Inteno XG6846 (Operatörslåst) flasha med Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Vad använder man EXT kontakten till egentligen på denna?

Den som syns här alltså.

https://nr1.nu/assets/external/i.imgur.com/GJUJrrX.png

Har gjort blogging inlägg om denna förresten.

https://nr1.nu/blog/2023/01/11/hacking-inteno-xg6846

Den kan användas som tjänstefördelare när du har inkommande koppar, även om multicast och vlan för tv är på väg bort då mer går över till unicast/internet så används dessa för att dela upp så du har en port till tv och en/flera till bredband.

Hos morsan kommer t.ex. Telia släcka de analoga sändningarna i koaxnätet och en hantverkaren som jobbar för fastighetsägaren kommer komma ut och sätta upp en tjänstefördelare för Telia Öppen Fiber. Idag är det bara inkommande LAN-uttag som är draget via telerören och en switch i källaren.

Skulle jag gissa så kommer de sätta in en Genexis XG6846B och alltså lämna SFP-porten t.o.m. På så vis kan Telia Öppen Fiber låta olika leverantörer leverera TV och bredband utan att hyresgästerna behöver fixa switch själva. Hyresgästarna i fråga får välja om den ska vara inkopplad eller inte, men den kommer bli monterad i vardagsrummet hos alla.

I andra fall används den som en tjänstefördelare där det finns ett nätverksskåp och lägenhetsnät, då finns det ett patchuttag som är inkommande som går in i WAN/EXT1 på XG6846. För kunden fungerar det alltså precis som om fiber hade kommit in i lägenheten och omvandlats av SFPn i XG6846:an. I dessa nät (med koppar) kommer XG6846an vara övervakningsbar och gå att komma åt remote så de kan kolla om det är något fel dit, men det är nog ofta lite redundant (om ingen kopplat fel då man kan kolla vad som ropar in på vilken port) då den kan kopplas förbi.

Du kan ju som diskuterats i tråden koppla dig på WAN/EXT1 och komma åt switchens olika prylar som inte exponeras mot LAN. O.b.s. alla nät kör inte ut konfiguration till dessa över fibernätet, då kan reset göra att den tappar inställningar och blir obrukbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Den kan användas som tjänstefördelare när du har inkommande koppar, även om multicast och vlan för tv är på väg bort då mer går över till unicast/internet så används dessa för att dela upp så du har en port till tv och en/flera till bredband.

Hos morsan kommer t.ex. Telia släcka de analoga sändningarna i koaxnätet och en hantverkaren som jobbar för fastighetsägaren kommer komma ut och sätta upp en tjänstefördelare för Telia Öppen Fiber. Idag är det bara inkommande LAN-uttag som är draget via telerören och en switch i källaren.

Skulle jag gissa så kommer de sätta in en Genexis XG6846B och alltså lämna SFP-porten t.o.m. På så vis kan Telia Öppen Fiber låta olika leverantörer leverera TV och bredband utan att hyresgästerna behöver fixa switch själva. Hyresgästarna i fråga får välja om den ska vara inkopplad eller inte, men den kommer bli monterad i vardagsrummet hos alla.

I andra fall används den som en tjänstefördelare där det finns ett nätverksskåp och lägenhetsnät, då finns det ett patchuttag som är inkommande som går in i WAN/EXT1 på XG6846. För kunden fungerar det alltså precis som om fiber hade kommit in i lägenheten och omvandlats av SFPn i XG6846:an. I dessa nät (med koppar) kommer XG6846an vara övervakningsbar och gå att komma åt remote så de kan kolla om det är något fel dit, men det är nog ofta lite redundant (om ingen kopplat fel då man kan kolla vad som ropar in på vilken port) då den kan kopplas förbi.

Du kan ju som diskuterats i tråden koppla dig på WAN/EXT1 och komma åt switchens olika prylar som inte exponeras mot LAN. O.b.s. alla nät kör inte ut konfiguration till dessa över fibernätet, då kan reset göra att den tappar inställningar och blir obrukbar.

Jaha, tackar för svar där.

Nej jag har sett att SSH/TELNET inte är aktiverat på denna modellen när jag tog mig in och webui är heller inte aktiverat på den men dom använder ju vlanet till att fjärrstyra routrar för att ge support osv.

Borde dom inte sätta in något bättre än XG6846B framöver det är ju bara 1Gbbit på den med vad jag kan se på deras datasheet. Denna inteno satte dom in för ett par årsen när de blev öppen fiber här men märkligt ändå att dom inte satte in något bättre när dom bytte ut hela byns switchar kopplar man in sig på EXT så ser man i wireshark att man är ansluten mot en cisco switch men det vekrar vara vlanet man är ansluten mot direkt för man får ingen ip address publikt.

Jag har förövrigt två stycken kontakter men det verkar som att den ena bara är en reserv som inte är inkopplad i fibern alltså för jag provade byta på dessa två kontakter för en ligger löst. Hade sönder en för ett tagsen och fick hitta på en historia som gick igenom men vågar inte pilla med så mycket så har limmat för det faktiskt men började bli för nyfiken för ett tagsen när jag såg en tråd här på sweclockers så började jag kolla runt lite igen. Undra vad det är för switch på taket egentligen.

Intressant om man får någon ny enhet som kan fjärrstyras det lär ju vara lite bättre saker.

Är det inte konstigt att det står 2012 på korten på dessa också visade bild på de på min blog men dom har skrivit att den är från 2018 men dom har kompilerat firmwaren 2018 så det är väl därför dom har skrivit det, detta är ju väldigt väldigt gamla saker faktiskt som dom sätter in. Dom lär väl ha fått dom billigt kanske vad vet jag men dom är verkligen över 11 år gamla nu ju.

Men jag trodde dom kunde fjärrstyra inteno konverten men det verkar dom iaf inte kunna men det blir säkert som du säger så i framtiden. Men då kommer dom väl antagligen fram till cisco switchen på taket eller vart den nu sitter bara och sedan skickas dom igenom denna konverten till routern på deras vlan på något vis. Kollar man på Arelions hemsida som telia äger så verkar det ske stora förändringar i marknadsnätet nätet hoppas verkligen dom kan leverera mer än 1gbit i framtiden då skall jag ta det direkt även om jag är nöjd med det jag har.

TVn verkar använda sig av samma setup likt inteno routern förresten, den verkar spela upp alla play saker från teliaplay och sedan använder den sig inte av något privat utan av deras api där man authar mot deras server i finland såhär har skapat en repo om det men jag råka ha sönder den boxen så har jag inte bett om en ny men det verkar som dom redan har bytt hur det funkar med tvn

curl 'https://image.iptv.telia.se/teliasonera-vip5305?product=telia...' \ -H 'Upgrade-Insecure-Requests: 1' \ -H 'User-Agent: KreaTVWebKit/600 (Motorola STB; Linux; 5305)' \ -H 'sec-ch-ua-platform: "TV Box"' \ --compressed

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jaha, tackar för svar där.

Nej jag har sett att SSH/TELNET inte är aktiverat på denna modellen när jag tog mig in och webui är heller inte aktiverat på den men dom använder ju vlanet till att fjärrstyra routrar för att ge support osv.

Borde dom inte sätta in något bättre än XG6846B framöver det är ju bara 1Gbbit på den med vad jag kan se på deras datasheet. Denna inteno satte dom in för ett par årsen när de blev öppen fiber här men märkligt ändå att dom inte satte in något bättre när dom bytte ut hela byns switchar kopplar man in sig på EXT så ser man i wireshark att man är ansluten mot en cisco switch men det vekrar vara vlanet man är ansluten mot direkt för man får ingen ip address publikt.

Jag har förövrigt två stycken kontakter men det verkar som att den ena bara är en reserv som inte är inkopplad i fibern alltså för jag provade byta på dessa två kontakter för en ligger löst. Hade sönder en för ett tagsen och fick hitta på en historia som gick igenom men vågar inte pilla med så mycket så har limmat för det faktiskt men började bli för nyfiken för ett tagsen när jag såg en tråd här på sweclockers så började jag kolla runt lite igen. Undra vad det är för switch på taket egentligen.

Intressant om man får någon ny enhet som kan fjärrstyras det lär ju vara lite bättre saker.

Är det inte konstigt att det står 2012 på korten på dessa också visade bild på de på min blog men dom har skrivit att den är från 2018 men dom har kompilerat firmwaren 2018 så det är väl därför dom har skrivit det, detta är ju väldigt väldigt gamla saker faktiskt som dom sätter in. Dom lär väl ha fått dom billigt kanske vad vet jag men dom är verkligen över 11 år gamla nu ju.

Deras 10G-modell går inte att använda som tjänstefördelare för koppar.

Ja du kan normalt inte ansluta till WAN/EXT1 om SFP används. Många lyckas dock få IP den vägen i flera nät, men det brukar bli problem.

FTTH kör single-mode så extra pigtails med fiberkontakt är extra pigtails. De måste givetvis växla i switchen/fiberpatchen om den ska användas. De har börjat gå från att svetsa pigtails i en fibertray till att mer ha ett riktigt fiberuttag som överlämning är min uppfattning.

Telia Öppen Fiber kör internet/tv på LAN1, TV på LAN2, de säger att de kör telefoni på LAN3 (det var nog länge sedan någon använda telefoni som inte går över internet) och har LAN4 reserverad för fastighetstjänster, andra kör XG6846/B otaggad eller med helt annan uppdelning.

XG6846 tillverkas idag som Genexis XG6846B, så ja modellen har hängt med men den utvecklas fortfarande.

De nätägare som tar betalt för mediaomvandlare/tjänstefördelare brukar ta mellan 1000 och 2000 kr för en XG6846, kostnaden för de är nog under 1000 kr inkl moms, men det låter väl helt rätt för en 4-portars switch?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Deras 10G-modell går inte att använda som tjänstefördelare för koppar.

Ja du kan normalt inte ansluta till WAN/EXT1 om SFP används. Många lyckas dock få IP den vägen i flera nät, men det brukar bli problem.

FTTH kör single-mode så extra pigtails med fiberkontakt är extra pigtails. De måste givetvis växla i switchen/fiberpatchen om den ska användas. De har börjat gå från att svetsa pigtails i en fibertray till att mer ha ett riktigt fiberuttag som överlämning är min uppfattning.

Telia Öppen Fiber kör internet/tv på LAN1, TV på LAN2, de säger att de kör telefoni på LAN3 (det var nog länge sedan någon använda telefoni som inte går över internet) och har LAN4 reserverad för fastighetstjänster, andra kör XG6846/B otaggad eller med helt annan uppdelning.

XG6846 tillverkas idag som Genexis XG6846B, så ja modellen har hängt med men den utvecklas fortfarande.

De nätägare som tar betalt för mediaomvandlare/tjänstefördelare brukar ta mellan 1000 och 2000 kr för en XG6846, kostnaden för de är nog under 1000 kr inkl moms, men det låter väl helt rätt för en 4-portars switch?

Ja absolut, det var inte så farligt och dom gör ju sitt jobb för dom hastigheterna som levereras helt klart.

Ja precis, ifall om man kopplar in två datorer direkt på lan 1 och lan 2 så får man bara ip på 1 av addresserna men om man kopplar in en router och slår på DMZ så får man en extra ip address genom routern istället så borde man inte kunna få två olika ip addresser direkt från denna switchen eller är det konfigurerat på detta viset så man inte skall kunna få ut flera från just switchen? Den är förövrigt READ ONLY också så man kan inte göra några inställningar direkt på switchen utan då får man flasha om den med sina inställningar helt enkelt så det vågar jag inte göra när jag inte har någon reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Vad använder man EXT kontakten till egentligen på denna?

Den som syns här alltså.

https://nr1.nu/assets/external/i.imgur.com/GJUJrrX.png

Har gjort blogging inlägg om denna förresten.

https://nr1.nu/blog/2023/01/11/hacking-inteno-xg6846

Snyggt och väl detaljerat inlägg @wuseman !
Jag tycker du har fått med det mesta som den innehåller. Jag har själv kommit över källkoden till den på ett annat forum, det vill säga källkod till en generell firmware. Den innehåller lite intressant information om de olika applikationerna som packas med. Genom att granska den kan man komma över en del smått och gott. Jag har t.o.m. lyckats kompilera den och kunnat lägga till funktioner som den normalt saknar. Bl.a. iptables samt ebtables. Kan tillägga att jag satt upp min egna acs-server (tr096) för att kunna laborera med hur den svarar på anrop via TR096-protokollet. Via det kan man t.ex. uppgradera firmware samt konfigurera om inställningar på den via remote. Man behöver inte ens kunna adminlösenordet för att administrera den utan kan lätt ändra det via acs-servern.

Skrivet av wuseman:

Ja absolut, det var inte så farligt och dom gör ju sitt jobb för dom hastigheterna som levereras helt klart.

Ja precis, ifall om man kopplar in två datorer direkt på lan 1 och lan 2 så får man bara ip på 1 av addresserna men om man kopplar in en router och slår på DMZ så får man en extra ip address genom routern istället så borde man inte kunna få två olika ip addresser direkt från denna switchen eller är det konfigurerat på detta viset så man inte skall kunna få ut flera från just switchen? Den är förövrigt READ ONLY också så man kan inte göra några inställningar direkt på switchen utan då får man flasha om den med sina inställningar helt enkelt så det vågar jag inte göra när jag inte har någon reserv.

Ang. huruvida du får adresser tilldelat dig av DHCPn beror på din tjänsteleverantör. Ownit som jag använder mig av vet jag har 5 publika IPv4 för tillfället. OpenUniverse som är nätägare och leverantör där jag befinner mig vet jag kör följande konfiguration på portarna.

  1. LAN: VLAN1 otaggat (Internet), VLAN46 taggat, VLAN47 taggat, VLAN48 taggat

  2. LAN: VLAN1 otaggat (Internet), VLAN46 taggat, VLAN47 taggat, VLAN48 taggat

  3. LAN: VLAN46 otaggat (TV)

  4. LAN: VLAN46 otaggat (TV)

  5. WAN: VLAN1 otaggat (Internet), VLAN46 taggat (TV), VLAN47 taggat, VLAN48 taggat, VLAN49 taggat, VLAN993 taggat (admin)

  6. SFP: VLAN49 taggat

Av detta kan man utläsa att konfig-vlanet 993 endast går att komma åt från WAN-porten samt att TV går ut otaggat på LAN 3-4 medans port LAN 1-2 egentligen skickar vidare samtlig trafik som kommer in på WAN-porten förutom konfig-vlanet 993. Jag antar att VLAN47 samt 48 något av dem är för IP-telefoni.

/Mvh, csoM

Permalänk
Avstängd

Du är ju en stjärna vilket suveränt inlägg jag har tagit ner min blogg så kan inte se allting nu för nu börja jag grejja med allt runt detta såklart så miinns inte vad för kommandon jag skrev upp som fanns men det var även bcmsw som fanns tillgängligt på den tror jag mig vill minnas, men sätter man varje port till vlan id: 1, 2, 3, 4 istället för 1, 1, 1, 1 så får man 4 olika ip addresser.

Standard:

root@OpenWrt:/etc/rc.d# cat /proc/net/vlan/config VLAN Dev name | VLAN ID Name-Type: VLAN_NAME_TYPE_RAW_PLUS_VID_NO_PAD vlan_eth0 | 1 | eth0 vlan_eth1 | 1 | eth1 vlan_eth2 | 1 | eth2 vlan_eth3 | 1 | eth3 vlan_mgmt | 294 | eth4 vlan_iptv | 845 | eth4 vlan_voip | 855 | eth4

Ändrar man detta till:

root@OpenWrt:/etc/rc.d# cat /proc/net/vlan/config VLAN Dev name | VLAN ID Name-Type: VLAN_NAME_TYPE_RAW_PLUS_VID_NO_PAD vlan_eth0 | 1 | eth0 vlan_eth1 | 2 | eth1 vlan_eth2 | 3 | eth2 vlan_eth3 | 4 | eth3 vlan_mgmt | 294 | eth4 vlan_iptv | 845 | eth4 vlan_voip | 855 | eth4

Så får man extra ip addresser tack vare: bcmsw_ext.

Så undra vad som händer ifall om man sätter

config switch_vlan option device 'bcmsw_ext' option vlan '294' < detta ändras till 2, dvs VLANID 2 när man aktiverar dmz som ger en extra ip address men som inte switchen ger en men det är bara att fixa så den ställs in på vlan2 då antar jag på inteno switchen direkt. Skall prova sätta detta till VLAN294 för skoj skull en gång och se vad som sker option ports '4* 8t'

Istället för att använda 2 som sätts när man aktiverar dmz dvs för att få en ny ip address. Då lär jag ju få en ip address till mgmt. Skall prova.

Nice med ACS setupen, det brukar jag också göra. Telia i alla fall hade sina tidigare firmwares på ett vlan ip som man inte kom åt utifrån men nu kör dom på en publik address där dom inte heller använder lösenord för att komma åt någon firmware så bruteforcar man bara en tidigare firmware så kommer man hitta flera stycken det skapade jag för längesen ett script som gjortde: https://github.com/wuseman/telia-bruteforcer går säkert att få tagt på firmware till denna enheten också Intenon alltså.

Det vekar för övrigt inte att någon svensk operatör använder lösenord på sina acs servrar det är ju rätt värdelöst ur säkerhetsynpunkt men bra för oss som vill få tag på saker dock. Detsamma gäller tv firmware dom ligger helt öppet hos flera leverantörer och alla ligger på http dessutom så man behöver bara sniffa nätverket så får man ju tag på dom hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Men jag trodde dom kunde fjärrstyra inteno konverten men det verkar dom iaf inte kunna men det blir säkert som du säger så i framtiden. Men då kommer dom väl antagligen fram till cisco switchen på taket eller vart den nu sitter bara och sedan skickas dom igenom denna konverten till routern på deras vlan på något vis. Kollar man på Arelions hemsida som telia äger så verkar det ske stora förändringar i marknadsnätet nätet hoppas verkligen dom kan leverera mer än 1gbit i framtiden då skall jag ta det direkt även om jag är nöjd med det jag har.

TVn verkar använda sig av samma setup likt inteno routern förresten, den verkar spela upp alla play saker från teliaplay och sedan använder den sig inte av något privat utan av deras api där man authar mot deras server i finland såhär har skapat en repo om det men jag råka ha sönder den boxen så har jag inte bett om en ny men det verkar som dom redan har bytt hur det funkar med tvn

curl 'https://image.iptv.telia.se/teliasonera-vip5305?product=telia...' \ -H 'Upgrade-Insecure-Requests: 1' \ -H 'User-Agent: KreaTVWebKit/600 (Motorola STB; Linux; 5305)' \ -H 'sec-ch-ua-platform: "TV Box"' \ --compressed

Skrivet av wuseman:

Ja absolut, det var inte så farligt och dom gör ju sitt jobb för dom hastigheterna som levereras helt klart.

Ja precis, ifall om man kopplar in två datorer direkt på lan 1 och lan 2 så får man bara ip på 1 av addresserna men om man kopplar in en router och slår på DMZ så får man en extra ip address genom routern istället så borde man inte kunna få två olika ip addresser direkt från denna switchen eller är det konfigurerat på detta viset så man inte skall kunna få ut flera från just switchen? Den är förövrigt READ ONLY också så man kan inte göra några inställningar direkt på switchen utan då får man flasha om den med sina inställningar helt enkelt så det vågar jag inte göra när jag inte har någon reserv.

Svarar lite kort på din redigering.

Som redan diskuterat är det upp till nätet (kommunikationsoperatör brukar sköta den delen) hur mediaomvandlarna och tjänstefördelarna används. Som du redan fått som svar går de att remota utan att ssh eller webb är aktivt och vid behov (felsökning) skickar de ju ut en firmware till slutanvändaren (efter de kollat mac) med de funktioner de behöver.

Har du Telia som leverantör brukar du kunna få ut två publika ip-adresser (officiellt en adress) när du är ansluten via Telia Öppen Fiber, andra leverantörer kan köra fler adresser även på Telia Öppen Fiber, men alla måste då komma från LAN1. Du får t.ex. köra en switch till LAN1.

Arelion bygger inte ditt nät för övrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Svarar lite kort på din redigering.

Som redan diskuterat är det upp till nätet (kommunikationsoperatör brukar sköta den delen) hur mediaomvandlarna och tjänstefördelarna används. Som du redan fått som svar går de att remota utan att ssh eller webb är aktivt och vid behov (felsökning) skickar de ju ut en firmware till slutanvändaren (efter de kollat mac) med de funktioner de behöver.

Har du Telia som leverantör brukar du kunna få ut två publika ip-adresser (officiellt en adress) när du är ansluten via Telia Öppen Fiber, andra leverantörer kan köra fler adresser även på Telia Öppen Fiber, men alla måste då komma från LAN1. Du får t.ex. köra en switch till LAN1.

Arelion bygger inte ditt nät för övrigt.

Ja helt korrekt, två ip addresser får jag och dom två andra gick inte dom fastna på 169. Jag tänkte jag nöjer mig såhär annars går det som sist så blir jag utan nät igen det vill jag men det verkligen kul att få ta del lite av eran kännedom kring dessa sakerna, verkligen.

Jasså inte? Är det för datacenters/företag arelion bygger nät för eller? Vilka bygger de vanliga nätet för telia då? Kan man se någon routing map likt Arelion på privat personers nät då? Nu kanske de inte hör till switchen och topic detta men jag frågar ändå när jag ändå kan

Jag menar typ en liknande karta som denna, denna är från arelion från denna sidan hos deras site: https://www.arelion.com/our-network

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Jasså inte? Är det för datacenters/företag arelion bygger nät för eller? Vilka bygger de vanliga nätet för telia då? Kan man se någon routing map likt Arelion på privat personers nät då? Nu kanske de inte hör till switchen och topic detta men jag frågar ändå när jag ändå kan

Jag menar typ en liknande karta som denna, denna är från arelion från denna sidan hos deras site: https://www.arelion.com/our-network

https://www.arelion.com/dam/jcr:b8675bbd-56db-4535-9f11-5049e7d8745e/Arelion_Europe_1920x780_Nov2022.jpg

Nej, det är avknoppningen av Telia Carrier så de sköter mycket internationella grejer. Telia/Telia Wholesale är intressant när det gäller stadsnät och anslutningar i landet.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19924246" userid="308234" name="csom"]
Kan tillägga att jag satt upp min egna acs-server (tr096) för att kunna laborera med hur den svarar på anrop via TR096-protokollet.

Har du någon guide, om hur man sätter upp en sådan server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggi77:

[quote postid="19924246" userid="308234" name="csom"]
Kan tillägga att jag satt upp min egna acs-server (tr096) för att kunna laborera med hur den svarar på anrop via TR096-protokollet.

Har du någon guide, om hur man sätter upp en sådan server?

Ingen?

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat exakt på detta viset men jag får bara output men jag kan inte skriva någonting eller använda skalet.

Har det kommit en uppgradering?

Uppdatering: Det står i början i bootloggen att man skall trycka på en valfri button men inte ens det fungerar.

Är det möjligt att köra round-robin på denna så man kan få ut 2Gbit dvs 1x1gbit då telia ger 2 ip publika ip addresser som standard? Det var detta jag tänkte mecka med lite men det är ju svårt om man inte får RX att fungera.

Tack för bilderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av namesuw:

Jag har kopplat exakt på detta viset men jag får bara output men jag kan inte skriva någonting eller använda skalet.

Har det kommit en uppgradering?

Uppdatering: Det står i början i bootloggen att man skall trycka på en valfri button men inte ens det fungerar.

Är det möjligt att köra round-robin på denna så man kan få ut 2Gbit dvs 1x1gbit då telia ger 2 ip publika ip addresser som standard? Det var detta jag tänkte mecka med lite men det är ju svårt om man inte får RX att fungera.

Tack för bilderna.

Kolla att du verkligen fått in jorden ordentligt, det brukar gå bra att läsa men dåligt att skriva om den glappar.
För mig blev det lättast när jag ställde hela enheten på högkant, annars gled pinnarna ut hela tiden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av namesuw:

Är det möjligt att köra round-robin på denna så man kan få ut 2Gbit dvs 1x1gbit då telia ger 2 ip publika ip addresser som standard? Det var detta jag tänkte mecka med lite men det är ju svårt om man inte får RX att fungera.

Tack för bilderna.

Nej. Du kan koppla in två olika maskiner mot telia och få två olika ip, men du får inte mer hastighet för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Hej!

Jag kom för en tid sedan över några inteno x6846. Jag har några av dessa sedan tidigare, olåsta,
och de är helt ok i min mening. Kör dessa som smartaswitch som klarar VLAN samt en SFP-port.
Jag har en firmware för dessa (den obrandade från Inteno), men jag lyckas inte flasha denna.
Någon som har testat?
Efter reset kan jag se att den skickar ut en DHCP-fråga (kör wireshark mot den), men
den verkar inte vara intresserad av att sätta en IP när man besvarar frågan. Misstänker att den
har någon sorts koll på vilken dhcp-server som svarar.

Den verkar inte heller om den inte får svar på DHCP ta något normalt IP, har scannat med nmap mot de vanliga reserverade serierna.

Så någon som har lyckats flasha dessa med annan firmware?

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter med Inteno x6846. Ditt försök att flasha obrandad firmware på dessa enheter låter som en intressant utmaning, speciellt med de specifika problem du stött på gällande DHCP.

Även om mina tidigare experiment inte direkt handlar om firmwareuppdatering för Inteno x6846, har de gett mig värdefulla insikter som kan vara relevanta för din situation. Jag tog ett ovanligt tillvägagångssätt för att lära mig mer om ISP:ers hantering av kundanslutningar: genom att avsiktligt underlåta att betala en faktura observerade jag processen för hur och varför en ISP återaktiverar tjänster, exempelvis mot en avgift. Detta gav mig en djupare förståelse för de olika faktorer som påverkar en ISPs förmåga att hantera och återställa tjänster.

Genom att experimentera på detta sätt lärde jag mig inte bara om de tekniska aspekterna, som CGNAT och övergången till IPv6, utan också om de affärsmässiga beslut som ligger bakom ISP:ers tjänster. Det har gett mig insikt i hur man kan ta kontroll över sin internetanslutning och navigera i systemet för att uppnå det bästa möjliga resultatet.

Medan detta tillvägagångssätt kanske framstår som kontroversiellt, har det varit oumbärligt för att förstå den fullständiga bilden av hur internetanslutningar fungerar och under vilka omständigheter en operatör väljer att återansluta eller neka tjänster. Denna kunskap kan vara användbar för dig när du utforskar olika nätverksinställningar och försöker lösa firmwareproblem med dina Inteno-enheter, genom att ge dig en bredare förståelse för hur din egen anslutning och potentiella ISP-begränsningar kan påverka processen.

Genom detta experiment lärde jag mig vikten av att ha full insyn och kontroll över min nätverksanslutning.

Om vi kopplar detta till din situation med Inteno x6846, så kan insikten om att ha full kontroll och insyn över nätverkskomponenterna vara lika relevant. Även om jag inte har en direkt lösning på hur du kan flasha den obrandade firmwaren på dina enheter, undrar jag om det kanske finns liknande underliggande nätverks- eller protokollfrågor som behöver adresseras eller kringgås. Speciellt med tanke på enhetens beteende i relation till DHCP och IP-tilldelning. Det kan vara värt att utforska om det finns specifika nätverksinställningar eller förändringar i din ISP-anslutning som kan påverka processen.

Ett tips kan vara att försöka med en mer specialiserad eller anpassad DHCP-serverkonfiguration som kan "lura" enheten att acceptera firmware-uppdateringen, eller att använda nätverksverktyg för att simulera eller tvinga fram en miljö som enheten accepterar. Det kan också vara värt att undersöka om övergången till IPv6 eller förändringar i nätverksarkitekturen kan påverka hur enheten interagerar med ditt lokala nätverk under flashningsprocessen.

Hoppas detta ger någon form av insikt eller åtminstone en ny vinkel att utforska.

Man kommer ju på ett eller annat sätt alltid vidare till vissa hemsidor, det betyder ju att det bara är en fråga om routing för att ta sig vidare ut på nätet. Jag körde version 202112 - olåst. Har dessa firmware här också. Det går att simulera med qemu-armeb.

BOARD: 9.32..anvg, Skylane Optics.