PCIE SSD hittas inte i Bios eller Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att inte har stöd för kortet i BIOS är inte samma sak som att moderkortet är paj...

Om du tänker ha disken som lagringsdisk och ej som boot-bar disk, ja kanske att det fungerar och window ser disken (och du kan formatera den) när windows väl är uppstartad.

Skall du ha den bootbar - kolla med Intel för kortet om den har drivrutiner/iso-fil och sedan följ instruktionerna som de eventuellt har. - om kortet är vanligt förekommande i tex serversammanhang så kanske en ny windowsinstallation autodetekterar denna och redan har drivrutiner i sin installations-paket - så det är en variant att prova med först, men kanske kräver en pro eller server-licens av windows för att det skall fungera.

Man har samma problem när man installerar windows på en virtuell SCSI-disk i en VM-maskin - windows kan inte boota på SCSI-diskar utan hjälp av BIOS-stöd eller externa drivrutiner som helst skall installeras i samband med installationen av windows själv.

Aha, ok.
Jag får väl rensa disken och se om den dyker upp då, men mina förhoppningar är låga.
Konstigt att disken fungerar utan några som helst problem på andra datorer dock.

Denna disken är ju EOL hos Intel sedan några år tillbaks, så tveksam till att det finns nya drivare för X670 om inte de gamla fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min nya SSD. Den hittades inte i Windows, dock såg jag den i Bios. Tanken var att installera windows på den disken och löste problemet genom att koppla ur alla andra diskar förutom den och bootade datorn. Gick då plötsligt att formatera den och installera windows på den. Kopplade sedan in de andra diskarna.

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow