Försöker begripa vad jag gör för fel. (sprida wifi i huset)

Permalänk
Medlem

Försöker begripa vad jag gör för fel. (sprida wifi i huset)

Godkväll.

mediaomvandlare (entreplan)
router 1 (entreplan) Asus RT-AX92U
router 2 (våning 2) Asus RT-AX55

Jag har fiber som kommer in i huset till en mediaomvandlare eller vad den nu kallas. (kan stoppa i valfri TP (router osv) utrustning, kan även plugga dator rätt in med kabel)

Jag har kopplat router 1 med kabel till mediaomvandlaren.
Ställt router 2 på ovanvåningen.

Gått in i ASUS appen i mobilen och startat ett MESH nätverk. Den frågar om jag vill använda router 2 som mesh. svar ja.
Router 1 och 2 går trådlöst imellan.

Sen är mitt problem att jag kan sitta nere och ha 1 plupp i mottagning.
Kan sitta uppe och ha 1 plupp i mottagning.
När jag befinner mig någon meter utan vägg ifrån routern.

Det känns som om något är fel? Känns som om att min enhet tar första bästa router som svarar? i dom flesta fall den med lägst styrka?.

Kan jag prioritera styrka? Mvh Robert
(för ibland händer det att jag har full styrka såklart. Men det är lite som att vinna på lotto)

Jag har även orginal router (technicolor) som satt intill mediaomvandlaren från början. Men med den hade jag ingen mottagning på våning 2 alls.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Två routrar är fel. Använd endast en direkt efter medieomvandlaren. Du kanske menar mesh-nod? Eller vill använda en router som mesh-nod?
Router 2 bör anslutas med kabel direkt till R1 eller enbart trådlöst, ingen kabel ansluten alls till den.

Båda routrar bör i grunden ha samma namn och lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Två routrar är fel. Använd endast en direkt efter medieomvandlaren. Du kanske menar mesh-nod? Eller vill använda en router som mesh-nod?

Det är väl inställningen på apparaten som gör den till en router eller v ad man nu ska ha den till..

Dom går i något som heter AIMESH. och i appen kan jag lägga till fler NODer... Men Det känns som om det är annat fel? eftersom jag kan vara intill en av routrarna och ha 1 i styrka.. Så mina enheter får ju inte den med bäst styrka?

Ja båda enheterna är tillagda i samma konto i mobilappen.. jag ser bara 1 nätverk.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av InTrance:

Det är väl inställningen på apparaten som gör den till en router eller v ad man nu ska ha den till..

Dom går i något som heter AIMESH. och i appen kan jag lägga till fler NODer... Men Det känns som om det är annat fel? eftersom jag kan vara intill en av routrarna och ha 1 i styrka.. Så mina enheter får ju inte den med bäst styrka?

Ja båda enheterna är tillagda i samma konto i mobilappen.. jag ser bara 1 nätverk.

Konto i mobilappen? Jag menar att routrarna måste vara konfigurerade likadant (namn och lösenord) för att enheter ska byta mellan accesspunkterna/routrarna. Detta kommer ju sedan ändras när du får iång AiMesh.

Ta bort kabel från router 2 som går till medieomvandlaren, denne kan använda VLAN och kabel kan prioritera över trådlöst så du inte får igång Mesh ordentligt.

Är R2 konfad som aiMesh-nod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Konto i mobilappen? Jag menar att routrarna måste vara konfigurerade likadant (namn och lösenord) för att enheter ska byta mellan accesspunkterna/routrarna. Detta kommer ju sedan ändras när du får iång AiMesh.

Ta bort kabel från router 2 som går till medieomvandlaren, denne kan använda VLAN och kabel kan prioritera över trådlöst så du inte får igång Mesh ordentligt.

Är R2 konfad som aiMesh-nod?

Precis. När maskinerna var "nollade" så laddar man hem asus appen och den hittar mina 2 enheter.. Så ställde jag in den första som en router. sen frågade den om jag ville ställa in enhet 2 som en MESH NOD.. och det svarade jag ja på..

såhär ser det ut i mobilen (lånad bild)

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Sen är mitt problem att jag kan sitta nere och ha 1 plupp i mottagning.
Kan sitta uppe och ha 1 plupp i mottagning.
När jag befinner mig någon meter utan vägg ifrån routern.

Det känns som om något är fel? Känns som om att min enhet tar första bästa router som svarar? i dom flesta fall den med lägst styrka?.

Ta reda på vilket BSSID du är uppkopplad till, det säger vilken av noderna du kör mot ifall bägge har samma SSID (BSSID=AP:ns MAC-adress).

"Plupp" är inte den mest vetenskapliga enheten... Försök hitta en mobilapp som visar signalstyrka (dBm) och RSSI/signal-to-noise-ratio (dB), det ger en bättre indikation på mätvärdena. En bra mobilapp kommer även visa kanal/band och BSSID.

RT-AX55 kommer behöva använda sin 2x2 5GHz-radio eller sin 2x2 2,4 GHz-radio för att prata med både klienter och med RT-AX92U. Det kommer förstås påverka prestandan. 1 plupp säger inte heller så mycket om vilken hastighet du faktiskt får ut.

Se till att RT-AX92U inte har fått någon korkad ide och överlappar sig själv på 5 GHz. Du bör naturligtvis kolla vad grannarna kör på för kanaler (om du har grannar).

Med lite mer data kanske någon orkar gissa vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ta reda på vilket BSSID du är uppkopplad till, det säger vilken av noderna du kör mot ifall bägge har samma SSID (BSSID=AP:ns MAC-adress).

"Plupp" är inte den mest vetenskapliga enheten... Försök hitta en mobilapp som visar signalstyrka (dBm) och RSSI/signal-to-noise-ratio (dB), det ger en bättre indikation på mätvärdena. En bra mobilapp kommer även visa kanal/band och BSSID.

RT-AX55 kommer behöva använda sin 2x2 5GHz-radio eller sin 2x2 2,4 GHz-radio för att prata med både klienter och med RT-AX92U. Det kommer förstås påverka prestandan. 1 plupp säger inte heller så mycket om vilken hastighet du faktiskt får ut.

Se till att RT-AX92U inte har fått någon korkad ide och överlappar sig själv på 5 GHz. Du bör naturligtvis kolla vad grannarna kör på för kanaler (om du har grannar).

Med lite mer data kanske någon orkar gissa vad som är fel.

Som tillexempel nu när ungarna sitter i soffan nere och vill spela nintendo switch. Jag ser 1 nätverk i deras konsol. (Mitt) men anslutningen är kass. Så går jag upp och drar ur strömmen till routern på ovanvåningen. Då fungerar nätverket bättre nere. Men då funkar inget i nätverk i deras rum. Då måste jag starta router 2 för att det ska funka.

Om jag skippar mina enheter. Finns det ett paket som du/någon kan länka som fixar detta utan problem .?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Som tillexempel nu när ungarna sitter i soffan nere och vill spela nintendo switch. Jag ser 1 nätverk i deras konsol. (Mitt) men anslutningen är kass. Så går jag upp och drar ur strömmen till routern på ovanvåningen. Då fungerar nätverket bättre nere. Men då funkar inget i nätverk i deras rum. Då måste jag starta router 2 för att det ska funka.

Om jag skippar mina enheter. Finns det ett paket som du/någon kan länka som fixar detta utan problem .?

Är båda routrarna/nodernas firmware uppdaterad? Har du gjort en reset genom att trycka in knappen i det lilla hålet på baksidan (detta kan ibland behövas mellan uppdatering av olika firmware versioner)?

Har du smart connect aktivt? Dvs alternativet som kombinerar 2,4GHz wifi och 5GHz som ett enda wifi? Stäng i så fall av det så att du får två separata wifi.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Är båda routrarna/nodernas firmware uppdaterad? Har du gjort en reset genom att trycka in knappen i det lilla hålet på baksidan (detta kan ibland behövas mellan uppdatering av olika firmware versioner)?

Har du smart connect aktivt? Dvs alternativet som kombinerar 2,4GHz wifi och 5GHz som ett enda wifi? Stäng i så fall av det så att du får två separata wifi.

Ja jag har bara 1 namn för båda näten. Ska pröva inaktivera.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Logga in på routern via en webbläsare (router.asus.com), gå till Wireless > Fliken Professional > Ändra värdet för "Roaming Assistant". Min står som standard på -70dBm. Ändra till -60 och testa, fortsätt tills enheterna verkar ansluta till rätt nod.

Eventuellt finns inställningen någonstans i appen också.

För övrigt så låter det som att du har konfigurerar båda routrar korrekt för användning av AiMesh.

Visa signatur

press nu1mlock