Krönika: Därför får min gamla telefon duga

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En följdfråga till de som varit långdragna på att byta deras mobil är om de alltid har varit det?
Om man går tillbaka till då den stora skaran nördar började skaffa sig mobiler på 90 talet (NMT), så var det inte precis så att de byter varje år. Jag vill påstå att det är åren runt 2010-2020 som är speciell. Det är då vanligt folk byter mobil innan den gamla ens är sliten, detta för att de nya mobilerna är så mycket bättre.

Jag bytte extremt ofta telefoner på 90-talet. Min första analoga NMT900 "ficktelefon" från 89-90 var en tegelsten från Philips som kostade ca 30 000 i inköp och som kostade ca 7 kr/minuten att ringa inrikessamtal med. Man kunde prata max 45 min innan batteriet var slut. Sedan kom GSM-telefonerna och det var där en rätt snabb utveckling till allt mindre telefoner och bättre funktioner. Samt batterier som höll betydligt längre. Bytte nog till en ny GSM-telefon varje 1-2:a år pga. den snabba tekniska utvecklingen under första halvan av 90-talet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sitter med en Zenfone 6 som fortfarande har helt OK batteritid och prestanda. Säkerhetsuppdateringar är det såklart värre med.

Även om jag fortfarande är teknikintresserad generellt känner jag att jag inte längre behöver det senaste. Det räcker att läsa om ny teknik utan att nödvändigtvis behöva skaffa den själv samma dag den kommer ut. Speciellt när det gäller mobilen är det så. Jag använder den i princip bara för att chatta, kolla Youtube och lyssna på musik.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag saknar vettiga telefoner med <5" skärm. Och då menar jag inte pansarmobilerna med 2cm bred ram runt skärmen utan smäckra små saker som går att använda med en hand.

Samma här. Jag klagar på det med jämna mellanrum men det dom flesta svarar då är att det inte finns nån marknad för det, men jag bara undrar hur man inte vet det när den marknaden sakta men säkert försvann när vi blev påtvingade större o större mobiler utan några vettiga små alternativ alls att välja bland. Själv tycker jag det gärna får komma ut åtminstone ETT vettigt alternativ som det inte står Apple på o som inte kostar 4000kr++.

Skrivet av kinkyboo:

Bytte batteri på min oneplus 5T med något kit från Aliexpress för ca 2 år sen.
I början efter bytet kunde luren dö på 15-25% batteri men tydligen är det normalt och eventuellt kalibrerar sig luren till det nya batteriet.

Enda negativa är väl att den är lite mindre vattentätt då lite av packningen tar stryk under bytet, ska ändå inte bada med luren.

Nytt batteri och senaste versionen av valfri custom ROM så håller den 2-3 år till

Äh vattentäthet i telefoner har jag aldrig oroat mig för, regnar det för mycket så har jag sällan lust att ta upp telefonen oavsett. Så ja, ska nog göra det snart ja

Permalänk

Tycker det är kul med teknik, men försöker sitta kvar med min mobil så länge det går. Nu senast så köpte jag en OnePlus Nord 2.inte superbillig,men långt ifrån topp mobilerna iaf. Men hoppas att den håller längre än min gamla s10 som tvärdog efter 2 år och 3 månader😬 men behöver ingen supersnabbt mob heller. Hyfsat bra batteri, kamera och lite annat så e jag rätt nöjd.spelar väldigt sällan på den. Inte så kul att byta mobil längre. Nu för man över grejerna från gamla till nya och det ser typ likadant ut som förut,känns lite rappare kanske.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Samma här. Jag klagar på det med jämna mellanrum men det dom flesta svarar då är att det inte finns nån marknad för det, men jag bara undrar hur man inte vet det när den marknaden sakta men säkert försvann när vi blev påtvingade större o större mobiler utan några vettiga små alternativ alls att välja bland. Själv tycker jag det gärna får komma ut åtminstone ETT vettigt alternativ som det inte står Apple på o som inte kostar 4000kr++.

Äh vattentäthet i telefoner har jag aldrig oroat mig för, regnar det för mycket så har jag sällan lust att ta upp telefonen oavsett. Så ja, ska nog göra det snart ja

Åh, min gamla Moto E LTE. Så skön att hålla i med sin rundade bak, och rymtes i en normal ficka gjorde den med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv skiter i princip i mitt batteri, jag får ut mer av mobilen då (nästan 40% extra batteritid) och telefonen blir enklare att hantera.

Borde väl ge närmare 70% mer nyttjande/batteritid om man nyttjar telefonen 0-100 istället för 20-80. Iaf med min huvudräkning.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ladda den över natten, ja jag ser en brandrisk.

Detta trötta resonemang. Drar du även ut elen för kyl och frys, router och tvn på natten? Kanske till och med drar ur batteriet ur brandvarnaren så den inte riskerar att börja att brinna medan du sover?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Samma här. Jag klagar på det med jämna mellanrum men det dom flesta svarar då är att det inte finns nån marknad för det, men jag bara undrar hur man inte vet det när den marknaden sakta men säkert försvann när vi blev påtvingade större o större mobiler utan några vettiga små alternativ alls att välja bland. Själv tycker jag det gärna får komma ut åtminstone ETT vettigt alternativ som det inte står Apple på o som inte kostar 4000kr++.

Sony testade ganska nyligen. Apple testade nyligen. De säljer inte.

Har själv en iPhone Mini så jag håller med om att det gärna får komma alternativ, men jag är inte hoppfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Personligen känner jag att appar och annat snabbt anpassar sig utefter nyare modeller. Min mid-range Samsung från 2020 höll knappt två år innan den började kännas orimligt seg och icke-responsiv, även med aktiva åtgärder. Kanske att de håller längre ifall man köper ett flaggskepp, men telefoner nuförtiden är inte made to last.

De ju annorlunda när en tillverkare sysslar med en telefon och optimerar mjukvaran. Därför säljs Apples 3 år gamla telefoner fortfarande, de håller måttet sett till prestanda.

Permalänk
Medlem

Ja, hade nog fortfarande haft min 2016 Galaxy s7 om inte interna lagringsutrymmet (32GB) ställt till problem, trots extra micro sd kort och flytt av appar.

Kan inte säga att min nuvarande S21 är speciellt mycket bättre. Ok, mer lagring och minne, snabbare, visst, men småskillnader i dagligt användande.

Saknar ibland fysisk menyknapp (enklare att svara med arbetshandskar på) och samtalsinspelning dock.

(min S7 tuffar vidare då min fru tyckte den var bättre än hennes 2017 Galaxy A3 som bara hade 16GB lagring vilket inte räckte längre pga större appar - ett batteribyte kan bli nödvändigt framöver)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har själv kvar min iPhone 7 128GB, ser ingen anledning till att byta. Gav min gamla iPhone 5 till min mor när jag skaffade 7an, hon har kvar den än idag, det enda som inte fungerar där är BankID och där är väl problemet för de flesta kan jag tänka mig. Ny teknik är kul, men slit och släng beteendet fungerar inte i ett hållbart samhälle.

128GB var väl lite extremt när jag skaffade min 7a, har aldrig använt mer än runt 30-40GB men det kändes där och då som en bra framtidsinvestering ifall jag skulle behöva det. Så länge ringa, smsa, Spotify och BankID samt Nordeas app fungerar så är iPhone 7 mer än tillräcklig för mig. Sätter man på strömsparläge så kan man få ut flera timmar till av ganska normalt användande så länge man inte är en av alla zombies som glor i mobilen hela dagen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Håller kvar vid min 11 Pro så länge den funkar utan krångel. Märker inte av någon brist av prestanda än så länge och kameran tar fina bilder.
Men så småningom brukar väl Apple ge ut en uppdatering som får äldre modeller att lagga ihop…
Har satt upp som krav att nästa telefon jag köper ska vara iPhone med USB-C, ingen skärmflärp, minst 512GB lagring, och vara rabatterad med minst 30%. Så det lär inte bli av på några år

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Hade jag inte fått telefon av arbetsgivaren hade jag haft en xiaomi / Mi note pro 11 5g troligtvis. Köpte en sån till farsan och den verkar riktigt bra för priset. Bara kameran som "saknar" lite detaljer.
Väldigt mycket telefon för under 3000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChildxofxOdin:

Köpte min Poco X3 Pro på Tradera för ca 2000kr i obruten förpackning. Två år gammal vid detta laget men kommer inte ske ett byte förens om några år ifall den inte pajar. Även den gången kommer jag noggrant leta efter en liknande price/performance ratio.

Köpte nyligen en Razer Kishi så just nu agerar den även bärbar konsol. Twilight Princess i 1080p med stadiga fps. Kommer krävas mycket för att jag ska se en vits med uppgradering.

Det är "roligt" att se hur övriga konsumenters tankar och ideer ändras i takt med dom ökade priserna och platån i nödvändig funktionalitet. Något jag tolkar som en sund utveckling och ett stort steg för kampen mot överkonsumtion.

Jag kör också med en poco x3 pro, grymt mycke bang for buck

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Sony Xperia Z5 Compact från 2015, mindre än en iphone och kraftfull till allt jag behöver, 32gb lagring+ett sdkort på 400gb. Självklart har jag uppgraderat till senaste LineageOS då tillverkaren inte stödjer nått nyare än nougat (7.11).

Tror inte jag kommer uppgradera alls föränn det kommer nått som den inte klarar som jag måste ha.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag har under mina dryga 22 år med mobiltelefon haft 4st telefoner, min nuvarande inkluderat.
Jag kör dem tills de är helt slut /går sönder bortom lagning. Min nuvarande Galaxy A5:a har massvis med sprickor och till och med bortfallet glas. Detta har jag enkelt löst genom att fylla alla sprickor och håligheter med industri-Loctite. Håller hur bra som helst och ännu är inte touchfunktionaliteten påverkad. Touchen är ändå bättre och mer responsiv än på min arbets-iPhone från förra året. Gah! Vad usel den är; tokslö på allt i jämförelse med min 6,5 år gamla A5:a!

Jag har näst intill noll intresse av mobiltelefoner så för mig är det lätt att behålla gamla telefoner då det sällan är något i nya modeller som lockar mig. Jag vill ha bra täckning och batteritid kombinerat med snabb respons. Allt det får jag av min gamla A5:a. Batteriet håller fortfarande i ett par dagar per laddning (jag kör med energisparläge och har inaktiverat en del bloatware-appar) och 4G räcker för det lilla jag surfar på mobilen.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Jag har näst intill noll intresse av mobiltelefoner så för mig är det lätt att behålla gamla telefoner då det sällan är något i nya modeller som lockar mig.

Samma här. Håller i mina telefoner tills dom är oanvändabara. Fairphone ser intressant ut just av den anledningen. Tillgängliga reservdelar och enkelt att meka. När min nuvarande samsung går i graven så... Då kanske Fairphone har avancerat en eller två generationer till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har inte folk snabbladdning?
Det är det bästa med min 1+7T iaf, när jag vaknar på morgonen då kopplar jag i laddaren. Tills jag halsat i mig kvarg å druckit vatten å borstat tänderna å klätt på mig (20-30min) så har ju telefonen hunnit ladda från ca 30% till nånstans mellan 70-80% å det klarar man sig på tills nästa dygn.

optimala batteri cykler utan minsta ansträngning.

Sen är väl det absolut sämsta för batteriet att använda telefonen + ladda samtidigt.

Jag har tillgång till snabbladdning men jag laddar min under natten och då är det helt onödigt att slita på batteriet mer med snabbladdning. Under de 7 år jag haft tillgång till snabbladdning har jag använt det typ 3 gånger.

Skrivet av danedi:

Jag älskar min Sony Xperia Z5 Compact från 2015, mindre än en iphone och kraftfull till allt jag behöver, 32gb lagring+ett sdkort på 400gb. Självklart har jag uppgraderat till senaste LineageOS då tillverkaren inte stödjer nått nyare än nougat (7.11).

Tror inte jag kommer uppgradera alls föränn det kommer nått som den inte klarar som jag måste ha.

Kontrollera om din operatör accepterar VoLTE för din telefon med LineageOS. Du kollar det genom att inte vara ansluten till Wi-Fi och gör ett samtal, står det 4G/4G+ (LTE / LTE+) under samtalet har du VoLTE. Går den ner till 3G/H/H+ eller att det inte står något bredvid signalstrykan under samtalet (eller E) så får du inte VoLTE och då kommer du få ett problem om ca 2 år, då 3G håller på att stängas ner och kommer vara helt nedstängt i början av nästa år (förutom 3s 3G 900) och 2G stängs under 2025.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Lifehack är att stänga av Wi-Fi på mobilen. Det är den som drar batteri.

Permalänk
Medlem

Då min Iphone SE 2020 blev stulen fick det bli en ny mobil, annars hade den säkert hängt med några år till. Räknar med att ha min nya 14 Pro i 3-4 år iaf. Sen ärvs ju mobilerna av barnen, så minst 5-6 år räknar jag att en mobil får tjäna i familjen.

Permalänk

Oneplus 6 från 2018.

Genomskinligt tunt omslutande case har hållit den i nyskick rent slitagemässigt, har koll på hur man laddar batteri så det är fortfarande hur bra som helst.

Lade 500 spänn extra på att köpa 8/128 istället för 6/64, vilket möjligen var onödigt, för jag tror inte mitt användande än idag behöver 8 gig ram, men då telefonen kostade 4500 spänn (tror jag, under 5000 iaf) 2018 vilket i dag är en struntsumma så känns det som rätt beslut.
Svunna dagar när telefoner med toppchip gick att köpa för dom pengarna.

Oneplus lämnade den med android 11 som max, och vore det inte för det så känns det som att den hårdvarumässigt lätt hänger med 5 år till, minus batteri kanske. Prestandan känns fortfarande på toppnivå, kameran duger fint, fast just det är det enda som jag finner vara lönt att använda som uppgraderingsanledning framöver.

Permalänk
Avstängd

Vi har ju nåt ett läge där prestanda på telefonerna inte har någon större betydelse längre, så det tar ju bort en stor anledning till att byta. På samma sätt känns inte de nya funktioner som kommer som särskilt genomtänkta eller användbara för de flesta.

När fingeravtryck kom exempelvis så var det ju ett lyft jämfört med att knappa långa låskoder, eller när vidvinkel började komma så var det trevligt (även om jag hade föredragit motsatsen) men att ha fem olika mer eller mindre kassa kameror (alla sämre än standardkameran) ger ju inte så mycket mervärde liksom, eller någon form av lidar som man inte har till något mer än att tända skärmen typ. Snabbare snabbladdning känns inte så kritiskt då batterierna räcker hela dagen för de allra flesta. Etc.

För mig innebär det ovan att jag inte byter telefon förrän den gamla går sönder så mycket att den blir för dyr att laga. Dock verkar det bli ungefär 2-3 år tyvärr. Jag vet inte om telefonerna blivit känsligare eller jag mer oförsiktig, men så var det inte tidigare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det känns så förbaskat trist att man kasserar en bara för att batteriet är slut.

Nä, väldigt onödigt. Det går ju att byta batteri även om man inte (enkelt) kan göra det själv.

Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Finns ju även denna funktion sen iOS 13:

About Optimized Battery Charging on your iPhone
https://support.apple.com/en-us/HT210512

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Florerar rykten nu om att det kommer en iPhone SE med FaceID. Det är det enda jag behöver framöver, en billigare iPhone med FaceID.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att man ofta hörde från android-användare att man inte ska skaffa iPhone för de håller bara 1 år. Nu verkar det nästan tvärtom att de som haft sin telefon längst har ofta Apple iPhone. De jag vet som har android byter telefon mycket oftare av olika anledningar. Apple har verkligen sprungit om och ifrån konkurrensen på många plan!

Själv kommer jag nog uppgradera först när iPhone får USB-C, skönt att kunna ladda allt med samma anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Sony testade ganska nyligen. Apple testade nyligen. De säljer inte.

Har själv en iPhone Mini så jag håller med om att det gärna får komma alternativ, men jag är inte hoppfull.

Senaste Sony-telefonen jag hittar som har en "liten" skärm är XZ2 Compact från 2018 som ligger på 5" med stor panna o haka vilket i min bok inte alls är speciellt kompakt, samt att Sony tenderar att inte sälja så bra oavsett vad dom släpper, o vad Apple släpper är ännu mer ointressant eftersom det är just Apple o därmed inte är representativt för marknaden, o därmed är det helt omöjligt att säga att små telefoner inte säljer.

Jag vill alltså fortfarande ha mer än en liten vettig telefon som inte kostar en väldans massa, så typ en OnePlus Nord men i mindre storlek. Ska det vara så svårt att ge oss några vettiga alternativ? :\

Permalänk
Medlem

Köpte min Hauwei P20 Pro på Black Friday 2018 för 3800kr. Ser ingen anledning till att byta ut den ännu.

Batteriet har hunnit svälla på den två gånger. Nu senast köpte jag ett nytt för 150kr och bytte själv.
Billig förlängning av livscykeln

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Vad är poängen med att försöka bevara "perfekt" batterihälsa om du sedan hushåller ditt användande under 80% kapacitet ändå? Den du svarar har ju fortfarande mer relativ batteritid med sitt vardagsanvändande än du har.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Android användare sen för alltid. I skrivande stund Oneplus Nord 2, 256 Gb tror jag. Testat alla möjliga telefoner, mestadels htc och Samsung men absolut fastnat för OP. 6T var inkörsport för mig. Använder dessa felfritt i 3+ år, det som oftast går sönder först är laddkontakten. Fick en iPhone 12 av jobbet, fick motvilligt ta emot den. Är en enda app som behövs , och den finns såklart bara till iOS. Alltså, perfekt storlek på telefonen men vilket elände att inte ha en bakåtknapp 😅 Sen att den kostar som en dyrare lägenhet i Hofors är en annan femma. Kalla mig fanboy, men Apple = 🤮

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

kommer att behålla mitt 1 år gamla och idag helt avbetalda 13 pro max i minst 7 år till om den inte lägger av dvs.... vilket är inte helt omöjligt /suck...

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att byta telefon så länge den fungerar för det man behöver. Sitter med en huawei honor 8. Kan smsa, ringa, messenger ,surfa o ta nått enstaka kort ibland. Skaffa kraftfullare/nyare så öppnar messenger 0,01 snabbare, vem sjutton bryr sig. Men många "måste" ha nyaste för skryt ibland polarna fast dom inte utnyttjar telefonerna. Spenderar på saker som behövs istället.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...