garanti nekad.

Hej!

Som rubriken lyder så stötte jag på detta fenomen efter jag införskaffade mig ett nytt x670 AMD moderkort.

Efter jag installerade all hårdvara och slog igång strömmen så hände inget med kortet, (inga led lampor eller dylikt lyste).
jag testade ändå starta datorn vilket inte gick alls, jag bytte nätaggregat pga misstanke att det var den som hade givit vika men blev bemött av samma resultat.

Jag returerade kortet och fick mail om att de fann en böjd pin på kortet och att garanti ej gäller då.
Jag såg inte att det fanns en böjd pin innan jag skickade kortet, men det känns verkligen extremt att resultatet av en böjd pin är att moderkortet tar inte emot någon ström alls?
Känns lite som så att kortet var dött innan men jag har för lite kunskap kring detta och därför försöker jag nå ut till någon som kan mer.

Kan verkligen 1 böjd pin ha sönder hela moderkortet så den ej tar emot någon form av ström alls, med eller utan cpu?.

TLDR;

- Moderkort tar ej emot ström.
- Returerar men nekades garanti pga 1 pin
- kan en pin förstöra ett kort så den ej tar emot ström

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tråkig situation, men med den böjda pinnen så är det inte mycket å göra tror jag. Ren goodwill av företaget är nog det enda som kan hjälpa dig för ingen RMA verkstad kommer felsöka ett moderkort med fysiska defekter.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tråkig situation, men med den böjda pinnen så är det inte mycket å göra tror jag. Ren goodwill av företaget är nog det enda som kan hjälpa dig för ingen RMA verkstad kommer felsöka ett moderkort med fysiska defekter.

ja, jag tror nog det i slutändand blir så jag med, oavsett vad så kanske man kan lära sig något.

Är det dom som torkar sig om pannan att de fick ut ett defekt kort p.g.a. tillfälligheter eller är det så pass att ett kort kan helt slockna?

Det är synd att x670 korten är så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balr:

Kan verkligen 1 böjd pin ha sönder hela moderkortet så den ej tar emot någon form av ström alls, med eller utan cpu?

Troligtvis så orsakar den böjda pinnen en kortslutning som löser ut någon säkerhetsåtgärd. Om du böjer tillbaka pinnen så kan det mycket väl hända att moderkortet fungerar sen.