Googles nya funktion suddar ut känsliga sökresultat

Permalänk
Medlem

Kombinera sen med: https://www.expressen.se/nyheter/frankrike-infor-porr-pass-bank-id-kravs-for-porrsajter/

Lär ju försvåra en del även om inget av skydden lär vara 100% säkert.

Sen kan man ju fråga sig om censur och begränsningar som t ex Instagram/Fb/Yt m fl har av väldigt oskyldiga saker är helt rimliga el väl så restriktiva.

Men att skydda barn (<15) från olämpligt (grovt) material bör göras ja.

En sak som föräldrar kan göra är att inte ge mindre barn en egen dator, utan de får använda en gemensam.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara något för oss föräldrar med barn i 10-13 års åldern?

Permalänk
Avstängd

Så nu kommer man att se en massa suddiga grisar på nätet igen.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/porrfilter-till-datorn...

Permalänk
Avstängd

Undrar om den självdestruerar när man söker på asylklot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Så för min del fungerar det. JAG vet hur man löser det med både det praktiska och det tekniska.
Problemet är att majoriteten av föräldrar förstår tyvärr inte hur lätt det är för ungarna att få tag på all där ute på nätet.
Dom är helt omedvetna om att majoriteten av alla 8-10 åringar tittar på porr idag.

Internet är inte något nytt och okänt för någon med små barn eller tonåringar. Jag skulle säga att majoriteten av alla föräldrar vet precis vad som finns på internet och hur lätt det är att få tillgång till. Man kan tycka att med den kunskapen är det föräldrarnas uppgift och ansvar att hantera barnens användning av internet, inte storföretagen.

Min uppfattning är att censur bara funkar om den som censurerar får total kontroll och dit vill vi inte när det gäller företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag kan förstå det finns problem med att sökhistoriken kan skickas till Google. Frågan är hur vi ska lösa detta, som det är nu fungerar det helt enkelt inte. Det är inte acceptabelt att det är som det är nu.

I praktiken skulle det nog gå att lösa med att spara inställningen i en cookie. Men Google kan alltid hävda att barn är smarta nog för att komma runt detta, så att de måste kunna identifiera varje användare. Vi kan kallt räkna med att allt som gör att Google får veta mer om dig och mig kommer de att hävda är nödvändigt, så långt de bara kan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Stötande för vem? Och vem ska bestämma det? Klart som korvspa att man inte vill ha nån klåpare på andra sidan jorden som ska bestämma vad jag får och inte får göra.

Men ändringar kommer inte förrän allt i livet är så inskränkande att ens liv blir påverkat. Koka grodan sakta men säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag använde Family link för mina barn när det var ganska nytt... men fick tyvärr ta bort det från barnens telefoner.
Varför?

För att Google gjorde exakt vad som står i denna artikel. "Om kontot tillhör ett barn så KAN MAN INTE stänga av funktionen.
Tack för att ni omyndigförklarar oss föräldrar och bestämmer åt oss.

Innebär det alltså att barnets konto då är permanent flaggat som barnkonto fram tills barnet fyllt 18?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sarato:

Innebär det alltså att barnets konto då är permanent flaggat som barnkonto fram tills barnet fyllt 18?

Jag kan inte minnas exakt, men det var inte helt jätte enkelt gjort.
Jag valde att ta bort linken på båda barnens telefoner då den största fyllde 13.

När de fyller 13 så är barnet enligt appen vuxen och den blir då helt värdelös. Allt med att tracka barn på gps och liknande bara försvann. Då var den ganska poänglös.

Jag vet också att vilka regler som gäller och vad som försvinner och förändras har skett i flera vågor så det jag säger nu kanske inte ens stämmer längre.

Riktig kaos var det iallafall.
Vill minnas att man måste logga in på barnens konto och flagga om dem till inte barn längre.
Sedan radera appen och installera om telefonen.

När jag sedan försökte lägga till barnen igen i min familj så att vi kunde se varandra på kartor och så så var det inte möjligt. Det är verkligen allt eller inget.
Fantastisk mjukvara fullständigt förstörd av politik, intressen, lagar eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot om detta är på by default. Men kräver det som sagt inloggning så är det verkligen inte bra. Det är många som inte vill ha vara inloggade bara för att kunna söka.
Är det inloggning som gäller så kommer Google att skjuta sig själva i foten. Det är verkligen ingen bra tid att införa restrektioner med tanke på att microsoft inom en snar framtid kommer införa ChatGPT som en del av deras sökmotor.

Wtf, Kina, Ryssland, England, och nu Frankrike. Allt går åt skogen gällande frihet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur gör man om man tycker Google är stötande?

Tipp-ex.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Varför gnäller ingen över duckduckgo? De har väl haft detta i evigheter? Men nu när google gör det så är det censur och så vidare...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför gnäller ingen över duckduckgo? De har väl haft detta i evigheter? Men nu när google gör det så är det censur och så vidare...

Ja duckduckgo gjorde väll någon annan censur med att ryska resultat eller något filtrerades bort. Många vet kanske inte om duckduckgo? dessutom får man inte bli arg på en underdog.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför gnäller ingen över duckduckgo? De har väl haft detta i evigheter? Men nu när google gör det så är det censur och så vidare...

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja duckduckgo gjorde väll någon annan censur med att ryska resultat eller något filtrerades bort. Många vet kanske inte om duckduckgo? dessutom får man inte bli arg på en underdog.

Swec-tråden i våras om DDG's nedprioritering (ej censur) av vissa ryska statliga propagandakanaler vill jag minnas blev längre och hade mer aktivitet än denna haft hittills (men har också för mig att den tråden spårade ur med en massa allmänt OT-snack och låstes).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför gnäller ingen över duckduckgo? De har väl haft detta i evigheter? Men nu när google gör det så är det censur och så vidare...

Microsoft, Alphabet, Apple och till viss mån de största sociala plattformarna tillhandahåller i princip all digital information. Ska dom dessutom få styra vad som är tillgängligt eller inte så kommer det utan tvekan leda till korruption. Alla steg, små och stora, som tas i den riktningen ska utmanas och ifrågasättas. Risken är annars att vi vaknar en dag och undrar hur vi kom dit vi är.

Sen kan det såklart vara nyttigt att det finns tjänster som blockerar innehåll man inte vill utsättas för. Nämnda giganter borde däremot inte tillhandahålla dom tjänster med tanke på de oerhörda negativa konsekvenser det kan leda till.
"Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut." - John Dalberg-Acton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gundes:

Microsoft, Alphabet, Apple och till viss mån de största sociala plattformarna tillhandahåller i princip all digital information. Ska dom dessutom få styra vad som är tillgängligt eller inte så kommer det utan tvekan leda till korruption. Alla steg, små och stora, som tas i den riktningen ska utmanas och ifrågasättas. Risken är annars att vi vaknar en dag och undrar hur vi kom dit vi är.

Sen kan det såklart vara nyttigt att det finns tjänster som blockerar innehåll man inte vill utsättas för. Nämnda giganter borde däremot inte tillhandahålla dom tjänster med tanke på de oerhörda negativa konsekvenser det kan leda till.
"Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut." - John Dalberg-Acton

Jag förstår. Men då får man gnälla på alla som tar det i den riktningen. Inte bara de bolag man väljer att demonisera.

Sen är det en fin linje. Jag ser det som en sund feature att att inte visa "naket" vid en sökning i sökmotorn. Vill man se på porr kan man kanske ta det extra steget och klicka sig in på en sida. Enner på "visa innehåll" knappen.

Och sist men inte minst. Bara för att hela världen använder deras tjänster så är Google inte allmän egendom. Det är ett företag. En tjänst. Och dom får faktiskt göra precis vad dom vill så länge det inte bryter någon lag där de verkar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag förstår. Men då får man gnälla på alla som tar det i den riktningen. Inte bara de bolag man väljer att demonisera.

Sen är det en fin linje. Jag ser det som en sund feature att att inte visa "naket" vid en sökning i sökmotorn. Vill man se på porr kan man kanske ta det extra steget och klicka sig in på en sida. Enner på "visa innehåll" knappen.

Och sist men inte minst. Bara för att hela världen använder deras tjänster så är Google inte allmän egendom. Det är ett företag. En tjänst. Och dom får faktiskt göra precis vad dom vill så länge det inte bryter någon lag där de verkar.

Att ifrågasätta och lyfta upp problematiken med hur företag agerar är varken gnäll eller en slags demonisering.
Lagar ändras och tillkommer hela tiden och förleds av diskussioner. I vilken grad dom som sitter på all information får styra information är väl en ytters relevant diskussion?

Man måste också inse att företag som skadar samhället har vi ingen nytta av. Samtidigt så styrs företag helt för egen vinning, så därför krävs det att vi reglerar dom.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Knashatt:

Jag förstår fortfarande inte varför internet/mobilabonnemangleverantörerna inte erbjuder en tjänst att aktivera ett porrfilter för all kommunikation till ett abonnemang. Att med en enda inställning få det absolut mesta stoppat.
Tror dom flesta föräldrar gärna hade t.o.m. kunnat betala för tjänsten. Visst, det är inte helt 100 så klart, om dom kommer åt ett WiFi från en annan som har det öppet. Men åter så tror jag det är en bra funktion.

Nu finns det iofs innehållsfiltrering hos flera leverantörer av både bredband och mobilabonnemang, vilka kan vara utformade på både enhets- och nätverksnivå. Vissa leverantörer avstår dock från att erbjuda tjänsterna helt då de bedöms vara så pass bristfälliga (Bredband2 vet jag länge vägrade men har inte koll på om de har filter idag). Vissa ingår i abonnemangen och andra finns som tilläggstjänster.

Problemet är inte att dessa filtren inte funkar till 100%. Problemet är att de inte funkar över huvud taget. Och om målsmannen är så tekniskt okunnig såsom du beskriver ökar det också risken att vederbörande vaggas in i en falsk trygghet genom att aktivera filtren.

Vissa filtren utgår ifrån domänlistor och blockar dessa. Nackdelen då är att det kommer alltid att finnas hål och de behöver uppdateras konstant. Andra utgår ifrån termer och sökord. Där är risken påtaglig att innehåll som barn har rätt att få tillgång till snappas upp och således blockeras. Det kan dels handla om sidor för ungdomsmottagningar, RFSU, RFSL och liknande. Andra begrepp såsom teen, asian, Venus eller Charles Dickens kan också riskera att fastna i filtret och således utelämna sökresultat.

Googles nya funktion är ju dock som bekant ett slags mellanting och bör ju i praktiken fungera bättre. Sökresultaten dyker upp, men hamnar ett klick längre bort. Är inte optimalt men ändå en mer rimlig avvägning som inte nödvändigtvis begränsar användaren.

Något jag däremot skulle rekommendera föräldrar och folk i största allmänhet att göra är att läsa igenom Statens medieråds rapporter om Unga och medier som de gör cirka vartannat år. Det som nästan undantagslöst skadar barns välbefinnande mest i mån av innehåll är rapporteringar om/visuellt material med djur som lider, krig och katastrofer samt miljöförstörelse. Oftast hittar man detta på vanliga nyhetssidor och även på linjär-TV. Det försvinner inte med hjälp av filtren.