Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Söker nytt RPG

Tjenare!

Jag är på jakt efter ett nytt spel, gärna rpg..

Jag skulle vilja hitta ett spel där gearsystemet är som i Diablo, Skyrim wow FFXIV osv osv..
Nämligen att byter du ut en del så syns det på din karaktär.
Tycker det är kul att se min karaktär ändras genom spelets gång.

Spelen jag nämnde är redan förbrukade i minst 1000 timmar styck.. (förutom wow då där jag har typ 4år PLAYED time 😂)
Så känner att jag söker något nytt...

Pc eller switch gäller!
Fördel om de finns på switch då man är en pappa nu mera så blir de inte lika intensiva spelstunder..
Och switch är lätt att lägga ifrån sig snabbt.
Gärna offline play.
Path of exile, Guild Wars och black desert har jag provat. Fastnade aldrig.

Jag välkomnar alla förslag ni slänger på mig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

The witcher 3

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Grim dawn, kul som attan. https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

Generation Zero, öppen värld. Kan inte sluta spela. https://store.steampowered.com/app/704270/Generation_Zero/

Två helt olika spel, du ser dock inte din figur i Generation Zero.

länk trasig
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Finns väl en drös youtube kanaler som försöker hitta nästa rpg / mmorpg som kan vara the holy grail efter wow - Men helt ärligt det känns som att det bara är 80 och 90 talister som letar i onödan efter ett spel som kan besvara den nostalgin man har för spelen man minns tillbaka på.

Imo är det ett tecken på att minska spelandet då det är större risk att du blir besviken / frustrerad när spelen inte levererar samma glädje som för x antal år sedan Många som fastnat i den fällan

Permalänk
Medlem

Det känns som att det finns ett par givna svar här, även om det är rätt tråkiga förslag. Det ena är redan sagt: The Witcher 3. Det är inte bland de mest omhuldade rollspelen under 2010-talet för ingenting. Switch-porten kan jag inte säga något om, men det är ett spel som är värt att prova för att bilda sig en uppfattning om.

Detsamma gäller för Elden Ring. Det är kanske inte ett spel för alla, men alla de där tiopoängarna, priserna och lovorden kommer av en anledning. Men jag gillar inte bossfajter och Soulsborne, invänder någon och gör en god poäng, men Elden Ring är långt mycket mer än att nöta ändlösa bossfajter. De finns, om man vill, men mer än någonting annat är det ett visuellt fantasy-spektakel i en spelvärld som inte liknar särskilt många andra spel. Det är också ett spel som är värt att uppleva. Småbarnsförälder-potentialen är det sämre med här, tyvärr. Finns inte till Switch och det går inte att pausa.

Sen vill jag alltid slå ett slag för Kingdom Come: Deliverance när någon frågar. Stämningsfullt, medeltidsromantik, stort-litet förstapersons actionrollspel som förtjänar ett omnämnande då och då. Det är inte världens bästa spel, men det är atmosfäriskt så att det räcker och blir över.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Förutom ett par som redan har föreslagits här, Witcher 3 och Grim Dawn (som jag spelar för tillfället), så kan jag rekommendera dessa:

Victor Vran
The Incredible Adventures of Van Helsing (1-3)
Torchlight (1 & 2, har inte testat 3:an än)
Vikings - Wolves of Midgard

Jag skulle ha kunnat rekommendera Wolcen - Lords of Mayhem om jag visste om dom hade fixat alla stora problem som spelet dragits med, men jag har inte testat det på över ett år nu. Grunden till spelet är bra, men det har som sagt haft en del problem under vägen sen releasen.

Vet inte riktigt om det platsar, men The Ascent tyckte jag var bra. Det är en twin-stick-shooter med rpg element som utspelar sig i cyberpunk miljö.

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt ett västerländskt RPG men Yakuza Zero är helt fantastiskt kul.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Finns väl en drös youtube kanaler som försöker hitta nästa rpg / mmorpg som kan vara the holy grail efter wow - Men helt ärligt det känns som att det bara är 80 och 90 talister som letar i onödan efter ett spel som kan besvara den nostalgin man har för spelen man minns tillbaka på.

Imo är det ett tecken på att minska spelandet då det är större risk att du blir besviken / frustrerad när spelen inte levererar samma glädje som för x antal år sedan Många som fastnat i den fällan

Här är någon som verkligen kan läsa en tråd ser jag 🙂

Jag letar efter ett spel med liknande gearsystem...
Inte nästa wow.. hade de varit vad jag sökte hade jag hoppat in i FFXIV igen som är ett mycket djupare spel än wow.
Wow är ju nu mera ett casual spel.

Jag skriver även att jag nu mera är en pappa och inte har samma tid som förr om jag ska skriva det tydligare

Lär dig läsa trådarna istället för att jaga likes med tråkig attityd och antaganden bara av vad tråden heter.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Assassins creed odyssey & valhalla
Zelda botw
Witcher 3
Cyberpunk 2077
Horizon zero dawn

Samtliga är RPG med utbytbar gear/ilvl med bra story, bra action, bra spel helt enkelt.

Annars kommer Diablo 4 snart, du får helt enkelt farma lite mythic+ ett tag till om inget av de spelen ovan passar

Permalänk
Avstängd

The Ascent är ganska trevligt tycker jag. Typ Twin-stick RPG i isometriskt perspektiv och cyberpunk-miljö. Riktigt snyggt. Det negativa är väl att det blir lite samma i längden.

Permalänk
Medlem

Pathfinder: Kingmaker
Pathfinder: Wrath of the Righteous

Shadow Run Returns
Shadow Run Dragon Fall
Shadow Run Hong Kong

Tycker jag alla är riktigt bra RPG spel, dock inte lika action packade som Diablo etc.
*Dock anser jag personligen inte Diablo, Victor Vran eller dyrligt har nått med RPG att göra.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Har du testat Enderal? En mod som gör Skyrim till ett helt nytt spel med ny map, fiender, armor, vapen, story osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Förutom ett par som redan har föreslagits här, Witcher 3 och Grim Dawn (som jag spelar för tillfället), så kan jag rekommendera dessa:

Victor Vran
The Incredible Adventures of Van Helsing (1-3)
Torchlight (1 & 2, har inte testat 3:an än)
Vikings - Wolves of Midgard

Jag skulle ha kunnat rekommendera Wolcen - Lords of Mayhem om jag visste om dom hade fixat alla stora problem som spelet dragits med, men jag har inte testat det på över ett år nu. Grunden till spelet är bra, men det har som sagt haft en del problem under vägen sen releasen.

Vet inte riktigt om det platsar, men The Ascent tyckte jag var bra. Det är en twin-stick-shooter med rpg element som utspelar sig i cyberpunk miljö.

Wolcen ser ut att vara exakt vad jag letar efter.. får titta lite närmare på de.
Speciellt de du nämner om problemen.

Ska även titta in alla andra förslag.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Det single player spel som är närmast WoW är väl FF XII. Gillade det skarpt när det kom för många år sedan och har väl släppts en upphottad version till diverse plattformar.

Internationell politik sett från fågelperspektiv är själva storyn samtidigt kombinerat med relativt automatiserad combat (man sätter ordrar som de följer ifall man inte går in och styr själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Assassins creed odyssey & valhalla
Zelda botw
Witcher 3
Cyberpunk 2077
Horizon zero dawn

Samtliga är RPG med utbytbar gear/ilvl med bra story, bra action, bra spel helt enkelt.

Annars kommer Diablo 4 snart, du får helt enkelt farma lite mythic+ ett tag till om inget av de spelen ovan passar

Horizon va ett underbart spel måste jag säga, och jag har 2 an till Playstation som ligger inplastad (men då måste jag slås med både barn och fru om tv'n) så inväntar nytt tv köp så att den äldre blir fri för PlayStation spel när barnen tittar på Disney Plus eller liknande upptagna. (För att "slås" med frugan om tv'n när barnen sover... Är en fight jag lär förlora 😂)

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Wolcen ser ut att vara exakt vad jag letar efter.. får titta lite närmare på de.
Speciellt de du nämner om problemen.

Ska även titta in alla andra förslag.

Wolcen är väldigt bra efter alla uppdateringar!

Undecember är också en kandidat att kika på där storyn tar 30-40h en första playthrough. Man behöver ev. investera 20 eur på ett storage, men i övrigt behöver man inte köpa något alls (P2W-aspekten är gravt förstorad om man spelar det som en casual som inte bryr sig om leaderboards!). Jag och en polare har ~400h i spelet och har betalat totalt ~700kr, klart bra!

Wild Hearts som släpps nästa vecka kanske vore något också? En helt annan typ av RPG/mer äventyr dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Tjenare!

Jag är på jakt efter ett nytt spel, gärna rpg..

Jag skulle vilja hitta ett spel där gearsystemet är som i Diablo, Skyrim wow FFXIV osv osv..
Nämligen att byter du ut en del så syns det på din karaktär.
Tycker det är kul att se min karaktär ändras genom spelets gång.

Spelen jag nämnde är redan förbrukade i minst 1000 timmar styck.. (förutom wow då där jag har typ 4år PLAYED time 😂)
Så känner att jag söker något nytt...

Pc eller switch gäller!
Fördel om de finns på switch då man är en pappa nu mera så blir de inte lika intensiva spelstunder..
Och switch är lätt att lägga ifrån sig snabbt.
Gärna offline play.
Path of exile, Guild Wars och black desert har jag provat. Fastnade aldrig.

Jag välkomnar alla förslag ni slänger på mig.

SWITCH:

Jag vet inte riktigt vad du menar med Gear... Jag spelar i första hand JRPG's Ett som jag tror kan ha bredare västerländsk appeal är Fire Emblem Engage, är 100 timmar in och kan inte få nog. Jag tycker ett sådant spel gör sig bättre på Switch än action-RPG som the Witcher.

Bästa JRPG jag spelat de senaste tio åren är Dragon Quest 11. Jag fattar att du inte söker JRPGs men detta är grymt.

Andra spel att kolla på som jag inte spelat själv som kanske kan vara något.
Baldur’s Gate and Baldur’s Gate II: Enhanced Editions
Planescape: Torment and Icewind Dale: Enhanced Editions
Kingdoms of Amalur Re-Reckoning

Annars finns det en hel hord JRPGs som nästan bara går ut på klädsel...

Som jag förstår det är Xenoblade Chronicles: Definitive Edition ett RPG för switch med olika utseende beroende på utrustning.

Xenoblade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

SWITCH:

Jag vet inte riktigt vad du menar med Gear... Jag spelar i första hand JRPG's Ett som jag tror kan ha bredare västerländsk appeal är Fire Emblem Engage, är 100 timmar in och kan inte få nog. Jag tycker ett sådant spel gör sig bättre på Switch än action-RPG som the Witcher.

Bästa JRPG jag spelat de senaste tio åren är Dragon Quest 11. Jag fattar att du inte söker JRPGs men detta är grymt.

Andra spel att kolla på som jag inte spelat själv som kanske kan vara något.
Baldur’s Gate and Baldur’s Gate II: Enhanced Editions
Planescape: Torment and Icewind Dale: Enhanced Editions
Kingdoms of Amalur Re-Reckoning

Annars finns det en hel hord JRPGs som nästan bara går ut på klädsel...

Som jag förstår det är Xenoblade Chronicles: Definitive Edition ett RPG för switch med olika utseende beroende på utrustning.

Med gear menar jag utrustning.. byter du en hjälm så använder man den hjälmen, byter du en armor så använder du den.. (visuellt)

Jag älskar Jrpg's men tyvärr när de kommer till gear och utseende så är majoriteten ett stock utseende och sedan byter man vapen. Eller ändrar via skins.
Ta Rune factory t.ex.. oavsätt vad du byter för gear så ändras endast vapen och eventuella hårdekorationer.
De andra får man gå och köpa "kläder" hos en vendor för att byta utseende..

Och jag har tittat en hel del på engage och funderar verkligen på att skaffa de.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Har du testat Enderal? En mod som gör Skyrim till ett helt nytt spel med ny map, fiender, armor, vapen, story osv.

Har provat otroligt många mods i Skyrim genom åren.. känner att jag är redo för elder scrolls 6 nu 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Jag välkomnar alla förslag ni slänger på mig.

Dragon's Dogma - Dark Arisen:
https://www.dekudeals.com/items/dragons-dogma-dark-arisen

Ett av mina favoritspel till Switch Lär hamna på 95 SEK snart igen.

Permalänk

Nioh 2 - Finns mycket loot, transmog och diablo drop beams.

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Som jag förstår det är Xenoblade Chronicles: Definitive Edition ett RPG för switch med olika utseende beroende på utrustning.

Ja, utrustningen påverkar karaktärernas utseende i XC1, men man kan även manuellt välja utseende på varje del så att de ser ut som tidigare utrustning man haft.

I XC2 så har karaktärerna inte längre utrustning på samma sätt som i XC1, utan där är det främst vapnen som kan ändra utseende. Det finns också ett fåtal olika kläder de kan ha, främst mot den senare delen av spelet.

Och i XC3 så beror utseendet främst på vilken klass karaktärerna har, och den enda utrustningen som finns är "accessories". Det finns dock många klasser och man ändrar klass ganska ofta p.g.a. hur det systemet fungerar.

Alla spelen i Xenoblade Chronicles-serien är dock rätt olika, de har mycket gemensamt i hur världarna är uppbyggda men de är väldigt olika i t.ex. stridssystemen och annat. Så det är en serie som kan vara värd att kolla upp. Det finns en del som knyter dem samman men de är hyffsat fristående, så man behöver inte känna sig tvungen att spela hela serien om man inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, utrustningen påverkar karaktärernas utseende i XC1, men man kan även manuellt välja utseende på varje del så att de ser ut som tidigare utrustning man haft.

I XC2 så har karaktärerna inte längre utrustning på samma sätt som i XC1, utan där är det främst vapnen som kan ändra utseende. Det finns också ett fåtal olika kläder de kan ha, främst mot den senare delen av spelet.

Och i XC3 så beror utseendet främst på vilken klass karaktärerna har, och den enda utrustningen som finns är "accessories". Det finns dock många klasser och man ändrar klass ganska ofta p.g.a. hur det systemet fungerar.

Alla spelen i Xenoblade Chronicles-serien är dock rätt olika, de har mycket gemensamt i hur världarna är uppbyggda men de är väldigt olika i t.ex. stridssystemen och annat. Så det är en serie som kan vara värd att kolla upp. Det finns en del som knyter dem samman men de är hyffsat fristående, så man behöver inte känna sig tvungen att spela hela serien om man inte vill.

börjar låta som att Xenoblace 1 är kan vara intressant får kolla upp de spelet mera

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Wolcen ser ut att vara exakt vad jag letar efter.. får titta lite närmare på de.
Speciellt de du nämner om problemen.

Ska även titta in alla andra förslag.

Om det är som Kimball säger så skulle jag definitivt kunna rekommendera spelet.

Skrivet av Kimball:

Wolcen är väldigt bra efter alla uppdateringar!

Aha, låter som man kanske skulle ta sig en titt på spelet igen.