Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Byta från Midi ATX till något mindre

Permalänk
Medlem

Byta från Midi ATX till något mindre

Tjena.

Jag är sugen på att göra en så kallad down-sizing, som man säger. Har idag ett enormt Miditower men skulle vilja ha något mindre som får plats på skrivbordet - dock vill jag inte behöva göra mig av med allt för mycket komponenter.

Saker jag är villig att bli av med: Vattenkylaren, ett par 2.5"-SSD:er, kanske mekaniska lagringsdisken om jag måste, moderkortet.
Saker jag absolut inte vill bli av med: mitt grafikkort. Jag menar, har ni sett hur marknaden ser ut? Whew.

Vad har man för alternativ? Red Dragon Vega 56 är ett stort kort, och min processor blir ganska het - så en ordentligare luftkylare kanske måste få plats. Tror jag är villig att lägga runt 150-200€ totalt (vi säger 2000kr för att göra det lätt). Vilket moderkort skulle passa in? Har två ramstickor, en Ryzen 5600X, en m.2 SSD, och sen ytterligare en SSD som systemdisk - men kan nog kanske byta ut även den, om det finns fler m.2-platser.

Alla tips välkomnas.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd. Har letat nu i några veckor och kommit fram till att det här kanske passar mig. Ska kunna behålla min AIO-kylare med denna setup, spara några kronor så vis. Någon input denna gången? - annars kör jag nog på detta.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Boomerino:

Bumpar min egen tråd. Har letat nu i några veckor och kommit fram till att det här kanske passar mig. Ska kunna behålla min AIO-kylare med denna setup, spara några kronor så vis. Någon input denna gången? - annars kör jag nog på detta.

https://i.imgur.com/BLHJ2hY.png

Moderkortet saknar PCIE4 vilket inte är någon big deal med nuvarande prylar, men skulle nog satsa på ett lite mer välutrustat vid nyköp.

Har du valt chassit av någon särskild anledning? Förstår om du gillar utseendet, men känns annars som att du borde kunna hitta billigare och bättre alternativ.
Just det chassit tar även ATX så SFX-nätagg kanske är lite onödigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Moderkortet saknar PCIE4 vilket inte är någon big deal med nuvarande prylar, men skulle nog satsa på ett lite mer välutrustat vid nyköp.

Har du valt chassit av någon särskild anledning? Förstår om du gillar utseendet, men känns annars som att du borde kunna hitta billigare och bättre alternativ.
Just det chassit tar även ATX så SFX-nätagg kanske är lite onödigt.

Då ska jag se om jag kan hitta ett annat moderkort med pcie4, och ett aggregat i rätt storlek (hade helt missat det). Chassit valde jag för det var snyggt, verkar luftigt (komponenterna blir varma av minsta lilla) och vill flytta upp datorn på skrivbordet. Har du något tips på en billigare låda kollar jag gärna!

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Då ska jag se om jag kan hitta ett annat moderkort med pcie4, och ett aggregat i rätt storlek (hade helt missat det). Chassit valde jag för det var snyggt, verkar luftigt (komponenterna blir varma av minsta lilla) och vill flytta upp datorn på skrivbordet. Har du något tips på en billigare låda kollar jag gärna!

Gjorde lite mer research och valde lite andra grejer. Underhöll tanken att gå ITX ett tag också, men känner att mATX duger bra nog. Kommer behöva beställa från flera butiker, men det är smällar man får ta. Kommer nog slänga in två extra stickor ram innan jag trycker på köpknappen. Återkommer med resultatet i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Gjorde lite mer research och valde lite andra grejer. Underhöll tanken att gå ITX ett tag också, men känner att mATX duger bra nog. Kommer behöva beställa från flera butiker, men det är smällar man får ta. Kommer nog slänga in två extra stickor ram innan jag trycker på köpknappen. Återkommer med resultatet i framtiden.

https://i.imgur.com/1VaiaBW.png

Måste du byta psu? Och är inte 550W lite snålt när du ändå köper nytt med tanke på nästa grafikkortsköp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Måste du byta psu? Och är inte 550W lite snålt när du ändå köper nytt med tanke på nästa grafikkortsköp

Jaaa, jag känner nästan att det är ett måste. Mitt nuvarande är 10 år gammalt och är inte modulärt. Det är svårt nog att gömma alla kablar i detta enorma chassi 😂. Men ett som är lite starkare kanske inte är dumt, om jag vill byta grafikkort i framtiden, det har du rätt i.

e: Men så klart, jag kan alltid spara det lite framåt och hålla mitt nuvarande ett tag. Inte som att jag ser in i lådan ändå, så hur prydligt kablarna ligger spelar fan ingen roll.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Men så klart, jag kan alltid spara det lite framåt och hålla mitt nuvarande ett tag. Inte som att jag ser in i lådan ändå, så hur prydligt kablarna ligger spelar fan ingen roll.

Dock sabbar massa kablar luftflödet i mindre chassin. Jag tycker också att du bör köpa ett rejälare nätagg. Det är också lika bra om ditt nätagg nu är lastgammalt ändå.